وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

برگ سبز خودرو چيست؟ اثبات مالكيت با برگ سبز + تفاوت با سند

برگ سبز خودرو، مدرکی که؛ چندین سال است که اختلافاتی بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز وسیله نقلیه وجود دارد. طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، مدرکی که در دفاتر اسناد رسمی، بطور رسمی ثبت شده را ملاکی برای فعالیت‌های قانونی محسوب می‌کنند. ولی اداره‌‌ی ناجا، همچنان بر رسمی بودن برگ‌سبز وسیله‌ی نقلیه پافشاری می‌کند. در ادامه در وکیل اصفهان قصد داریم مطالبی راجع به برگ سبز و تفاوت آن با سند قطعی خودرو و اثبات مالکیت و… ارائه دهیم.

برگ سبز خودرو چیست؟

ما تنها زمانی می‌توانیم مدعی باشیم که صاحب وسیله‌ نقلیه هستیم، که مدرک آن را در نزد خود داشته باشیم. و زمانی که بعد از خرید خودرو و تنظیم قرارداد آن، به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده ایم، در اینجا پلیس راهور با بررسی اصالت وسلیه‌ی نقلیه و همچنین تایید هویت مالک آن، در آخر برگه ای سبز رنگ، تحت عنوان برگ سبز خودرو از طرف پلیس راهور صادر می‌شود. که در آن شماره ثنا یا همان شماره مالکیت وسیله نقلیه درج شده است. برگ سبز سند ماشین مربوطه محسوب می‌شود.


چگونگی تنظیم قولنامه ماشین


سند خودرو چیست؟

بعد از اینکه برگ سبز وسیله‌ی نقلیه خود را دریافت کردید، یک مرحله‌ی دیگر نیز می بایست طی کنید. و اینگونه بود که به دفتر خانه‌های اسناد رسمی مراجعه کرده و برای تنظیم سندی قطعی خودرو اقدام کنید. از نظر سردفتران، دفاتر اسناد رسمی، اگر این مرحله را انجام نمی‌دادید، بدون آن مالک وسیله‌ی مربوطه محسوب نمی‌شدید. در این مدرک، مشخصات خریدار، خودرو و همچنین قیمت معامله قید می‌شد.

تفاوت برگ سبز خودرو با سند در چیست

تفاوت برگ سبز خودرو با سند در چیست؟

گفتیم که در زمان اقدام به تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک مربوطه، پلیس چنین برگی را به ما می‌دهد. قبلا دریافت این برگ به این معنی بود که شما فقط مالک پلاک آن وسیله‌ نقلیه هستید اما مدرک ثبت شده در دفترخانه‌های اسناد، مدرکی بود که نشان می‌داد که شما به طور کامل مالک آن وسیله‌ نقلیه هستید. و همه‌ی مسائل حقوقی مربوط به آن وسیله‌ی نقلیه بر عهده‌ی شما است. اگر مراحل مربوط به دفاتر اسناد را انجام نمی‌دادید، هیچ مالکیتی بر روی آن ماشین نداشتید. البته در حال حاضر این قانون بعد از ده سال تغییر کرده است. که تغییرات آن را در بالا گفتیم.

اثبات مالکیت با برگ سبز:

طبق ماده‌ ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، همه‌ی مالکان وسیله‌ی نقلیه موظف بودند بعد از تعویض پلاک، به دفتر خانه‌ها مراجعه کرده و یک پروسه‌ی طولانی برای دریافت سند رسمی ماشین را طی کنند. اما پلیس راهور نیز طبق ماده‌ ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی ذکر کرد: که همه‌ی مراحل اعم از صدور گواهینامه، اسناد مالکیت و پلاک وسیله‌ی نقلیه بر عهده‌ی خود او (نیروی انتظامی)، است پس مالکان نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد برای ثبت آن، ندارد. در نتیجه با داشتن برگ‌‌سبز وسیله‌ی نقلیه، شما بطور رسمی مالک آن محسوب می‌شوید.

برگ سبز، همچنان سند رسمی خودرو است

پاسخ به چندین پرسش پر تکرار در این زمینه:

شاید در این رابطه سوالات زیادی در ذهنتان باشد؛ ما قصد داریم در ادامه به چندین سوال پر تکرار و مهم پاسخ بدهیم.

۱/ آیا با داشتن برگ‌سبز می‌توانیم مدعی باشیم که مالک ماشین هستیم؟

طبق گفته‌ی دادستان کل کشور -محمدجعفر منظری- برگ‌سبز وسیله‌ نقلیه سند‌ مالکیت آن محسوب می‌شود.

۲/ آیا لازم است بعد از دریافت آن، برای تنظیم سندی به دفتر خانه‌ها مراجعه کنیم؟

طبق قوانین جدید، دیگر نیازی به تنظیم این در دفتر خانه‌ نیست. ولی طرفین مختار هستند (این کار کاملا اختیاری است)، می‌توانند برای تنظیم و ثبت آن به دفترخانه‌ها مراجعه کرده و اقدام به تنظیم آن نموده.

