وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد؟

آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد؟

آیا در قانون جدید مهریه زندان دارد؟ : قانون جدید مهریه در ایران به این صورت است که اگر میزان مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، مرد می‌تواند از ضمانت اجرایی زندان استفاده کند. اما اگر میزان مهریه کمتر از این مقدار باشد، مرد باید مهریه را پرداخت کند و در غیر این صورت ممکن است به زندان برود.

بنابراین، در قانون جدید مهریه، زندان برای عدم پرداخت مهریه وجود دارد اما با محدودیت‌هایی که بر اساس میزان مهریه تعیین می‌شود. در صورتی که مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد، زن نمی‌تواند همسرش را به زندان بفرستد و باید از راه‌های دیگری برای دریافت مهریه استفاده کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

مهریه یکی از موارد مهم و حساس در ازدواج است که بر اساس قوانین اسلامی و قانون مدنی ایران، حق زن است و مرد متعهد به پرداخت آن می‌شود. اما در برخی موارد، میزان مهریه به حدی بالا می‌رسد که مرد قادر به پرداخت آن نیست و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات حقوقی شود. در این مقاله به بررسی سوال "آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد؟" خواهیم پرداخت.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


چرا باید وکیل خانواده داشته باشیم؟


قانون جدید مهریه چه می گوید؟

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۲ در ایران تصویب شده است. بر اساس این قانون، مهریه قبل از عقد طبق توافق طرفین مشخص می‌شود و سپس در سند ازدواج ثبت می‌شود. هر زمان که زن بخواهد، می‌تواند مهریه ثبت شده در سند ازدواج خود را دریافت کند. در صورتی که زمان عقد مهریه‌ای برای زن مشخص نشده باشد و در عین حال زوجین قبل از طلاق نزدیکی نداشته باشند، بر اساس شرایط مالی مرد، میزانی از مهریه به زن پرداخت خواهد شد.

مهرالمتعه در صورت تمکن مالی مرد، باید به طور تمام و کمال پرداخت شود. اما در غیر اینصورت، امکان پرداخت اعسار از پرداخت مهریه برای مرد وجود دارد. در این حالت، اگر دادگاه با پرداخت اقساطی مهریه موافقت کند، پرداخت مهریه در زمان طلاق را ۱۱۰ سکه اعلام خواهد کرد. مهرالسمی نیز در این حالت، زن می‌تواند مقدار معینی از مهریه را درخواست کند و طبق قانون، این میزان ۱۱۰ سکه است.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

در سال ۱۴۰۱، طبق قانون و بخشنامه‌ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند. چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کند. در غیر اینصورت، سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می‌شود..

..

بنابراین، در قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲، حبس مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه وجود ندارد. تنها در صورتی که مبلغ مهریه در نکاح دائم برابر با ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد، زوج مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه خواهد شد.


آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد


.

تفاوت قانون جدید مهریه با قانون قبلی در مورد زندان

قانون جدید مهریه در مورد زندان تفاوت‌هایی با قانون قبلی دارد. بر اساس قانون جدید، در صورت عدم پرداخت مهریه عند المطالبه، زن می‌تواند از مرد شکایت کند و دادگاه مرد را به پرداخت مهریه محکوم کند. همچنین، مرد می‌تواند در صورتی که توانایی پرداخت کامل مهریه را نداشته باشد و این موضوع را به دادگاه اثبات کند، مجازات حبس را از طریق قانون مهریه اجتناب کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

این تغییرات در قانون مهریه به منظور حمایت از حقوق زنان و تسهیل در فرآیند پرداخت مهریه توسط مردان انجام شده است. قبل از این تغییرات، مردانی که نتوانستند مهریه را پرداخت کنند، ممکن بودند به دلیل عدم توانایی مالی به زندان محکوم شوند.

قانون در مورد مهریه چه می گوید ؟

دادخواست پرداخت مهریه یکی از رایج‌ترین دادخواست‌هایی است که در دادگاه خانواده مطرح می‌شود. به صرف احراز رابطه زوجیت و میزان مهریه، دادگاه‌ها بدون چون و چرا حکم به پرداخت مهریه صادر می‌کنند. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که معمولاً مهریه با سکه طلا تعیین می‌شود و با توجه به تورم بالا در کشور، قیمت طلا بسیار زیادی پیدا کرده است و غالباً جوانانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، توان پرداخت آن را ندارند.

 با این حال، مرد تعهد به پرداخت مهریه دارد و چنانچه نتواند به این تعهد خود عمل کند، باید به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تا زمان پرداخت بدهی خود به زندان برود. اما اخیراً با توجه به افزایش قیمت طلا و افزایش تعداد زندانیان مرد از جهت عدم پرداخت مهریه، توسط بخش‌نامه‌های صادره از قوه قضائیه تا میزان ۱۱۰ سکه طلا کماکان استفاده از ضمانت اجرایی زندان وجود دارد و بیشتر از آن امکان استفاده از این ضمانت اجرا وجود ندارد.

