وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اعسار از پرداخت مهریه – وکیل اصفهان

تعریف اعسار:

به شخصی که توانایی پرداخت بدهی خود را به دیگری نداشته باشد، معسر گویند. ادعای او را ادعای اعسار نامیده اند.

دادخواست اعسار، دادخواستی است که مرد در آن اعلام می‌کند توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا ندارد. لذا از دادگاه تقاضا می‌کند مهریه او قسطی شود. در لایحه دادخواست اعسار، باید حداقل چهار شاهد که هم می‌توانند زن باشند و هم مرد، در برگه‌ای جداگانه نام خود را ذکر کنند و با بیان اظهاراتی مبنی بر ناتوانی مرد، اظهارات خود را امضاء کنند.

شرایط اعسار

مدعی اعسار(مرد) باید شهادت کتبی لااقل دو نفر از اشخاصی که از وضع معیشت و زندگانی او مطلع باشند. به عرض حال(مشخصات و نحوه درامد و میزان درامد و اوضاع و احوال مالی) خود ضمیمه نماید. چنانچه در رسیدگی به دعوی اعسار ثابت شود مرد قادر نیست. مهریه را به صورت یکجا پرداخت نماید ولی قادر به پرداخت آن به صورت اقساط می باشد. مرجع رسیدگی کننده متناسب با وضع مالی او حکم به تقسیط مهریه و  در صورت مذکور در حکم اجرت المثل را صادر می کند.

ماده ۲ – قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

اعسار از پرداخت مهریه: هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تأدیه ننماید. دادگاه او را الزام به تأدیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء مینماید. در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد.

حق حبس :

حقی است که به زوجه تعلق میگیرد. زن میتواند بعد از عقد ازدواج، شروع زناشوئی و تمکین را منوط به اخذ مهریه نماید. در اینصورت شوهر مکلف است مهریه و نفقه وی را بپردازد.

در صورتی که مردی مالی جهت توقیف و پرداخت مهریه نداشته باشد و مستمری بگیر نیز نباشد. زن میتواند به استناد ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب سال ۱۳۷۷ تقاضای بازداشت یوم الادای وی را بنماید.

موقتی بودن حکم اعسار

حکمی که برای اعسار صادر می شود و مدعی اعسار (مرد) را از پرداخت مهریه معاف می کند. یا آن را به طور قسطی پرداخت می کند، موقتی است، به این معنا که فرد مدعی اعسار تا ابد از پرداخت بدهی معاف نمی شود. در صورت اثبات این که فرد معسر (مرد) با کار کردن یا به هر طریقی مالی بدست آورده و توان پرداخت دینش  را پیدا کرده به پرداخت یکجای آن محکوم می شود.

که البته این امر مستلزم اثبات آن در دادگاه توسط زن با ارائه دلایل و مدارک می باشد. بنا بر ماده ۳۴ قانون اعسار «هر گاه فرد معسر، به پرداخت بدهی اش (به طور کامل یا قسمتی از آن) قادر شود، باید آن را بپردازد.

رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور

مستفاد از صدر ماده ۲۴ قانون آیین ‌دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوّب سال ۱۳۷۹ و لحاظ مقررات قانون اعسار مصوّب سال ۱۳۱۳ این است. که دعوی اعسار که مدیون در اثناء رسیدگی به دعوی داین اقامه کرده قابل استماع است و دادگاه به لحاظ ارتباط آنها باید به هر دو دعوی یکجا رسیدگی و پس از صدور حکم بر محکومیت مدیون در مورد دعوی اعسار او نیز رأی مقتضی صادر نماید.

بنابراین رأی شعبه چهارم دادگاه تجـدیدنظر استان همـدان در حدی که با این نظـر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌شود. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان ‌عالی کشور و کلیه دادگاه‌ها لازم ‌الاتباع است.

اعسار و حق حبس زن

با اعسار شوهر از پرداختن مهر، مطالبه مهر از او امکان نخواهد داشت. ولی اعسار شوهر حق حبس زن را از بین نمی‌برد. با جمع چند عنصر اعسار زوج ثابت می‌شود: وجود دین، اظهار ناتوانی از پرداختن توسط مدیون، مطالبه داین. پس تا زمانی که بستانکار درصدد مطالبه طلب خود برنیامده، ادعای اعسار وجهی ندارد.( اعسار از پرداخت مهریه ) قبل از گونه اقدام حتما با وکیل خانواده مشورت کنید.

با ثبوت اعسار زوج و غیر مقدور بودن پرداخت مهر، از سوی دادگاه مهلت قضایی در نظر گرفته می‌شود. تا در این فرجه زمانی اجرای تعهد برای زوج ممکن شود. این مهلت باید به‌ گونه‌ای باشد که امکان اجرای تعهد در آن به طور منطقی وجود داشته باشد.

همان‌ طور که متعهد نمی‌تواند متعهدله را مجبور به پذیرش قسمتی از موضوع تعهد کند و توقع داشته باشد. که طلب به نحو اقساطی پرداخته شود، حاکم نیز نمی‌تواند بدون دلیل بستانکار را از وصول طلب خود در مدت قانونی محروم سازد.

وظیفه دادگاه در دادخواست اعسار

در دعوی مطالبه مهریه، دادگاه با احراز دلایلی ازجمله عسرت و تنگدستی زوج می‌تواند متناسب با وضع معسر مهلت معقولی را برای پرداخت تعیین کند. این اقدام، حتی اگر از مجرای دایره اجرای ثبت نیز صورت پذیرد، به معنی مدت‌دار شدن مهر حال نیست. و از سقوط حق حبس زن حکایت ندارد. حق حبس نیز به این معنی است که زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند. لغو مجازات حبس و دیگر مجازات‌های تعزیری درخصوص جرایم و اختلاف خانوادگی و تعیین مجازات‌های جایگزین از ایجاد کینه و نفرت میان زن و مرد که زندگی مشترکی را باید داشته باشند، جلوگیری می‌کند.

 

وکیل اصفهان می تواند در هر لحظه و هر جایی پاسخگوی سوالات شما باشد و مشاوره حقوقی مورد نیاز شما را برای هر موقعیتی ارائه کند. وکیل خوب در اصفهان یک سرویس تلفنی جهت دریافت راهنمایی های لازم در خصوص مشکلات رایج حقوقی است و یافتن وکیل مناسب برای مشکل شما. وکلای آنلاین با تجربه ی ما به صورت تلفنی به مشکل شما گوش خواهند داد و اطلاعات حقوقی لازم را برای کمک به شما ارائه تا بتوانید بهترین وکیل را انتخاب کنید می دهند.

 

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

 

منبع: وکیل اصفهان

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button