وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

شرایط ملاقات با زندانی ها در قانون ما

شرایط ملاقات با زندانی ها چگونه است؟ چه کسانی می توانند برای این کار اقدام کنند؟ قانون انجام این کار در کشور ما چیست؟ این سوال و خیلی از سوال های دیگر مطمئنا در ذهن شما که می خواهید به دیدن یک فرد در زندان بروید، شکل خواهد گرفت. برای همین ما امروز در این مقاله تصمیم گرفتیم که شما را با تمام زوایای این موضوع به طور کامل آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. اگر می خواهید به دیدن فردی در زندان بروید مهم نیست که جرم او چه باشد. برای مثال دزدی کرده باشد یا چک برگشتی داشته باشد. قانون ملاقات برای همه یکی است و فرقی نمی کند که طرف مقابل چه جرمی انجام داده باشد.

اما استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارد. برای مثال اگر قاضی حکم ممنوع الملاقات داده باشد نمی توان از فرد زندانی دیدار کرد. یا اگر وی قتل عمد کرده باشد ممنوع الملاقات است و نمی توان به ملاقاتش رفت. اگر فرد درون زندان ممنوع الملاقات نباشد می توانید با او هفته ای یک بار مکاتبه حضوری و تلفنی داشته باشید. ولی اگر ممنوع الملاقات باشد حتی مکاتبه تلفنی هم امکان پذیر نیست. پس در مرحله اول یادتان باشد که شرایط ملاقات با زندانی به ممنوع الملاقات بودن یا نبودن او بستگی دارد.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


دلایل ممنوع الملاقات بودن زندانی ها

ممنوع الملاقات بودن می تواند دلایل گوناگون و متنوعی داشته باشد. یعنی صرفا برای قاتل بودن نیست. برای مثال فرض کنید که فرد، در زندان آشوب یا دعوایی به پا کرده است که موجب دردسر بزرگی می شود. در این جور مواقع اگر قاضی بفهمد که این فرد دردسر ساز است، علاوه بر حکم ممنوع الملاقاتی حکم انفرادی یا جریمه هم می دهد. معمولا این نوع حکم های ممنوع الملاقات که ربطی به قتل یا غیره ندارد، موقتی و دارای زمانی مشخص و تاریخ خاصی هستند. تاریخ و زمان اتمام ملاقات زندانی ها به شما اطلاع داده می شود و شما می توانید پس از اتمام تاریخ ممنوع الملاقاتی نسبت به ملاقات زندانی ها اقدام کنی.

تاریخ ممنوع الملاقاتی بودن فرد درون زندان بستگی به کاری که انجام داده، از یک هفته تا یک سال متغیر است. یعنی در اصل بسته به کاری که انجام داده است این زمان های ممنوع الملاقاتی می تواند تغییر کند. برای مثال اگر بک دعوای ساده کرده باشد که قاضی صلاح دیده باشد برای تنبیه نیاز به ممنوع الملاقاتی و انفرادی دارد، از بین یک هقته تا یک ماه است. پس این بستگی به حکم قاضی دارد و قاضی صلاح می داند که چه مقدار انفرادی و ممنوع الملاقاتی حکم کند. به علاوه همیشه مدت زمان انفرادی و ممنوع الملاقاتی بودن یکی است. یعنی اگر مدت زمان و تاریخ تعیین شده برای انفرادی شش ماه باشد، تاریخ ممنوع الملاقاتی هم شش ماه است. پس تاریخ هر دو با هم در یک روز تمام می شود.

افرادی که اجازه ملاقات با زندانی را دارند

در قسمت بالا دلایل ممنوع الملاقاتی را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. حال در این قسمت از مقاله می خواهیم به موضوعی دیگر و بسیار مهم بپردازیم. پس تا آخر این مقاله حتما با ما همراه باشید. پس از مطالعه مطالب بیان شده مطمئنا برای خیلی از شما یک سوال بسیار مهم پیش آمده است. آن سوال این است که چه کسانی حق و اجازه ملاقات با زندانی ها را دارند؟ برای همین ما در این قسمت از مقاله می خواهیم کاملا به این موضوع بپردازیم و جواب سوال شما را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد.