 

برای جلوگیری از پرداخت مهریه به صورت زندانی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. توافق قبل از ازدواج: قبل از ازدواج، با طرح مسئله مهریه و توافق بر سر میزان و شرایط آن، می‌توانید از پرداخت مهریه به صورت زندانی جلوگیری کنید. این توافق می‌تواند به صورت کتبی و با حضور شاهدان صورت گیرد.
  2. استفاده از ضمانت اجرایی: در صورتی که مهریه توسط مرد پرداخت نشود، زن می‌تواند از ضمانت اجرایی استفاده کند. ضمانت اجرایی به معنای تعهد مرد برای پرداخت مهریه است و در صورت عدم اجرای تعهد، می‌تواند به عنوان اسنادی برای اجرای مهریه استفاده شود.
  3. درخواست اعسار: در صورتی که مرد نتواند به دلایلی مهریه را پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار کند. درخواست اعسار به معنای اثبات عدم توانایی مرد برای پرداخت مهریه است و می‌تواند به جلوگیری از زندان رفتن مرد کمک کند.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)
  4. مشورت با وکیل: در صورت بروز مشکلات مربوط به پرداخت مهریه، بهتر است با وکیل مشورت کنید تا در مورد حقوق و تعهدات شما راهنمایی کند و به شما کمک کند تا از پرداخت مهریه به صورت زندانی جلوگیری کنید.

..


آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد


چگونگی رسیدگی به دادخواست اعسار مرد از پرداخت مهریه؟ (آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

برای درخواست اعسار از پرداخت مهریه، زوج باید پس از صدور حکم مهریه، تقاضای اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده بدهد. در صورت پذیرش ادعای زوج، دادگاه دستور تقسیط مهریه می‌دهد.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

اعسار به معنی نداشتن هیچ گونه مال به غیر از مستثنیات دین است و نتیجه آن مطابق ماده 277 قانون مدنی دادن مهلت یا تقسیط دین است. در صورت پذیرش اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه، نتیجه معمولاً تقسیط مهریه است و به ندرت دیده شده که قاضی مهلت بدهد.

برای تقدیم دادخواست اعسار، باید ابتدا حکم محکومیت به پرداخت بدهی قطعی شده باشد. سپس می‌توان دادخواست اعسار و تقسیط محکوم به را تقدیم نمود.(آیا در قانون جدید مهریه زندان ندارد)

اگر اعسار از پرداخت محکوم به را مطرح کرده باشید، مشمول هزینه دادرسی هم می‌شود. اما اگر مشخصا اعسار از پرداخت مهریه را عنوان کرده باشید، بهتر است دادخواست جداگانه‌ای مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مربوط به مهریه هم ارائه دهید

در صورتی که مهریه تقسیط شود، امکان جلب مرد وجود ندارد و زن صرفاً می‌تواند درخواست پرداخت اقساط نماید. در نهایت، برای ارائه درخواست اعسار، توصیه می‌شود با یک وکیل مشورت کنید تا او به شما در فرآیند این درخواست کمک کند.

مهریه و اقسام آن

..

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۷۱۴۷۳۱۴

57 نظر
ستاره محمودیان 18 مهر 1402 پاسخ

پاسخ دهی بسیارخوب و اصولی .راضی بودم.

    admin 18 مهر 1402 پاسخ

    خیلی ممنونیم که مورد قبول شما واقع شده

جابر 01 دی 1402 پاسخ

باسلام من خانمم ۱۰۵ عدد سکه به اجرا گزاشته توان پرداخت ندارم حکم اعسار دادم کارگر هستم ندارم باید یک سکه بدم وهر چهار دهماه یک سکه بدم راهای عف چیست ۲ فرزند دارم.

    mehdi alijani 01 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. اگر این رای بدوی هست که به شما ابلاغ شده در مهلت بیست روزه به آن اعتراض کنیدتا پرونده شما مجددا در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی شود.
    2. اصولا دادگاه می بایست اقساط مهریه را بر اساس میزان درامد اشخاص و بر مبنای یک چهارم از درآمد محاسبه و بر همان اساس تقسیط نماید که معمولا بین ده تا شانزده ماه یک سکه محاسبه می شود.
    3. اگر رای شما قطعی شده معمولا تا شش ماه دادخواست جدید پذیرفته نمی شود و شما حداقل یک سکه را پرداخت و مجددا نسبت به طرح دادخواست اعسار اقدام نمایید.
    4. حتما در تنظیم دادخواست از مشاوره یک وکیل دادگستری استفاده نمایید.
    موفق باشید.

مهدی سلطانی 27 دی 1402 پاسخ

سلام مهریه خانم من ۱۲۰ سکه بوده ک با ترفند خودشون تبدیل ب ۱۴۰ سکه و ۵۰ مثقال طلا تبدیل شده الان بیکار و بیمار هستم و دادگاه برای من ۸ ماه یک سکه تعیین کرده واقعا من باید چیکار کنم ضمن اینکه هرجا مشغول ب کار میشم ایشون با تماس گرفتن و بدگویی بیمار گونه وتخریب کردن منا از کار بیکار میکنه ب نظر شما با این مورد خاص و منحصر ب فرد باید من چیکار کنم ؟ ممنون

