وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

انتظارات موکل از وکیل طبق قانون

انتظارات موکل از وکیل، در این مقاله بررسی شده و شرایط و ضوابط قانونی این حرفه را برای شما کاربران گرامی توضیح داده ایم. اما در ابتدا لازم دانستیم تا حرفه وکالت را به صورت جامع تری توضیح دهیم. این حرفه از لحاظ لغوی در معنای واگذارنمودن در دعاوی حقوقی به کار می رود. اگر بخواهیم از لحاظ حقوقی این حرفه را تعریف نماییم، می توان گفت نوع خاصی از اجرای قرارداد است که یکی از طرفین، دیگری را مسئول انجام کاری کرده و به عبارتی نماینده خود انتخاب می نماید.

فردی که مسئولیت های خود را واگذار کرده، کفیل و شخصی که نمایندگی یک کار را پذیرفته، مدافع یا وکیل نامیده می شود. با عقد این قرارداد یک سری شرایط و ضوابط هایی صورت می گیرد. که هر دو طرفین باید طبق قانون رعایت فرمایند. در ادامه این مقاله در مورد انتظارات موکل بحث خواهیم کرد. اما در ابتدا لازم دانستیم تا در مورد تعهدات نایب سخن بگوییم. با ما همراه باشید.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


تعهدات نایب و انتظارات موکل از وکیل

تعهدات نایب و انتظارات موکل از وکیل

تعهد در معنای واقعی به این معناست که مسئولیت انجام کاری را بر عهده بگیریم که در آخر کار، این عمل سرانجام داشته باشد. به عنوان نمونه در عقد قرار داد بین نماینده و کفیل، طبق قرارداد نماینده موظف‌ است کار کفیل خود را به سرانجام برساند.

اگر از دید علم حقوق بخواهیم این مفهوم را تعریف کنیم. می توان بیان کرد که این علم، بخش بسیار گسترده ای از تعهدهای خاص و عام می باشد. بیش ترین مضمون تعهدات عام به مواردی هم چون قانون، اخلاق و وجدان مربوط می شود. ولی در ارتباط با تعهداتی از نوع خاص، قانون ما را ملزم می دارد تا آن ها را انجام دهیم.

تعهدات به انجام موضوع وکالت و انتظارات موکل

از اصلی ترین بخش ها در بین عقد قرار دو طرفین، تعهد نایب می باشد. قانون بر روی انجام دقیق تعهد نایب، تاکید فراوانی کرده است. که این فرد باید در برابر تمام تعهدات و انتظارات موکل خود در برگه عقد قرارداد پایبند بوده و از این راه نلغزد. این بخش، اولین وظیفه یک نماینده حقوقی را متذکر می شود. وکالت بر دو نوع است مطلق و یا مقید. زمینه تعهدات نماینده حقوقی شما بستگی به هر کدام از این تعهدات دارد.

در نوع اول، نماینده حقوقی شما اختیار کامل دارد. که همه ی امور قانونی شما را در هر زمینه ای انجام دهد. در نوع دوم، نماینده حقوقی فقط برخی از وظایف تعیین شده را در دست خواهد داشت و لاغیر.

وکالت از نوع قضایی و غیرقضایی هم هست. در نوع اول، قراردادن نایب به عنوان نماینده خود، در راستای اموری است که در ارتباط با بخش دادگستری می باشد. این بخش فقط مخصوص وکلایی است که نماینده پایه یک دادگستری محسوب می شوند.

نماینده غیرقضایی حتی می تواند فرد عادی باشد. که صرفاً امور کاری و اداری یک فرد دیگر را به عهده گرفته و سعی بر انجام آن دارد. درست است که این فرد نماینده قضایی نمی باشد. اما این فرد نیز به عنوان یک نایب غیرقضایی، باید تعهداتی را در قبال کفیل خود داشته باشد.

تعهدات وکیل به حفظ اسرار زندگی موکل از انتظارات موکل

تعهدات وکیل به حفظ اسرار زندگی موکل از انتظارات موکل

در حرفه وکالت، باید راز و رمز زندگی فرد پوشیده بماند. در ماده 30 قانون وکالت به صورت صریح بیان شده است که نایب موظف است تمامی اسرار کفیل خود را اعم از حیطه آبرو، شرافت و اسرار حفظ نماید. از جهت دیگر اگر نایب به این تعهد عمل نکند، قانون برای این لغزش، ضمانتی در نظر گرفته است. به گونه ای که در صورت لغزش نایب در این راستا، قانون برای وی مجازات کیفری، مدنی و انتظامی در نظر گرفته است.

تعهد وکیل در مورد مصلحت موکل

براساس کتاب قانون، لازم است یک نایب، مصلحت کفیل خود را بهتر از دیگران بداند. هم چنین به این امر توجه ویژه ای داشته باشد. به گونه ای که برعکس این ضوابط عمل ننماید. در ماده 41 قانون وکالت این امر به صورت صریح بیان شده است. در زمانی که کفیل بتواند خیانت نایب خود را به اثبات برساند، در صورتی که حقی از کفیل ضایع گردد، پروانه وکالت نایب برای همیشه باطل خواهد شد. علاوه بر این کفیل می تواند در صورت دیدن ضرر و زیان، این ضرر را از نایب خود طلب نماید.

