وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

ازدواج و طلاق بین المللی

آیا با ازدواج و طلاق در بُعد بین المللی آشنایی دارید؟ قوانین و مقررات مخصوص به آن را می‌شناسید؟ در واقع اگر نکاح یا متارکه‌ای خارج از کشوری که تبعه‌ی آن هستید، صورت بگیرد به سبب یک سری قوانین، آن پیوند صورت گرفته در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود. و شما باید با انجام یک سری تشریفات آن را به صورت رسمی در ایران به ثبت برسانید. ولی ما در این مقاله وکیل اصفهان می‌خواهیم به بررسی نکاح و متارکه بین المللی بپردازیم. و شما با قوانین و نکات مربوط به آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با انواع ازدواج بین المللی

در ایران بر اساس تابعیت هر مرد و زنی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، ازدواج‌ها را به دو دسته‌ی داخلی ک بین المللی تقسیم بندی کرده‌اند. که در ادامه قصد داریم کمی با انواع آن‌ها آشنا شویم.

 

ازدواج بین المللی

این نوع نکاح به دو نوع مختلط و ساده دسته بندی می‌شود. که در ادامه به توضیح کوتاهی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

ازدواج مختلط بین المللی:

در واقع به ازدواج‌هایی گفته می‌شود که مرو ک زن تابعیت متفاوت دارند. به عنوان مثال آن‌ها ایرانی نيستند یا... این زن و مرد پیوند خودشان را در یک کشوری که هیچ کدام از این دو فرد تابع آن هستند انجام می‌دهند. مثل پیوندی که بین مرد ایرانی و زن خارجی صورت می‌گیرد. یا بالعکس آن ازدواجی که بین زن ایرانی و مرد خارجی انجام می‌شود.

 

ازدواج ساده بین المللی:

به پیوندی که بین مرد و زن که دارای تابعیت یکسان هستند؛ اما در کشوری که هر دو آن‌ها متبوع آن نیستند صورت می‌گیرد. به عنوان مثال پیوندی که بین زن و مرد خارجی اما در ایران انجام می‌شود. یا نکاح زن و مرد که تابعیت ایران دارند اما پیوندشان در خارج از ایران صورت می‌گیرد. پس به چنین نکاحی، ازدواج بین المللی از نوع ساده می‌گویند.

 

ازدواج داخلی

اگر ازدواجی که بین زن و مرد در کشوری گه تابعيت آن را دارند. (زن و مرد هر دو دارای تابعيت یکسان هستند.) و همچنین بر اساس قوانین مربوط به همان کشور انجام شود ازدواج داخلی می‌گویند. مثال ساده و ملموسی که برای همه‌‌ی شما واضح است را اینگونه مطرح کنیم که به پیوندی که بین زن و مرد ایرانی در داخل ایران که تابعيت این کشور را دارند. و بر اساس قوانین آن کشور انجام می‌شود، را ازدواج داخلی می‌گویند.

 

ثبت نکاح بین المللی

ثبت نکاح بین المللی

همانطور که می‌دانید و برایتان واضح است که اتباع خارجی در کشور ترکیه در سال‌های اخیر به تعداد زیادی دیده می‌شوند. در اینجا ما می‌خواهیم به بررسی کوتاهی در خصوص چنین پیوندهایی در کشوری مانند ترکیه بپردازیم.

حال برگردیم به اصل مطلب چنین پیوندهایی به صورت دو تبعه خارجی یا اینکه دو فرد با ملیت‌های متفاوت یا دو تبعه خارجه اما با ملیت‌های یکسان صورت می‌گیرد. اینگونه ازدواج‌هایی یعنی همان پیوندهای بین دو تبعه خارجی با ملیت‌های متفاوت به صورت کاملا رسمی و همچنین توسط مامورهای اجرایی شهرداری انجام می‌شود. یک نکته حائز اهمیتی وجود دارد. و آن این است که در به ثبت رساندن ازدواج‌های بین‌المللی حتما آن زن و مرد باید 18 سال سن را داشته باشند. پس برای ثبت چنین پیوندهایی داشتن حداقل 18 سال الزامی است. موضوع دیگر این است که طرفین یک گواهی سلامت برای ثابت کردن بلامانع نبودن آن نکاح از سمت مرجع‌های مسئول صادر می‌شود.

نکته‌ی جالب دیگر این است که برای زوجی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، یا مثلا یکی از طرفین در کشور ایران و دیگری در کشوری دیگر می‌باشد، سند ازدواج چند زبانه برای این دو فرد صادر می‌شود. تا در همه‌ جا آن‌ها را به عنوان زن و شوهر در نظر بگیرند و بپذیرند.

 

ثبت نکاح بین المللی چگونه است؟

امروز و همچنين در چندین دهه‌‌ی گذشته به علت افزایش یافتن تعداد ازدواج‌هایی که در بین افراد با ملیت‌های مختلف، به طبع آن نیاز یافتن به سند نکاح چنین پیوندهایی نیز افزایش یافته است. اما دلیل اصلی آن چیست؟ در واقع این ضرورت برای استاندارد سازی نمودن سندهای پیوندهایی که در سطح جهانی انجام می‌شوند، انجام شده است. چرا و چگونه این سندها از اعتبار جهانی برخوردار هستند؟ اینطور بگوییم که به علت اینکه در چنین سندهایی حساسیت نژاد و ملیت و دین در نظر گرفته نشده است، از اعتباری جهانی برخوردار است. و به عنوان یکی از اسناد رسمی در بیشتر کشورهای جهان مورد پذیرش واقع می‌شود.