    mehdi alijani 27 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. توجه داشته باشید که مهریه در هر حال بر عهده شما هست و محکوم به پرداخت مهریه هستید
    2. تنها راه دفاع شما اثبات اعسار و تقسیط مهریه هست که در صورت عدم پرداخت امکان جلب شما وجود دارد
    3. قاضی در رسیدگی به دعوای اعسار شما حتما به وضعیت مالی شما توجه و بر اساس میزان درآمد شما اقساط را برابر یک چهارم ازمیزان درآمد شما تعیین می کند
    4. شما هر شش ماه یک بار مطابق رویه دادگاهها با توجه به نرخ افزایش تورم می توانید تقاضای تعدیل میزان اقساط را از دادگاه تقاضا نمایید
    5. با توجه به این که شما بیکار هستید رویه در حال حاضر مهریه را سالی یک عدد در نظر می گیردند
    6. اگر برای شما در محل کار مزاحمت ایجاد می کنند شما شکایت کیفری و مزاحمت و حسب مورد افترا مطرح نمایید و در پرونده اعسار از این پرونده در صورت به نتیجه رسیدن استفاده نمایید
    موفق باشید

Q17 28 دی 1402 پاسخ

اگر بیماری داشته باشیم ک اثبات کنم توان کار کردن را ندارم با توجه ب اینکه در حکم تجدید نظر آمده ک ۱۴ماه یه سکه بایست پرداخت کنم، چگونه میتوانم حکم قاضی را تغییر دهم با توجه ب اینکه قاضی مسیجهای خصوصی من و همسرمو خوند ک نوشته بودم هیچ قاضی کاری نمیتونه برات بکنه احساس میکنم دارن قدرت نمایی میکنن

    mehdi alijani 29 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. باید در نظر داشته باشید که مهریه در هر حال باید به زن پرداخت گردد مگر این که به اختیار خودش ابراء یا مهریه خود را ببخشد
    2. در حال حاضر رویه دادگاهها هر 12 ماه یک سکه هست که با حکم صادره برای شما که 14 ماه هست به نسبت خوب صادر شده
    3. اگر برای دادگاه ثابت شود که شما به طور کلی از کار افتاده و توانایی کار کردن را ندارید می تواند در حکم خود تجدیدنظر نماید
    4. معمولا با توجه به وضعیت اقتصادی پس از شش ماه می توان تقاضای تجدیدنظر در رای صادره را با عنوان تعدیل اقساط از مرجع صادر کننده تقاضا نمود
    5. ولی توجه داشته باشید که در هر حال باید اقساطی در نظر و شما مهریه را پرداخت کنید و اینکه کاملا از پرداخت مهریه معاف شوید امر غیر ممکنی است
    موفق باشید

حیدر 28 دی 1402 پاسخ

سلام کارمند هستم ماشین به نام خانم است دارایی ندارم اثبات اعسار دردادگاه راحت هست؟فقط حقوق کارمندی دارم و اینکه ۱/۴ حکم کم میشه یا از مزایا و اضافه کاری(پرداختی)کم میشود

    mehdi alijani 29 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. معمولا قضات اصل را بر اعسار و عدم توانایی پرداخت یکجای مهریه می گذارند و به دلایل مرد مبنی بر عدم توانایی توجه، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و این زن هست که باید اثبات نماید مرد دارایی دارد و امکان پرداخت یکجای مهریه برای وی مقدور است
    2. ملاک دادگاه در تعیین مهریه دارایی های ثبت شده و حقوق و در صورت اثبات اموالی هست که نزد دیگران دارد
    3. در فرض سوال شما دادگاه با استعلام از محل کار میزان حقوق و مزایای دریافتی شما را استعلام و بر همان اساس حکم به پرداخت یک چهارم از آن را به جهت مهریه می دهد
    4. بله شامل مزایا و اضافه کاری را نیز شامل می شود ولی قاضی می تواند با توجه به شرایط شما مثل اقساط افراد تحت تکفل وضعیت خاص شما و… تخفیف در نظر بگیرد
    موفق باشید

مهدی 02 بهمن 1402 پاسخ

سلام
مهریه بنده تقسیط شده و باید هر ده ماه یک سکه بدم،اگر من عقب بندازم نتونم بدم میتونه جلب بگیره؟؟؟
چون نوشتین تو قانون جدید به راحتی جلب و زندان نداره

    mehdi alijani 02 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. در صورت تقسیط مهریه معادل مبلغی که به تاخیر افتاده می توانند جلب بگیرند
    2. صرفا می توانید هر شش ماه یکبار نسبت به تعدیل اقساط اقدام نمایید
    موفق باشید

حمید 05 بهمن 1402 پاسخ

سلام
یک ساله ازدواج کردم. معلول ناشنوا و تحت پوشش بهزیستی هستم از اول هیچ چیزی نداشتم و ندارم و بیکار هستم و فقط مستمری بهزیستی هست. وقتی ازدواج کردم مفهوم مهریه رو هم نمی‌دانستم. بزرگترها بریدند و دوختند. من الان چکار کنم؟ نامزدیم و هنوز عروسی هم نکردیم. مهریه میخواد تا جدا بشیم.
لطفا بگویید من چکار کنم

    mehdi alijani 06 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. تا زمانی که شما نخواهید هیچ دادگاهی نمی تواند همسر شما را طلاق بدهد مگر اینکه به همسرتان حق طلاق داده باشید
    2. در خصوص مهریه با توجه به اینکه شما مالی ندارید در هر حال اقساط می شود
    3. شما اعلام کنید طلاق نمی دهید تا با هم توافق کنید ان شاء ا.. برای ادامه و الا طلاق توافقی
    موفق باشید

