وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

پایه حقوق کارگران + آشنایی با حقوق و مزایای کارگران

پایه حقوق کارگران امسال چگونه هست؟ ما در این مقاله به بررسی این پرسش خواهیم پرداخت. همه ساله نرخ حقوق پیشه وران افزایش می یاید. این حق هر پیشه ور و کارفرمایی هست که از دستمزد قانون کار آشنایی یابد. کارگران یکی از مهم ترین افراد جامعه هستند. بدون این افراد خط تولید کشور ایستاده و رونق از کار می افتاد. با این حال در کشور عزیزمان ایران، حقوق و مزایای کارگران بسیار پایین هست. البته پیشه ور قادر هست با افزایش توانایی خود در این صنعت خود را به یک فرد ماهر تبدیل نماید. ماهر بودن شخص، این شرایط را ایجاد کرده که دستمزد وی افزایش چند برابری داشته باشد و مانند یک پیشه ور ساده حقوق اندکی دریافت ننماید. در این مقاله پیشه ور مترادف کارگر در نظر گرفته شده است.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


پایه حقوق کارگران توسط کدام نهاد

پایه حقوق کارگران توسط کدام نهاد

همان گونه که می دانید هر بخشی توسط نهادی مورد بررسی قرار می گیرد. این نهادها مسئول اجرای قانون و مصوبات این بخش هستند. این نهادها علاوه بر تعیین و تصویب، مشکلات این بخش ها را نیز تعیین و تکلیف می نمایند. پایه حقوق پیشه وران توسط شورای شورای عالی انقلاب صورت می پذیرد.

نهاد بین المللی کار، کم ترین دستمزد یک کارگر را به این صورت تعریف نموده است: کم ترین و حداقل هزینه دریافتی کارگران، مبلغی است که در قبال خدمات یک پیشه ور در مدت زمانی مشخص، به پیشه ور پرداخت خواهد شد. هیچ فردی قادر نیست این مبلغ تعیین شده توسط نهاد بین المللی کار را کاهش دهد. این حداقل دستمزد نشان می دهد که حداقل نیاز یک خانواده به همین میزان بوده و زیردست قادر هست با توجه به شرایط مالی موجود در کشور، هزینه معاش خانواده خود را تامین نماید.


باید ها و نباید های کارفرما و کارگر


تعیین پایه حقوق کارگر توسط قانون بر حسب کدام مورد

همان گونه که شما خواننده عزیز می دانید که کشور عزیزمان ایران در شرایط وخیم تورم به سر برده که این تورم موجب شده است که ما از صادرات نفت عقب بمانیم. کشورهای اروپایی درصدد است تا اقتصاد ایران را مخدوش نماید. این تورم وضعیتی را ایجاد کرده است که قیمت های کالاها و مواد خوراکی ایرانی روز به روز گران تر و گران تر شوند. باید پایه دستمزد کارگر به میزانی باشد که کفاف حداقل معیشتی را شامل شود.

در قدیم الایام این نهادها وجود نداشت تا هر زیردستی پایه حقوق داشته باشد. در قدیم هر کس به هر اندازه دلش می خواست به کارگر پیشنهاد می داد. البته ما نمی گوییم که این اجازه را ندارد بیش تر از مبلغ پایه حقوق به کارگر پیشنهاد داد. بلکه منظور ما این هست که رئیس این اجازه را ندارد کم تر از پایه حقوق به زیردست خود دستمزد بدهد.

کارگر در نگاه قانون کار

کارگر در نگاه قانون کار

مقرر شدن حمایت از پیشه وران در قانون کار جمهوری اسلامی ایران و پایه حقوق کارگران، در اولین وهله نیاز به تعریف پیشه ور دارد. شناخت دقیق تعریف یک کارگر، به بررسی و تاثیر هر چه بیش تر این افراد کمک خواهد کرد. قانون کار در مصوب 1369 به توصیف کارگر پرداخته است. در ادامه ، تحلیل پیشه ور و بررسی مفهوم آن را مورد بررسی قرار داده و در ذیل به این تعریف از قانون کار، خواهیم پرداخت.

«کارگر، در قانون کار فردی است که به هر نحوی در قبال دریافت حق السعی، مانند نمونه دستمزد، حقوق و مزایای کارگران و سود، به پیشنهاد کارفرما، کار کند»

با در نظرگرفتن تعریف فوق، می توانیم بگوییم که هر فردی که دست به اقدامی زده و فعالیت می نماید، پیشه ور محسوب می شود. در قدیم، پیشه ور به شخصی گفته می شد که، با استفاده از بدن خود، یعنی استفاده از عضله و کارهای جسمی به طور مثال، به کار شریف کشاورزی و جابه جای بار می پرداخت. اما اکنون کارگر تعریفی گسترده و دیگری دارد. درست است که این افراد هم کارگر محسوب می شوند اما امروزه تعریف پیشه ور، شامل کارگرهای خدماتی نیز می شود.
به عبارتی اکنون و در این زمان، پیشه ور فردی است که، اقدام به انجام یک کار می نماید. واژه "کار" را می توان تمامی حرکت های اختیاری و ارادی انسان تعریف کرد.