چند مورد از نکات مهم در رابطه با تعهدات وکیل

چند مورد از نکات مهم در رابطه با تعهدات وکیل

1- یک وکیل حق ندارد بدون این که از کفیل خود اجازه بگیرد، به شخص دیگری در رابطه با این پرونده، وکالت دهد. مگر این که کفیل در این راستا با رضایت خودش، اجازه این کار را دهد.

2- در شرایطی هم ممکن است که یک فرد، بیش از یک نایب برای خود اختیار نماید. هیچ یک از وکیل‌های موردنظر نباید بدون اجازه دیگری، کارهای حقوقی انجام دهند. به بیان صریح تر باید نظم به بهترین وجه حاکم بوده تا کار قضائی به بهترین شکل جریان یابد. به عبارت دیگر انتظارات موکل، انجام یک کار تیمی از نمایندگان هست.

3- زمانی که کفیل، دو نایب برای خود اختیار کرده و قرار بر این باشد که دو نایب با یک دیگر به صورت گروه دو نفره فعالیت نمایند. در این میان شرایطی به وجود بیاید که یکی از طرفین کفیل، فوت نماید. گروه از بین رفته و نایب دیگری که زنده‌است، حق وکالت از آن نیز سلب خواهد شد.

4- اگر فعالیت وکیل موجب ایجاد ضرر برای کفیل باشد، نایب موظف‌است این خسارات را بر طرف نماید.

5- دامنه اختیارات وکیل در عقد قرارداد مشخص بود و نایب حق ندارد از دایره این اختیارات، پای خویش را فراتر گذارد.

چکیده ای از مهم ترین انتظارات موکل از وکیل

چکیده ای از مهم ترین انتظارات موکل از وکیل

از مسائلی که باید به آن توجه کرد انتظارات موکل از وکیل خویش‌است. که ما در این زیر به بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم.

• بیش تر افراد وقتی به دفتر یک وکیل وارد می شوند، سعی دارند با کتمان حقیقت، هدف نهایی خویش را به پیش برانند. این افراد واقعیت را حذف کرده و سعی می کنند حقیقت هایی را که به نفع خود است، برای وکیل بیان نمایند. به عبارتی با وکیل خویش صادق نیستند. در این صورت نایب با دستی باز نمی تواند از موکل خویش در محضر دادگاه دفاع نماید.

انتظارات موکل از وکیل به طور حتم، بسته شدن پرونده به نفع خودش است. اما باید در نظر داشت که در محضر دادگاه مدارکی از شاکی نشان داده خواهد شد. که وکیل هیچ گونه اطلاعی از آن ندارد و در نتیجه کار زیادی از دست وی بر نخواهد آمد. در این صورتی بیش تر مردم، این امر را ضعف وکیل تلقی می کنند که این نظریه به طور حتم اشتباه‌ است.

• یکی دیگر از انتظارات موکل از نایب خویش، نشنیدن وعده های دروغین و فریباکارانه است. برخی از وکلا به دروغ وعده و وعیدهایی را برای گرفتن پرونده به کفیل خویش می دهند. باید در نظر داشت تا زمانی که یک وکیل نتواند به طور کامل و جامع، ریز به ریز پرونده را مطالعه نماید، قادر نیست در مورد پیروزی در یک پرونده نظر دهد.

• از دیگر انتظار موکل این است که هر طور شده پرونده به نفع وی بسته شود. در بیش تر موارد افراد بعد از شکست در پرونده به اشتباه گمان می کنند که نایب خوبی را در این راستا انتخاب نکرده اند. اما در همه موارد این نظریه صدق نخواهد کرد. به عنوان نمونه فردی که از مال دیگری دزدی کرده است. این دزدی ثابت شده و این شخص وکیلی برای خویش اختیار می نماید. باید این را در نظر داشت که نایب سعی می کند از مقدار اتهامی که به کفیل خود شده است بکاهد و نه این که این جرم را به کل از میان بردارد.

از خصوصیات وکیل خوب

از خصوصیات وکیل خوب

یک وکیل خوب کسی است که صادق بوده و شرافت و امانت داری را به عالی ترین مرحله برساند. به عبارت دیگر، یک وکیل باید رازدار بوده و در مورد جرائم قانونی موکلش صادق باشد. متاسفانه اکنون در بیش تر موارد مشاهده می شود که یک وکیل قبل از خواندن و مطالعه پرونده کفیل خود، بیش از حد در مورد حرفه خود اغراق و زیاده روی می نماید. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید بهترین وکیل را برای خود انتخاب نمایید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید از وکیل اصفهان کمک بگیرید

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button