Damak 07 بهمن 1402 پاسخ

حکم ازدواج وقتی زندانه .چه انتظاری باید داشت با افزایش قیمت سکه اکثر زن ها را وسوسه سکه های طلا کرده .زندگی خانواده جامعه همه به فنا رفته هر روز شاهد افزابش خانم های باید باشیم تو راه روهای دادگاه دنبال سکا طلا میگردن ….قانون شعب ابیطلالب ایه ۲۷

    mehdi alijani 09 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. دوست عزیز هیچ زن و مردی برای اینکه از هم طلاق بگیرند ازدواج نمی کنند
    2. زندگی قمار نیست که انتظار زندگی بهتر در مرحله دوم داشته باشیم
    3. زن و مرد در مسیر زندگی با مشکلاتی مواجه میشوند که اجتناب ناپذیر هست
    4. این که در مشکلات آینده چطور عکس العمل نشان دهند به خود زوجین بستگی داره
    5. عاقلانه این هست که مشکلات رو با گفتگو و با تدبیر حل کنند و اقدام قانونی را در مرحله آخر و زمانی که هیچ امیدی به اصلاح نیست انجام دهند
    6. خلاصه اینکه همه چیز به خود ما بر می گرده و مسئولیت کارهای ما مستقیما عواقب اون دامن گیر ما خواهد بود
    موفق پیروز و شادکام باشید

مهدی 08 بهمن 1402 پاسخ

.دیه زن نصف مرد اون وقت همین زن شوهر می‌کند ۱۱۰ تا سکه مهر میکنن میلیاردی

    mehdi alijani 09 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر مهریه موضوعی توافقی هست ارث و دیه قانون و ارتباطی با هم ندارند ضمن اینکه دلیلی نمیشه چون دیه نصف مرد هست خودش رو به رایگان در اختیار مرد قرار بده و…

فردین 10 بهمن 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر.
عزیز من ۳ ماهه ازدواج کردم
از دوختری هم در آمده
الان هم میخواد طلاق بگیره
اگر بخواد میتونه مارو زندانی کنه یا نه
میخواد طلاق بگیره مهریشو به اجرا بزاره
میتونه مارو زندانی کنه

    mehdi alijani 10 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. (از دوختری هم در آمده) منظورتون رو متوجه نشدم
    2. طلاق بر عهده مرد هست و زن بدون علت نمی تواند تقاضای طلاق کند مگر اینکه بتواند مرد صلاحیت زندگی با وی را ندارد
    3. برای اینکه بدانید در چه شرایطی زن می تواند از مرد طلاق بگیرد دوازده شرط مندرج در سند ازدواج رو مطالعه کنید (در اینترنت جستجو کنید یا در سند ازدواج مطالعه کنید)
    4. اگر شرایط را نتواند ثابت کند نمی تواند طلاق بگیرد
    5. ولی در هر حال مهریه را می تواند مطالبه و هر مالی بنام شما باشد توقیف نماید
    6. اگر مالی نداشته باشید می توانید دادخواست اعسار بدهید و با توجه به میزان درامد شما دادگاه مهریه را تقسیط می کند
    7. در صورت تقسیط مهریه و ندادن اقساط می تواند برای همان میزان برای شما حکم جلب بگیرد بعنوان مثال مقرر می شود که سالانه یک سکه پرداخت کنید اگر پس از گذشت یکسال آن را پرداخت نکنید برای همان یک سکه حکم جلب صادر می شود و به محض پرداخت همان یک سکه آزاد می شوید.
    موفق باشید

    mehdi alijani 10 بهمن 1402 پاسخ

    سلام
    متوجه شدم یعنی نزدیکی هم واقع شده
    باز هم در این حالت تفاوتی در مطالبه مهریه ندارد و حق طلاق در هر حال با شماست
    موفق باشید

إ 18 بهمن 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر بنده باخانمم ازدواج کردم ویک دختر ده ساله داریم الان پنج ساله طول کشیده تمام نشده دردادگاه اول دادخواست طلاق بنده به خاطر مشکلاتی مثل دروغ گفتن همسرم نظافت کت کاری فرزندم بوده دکتر رفتیم مشکلات اعصاب داشتن بدترمیشدند مهریه رو تعداد دویست سکه اوایل زندگی بخشیده بودن به بنده بعدها پدرش اومد تودادگاه اعلام کرد دخترش مهریه رو بخشیده عقل نداره فرستادن پزشک قانونی تایید کرد اعتراض زدم رفت کارشناس تأیید کردند که محجور هستند مهریش برگشت حالا من شکایت کردم هیچی الان بایه دختر موندم مهریشو اجرا گذاشته کارگر هستم دوسکه دادم سالی یک سکه ندارم بدم نمیدونم روز عقد به ما نگفتن زندگیمو نابود کردن دادگاه اصلاً بنده عدالت ندیدم طرف بیاد کلاه برداری کنه بهت بگن تو چرا ندونستی من ندونستم پدر مادرش میدونستن چرا زندگیه منو خراب کردن منم اشتباه کردم اعتماد کردم لطفاً راهنمایی کنید مچکرم سپردم به خدا

