وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نحوه استعلام و اطلاع از سابقه ازدواج اشخاص

نحوه اطلاع از سابقه ازدواج چگونه است؟

در ازدواج ممکن است که افراد، تفاوتی ندارد مرد یا زن، بخواهند همدیگر را فریب دهند. برای این که بتوانند رضایت یکدیگر را جلب کنند و موفق به ازدواج با شخص مورد علاقه ی خود شوند. یکی از این فریب ها کتمان ازدواج است. یعنی زن یا مرد اگر قبلاً شوهر یا زن داشته باشد یا مرد اکنون زنی دارد که آن را مخفی می کند، و اگر طرف مقابل این امر را بعد از ازدواج‌ متوجه شود، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. برای همین بهتر است که موارد این چنینی را قبل از ازدواج‌ متوجه شویم. اما چگونه؟

این سوالی است که خیلی ها از ما می پرسند. برای همین ما تصمیم به نوشتن این مقاله گرفته ایم که به شما بگوییم چگونه می توانید این کار را انجام دهید. یعنی چگونه می‌توانید قبل از ازدواج متوجه ازدواج‌ قبلی زن و مرد یا ازدواج فعلی مرد بشوید. برای مثال ممکن است که زن قبل از ازدواج‌ خود را دوشیزه معرفی کند یا مرد ازدواج خود را پنهان کند. برای کشف واقعیت چنین مواردی یک سیستم مجازی و حضوری توسط دولت طراحی شده است که می‌توانید خیلی راحت با استعلام از طریق ثبت احوال این کار را انجام دهید و دیگر نگران این فریب ها نباشید.(وکیل خانواده در اصفهان)

نحوه اطلاع از سابقه ازدواج و دریافت گواهی تجرد

یکی از مواردی که در صورت عدم وجودش عقد نکاح جاری نمی شود، سابقه ازدواج مرد یا زن است. منظور این است که عقد موقت یا اصطلاحا صیغه، در شناسنامه درج نمی شود و در ایران به آن ازدواج سفید می گویند. خب همانطور که گفتیم وقتی عقد موقت در شناسنامه درج نمی شود اگر زن یا مرد قبلاً ازدواج‌ موقت داشته باشد و بخواهد طرف مقابلش را فریب دهد، می تواند با جعل سند و کلاهبرداری نکاح قبلی یا حتی رابطه فعلی موقت خود را پنهان کند. البته این نکته در مورد خانم ها صدق نمی کند زیرا اگر زن متاهل باشد چه دائم و حتی چه موقت آن عقد حرام است. ولی مرد ها می‌توانند تعهد فعلی خود را پنهان کنند.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


اگر زنان و مردان بخواهند ازدواج موقت قبلی خود را پنهان کنند، همان طور که گفتیم با جعل سند به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. برای استعلام ازدواج قبلی به تازگی یک سیستمی طراحی شده است که می توان از آن طریق استعلام این موضوع را نیز گرفت. شما باید تنها یک اصل و کپی همه صفحات شناسنامه اصلی و تصویر کارت شناسایی ملی را در داشته باشید. در مرحله ی بعدی پس از پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری ( پرداخت هزینه فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور می باشد) موارد ذکر شده را به ثبت احوال ارائه دهید. پس از آن ثبت احوال خیلی راحت استعلام این موضوع را گرفته و شما از این موضوع مطلع خواهد کرد. البته این موضوع زمانی صدق می‌کند که نکاح موقت در محضر صورت گرفته باشد. در غیر این صورت این کار امکان پذیر نیست

دریافت اینترنتی اطلاع از سابقه ازدواج

اما بعضی ها نکاح دائم هم خود را هم قایم می‌کنند. در این مواقع باید چگونه از این موضوع اطلاع پیدا کنیم؟ برای استعلام ازدواج قبلی، شما تنها با یک گوشی یا یک لب تاب می‌توانید به سامانه ثبت احوال مراجعه کنید. سپس از طریق گزینه دریافت خدمت و تکمیل فرم درخواست مربوطه، شماره پیگیری دریافت نمایید. بعد از آن می‌توانید با استفاده از صفحه پیگیری ثبت احوال، فرآیند درخواست خود را پیگیری نمایید. پس از آن که درخواست شما از سوی ثبت احوال دریافت گردید پیامی در صفحه پیگیری شما ظاهر می‌شود. پس از آن می توانید با مدارک مربوطه، یعنی کد ملی و شماره شناسنامه زوج مقابل، درخواست خود را ثبت و بعد جوابتان را به صورت کاملا معتبر و قانونی دریافت کنید.

