وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

قرارداد چیست و چه مراحلی دارد؟

قرارداد چیست : موافقت نامه ای است بین طرفین قرارداد که آنها را متعهد می کند به منظور دستیابی به اهداف توافق شده در قالب بودجه ای معین و طی دوره زمانی مشخص، اقداماتی را به عمل آورند.

هر قرارداد شامل سه مرحله:

۱-پیش قرارداد

۲-مذاکره و تنظیم قرارداد

۳-اجرای قرارداد و پی گیری حسن اجرای تعهدات مورد قرارداد.

پیش قرارداد

با انعقاد قرارداد، طرفین به آنچه که در قرارداد متعهد شده اند ملزم می گردند و اگر از ایفای تعهدات مصرح در قرارداد سرباز زنند بنا به درخواست طرف مقابل به انجام آن از طریق مراجع ذیصلاح ملزم و محکوم می گردند.

الزام طرف متخلف در عمل هنگامی مفید فایده است که اولاً او توانایی جبران خسارت را داشته باشد و ثانیاً رسیدگی به دعوی سریع باشد. تشخیص توانایی یک شخص و تناسب توانایی های وی با قراردادها و تعهداتی که قصد قبول آنها را دارد قبل از انعقاد قرارداد ممکن است.

ملاک ها و مشخصه های پیش قرارداد

۱- بررسی وضعیت مایل طرف مقابل

۲- بررسی صلاحیت امضاء کنندگان قرارداد

۳- بررسی صلاحیت علمی، فنی، مالی، مجوزهای قانونی طرف مقابل

۴- بررسی میزان اختیار طرف مقابل برای مذاکره

۵- بررسی وضعیت متخصصین و کارشناسان طرف مقابل

۶- احراز کلی سلامت روانی و عقلانی و جسمانی طرف مقابل

۷- احراز اصالت کلیه اسناد، وکالت نامه، انحصار وراثت، وصیت طرف مقابل

۸- بررسی هویت سهامداران طرف مقابل در حد معمول

۹- بررسی هویت اعضاء هیأت مدیره از حیث مسأله دار نبودن

۱۰- بررسی آخرین تغییرات صاحبان امضاء مجاز هیأت مدیره و سرمایه شرکت

۱۱- بررسی اساسنامه شرکت از حیث حدود اختیارات مدیر عامل و هیأت مدیره و معاملات قابل انجام بوسیله هیأت مدیره و مدیر عامل

۱۲- اطمینان از اختصاص قطعی اعتبار و میزان اعتبار مصوب

۱۳- بررسی و انطباق دقیق اسناد و مشخصات فنی با کالا یا املاک و اموال موضوع آنها

۱۴- انجام و اخذ استعلامات قانونی

۱۵- امضاء اسناد و مدارک ارائه شده

۱۶- توصیف هویت اشخاص حقیقی

۱۷- اطمینان از موجودیت مال مورد معامله

۱۸- برگزاری مطالعه قانون مناقصات

۱۹- بررسی تعهدات موجود در اسناد و شرایط مناقصه

۲۰- بررسی قانون حاکم بر قرارداد در قرارداد های بین المللی

۲۱- تحویل کالا و نقطه انتقال ریسک

۲۲- قرارداد راهکارها و روشهای حل اختلاف

۲۳- بررسی نوع تضامین ارائه یا اخذ شده

۲۴- بررسی نوع مالکیت شرکت مقابل

۲۵- گزارش حسابرسی مالی و مالیاتی تا مقطع انجام معامله

۲۶ – احراز برخورداری شرکت طرف مقابل از دفاتر قانونی

۲۷- برخورداری خدمات و محصول مورد مذاکره از علامت استاندارد

۲۸- بررسی موارد و میزان کسورات و هزینه های قانونی مؤثر بر قرارداد

۲۹- احراز تصرف طرف مذاکره یا معامله در مال مذاکره.

اجزا و عناصر تشکیل دهنده یک قرارداد

۱)عنوان قرارداد: بهتر است از عنوان کلی قرارداد بدون پیشوند یا پسوند استفاده شود که نشان دهنده توافق طرفین بر موضوعی بوده است.

۲) طرفین قرارداد:  آیا این شخص حقیقی برای خودش قرارداد می بندد یا برای شخص دیگر . اگر برای خودش قرارداد می بندد فقط کافیست اهلیتش احراز شود.  ولی اگر برای دیگری قرار داد می بنند، اگر نماینده یا وکیل یا قیم یا ولی قهری است، باید از وی وکالتنامه، مدرک نمایندگی را بخواهند.هر گاه طرف قرارداد شخص حقیقی خارجی باشد، باید پاسپورت او را ببینید. یا هر گاه طرف قرارداد شرکت خارجی باشد، طرف قرارداد باید دقت کند که از نظر ثبت شرکت ها از طریق سفارت متبوعش تحقیق کند.