    mehdi alijani 19 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. با توجه به اینکه طبق نظر تایید پزشکی قانونی همسر شما محجور هستند اگر مشخص شود این محجوریت از ابتدای تولد بوده و شما بتوانید ثابت کنید که از این موضوع اطلاع نداشته اید شاید بتوان فسخ نکاح داد البته کار بسیار سختی هست
    2. در مرد فسخ نکاح شما به محض اینکه متوجه می شدید که همسر شما از لحاظ روحی روانی دارای مشکل هست باید سریعا اقدام به طرح دادخواست می کردید و با توجه به اینکه شما بیش از ده سال هست با ایشان زندگی می کنید طرح دعوای فسخ نکاح به نتیج مطلوب سخت به نتیجه برسه البته اقرار پدر همسر شما می تواند به شما در پرونده کمک کند
    3. مهریه در هر حال باید به عاقله محجور که پدر همسر شما هست باید پرداخت بشه
    4. شما فقط می توانید اعسار بدهید و هر شش ماه یکبار به جهت افزایش تورم تقاضای تعدیل اقساط رو ازدادگاه بخواهید
    5. حضوری با یک وکیل مشورت کنید
    وکیل دادگستری اصفهان
    موفق باشید

احمد 18 بهمن 1402 پاسخ

سلام
مهریه زنم ۶۱۴سکه است بدون هیچ دلیلی مهریه شومیخواد منم هیچ مالی به نام خودم نیست ماهی ۲۰میلیون درآمدم هست چقدراز مهریه بهش تعلق میگیره و به نظر شما چند ماه یک بار باید قسط بدم

    mehdi alijani 19 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. مهریه را در هر حال محکوم به پرداخت خواهید شد
    2. اگر مالی به نام شما باشد توقیف و معادل مهریه با نظر کارشناسی مزایده و به همسر شما پرداخت خواهد شد
    3. اگر مالی بنام شما نباشد حقوق شما تا یک چهارم توقیف و به همسر شما خواهد شد
    4. با توجه به حقوق شما یک چهارم می شود پنج میلیون و توجه به قیمت سکه که در حال حاضر 30 میلیون هست قاضی می تواند برای شما هر شش ماه یک سکه بعنوان مهریه در نظر بگیرد
    5. حضوری با یک وکیل مشورت کنید
    وکیل خانواده
    موفق باشید

ناشناس 19 بهمن 1402 پاسخ

اگر مردی مهریه نده تحت چه شرایطی زندانی میشود؟

    mehdi alijani 20 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. در صورتی که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ندهد و اعسار خود را برای دادگاه به اثبات نرساند زن می تواند نسبت به درخواست جلب وی اقدام نماید، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت مهریه همسرش را دارد و برای اثبات اینکه توانایی ندارد باید دادخواست اعسار داده و این موضوع برای دادگاه ثابت شود.
    2. در صورتی که پس از اثبات اعسار مرد و تقسیط مهریه، مرد هر یک از اقساط مهریه (در حال حاضر هر سال یک سکه) را پرداخت نکند، در این صورت زن نسبت به همان میزان پرداخت نشده، بر فرض مثال یک سکه ای که باید در انتهای سال پرداخت می شده اقدام نماید ، که پس از پرداخت همان یک سکه عقب افتاده مرد آزاد می شود.
    وکیل خانواده در اصفهان
    موفق باشید

والی 04 اسفند 1402 پاسخ

درود

    mehdi alijani 05 اسفند 1402 پاسخ

    سلامت باشید

محسن 06 اسفند 1402 پاسخ

بنده از جناب وکیل مهدی علیجانی کمال تشکر رو مینمایم و به شما بابت اینهمه توانایی در کلام افتخار میکنم
استفاده کردم من الله توفبق

    mehdi alijani 06 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    سپاسگزارم شما لطف دارید

زخم خورده 06 اسفند 1402 پاسخ

طرف بعد دو سال که طلاق گرفته یادش افتاده بره دنبال مهریه دنبال پول مفته این چه قانونی هست که این اندازه حمایت از زن میشه بعد مرد که ازدواج مجدد کرده باید زندگیش نابود بشه تا همسر قبلی یه پول مفتی گیرش بیاد

    mehdi alijani 07 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- هنگام طلاق توافقی باید مراقب باشید تا در خصوص مسائل مالی حتما توافق برد برد انجام بدهید
    2- زیرا در زمانی که شما صرفا به دلیل خشم تصمیم به جدایی می گیرید و بدون آگاهی در مورد مهریه تصمیم نمی گیرید و تعیین تکلیف نمی کنید زن هر موقع اراده کند می تواند نسبت به مطالبه مهریه سابق خود اقدام نماید
    3- قبل از گونه اقدام قضایی حتما با یک وکیل مشاوره کنید.
    وکیل خانواده اصفهان
    موفق باشید