رئیس یک واحد تولیدی از نگاه قانون مشاغل

در ماده 3 قانون کار، کارفرما فردی است که می تواند حقیقی یا حقوقی باشد. کارگر در قبال این فرد کار کرده، خدمات ارائه می دهد و دستمزد دریافت می نماید. نمایندگان صاحب تولید، مدیران و مسئولان هستند. این مدیران و مسئولان، مسئولیت تمام تعهداتی می باشند که در مقابل زیردست دارند. در شرایطی که نماینده یک کارفرما، بیرون از اختیارهای خود، تعهد می نماید و کارفرما این تعهدات را نپذیرد، در قبال رئیس شغل ضامن هست.

نماینده ها، مسئولیت ابلاغ و دستوراتی هستند که کارفرمای اصلی به زیردستان خود و همچنین رصد و نظارت بر انجام کار به بهترین وجه، کارگران می باشد. به دلیل این که تعهدی که افراد قبول می کنند به اعتبار هویت افراد است. در این شرایط رئیس باید در نحوه انتخاب کردن نمایندگان خود نهایت دقت را داشته باشند. همچنین هر کارفرمایی باید پایه حقوق یک زیردست را در نظر داشته باشد و از این دستمزد پایین نرود.

دستمزد و مزایای زیردستان

دستمزد و مزایای زیردستان

دستمزد و مزایای زیردستان بستگی به این دارد که شما در کدام بخش مشغول به کار هستید. کارگرانی که دائما شغل خود را عوض می نمایند، مسلم است که از پایه دستمزد یکسانی برخوردار نخواهند شد. این افراد علاوه بر دستمزد متغیر، مزایای چندانی هم نخواهند داشت. به عنوان نمونه از بیمه محروم خواهند شد. البته این نوع کارگران می توانند خود را به صورت آزاد بیمه نمایند. همان گونه که می دانید پرداخت بیمه تامین اجتماعی به صورت آزاد برای یک پیشه ور سخت است.

سخت بودن پرداخت این مبلغ در این شرایط، این نوع از پیشه وران را بدون بیمه قرار داده است. کارگرانی که در یک محل خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند، از مزایای خاصی برخوردار می باشند. این مزایا بستگی به کارفرمای شما دارد. به عنوان نمونه شرکت ایران خودرو که وظیفه اش تولید محصولات ماشینی ایرانی است، برای کارگرانش مزایای خاصی در نظر گرفته است. در دیگر بخش های کارفرما مشخص می کند که به شما چقدر عیدی و چه مزایایی دهد.

افزایش دستمزد پایه کارگران در سال 1401

افزایش دستمزد پایه کارگران در سال 1401

دستمزد کارگران در سال 1401 افزایش داشته است. این افزایش در برابر سال 1400، حدود 57 درصد بوده است. به طوری که کم ترین دستمزد به صورت ماهانه از دو میلیون و پانصد و پنجاه و چهار هزار و نهصد و پنجاه هزار تومان، به چهار میلیون و صد و هفتاد و نه هزار و هفتاد و پنجاه هزار تومان رسیده است. کم ترین و حداقل هزینه دریافتی روزانه هر پیشه ور در سال 1401، صد و سی و نه هزار تومان هست.

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا در مورد پایه حقوق کارگران به صورت کلی گویی گفته شد. تعریف کارفرما و کارگر را در نگاه سازمان قانون کار مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادیم. گفتیم پیشه ور به شخصی گفته می شود که کار را به صورت اختیاری اعم از خدماتی و جسمی انجام می دهد. تفاوت تعریف کارگر از قدیم تا به امروز بررسی شد و سعی کردیم کارگر را به بهترین نحو برای شما خواننده گرامی تعریف نماییم.

بیان شد که از سال 1400 به سال 1401، افزایش 57 درصدی پایه دستمزد پیشه ور در ایران را داشتیم و این رشد به دلیل زیادشدن تورم در میهن عزیزمان ایران است. مزایای فعالیت کنندگان در انواع شرکت را گفتیم و امیدواریم که توانسته باشیم آن چه را که با آمدن به این مقاله قصد فهمیدنش را داشتید خوانده باشید.


برای دریافت مشاوره با وکیل اصفهان در ارتباط باشید

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button