٣/ چه اطلاعاتی در برگ‌ سبز خودرو درج می‌شود؟

ما می‌توانیم با دیدن آن، به اطلاعاتی از قبیل: نوع، شماره موتور، شماره شاسی، تیپ، ظرفیت، شناسه خودرو، تعداد سیلندر و… پی ببریم.

۴/ هزینه‌ی برگ‌سبز  چقدر است؟

با توجه به گفته پلیس راهور ناجا: هزینه‌ی این نقل انتقال در سال ۱۳۹۸، معادل دو میلیون ریال بوده است.

۵/ مدارک لازم برای انتقال چنین سندی چیست؟

مدارک مورد نیاز برای انتقال در دفترخانه: بیمه شخص ثالث، کارت سوخت، عوارض شهرداری، خلافی های ماشین مالیات ها که باید پرداخت شده باشند.

۶/ چگونه برگ‌‌ سبز خودرو را رهگیری کنیم؟

این کار بسیار ساده و  آسان است. و پست این مدرک را به محض آماده شدن، برای شما ارسال خواهد کرد. معمولا یک هفته تا یک ماه این روند به طول می‌انجامد.

۷/ کدام یک برای مالکیت کافی است؟

همانطور که پیش تر بطور کامل توضیح دادیم، بر طبق قوانین جدید -اصل ۹۰ مجلس- برگ‌ سبز خودرو، سند مالکیت است.

۸/ اختلاف نظر پلیس راهور با سردفتران اسناد بر سر چه بود؟

نیروی انتظامی برگ سبز را به عنوان سندی رسمی برای مالکیت به رسمیت می شناخت. اما سردفتران اصرار داشتند که برگ‌سبز با اینکه یک مدرک رسمی است، ولی نمی‌توان آن را به عنوان سند مالکیت به حساب آورد. و مالک وسیله‌ی نقلیه در کنار برگ‌سبز می‌بایست سند مالکیت هم داشته باشد.

۹/ سند رسمی چیست؟

مدرکی است که توسط مامورین دولت در محدوده ی وظایف آنها تنظیم می‌شود به چنین مدرکی، رسمی می‌گوییم. در رابطه با این موضوع نیز مجددا ذکر می کنیم، سندی که نیروی انتظامی و دفترخانه های اسناد، صادر می کنند، هر دو رسمی هستند. و دیگر بستگی به قانون دارد که کدامیک را کافی بداند. هر کدام را که کافی دانست همان لازم الاتباع است.

برگ سبز خودرو، حکم سند آن را دارد

چگونه استعلام اصالت برگ سبز ماشین خود را بگیریم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه اصالت سند سازمان ثبت اسناد و همچنين در با در دست داشتن تلفن همراه خود و مراجعه به سامانه "ثبت من" از اطلاعات ماشین خود با خبر شوید و آن را مورد مطالعه قرار دهید.

در صورت گم کردن برگ‌ سبز خودرو باید چه اقداماتی انجام بدهیم؟

همانطور که می‌دانید این نوع مدرک، در کنار سند کمپانی جز مهم ترین اسناد یک ماشین محسوب می‌شوند. در صورت گم کردن آن باید برای دریافت المثنی آن اقدام کنید. به این شیوه که باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده. که البته قبل از انجام این کار لازم یک مقدماتی را انجام دهید بدین صورت که:

۱/ به سایت پست به آدرس postmaster.post.ir مراجعه  کنید. تا در صورت پیدا شدن آن توسط فرد دیگر، از وجود آن با خبر شوید.

۲/ می‌توانید به روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی مفقود شدن آن را بدهید. توجه داشته باشید که این مرحله برای گرفتن برگ‌سبز جدید الزامی است. یعنی قبل از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید باید این مرحله را انجام داده باشید.

۳/بعد از گذشتن ۱۰ روز از انتشار آگهی خود در روزنامه و اعلام مفقودی، می‌توانید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و المثنی آن را دریافت کنید. در اینجا نکته مهمی که وجود دارد این است که باید برای دریافت نوبت برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به صورت اینترنتی اقدام کرده و به سایت nobatdehi.epolice.ir مراجعه کرده، و بعد از ثبت نام، قسمت سند مالکیت المثنی را انتخاب کنید و سپس بقیه مراحل را انجام دهید.

برگ سبز خودرو، حکم سند آن را دارد

در نهایت آیا برگ سبز وسیله‌ی نقلیه، حکم سند آن را دارد؟

طبق گفته‌ی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا -سرهنگ جهانی- برگ سبزی که توسط پلیس راهور صادر شده است، در حکم سند رسمی ماشین بوده است. و همچنین در سندی که جدیداً صادر می‌شود، نیز این کلمه درج شده. همچنین ایشان لازم به ذکر کردند که به شایعات افرادی که با نیت سوء، که قصد تشویش اذهان عمومی را دارد مبتی بر اینکه باید برای تنظیم و ثبت آن به دفترخانه مراجعه کنید، توجه نکنید.

سخن آخر…

در این مقاله، سعی ما بر این بود که به توضیح کاملی از برگ سبز خودرو و تفاوت آن با سند قطعی و… بپردازیم. و به سوالات شما در زمینه پاسخ داده باشیم. امیدوارم این مطلب برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با آقای مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری مطرح کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button