ف 06 اسفند 1402 پاسخ

با سلام
خانم بنده مهریه اش رو اجرا گذاشته مقدار 250سکه
میخواستم بدونم که این قانون وجود داره که همون اول باید یک سوم مهر را بدی بعدا بقیه اش رو تقسیط کنن یا از همون اول میتوانید اقساطی پرداخت کنی؟

    mehdi alijani 07 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- در دادنامه مهریه مرد محکوم به پرداخت کامل مهریه به همسرش می شود.
    2- در صورت عدم توانایی در پرداخت مهریه ولو یک سکه مرد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد.
    3- در صورت اثبات موضوع نزد قاضی رسیدگی کننده به پرونده با توجه به میزان درامد و دارایی نهایتا مهریه تقسیط می شود
    4- لازم بذکر است اگر اموال و دارایی بنام مرد باشد بابت مهریه بنفع زن ضبط می شود ولی اگر بغیر از حقوق خود مال دیگری بنام وی نباشد تا یک چهارم از حقوق وی توقیف و به حساب زن واریز می شود
    5- چنین قانونی وجود ندارد و این موضوع صحت ندارد.
    وکیل پایه یک دادگستری اصفهان
    موفق باشید

فاروق 06 اسفند 1402 پاسخ

با سلام
در مورد قانون یک سوم مقدار مهریه از اول باید پرداخت بشه میشه توضیح دهید.آیا همچین قانونی وجود دارد یا از همان اول تقسیط میکنن؟

    mehdi alijani 07 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    در کامنت مشابه مفصل توضیح داده شد
    بطور مختصر چنین قانونی وجود ندارد و در صورت اعسار مرد مهریه در هر حال تقسیط می شود
    موفق باشید

فریده 13 اسفند 1402 پاسخ

سلام وقتوبخیر میخواستم بدونم پیش قسط مهریه من ۲عدسکه بود ونتوست پرداخت کنه وحکم جلب گرفتم ودرزندان هست الانوبدون اینکه پرداخت کنه امکانش هست وصیغه بزاروآزادبشه؟؟؟؟

    mehdi alijani 15 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- میتواند مجدد از همین دو سکه اعسار بدهد و در صورت پذیرش از زندان آزاد شود
    2- در صورت درخواست مرخصی با سپردن وثیقه مناسب و موافقت زندان می توانند از مرخصی استفاده کنند
    3- می توانند از ستاد دیه تقاضای وام جهت پرداخت مهریه کنند و با گرفتن وام نسبت به پرداخت مهریه اقدام و آزاد شوند
    4- در غیر از موارد بالا تا زمان عدم پرداخت مهریه در زندان می مانند
    موفق باشید

علی 19 اسفند 1402 پاسخ

سلام خانمی که مهریه ۳۵۰ سکه ۱۵۰ مثقال طلا و۵۰ ملیون پول هست ومرد بجز حقوق اداره کاری چیزی ندارد چقدر اقساطی میکنن.

mehdi alijani 20 اسفند 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر
۱- در صورتی که مرد بجز حقوق اداره کار هیچ نوع مال دیگری نداشته باشد مهریه تقسیط می شود
۲- مرد هر مبلغی بعنوان حقوق دریافت می کند دادگاه تا یک چهارم آن را بعنوان اقساط مهریه درنظر می گیرد و بر همان مبنا زن مکلف به پرداخت مهریه بصورت سکه خواهد شد که در حال حاضر هر یک سال یک سکه درنظر گرفته می شود.
موفق باشید

ناشناس 08 فروردین 1403 پاسخ

سلام. مهریه طرف مقابل من 550 تا بوده. علی رغم اینکه من با ارائه پرینت بانکی و فیش حقوقی اعلام کردم بدون کسورات و اقساط و با بیشترین انصافه کاری 20 تومن دریافت میکنم قاضی با چه منطقی بر من 7 عدد سکه پیش قسط و ماهی 5 تومن و سالی دو سکه حکم زده. این منطقیه؟

    mehdi alijani 09 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. دادگاهها با توجه به وضعیت مالی مرد و توانایی پرداخت مهریه در صورتی که دارایی داشته باشد کل مهریه را می گیرند
    2. در صورت عدم توانایی مرد در پرداخت یکجا با توجه به میزان درامد شخص تا یک چهارم ار آن را حکم می دهند که بابت مهریه توقیف و به حساب زن واریز یا تبدیل به سکه و به زن پرداخت گردد اگر مرد شغل آزاد و غیر دولتی داشته باشد.
    3. در مورد شما با توجه به درامد 20 میلیونی شما قاعدتا باید ماهیانه 5 میلیون و سالانه 60 میلیون پرداخت نمایید که با توجه به زمان صدور رای اگر در سال 1402 بوده و سکه 30 میلیون بوده باشد رای میشه گفت درست صادر شده
    4. در مورد 7 سکه ابتدایی نیز احتمالا قاضی از طریق استعلام حسابهای قبلی یا اموالی که قبلا بنام شما بوده و با دسترسی به اطلاعات دیگر یا ارائه آنها از طریق همسرتان دارایی قبلی شما را احراز و حکم را بر این مبنا صادر نموده است.
    5. در هر حال با توجه به افزاش تورم و قیمت سکه شما هر شش ماه یکبار می توانید نسبت به رای صادره تقاضای تعدیل نمایید و مجددا موضوع بررسی و با توجه به موارد ذکر شده و میزان درامد شما معمولا اقاسط تعدیل می گردد.
    6. دادگاه صرفا می تواند تا یک چهارم از درامد شما را حم بدهد و سالی دو سکه و 5 میلیون تومان ماهانه غیر قانونی هست و احتمالا شما اشتباه می کنید.
    موفق باشید

