وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

آیا می دانید تخریب اموال خصوصی و عمومی چه مجازاتی دارد؟

تخریب اموال یکی از جرایمی است که در جرایم کیفری وجود دارد در واقع هیچکس حق دست درازی و خراب کردن دارایی فردی دیگر را ندارد. انجام دادن این اعمال طبیعتا مجازاتی را در بر دارد. زمانی که فرد یا افرادی به اموال خصوصی یا عمومی آسیب وارد کنند مرتکب جرم شده اند. قانونگذار این عمل را جرم  می داند و برای مرتکب شونده مجازات کیفری بدنبال خواهد داشت. در این مقاله به مجازات تخریب اموال عمومی و خصوصی خواهیم پرداخت.

تعریف تخریب اموال

اگر شخص عمداً به مال دیگران خسارت وارد کند و به نحوی موجب از بین رفتن یا ناقص بودن آن مال شود مرتکب جرم تخریب مال شده است و به این عمل تخریب اموال می گویند.

انواع تخریب اموال

  1. دولتی
  2. خصوصی

اموال دولتی چیست؟

در واقع اموال دولتی به اموالی گفته می شود که مالک آن ها دولت می باشد. یعنی دارایی هایی که دولت به‌عنوان تنها متصرف و اداره ‌کننده آن مالک است که بنا بر دارایی‌های مختلف مجازات مختلفی درنظر گرفته می شود.

وکیل تخریب اموال ، وکیل اصفهان


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


تخریب اموال دولتی

باید در درجه اول بدانیم که اموال عمومی شامل چه اموالی است. درواقع دارایی هایی که در خدمت  مالکیت عمومی قرار دارد مانند: اماکن عمومی، مکان های مذهبی، بناهای تاریخی، تلفن های عمومی، موزه ها، خندق ها، خاکريزهاي نظامی، اثاثيه و ابنيه و عمارات دولتی و همچنین اموال منقوله و غيرمنقوله که دولت به عنوان مصالح عمومي و منافع ملي در تحت تصرف دارد، و به عنوان اموال عمومی از آن‌ها یاد می شوند.

مجازات تخریب اموال عمومی

تخریب اموال عمومی با توجه به جنبه عمومی اموال و اینکه آسایش و روان مردم را برهم می‌زند از دسته جرایم غیر قابل گذشت است. قانونگذار مجازات سختی را برای مجرم در نظر خواهد گرفت. طبق ماده ۶۸۳ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ مقرر شده که هر نوع تخریب اموال دولتی که توسط سه نفر یا بیشتر انجام بگیرد در صورتی که این افراد محارب شناخته نشوند به مجازات حبس از ۲ تا ۵ سال محکوم خواهند شد.

اموال خصوصی چیست؟

اموال خصوصی یک نام قانونی برای مالکیت دارایی توسط اشخاص حقوقی غیر دولتی است. یعنی متعلق به اشخاص اعم از افراد انسانی یا شرکت های خصوصی است. مال تخریب شده می تواند نوعی مال منقول مثل اشیاء یا غیر منقول ملک و زمین باشد.

تخریب اموال خصوصی

مجازات خراب یا اتش زدن اموال منقول یا غیر منقول خصوصی حبس از 6 ماه تا سه سال دارد. اگر این تخریب با مواد منفجره باشد حبس به 2 تا 5 سال افزایش پیدا خواهد کرد.

مجازات تخریب اموال خصوصی

دارایی اشخاص در قانون برای تامین نظم اجتماعی و اقتصادی مورد حمایت قرار گرفته است. مال و جان مردم همچنین مسکن و حیثیت و آبرو افراد تحت حمایت اصل ۲۲ قانون اساسی ایران است. به همین دلیل  قانونگذار در ماده ۶۷۶ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی نسبت به اموال خصوصی نیز خراب کردن این اموال را جرم دانسته است. طبق این مواد قانونی هر کس از روی عمد دارایی متعلق به دیگری را خراب کند به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می شود.

البته ناگفته نماند طبق اصلاحیه جدید قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۹ جرم تخریب اموال خصوصی جزء جرایم “قابل گذشت” است و از جمله جرایم عمومی حذف شده است. بنابراین مجازات ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی از شش ماه تا سه سال به سه ماه تا یک سال و نیم کمتر تعقیر کرده است. این نکته را هم در نظر بگیرید وقتی جرمی قابل گذشن باشد؛ شاکی از زمان وقوع جرم یا اطلاع از وقوع جرم فقط یک سال وقت طرح شکایت کیفری را دارد. اگر بعد از یکسال اقدام کند شکایت کیفری وی رد می شود و قابل پیگیری نمی باشد.

وکیل اصفهان

در چه صورت جرم تخریب انجام شده است؟

وقتی می توان شخص را به جرم تخریب مجازات کرد که مال خراب شده دارای ارزش ریالی و معاملاتی باشد. در مقابل خراب کردن این دارایی باعث شود مالک آنها متضرر شود. در غیر اینصورت جرم تخریب اموال انجام نشده است.

نکته: دارایی هایی که غیر مشروع باشد مالکیت ندارند. بطور مثال: وسایل قمار و یا مشروبات الکلی، به منظور اینکه اگر فردی وسایل قمار بازی و شرط بندی و یا مشروبات الکلی فرد دیگری را تخریب کند؛ مشمول مجازات تخریب دارایی نخواهد شد.

عوامل موثر در تشکیل جرم

اعمال مجرمانه بر اساس قانون باید دارای ٣ عنصر باشد. نبود هر یک از این عنصرها  باعث می‌شود که جرم تکامل نیافته و فرد مجرم شناخته نشود. طبق قوانین جزایی عمل یک فرد زمانی مجرم محسوب می‌شود که دارای این ٣ عنصر باشد.

  1. “عنصر قانونی” یعنی اینکه عمل یا رفتار انجام شده از نظر قانون جرم محسوب شود.
  2. “عنصر مادی” رفتار یا عملی را که قانون جرم دانسته و فرد خاطی دقیقاً همان عمل را انجام دهد.
  3. ” عنصر معنوی” شخص مجرم از روی قصد و آگاهی مرتکب جرم می شوند.

مراحل رسیدگی به جرم تخریب اموال

اول باید به کلانتری محل وقوع اتفاق بروید بعد از تشکیل پرونده و بعد از تکمیل به دادسرا ارسال می شود. بازپرس اقدام به تحقیق می‌کند و بعد شاکی و مشتکی عنه را برای انجام تحقیقات به دادگاه احضار می‌کند و رای را صادر می‌کند. اگر به رای داده شده شاکی معترض باشد پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود تا دوباره مورد بررسی قرار بگیرد.

و در آخر باید گفت که

جرم تخریب مانند بیشتر جرایم عمدی ناشی از رفتار مجرمانه است. این خطا در قالب عمل فیزیکی از بین بردن یا لطمه زدن کلی یا جزئی به مال دیگران ظاهر میشود. یعنی چون تخریب در زمره ی جرایم عمدی مطلق است، برای تحقق آن علی الاصول اثبات قصد نتیجه از ناحیه ی مرتکب جرم ضروری نیست. ما دراین مقاله قصد داشتیم به شما بگوییم که هیچ کس حق تخریب، آسیب رساندن به دارایی‌های دیگران و یا تعرض به آنها را ندارد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، جرم تخریب اتفاق افتاده است.(وکیل کیفری اصفهان)

..

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. 

..

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button