۳) مقدمه قرارداد:  اکثر قراردادها با مقدمه ای توضیحی آغاز می گردند.  در این مقدمه به فراخور هر قرارداد اطلاعاتی کلی و تشریحی ارائه می گردد.

۴) موضوع قرارداد: بسیاری از اختلافات قراردادی ناشی از ابهام در تعریف و شرح دقیق موضوع کار است لذا در تعریف موضوع قرارداد باید دقت لازم به عمل آورد و حتی الامکان جزئیات کار را شرح و توضیح داد.

۵) مدت قرارداد: در قرارداد باید تاریخ انعقاد قرارداد، تاریخ شروع کار و تاریخ پایان کار ذکر شود.

۶) مبلغ قرارداد: در قرارداد باید مبلغ قرارداد، و شرایط و چگونگی پرداخت آن در بند یا ماده جداگانه ای ذکر شود.

۷) محل تنظیم قرارداد و محل انجام تعهد:  محل تنظیم کلیه قراردادها باید معین باشد زیرا طبق قانون آئین دادرسی مدنی محل تنظیم قرارداد نقش مهمی در تعیین دادگاهی که صالح در رسیدگی به اختلاف ناشی از قرارداد است خواهد داشت.

۸) شرایط و تعهدات طرفین

۹) حق فسخ: بدین ترتیب به یکطرف اجازه یا اختیار داده می شود که قراردادی که برای طرفین لازم الاجرا است تحت شرایطی بر هم بزند به این اختیار اصطلاحا خیار گفته میشود.

۱۰) هزینه انجام موضوع قرارداد: تعیین مسئولیت هر طرف در مقابل هزینه هایی موضوع اجرای قرارداد مثل هزینه قانونی برای تنظیم رسمی اعم از هزینه دفترخانه، مالیات، عوارض و سایر حقوق دولتی در قراردادهای خرید و فروش کالا بسیار مهم است.

۱۱) حوادث قهری یا غیر مترقبه (فورس ماژور): حوادث قهری یا غیر مترقبه عبارت است از هر حادثه یا مانع خارجی غیر قابل پیش بینی و غیر قابل مقاومت که متعهد را از اجرای تعهد باز دارد . در انجام قرارداد، گاهی اتفاق می افتد که پروژه و کار به دلیل حوادث غیر مترقبه از قبیل جنگ و …. یا موقتا متوقف و یا برای همیشه غیر قابل اجرا می شود .به این دلیل لازم است در قرارداد ماده ای تحت عنوان فورس ماژور یا حوادث قهری و غیر مترقبه بگنجانید و در آن تکلیف قرارداد و طرفین پروژه در صورت بروز حادثه قهری را معلوم کنید.

