وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

مجازات ارتباط نامشروع در فضای مجازی + تفاوت آن با زنا

امروز با افزایش ابزار‌های هوشمند، و فناوری در سراسر دنیا که برای عموم مردم مزایایی را به دنیا داشته است. اما در کنار این مزایا از معایبی نیز برخوردار بوده. با پیشرفت علم و فناوری در این حوزه، جرایم به فضای مجازی وارد شده. و در این فضا همانند دنیا واقعی جرایمی صورت می‌گیرد که نیازمند پیگیری قضایی و رساندن افراد مجرم به مجازات خود است. امروز می‌خواهیم بپردازیم به یکی از این جرم‌ها در این فضا و ارتباط نامشروع یا همان اصطلاح عامیانه‌ی سکس چت. در وکیل اصفهان توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ارتباط نامشروع در فضای مجازی چیست؟

این عمل یعنی ارتباط با جنس مخالف و در بستر مجازی و فرستادن عکس و فیلم و ویس‌های غیر شرعی در این رابطه. اشخاصی که این جرم را مرتکب می‌شوند مانند ارتباط نامشروع فیزیکی، بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. و برایشان ۹۹ ضربه‌ی شلاق همانند رابطه‌ی فیزیکی در نظر گرفته شده است. با این تفاوت که رسیدگی به جرم سکس چت برخلاف ارتباط نامشروع فیزیکی طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به طور مستقیم در دادگاه انجام می‌شود. و حتما شاکی باید شکایت خود را به دادسرا اعلام کند.

 

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

براساس این ماده که کمی قبل راجع به آن توضیحاتی دادیم، مقرر داشته شده است که: هر زمان مرد و زنی که بین آن‌ دو، عقله زوجیت وجود نداشته باشد. مرتکب ارتباط نامشروع یا عملی منافی عفت به جز زنا، مانند مضاجعه یا تقبیل بشوند؛ به نود و نه ضربه‌ی شلاق محکوم می‌شوند. در ادامه شاید برایتان سوال شده باشد که رابطه‌ی غیر شرعی از طریق فضای مجازی نیز جرم است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله- همانطور که کمی قبل گفتیم؛ جرم است. و در ادامه به بررسی بیشتری خواهیم پرداخت.

 

 

مجازات ارتباط نامشروع چیست

 

ارتباط غیر شرعی به صورت مجازی حکم رابطه‌ی فیزیکی را دارد؟

این عمل در کشور‌ ما از حساسیت بالایی در محکمه‌های قضایی دارد. چون از آن دسته جرم‌هایی است که برای بررسی و اعمال قانونی نیاز به شاکی خصوصی ندارد. و یک جرم مدعی العموم است و می‌تواند بدون شکایت شاکی خصوصی، بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی رسیدگی شود. حال برگردیم به سوال اصلی، که آیا ارتباط نامشروع به صورت مجازی حکم رابطه‌ی فیزیکی را دارد؟ پاسخ به این سوال بسیار گسترده است. اما در این خصوص اختلاف نظراتی بین قضات وجود دارد. برخی می‌گویند که همانند رابطه‌ی فیزیکی است و برای آن حکم صادر می‌کنند. ولی برخی دیگر رأفت زیادی به خرج می‌دهند. و به طریق دیگر حکم صادر می‌کنند.

 

مجازات ارتباط نامشروع در فضای مجازی چیست؟

همانطور که ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است. و کمی قبل راجع به آن توضیح دادیم، در تفسیر این ماده مشخص است که:

 

۱/ اگر یکی از طرفین جرم، محکوم به ارتباط نامشروع؛ برای ایجاد رابطه از زور و اجبار استفاده شده باشد. و در صورتیکه فرد مقابل واقعا قصد انجام این را نداشته باشد. و برخلاف میل خود به زور و اجبار مجبور به چنین کاری شده باشد؛ در این صورت فقط فرد اکراه و اجبار کننده به مجازات خود باید برسد و محکوم می‌شود.