ضمانت اجرای مدنی تدلیس در ازدواج‌

با توجه به ماده ۱۱۲۸ قانون جمهوری اسلامی ایران، اگر در نکاح یکی از طرفین یک صفت یا دروغ خاصی را قبل از عقد دائم گفته باشد، ولی بعد از جاری شدن نکاح آن را کتمان نماید؛ زوج مقابل می تواند خیلی راحت عقد را فسخ کند. این قول یا صفتی که زوج مقابل داده است باید حتما قبل از جاری شدن نکاح در عقد نامه یا یک توافق نامه بین طرفین ثبت گردیده باشد. به علاوه از نظر قانونی می بایست هر دو طرف نکاح، زیرش را امضا کرده باشند. در صورتی که آن ها زیرش را امضا نکرده باشند یا فقط یکی از آن ها امضا کرده باشد، این سند و قرارداد صلاحیتی ندارد.

اگر در نکاح یکی از طرفین به نوعی دروغی گفته باشد که بعد ازدواج طرف مقابل متوجه کذب آن شده باشد، می‌تواند به راحتی و با ارائه مدرک، طلب خسارت بکند. اگر مردی با ادعای باکرگی زنی با او ازدواج کند و ببیند که به جای یک دوشیزه با یک زن غیر باکره وصلت کرده است، می تواند خیلی راحت عقد را فسخ نماید. ولی اگر این کار را نکند می تواند برای دادن مهریه تفاوت مهریه زن باکره و غیر باکره را به زن بدهد. از آن جا که مهریه زن غیر باکره کم تر دوشیزه باکره است برای همین مرد می تواند مهریه زن غیر باکره را به طرف مقابلش بدهد. حتی می تواند در صورت پرداخت پیش تر مهریه، ما به تفاوت این دو مهریه را از زن به عنوان خسارت بگیرد.

ضمانت اجرای کیفری تدلیس در ازدواج

تدلیس که یکی از مواردش شامل پنهان کردن نکاح فعلی یا قبلی توسط زن یا مرد است، جرم محسوب می شود. یعنی طبق ماده ۶۴۷ قانون اسلامی اگر قبل از عقد هر یک از طرفین پیوند زناشویی ادعای پولدار بودن، تمکن مالی، تحصیلات بالا، تجرد قبلی، تجرد فعلی یا هزار دروغ دیگر بکند؛ طرف مقابل می تواند در دادگاه ادعای خسارت بکند. به علاوه قانون می تواند زوجی که زوج مقابل را فریب داده است به شش ماه تا دو سال حبس محکوم بکند. البته این شش ماه تا دو سال بستگی به دروغی که گفته شده و تشخیص قاضی دارد. نکته ای که در این جا اهمیت دارد این است که این پنهان کاری و دروغ فقط باید توسط زن یا مرد گفته شود. یعنی اگر این دروغ از سوی خانواده داماد یا عروس گفته شود، دیگر قانون نمی تواند کاری انجام دهد.

استعلام آنلاین ثبت طلاق با کد ملی

همان طور که در بالا اشاره کردیم برای استعلام از ازدواج قبلی می توانید با ورود به سامانه ثبت احوال و ثبت درخواست خود یا وکیل قانونی و آماده سازی مدارک مورد نیازی که در بالا عرض کردیم، درخواست خود را ثبت کنید. همچنین یک نکته خیلی مهم در این باره این است که استعلام از طریق ثبت احوال فقط می تواند توسط یکی از طرفین نکاح انجام شود و کس دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد. منظور این است که برای مثال مادر داماد یا مثلا پدر عروس نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

جمع بندی

در مقاله بالا تمام سعیمان را کردیم که نحوه اطلاع از سابقه ازدواج افراد چه به صورت موقت و چه به صورت دائم را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری عقدنامه را امضا کنید. برای مشاوره بیشتر درباره ی ازدواج با کارشناسان حقوقی خانواده ی ما در وکیل خانواده در اصفهان تماس بگیرید. به علاوه نظر خود را درباره ی این موضوع با ما در میان بگذارید.

 


همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۷۱۴۷۳۱۴

 

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button