وکیل ثبت قرارداد-وکیل پایه یک -مهدی علیجانی

رعایت نکات کاربردی که در تنظیم قراردادها بایستی مورد توجه تنظیم کننده قرار گیرد

  1. ذکر نام یزدان پاک در صدر و شروع ‌قرارداد
  2. درج عنوان قرارداد: یعنی منشا تنظیم قرارداد بر چه مبنایی استوار است (مبایعه نامه، اجاره نامه، مشارکت در ساخت و…)
  3. درج عنوان توصیفی قرارداد: دقیقا موضوع قرار داد شرح داده شود بطوری که شک و شبهه ای درمیان نباشد و اگر مثلا ملک است مشخصات دقیق آن و پلاک ثبتی آن و حد و حدود ملک به روشنی بیان شود ( مبایعه نامه آپارتمان تجاری)
  4. ذکر صیغه عقد ( العقود تابعه المقصود، المومنون عند الشروطهم، یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود )
  5. ذکرعنوان طرفین قرارداد: در صورتی که هر یک از طرفین سمت و کالت یا قیم یا … داشته باشند مشخصات کامل طرف قرار داد و موکل یا مالک اصلی که قرار داد برای وی انجام می شود دقیقا ذکر گردد (فروشنده و خریدار، مؤجر و مستأجرو…)
  6. ذکر سمت حقوقی متعاملین: مشخص شود شخصی که امضا کننده ذیل قرارداد است دقیقا چه سمتی دارد (وکالتاً، اصالتاً، قیمومتاً،ولایتاً، فضولتاً )
  7. موضوع قرارداد: شرح موضوع قرار داد بطوری که شک و شبهه ای درمیان نباشد
  8. ذکر مبلغ قرارداد بادقت وحوصله(ثمن، قرض الحسنه، مال الاجاره و…)هم به صورت عددوهم حروف : مبحث مالی حتما دقیقا ذکر شود تصفیه حساب و پیش پرداختها و ذکر چکهای صادر شده با تمامی مشخصات
  9. تعیین شیوه پرداخت در قرارداذ:نقدا پرداخت می شود یا طی چند فقره چک با سررسیدهای مشخص و ذکر شماره چکها و ضامنین قرارداد
  10. تعریف و تعیین شروط وتعهدات: شرح و توضیح تعهدات هر یک از طرفین قرارداد و ضمانت جرای عدم انجام هریک از این تعهدات
  11. تعیین محل وچگونگی جبران خسارت: مشخص کردن میزان و مسئول پرداخت خسارات در صورت عدم رعایت بندهای قرارداد
  12. تعیین مرجع حل اختلاف: در موقع حدوث اختلاف بین طرفین حل اختلاف به چه صورت انجام پذیرد ( از طریق داوری و حَکَمیت یا از طریق کمیته حل اختلاف یا مراجعه به محاکم دادگستری )
  13. تعیین نوع تضمینات درصورت عدم انجام تعهدات: چگونگی استفاده از حق عدم انجام تعهد از جانب هر یک از طرفین که برای شخص مقابل ثابت می شود و سلب حق اعتراض برای برای شخص مقابل (اسناد تعهدآور)
  14. کیفیت و چگونگی بایگانی و نگهداری اسناد و مدارک: آیا اسناد و مدارک تنها نزد یکی از طرفین باشد یا هردو طرف یا نزد شخص ثالث بعنوان معتمد طرفین قرارداد.
  15. تعیین کیفیت تحویل و تسلیم مورد قرارداد: مورد معامله در چه صورت به چه نحو کی و کجا و تحویل چه کسی داده شود.
  16. تعیین وضعیت تصرف کنونی ملک: اگر موضوع قرارداد ملک یا مال معینی باشد متصرف فعلی مشخص باشد و نحو تسلیم مال مذکور در قرار داد با تاریخ دقیق و مسئول انتقال ذکر گردد.
  17. تعیین تکلیف خیارات : چه نوع خیاراتی در قرار داد از جمله تاخیر ثمن غبن و...در قرارداد حکم فرماست و به کدام طرف اختصاص دارد.
  18. کیفیت خاتمه قرارداد درصورت بروز حوادث و اختلاف ( از طریق اقاله ،فسخ، انحلال، انفساخ و…)
  19. تعیین تکلیف ادعاهای احتمالی در خصوص موضوع قرارداد: مثلا در صورتی که مال کاشف بعمل آمد که متعلق به دیگری است چه ضمانتها و حقوقی برای طرفین معامله خادث می شود
  20. تعیین تکلیف وضعیت چک های صادره درصورت عدم موجودی
  21. تعیین تکلیف ادعاهای احتمالی معارض یا معارضین
  22. تعیین تکلیف کشف فساد در حین ویا پس از انجام معامله
  23. نگارش وتنظیم قراردادبدون عجله وشتاب وباخط خوش
  24. توجه به حق ریشه و حق رعیتی مستتر در اسناد واملاک وحفظ آن
  25. چنانچه ملک از حق ارتفاق(حقی است برای شما در ملک دیگری)برخوردار باشد، هنگام انجام معامله و تنظیم قراردادتوجه ولحاظ شود.
  26. هرگونه توافقی را (ولو به صورت شفاهی باشد) درقرارداد عیناً درج وذکر کنیدوهرگز شرطی را شفاهاْ توافق ننمایید واگر چنین کردید انتظار اجرای آن را نداشته باشید.
  27. استفاده از عبارت اقاله برای بر هم زدن قراردادبه جای عبارت فسخ
  28. درصورتی که متعاملین ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محروم هستند، متن قراردادبه صورت شمرده و قابل فهم برای آنان قرائت وتفهیم شود.
  29. چند قرارداد تنظیمی در چند صفحه باشد حتماً تمام صفحات با دقت مطالعه، تفکر و سپس امضاء نمایید.
  30. تعیین تکلیف قبض و اقباض مورد معامله
  31. تعیین تکلیف وام
  32. تعیین تکلیف موعد انتقال قطعی سند وانتخاب دفتر خانه اسناد رسمی جهت نقل وانتقال سند
  33. تعیین تکلیف وکالت های مورد نیاز برای ادامه وکالت
  34. تعیین تکلیف حقوق ارتفاقی
  35. مدنظر داشتن مؤلفه هاردشیپ (شرط مذاکره مجدد)
  36. درج وذکر مواد ومفاد قوانین مرتبط با موضوع قرارداد مثل مفاد قوانین زمین شهری ،شهرداری، اداره ثبت، مدنی ،تجارت، کار، تأمین اجتماعی، مالک و مستأجر، قانون تَمَلُک اراضی توسط ارگان های دولتی و…
  37. تنظیم صورتجلسات درضمن یا پس از قرارداد
  38. زیر بار توافقات غیر معقولانه، جانبدارانه و غیر قانونی نروید.

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۳۷۰۱۵۱۸

 

منبع: وکیل اصفهان

1 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button