اقوام درجه یک، مثل مادر، پدر، برادر، خواهر و همسر و پدر و مادر همسر، یک روز در هفته، که روز آن را خود زندان به آن ها می گوید، می توانند ملاقات حضوری و تلفنی با زندانی داشته باشند. اما افراد درجه دو مثل اقوام دیگر یعنی خاله، عمو، عمه و دایی یا دوستان و حتی وکیل می توانند نامه ای بر مبنای دیدار با فرد مورد نظر به رئیس زندان بدهند. اگر با درخواست آن ها موافقت شد می توانند با زندانی ملاقات داشته باشند. زمان دیدار حضوری بیست دقیقه و زمان ملاقات تلفتی یک ربع می باشد. این قانون برای تمام زندانیانی که حق ملاقات دارند، یکسان است. در واقع زمان این دیدار یک قانون است و ربطی به زندان نداشته و برای تمام زندان ها زمان یکسان و بدون تفاوت است.

استثنائات ملاقات

اکنون که با شرایط ممنوع الملاقاتی و زمان آن برای افراد مجاز آشنا شدید، خوب است بدانید در مورد ملاقات هم استثنائاتی وجود دارد که بهتر است درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. رئیس زندان بر حسب حسن رفتار و شرایط خاص می تواند اجازه ملاقاتی اضافی و خارج از تایم را نیز به فرد درون زندان و شخص دیدار کننده بدهد. حتی زندانیان اجازه دریافت انواع البسه، اشیا و خوراکی جات را دارند. البته این وسایل را قبل از تحویل به وی تفتیش و بررسی می کنند. تا اگر چیز ممنوعی در وسایل او باشد آن را پیدا و از وسیله هایش خارج کنند. از جمله این وسایل می توانیم به چاقو، مواد مخدر، قیچی، اشیا تیز، انواع قرص ها و دارو های بدون نسخه و ممنوعه اشاره کرد.

قرار ملاقات با زندانی به صورت حضوری و خصوصی

دیدارها در زندان های ایران به دو صورت حضوری و خصوصی انجام می شود. ملاقات حضوری به دیدارهایی گفته می شود که از پشت شیشه در ساعت های مخصوص دیدار به مدت بیست دقیقه انجام می شود. به علاوه یک روز مشخص در هفته برای این کار تعیین شده است. اما ملاقات غیر خصوصی با دیدار حضوری تفاوت دارد.  یعنی رئیس زندان با توجه به شرایط ویژه زندانی و حسن رفتار او، به فرد و شخصی که به ملاقاتش آمده، حال هر شخصی می تواند باشد، اجازه می دهد در یک روز های خاصی با هم دیدار کنند که باز هم این دیدار بیست دقیقه بیشتر نیست.

دیدار خصوصی بدون مامور و قانون اتفاق می افتد. ولی ابتدا فردی که می خواهد با فرد درون زندان قرار دیدار خصوصی داشته باشد باید از نظر قاضی تاثید صلاحیت شود. یعنی برای مثال بازپرس وکیل و پلیس باشد. فقط اقوام درجه یک می توانند از طریق ملاقات های حضوری با زندانی خود ارتباط بگیرند. حال از این جا به بعد می خواهیم با هم مسائل مهم دیگری را بررسی کنیم که شما را کاملا متوجه این موضوع می کند.

قرار ملاقات با زندانی توسط وکیل خود چگونه است؟

سوالی که مطمئا برای شما هم پیش می آید این است که آیا دیدار با وکیل فرق می کند یا نه؟ در این قسمت جواب این سوال شما را کاملا می دهیم. دیدار با وکیل هر زمانی امکان پذیر است. وکیل می تواند برای هماهنگی و دفاع از موکل خود هر زمانی که لازم باشد به زندان برود و قرار ملاقات از پیش تعیین شده یا فوری و ضروری بگذارد. این امکان فقط برای وکیل ها و بازپرس ها امکان پذیر می باشد و برای افراد عادی مثل پدر، مادر، خواهر و برادر امکان پذیر نیست. این دیدار هم می تواند با مامور باشد هم می تواند بدون مامور و خصوصی باشد که این بسته به درخواست وکیل یا موکل می باشد.

جمع بندی

در مقاله بالا تمام نکات و شرایط ملاقات با زندانی را به شما گفتیم. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

2 نظر
ساناز 07 اسفند 1402 پاسخ

آیا زندانی میتوان درخواست کندکه تا یک ماه یاکمتریابیشترملاقات باهیچ کسی را نداشته باشد

    mehdi alijani 07 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله در صورت عدم تمایل به ملاقاتی زندانی می تواند از ملاقات با اشخاص امتناع کند و زندان نمی تواند وی را مجبور به ملاقات با دیگران نماید
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button