شرکان 13 فروردین 1403 پاسخ

سلام جناب وکیل همسرم طبق حکم قطعی صادره دادگاه طلاق یکطرفه دادم اما خانم به محضر طلاق جهت امضای سند طلاق نیامد اجرای احکام نماینده خودش را بجای وی به محضر طلاق اعزام و امضا نمودو طلاق صادر شد حال بعد از طلاق بعلت تهدیدهای انها مجبورم کردن بعد از ۳ سال جدایی همسرم مجدد رجوع کنه و به منزل بیارم الان دوساله زندگی مشترک‌میکنیم اسمش زندگی میباشه انگار زندانی واقعی هستم اما راهی غیر از این نداشتم در رجوع بعد از ان طلاق مجدد انرا ثبت رسمی نکردم ایا سند قبلی که تحویل همسرم بوده و تحویل محضر نداده و ۲۰۰ سکه مهریه عند المطالبه در ان قید شده با توجه به اینکه طلاقش داده بودم اگر مجدد شکایت کنه معتبره یا باطله ؟ ایا اگر ازم شکایت کنه که ثبتش نکردم جریمه یا زندان چه مدت داره؟ ممنونم ازپاسختون

    mehdi alijani 13 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. پس از اجرای صیغه طلاق شما با همسرتان شرعا و قانونا نامحرم محسوب و محرم شدن شما و رجوع صرفا در مدت سه ماه پس از اجرای صیقه طلاق بوده و پس از آن محرم شدن شما مستلزم انجام و اجرای مجدد عقد بوده است که در آن مجددا باید مهریه تعیین و تمام شرایط اجرای صیغه عقد انجام شده باشد.
    2. سند ازدواج قبلی شما با توجه به اجرای صیغه طلاق عملا باطل و همسر شما نسبت به آن نمی تواند اقدامی انجام دهد و باید عقد جدید ثبت و نسبت به مهریه جدید اقدام نماید.
    3. بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391، عدم ثبت واقعه ازدواج دائم در دفاتر رسمی ازدواج، جرم محسوب شده و مجازات زیر را به دنبال دارد: جزای نقدی درجه پنج: این جزای نقدی معادل 24 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان است. حبس تعزیری درجه هفت: این حبس معادل 91 روز تا 3 ماه است. که در این موارد معمولا دادگاه ها جریمه نقدی را حکم می دهند و البته قابل تخفیف و تعلیق نیز هست.
    موفق باشید

شرکان 13 فروردین 1403 پاسخ

سلام چنانچه بعد از طلاق همسر مجدد رجوع کنه و اینبار ثبت رسمیش نکنی اگر واسه عدم ثبت رسمی ازدواج شکایت کنه جریمه عدم ثبت رسمی ان حداقل چند ماه زندان داره یا جریمه نقدی ؟

    mehdi alijani 13 فروردین 1403 پاسخ

    سلام مجدد
    در قسمت سوم سوال اول شما جواب داده شد
    موفق باشید

تورج 14 فروردین 1403 پاسخ

سلام.خانم من از طریق ثبت اسناد درخواست مهریه کرده بود.که خونه من توقیف شد و بعدش کارشناس اومد قیمت گذاری کرد و رای بر این شد که خونه مستثنیات دین هستش.حالا خانمم با بستن پرونده در ثبت اسناد از طریق دادگاه درخواست مهریه کرده و باز خونه من توقیف شده.میخواستم بدونم این اقدامات دوباره تکرار میشه یا با همون رای ثبت اسناد همه چیز حل میشه

    mehdi alijani 14 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    پروسه دادگاه خانواده با اداره ثبت متفاوت هست و مجدد ملک توقیف و رسیدگی و نهایتا محکوم به پرداخت مهریه خوهید شد ولی مجددا شما می توانید ایراد مستثنیات دین نمایید و به همین نظر استناد نمایید و نهایتا این قاضی هست که این ایردا را از شما بپذیرد یا خیر
    موفق باشید

پویا 16 فروردین 1403 پاسخ

سلام وقت بخیر .یسوال داشتم .خانم بنده رفته مهریه اجرا گذاشته ۱۰۰ عدد و با این وجود ک بنده کارگر هستم و هیچ مالی و ملکی ندارم.و ماهیانه ۱۰تومن حقوق میگیرم قاضی سه عدد پیش قسط و هر ده ماه یک سکه انداخته. خواسم بدونم من ک توان حتی یک سکه پیش قسط را هم ندارم چکار باید انجام بدم . و امکانش هست ک پیش قسط رو در اعتراض لغو کنن و مدت قسط از ده ماه ب بالاتر بشه .سپاسگذارم

    mehdi alijani 18 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. در فرجه قانونی (20 روز) به رای صادره اعتراض کنید
    2. قاضی موظف است بر اساس میزان درامد و دارایی شما اقساط مهریه را تعیین کند و این اقساط نمی تواند بیشتر از یک چهارم درامد ماهیانه شما باشد
    3. در اعتراض به عدم کفاف دارایی اشاره و از قاضی دادگاه تجدیدنظر بخواهید استعلام بگیرد نسبته به دارایی و میزان درآمد شما و اگر اقساطی و بدهی هایی دارید مدارک آن را پیوست لایحه خود کنید.
    4. بهتر هست لایحه توسط یک وکیل یا مشاور حقوقی تنظیم گردد.
    موفق باشید