 

۲/ بر طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، اگر رابطه‌ی غیر شرعی بین زن‌ مرد نامحرم که صورت گرفته زنا نباشد، بر اساس ماده‌ی گفته شده، با آن مرد و زن برخورد خواهد شد. و اگر قاضی تشخیص داد که این رابطه رخ داده به عنوان مجازات برای هر دو طرف، حداکثر تا نود و نه ضربه‌ی شلاق تعیین خواهد شد.

 

نکته‌ی مهمی که باید حتما به آن توجه شود این است که این قانون در زمانی وضع شده است که مردم کمتر از شبکه‌هایی از قبیل Telegram, WhatsApp, Instagram و... استفاده می‌کردند، اما هم اکنون استفاده از این شبکه‌ها و وسایل افزایش پیدا کرده است. و ارتباط نامشروع در این فضای مجازی یا همان سکس چت نیز افزایش یافته است. حال سوال اینجاست که آیا این ماده برای این جرم قابل استناد است یا خیر؟ بر اساس نظریات قضات، صورت گرفتن چنین جرمی در برنامه‌هایی مانند تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام و... جز جرایم محسوب می‌شود. و در صورت اثبات طبق ماده قانونی گفته شده محکوم خواهند شد.

 

 

تفاوت ارتباط نامشروع و زنا در چیست

 

تفاوت ارتباط نامشروع و زنا در چیست؟

۱/ همانطور که می‌دانید زنا یک جرم مستوجب حد است. (براساس تعریف حد، یعنی به وسیله‌ی آن میزان و نوع و‌ کیفیت مجازات آن توسط شارع مقدس تعیین شده است و قابل تغییر نیست.) ولی ارتباط نامشروع که در اینجا منظورمان سکس چت است، یک جرم تعزیری است. (براساس تعریف تعزیر، یعنی در شرع برای آن جرم مجازاتی تعیین نشده است. و توسط حکومت و قاضی مجازات برای آن‌ها تعیین خواهد شد.)

 

۲/ نحوه به اثبات رسیدن زنا و رابطه‌ی غیر شرعی با یکدیگر فرق دارد.

 

۳/ در این رابطه‌ی غیر شرعی که در اینجا بیشتر سکس چت یا رابطه‌ای که از طریق بستر مجازی صورت می‌گیرد؛ این امکان وجود دارد که حکم به تعویق بیافتد و تعلیق اجرای مجازات وجود دارد. اما بر خلاف این در زنا امکان تخفیف مجازات با تعویق صدور حکم و عقب انداختن اجرای مجازات وجود نخواهد داشت.

 

۴/ زنا یک رفتار جماع بین زن و مرد نامحرم است. (یعنی زن و مردی که بین آ‌ن‌ها عقد زوجیت منعقد نشده باشد) اما رابطه ی غیر شرعی محدود به حتی کوچک‌ترین رفتارها مثل دست دادن، سکس چت، ارسال فیلم و ویس و عکس غیر شرعی یا همخوابگی بدون دخول است.

 

نحوه اثبات رابطه‌ی غیر شرعی به چه صورت است؟

سکس چت یک نوع از روابط غیر شرعی است که در فضای مجازی صورت می‌گیرد. و با این دلایل می‌تواند آن را به اثبات رسانید: مجرم به جرم خود اعتراف کند - علم قاضی از روی مستندات - شهادت دو شاهد مرد

 

طرح دعوای روابط غیر شرعی به چه صورت است؟

براساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی کردن به این جرم در صلاحیت دادگاه است و در دادسرا صورت نمی‌گیرد. اما در اینجا یک استثناء وجود دارد و آن این است که رسیدگی‌ به چنین جرمی؛ ارتباط نامشروع در فضای مجازی یا سکس چت در دادسرا صورت خواهد گرفت. براساس این ماده که قبلا هم گفتیم اگر کسی نسبت به جرم از مجرمان شکایت دارد باید به دادسرا مراجعه کند. و شکایت خود را اعلام نماید. نکته مهم در اینجا بودن یا نبودن ادله کافی برای اثبات این جرم است. بر اساس ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی، در صورت وجود نداشتن ادله‌ی اثبات قانونی برای وقوع این نوع جرایم و انکار متهم هر گونه بازجویی برای کشف چنین امور پنهانی یا آشکار ممنوع خواهد بود.