    در صورت رضایت داشتن از مشاوره لطفا در گوگل نظر بدهید
    لینک نظر دادن در گوگل
    https://maps.app.goo.gl/BJnso8TWRtCSEBFn6

علی چکینی 24 فروردین 1403 پاسخ

سلام.بنده در سال ۹۳، ۱۰ سال پیش محکوم به پرداخت ۱۲ سکه کامل پیش و ماهی ۱ ربع شدم. بعد از مدتی خانم من به زندگی برگشت و با هم زندگی می کردیم.منتهی درخواست مهریه ۱ ربع را نکرده.تا الان بعد از ۱۰ سال رفته و پرونده گذشته را به اجرا گذشته. منتهی الان من قادر به پرداخت کامل آن نیستم.چکار باید کرد، ممنون

    mehdi alijani 24 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    با توجه به شرایطتان، راه حل‌های قانونی زیر وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید :
    الف) توافق : ابتدا سعی کنید با همسرتان به توافق برسید چرا که در هر حال شما محکوم به پرداخت مهریه هستید و راه گریزی از آن ندارید. می‌توانید با پرداخت بخشی از مهریه معوقه، تقاضای مهلت برای پرداخت باقی مانده را داشته باشید.
    ب) درخواست اعسار از پرداخت مهریه : اگر قبلا دادخواست اعسار نداده اید و در صورتی که با همسرتان به توافق نرسیدید و ایشان بر دریافت مهریه اسرار داشت و واقعا توانایی پرداخت کامل مهریه معوقه را بطور یکجا ندارید، می‌توانید با ارائه دادخواست اعسار از دادگاه تقاضای مهلت برای پرداخت آن به صورت قسطی داشته باشید.
    ج) دادخواست تعدیل : در صورتی که قبلا دادخواست اعسار داده اید و نسبه به آن قبلا حکم صادر شده است و شرایط زندگی شما از زمان صدور حکم قبل تغییر کرده و توانایی پرداخت اقساط مهریه را ندارید، می‌توانید با ارائه دادخواست تعدیل مهریه، تقاضای کاهش میزان اقساط مهریه را شعبه صادر کننده رای اعسار داشته باشید.
    در هر حال موفق باشید.

    در صورت رضایت داشتن از مشاوره لطفا در گوگل نظر بدهید
    لینک نظر دادن در گوگل
    https://maps.app.goo.gl/BJnso8TWRtCSEBFn6

سمیرا 28 فروردین 1403 پاسخ

سلام اگر مردی در سال گذشته از ترس پرداخت مهریه و در مدتی که با همسر خود اختلاف داشته خانه را بدون دریافت وجه به نام خواهر خود کرده باشد و پس از مدتی زندگی مجددا سر ناسازگاری با خانم را بگذارد و ماشین خود را نیز به نام مادرش بزند، چه راهی وجود دارد که صوری بودن معامله و صرفا برای فرار از دین بودن آن را اثبات کرد؟ قانون جدید فقط به نفع مردان هوس بازی است که به راحتی می توانند از زیر دین خود فرار کنند و به دنبال زنان دیگر بروند

    mehdi alijani 04 اردیبهشت 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. برای اینکه بتوانید صوری بودن معامله یا فرار از پرداخت دین را به اثبات رسانید ابتدا باید ثابت کنید که مطالبه دینی وجود داشته و مرد با وجود و اطلاع از محکومیت به پرداخت دین اقدام به انتقال اموال به سایرین نموده است، به تعبیر دیگر تا زمانی که مهریه از جانب زن مطالبه نشده و دادنامه مهریه قطعی نشده یا اجرائیه ثبتی به مرد ابلاغ نشده حتی یک روز قبل از آن مرد اقدام به انتقال اموال خود کرده باشد معاملات مرد صحیح و فرار از پرداخت دین محسوب نمی شود.
    2. در این موارد زن باید اقدام به تامین خواسته از اموال مرد کرده و اموال توقیف تا مرد نتواند نسبت به انتقال اموال به سایرین اقدام نماید.
    3. در مورد جانب داری قانون از مردان نیز باید گفت مهریه مانند ساید دیون مرد یک بدهی محسوب و قانون نیز با این موضوع مانند دین برخورد و هر کس زودتر نسبت به مطالبه طلب خود از مرد اقدام نماید دادگاه ابتدا به نفع وی رای صادر می کند.
    در هر حال موفق باشید

تورج 30 فروردین 1403 پاسخ

سلام.برای من از دادگاه خانواده دادنامه محکومیت به پرداخت مهریه با مهلت اعتراض بیست روزه اومده.آیا میتوانم الان درخواست اعسار از پرداخت مهریه بدم یا باید منتظر بمونم تا رای قطعی و اجرائیه صادر بشه؟

    mehdi alijani 04 اردیبهشت 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. اصولا زمانی رای قابلیت اجرا دارد که دادنامه صادره پس از گذشت بیست روز اعتراض نشود یا پس از اعتراض در دادگاه تجدیدنظر قطعی شود.
    2. در مورد موضوع شما نیز باید مهلت مذکور طی شود تا محکومیت شما در پرداخت مهریه قطعی شود سپس اقدام به طرح دعوای اعسار از پرداخت یکجای مهریه نمایید.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button