 

نحوه رسیدگی به شکایت رابطه نامشروع در فضای مجازی چگونه است؟

براساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به این جرایم مستقیما در دادگاه صالح بررسی و رسیدگی خواهد شد. البته منظور از جرم‌های جنسی که در این ماده به آن اشاره شده است؛ جرم‌های حدی مثل ارتباط نامشروع ، تقبیل و مضاجعه است. اما با توجه به استثنا ای که برای این جرم است، این جرم در دادگاه پیگیری نخواهد شد. بلکه در دادسرا رسیدگی خواهد شد. چون این رابطه بدون تماس فیزیکی بوده است. ابتدا باید به دادسرا ارائه شود. و سپس بعد از به ثبت رسانیدن شکایت، شاکی باید یک‌سری مدارک که نشان دهنده‌ی رابطه غیر شرعی در فضای مجازی را ارائه دهند. مدارکی مانند اسکرین‌شات، عکس، ویس‌های ارسالی، پرینت مکالمات و... تحت عنوان اماره به قاضی ارائه بدهد.

 

 

ارتباط نامشروع در فضای مجازی

پاسخ به پرسش‌های پر تکرار

 

آیا ارتباط نامشروع  به صورت مجازی، جرم محسوب می‌شود؟

بله- همانطور که در این مقاله کامل توضیح داده شد و همچنین براساس ماده‌های قانون مجازات اسلامی؛ این عمل مانند روابط فیزیکی جنسی جرم است. اما تفاوت‌هایی نیز دارد که در بالا توضیح داده شده است.

 

برای شکایت به کجا باید مراجعه کنیم؟

برخلاف ارتباط نامشروع فیزیکی، محل رسیدگی به این جرم در دادسرا صورت خواهد گرفت.

 

نحوه اثبات این جرم به چه صورت است؟

با استفاده این دلایل: علم قاضی از مستندات موجود - شهادت دو شاهد مرد - اعتراف خود مجرم

 

در آخر

سعی ما بر این بود که به طور کامل این موضوع را برایتان توضیح دهیم. و به بررسی ماده‌ها قانونی بپردازیم. اگر‌ در این زمینه سوال و مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری دارید. می‌توانید با آقای مهدی علیجانی، بهترین وکیل اصفهان مطرح کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

10 نظر
خرمپور 25 اسفند 1402 پاسخ

سلام کسی که فضای مجازی سال 99 پیام داده جرم داره نمیدوسته خانوادش اطلاعی ندارن من مجرد هستم توبه کردم میشه جواب بدید

    mehdi alijani 25 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. سوال شما کامل نیست
    2. اگر منظور شما در ارتباط با رابطه نامشروع هست در صورتی که تا یکسال از فرستادن پیام منجر به طرح شکایت نشده باشد بعد از آن مشمول مرور زمان شده و قابل پیگیری قضایی نمی باشد.
    موفق باشید

ناشناس 27 اسفند 1402 پاسخ

سلام ببخشید میخواستم بدونم جرم ندارم دیگه من میترسم برم اعدام بشم

    mehdi alijani 28 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    قشنگ بود ، نگران نباشید کسی کارتون نداره 🙂

خرمپور 29 اسفند 1402 پاسخ

سلام ببخشید من تعقیب میکنند دخترم برام دعا کنید کسی دیگه کارم نداشته باشه

    mehdi alijani 29 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    از کسی یا چیزی نترسید حتما به خانواده پدر مادر و بزرکترها اطلاع بدهید و اگر در کوچه یا خیابان کسی مزاحم شما شد سریع با 110 تماس بگیرید کسی حق مزاحمت برای دیگران رو نداره
    موفق باشید

ناشناس 29 اسفند 1402 پاسخ

ممنون عیدتون مبارک

    mehdi alijani 01 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    خیلی ممنون سپاسگزارم به همچنین سال خوبی داشته باشید
    موفق باشید

خرمپور 29 اسفند 1402 پاسخ

یعنی پیام ها نمیتونن پرینت بگیرن درست فرمودید انشالله که این طور باشه

    mehdi alijani 01 فروردین 1403 پاسخ

    سلام مجدد خیر موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button