 

مزایا و مراحل ثبت نکاح در خارج از کشور

گر یادتان باشد کمی قبل در خصوص انجام چنین پیوندی در کشور ترکیه گفتیم. در اینجا نیز می‌خواهیم مزایای و و مراحل به ثبت رسانیدن چنین نکاحی را در خارج کشور به ذکر مثال برای شما توضیح دهیم. ابتدا به بررسی مزایای آن می‌پردازیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای نکاح در کشور ترکیه این است که شما علاوه بر این که گواهی ازدواج ترکیه را دریافت می‌کنید. یک گواهی بین‌المللی نیز می‌توانید دریافت نمایید. که در کل جهان پذیرفته شده است. این را هم بگوییم که پیوندهایی که در کشور ترکیه ثبت می‌شوند، در سطح جهانی و بین‌المللی می‌باشند.
  • صورت پذیرفتن نکاح و‌ پیوند و ثبت آن و دریافت گواهی بین‌المللی در ترکیه نسبت به بقیه‌ی کشور آسان‌تر و راحت‌تر است.
  • همچنین هزینه‌ی انجام چنین عملی در ترکیه پایین است.

 

ازدواج و طلاق بین المللی

 

مراحل به ثبت رسیدن نکاح بین المللی در ترکیه

۱- مراجعه به کنسولگری کشور مبداء

ابتدا باید به کنسولگری کشور مبداء مراجعه کنید. اگر هم طرفین دارای تابعیت خارجی هستند. ابتدا لازم است که برای گرفتن گواهی تجرد به کنسولگری کشور خودشان در ترکیه مراجعه نمایند.

 

۲- گرفتن تاییدیه از وزارت امور خارجه کشور ترکیه

بعد از گرفتن گواهی تجرد کنسولگری مربوطه، که در قسمت قبل گفتیم، باید برای تاییدن شدن این گواهی به وزات امور خارجه کشور ترکیه مراجعه کنید. البته هزینه‌ای نیز در اینجا باید پرداخت شود. برای گرفتن این تاییدیه

 

۳. انجام دادن آزمایش‌های پزشکی

در این کشور نیز مانند اکثر کشور شما باید قبل از نکاح یک سری آزمایشات پزشکی و ژنتیکی را انجام دهید. طبق معمول برای انجام چنین آزمایش‌هایی باید به بیمارستان‌ها و ... مراجعه کنید. به این نکته حتما توجه شود که باید برای انجام این آزمایش‌ها به موسسات و بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنید. و هر گونه گزارش از کلینیک و بیمارستان‌ها و‌ موسسات‌های خصوصی مورد قبول واقع نیست.

 

۴- گرفتن فرم‌های ازدواج

در این مرحله شما باید فرم‌های ازدواج را از شهرداری ترکیه و همچنین آن‌ها را در دفتر خانه‌های رسمی تایید کنید. برای این کار نیز می‌توانید به یکی از شعبه‌های شهرداری در شهر محل اقامت خودتان بروید. و این فرم‌ها را دریافت نمایید. این را هم حتما در نظر بگیرید که برای انجام این باید پاسپورت شما به زبان ترکی استانبولی ترجمه شده باشد. و همچنین در دفتر خانه‌های اسناد رسمی تایید شده باشد.

 

۵- مشخص نمودن زبان عقد رسمی‌تان

برای این نیز می‌توانید تالار روزو کنید. یا اینکه از تالارهای شهرداری ترکیه استفاده نمایید. در این صورت باید یک مبلغی را برای ازدواج خود به شهرداری بپردازید. و شهرداری نیز این مبلغ را برای کمک کردن به کاشتن درختان در ترکیه استفاده می‌کند.

 

۶- ثبت نمودن نکاح در کشور خودتان

برای ثبت نمودن رسمی این عقد باید مدارک رسمی کشور ترکیه و همچنین گواهی نکاح خود را در ترکیه به سفارت کشور مبدا در همان ترکیه ارائه بدهید.

 

طلاق بین المللی

قانون‌های مربوط به ازدواج و طلاق بین المللی

در خصوص این قوانین وضع شده در ارتباط با این موضوع باید بگوییم که قانون مدنی کشور ایران برای حمایت کردن از خانواده‌ها به عنوان قوانین اصلی و در تعیین کردن راه و روش و شیوه نکاح و روابط سالم بین زن و شوهر و طلاق در ایران شناخته شده‌اند. این قوانین مورد نظر برای ازدواج‌ها و طلاق‌های داخلی و ساده و همچنین در خصوص مواردی که مرد و زن تابعیت ایران باشند. و همچنین ازدواج‌های مختلط بین‌المللی قابل استناد هستند.

 

طریقه ثبت نکاح و طلاق بین‌المللی در ایران

بر اساس ماده 15 قانون حمایت از خانواده، هر زمان که ایرانیان که مقیم در خارج از ایران و کشور هستند، امور و‌ دعاوی خانوادگی خودشان را در محکمه‌ها و مراجع صلاحیت دار محل اقامت و‌ زندگی خود مطرح نمایند. احکام این محکمه‌ها در ایران اجرا نمی‌شود. پس برای ثبت کردن این دعوای خانوادگی مانند طلاق در ایران، دادگاه‌ها و‌ محکمه‌های صلاحیت دار ایرانی چنین احکامی را بررسی می‌کنند. و حکم تاییدی یا تنفیذی را صادر می‌کند. همچنین ثبت رساندن طلاق ایرانی‌هایی که در خارح از ایران مقیم هستند. در کنسولگری‌های ایران با درخواست کتبی زن و مرد امکان پذیر است.

این نکته را نیز مدنظر خود قرار دهید که برای این کار باید گواهی اجرای صیغه‌ی طلاق به وسیله‌ی افراد صلاحیت دار با پیشنهاد وزرات امور خارجه و همچنین تصویب رئیس قوه قضاییه به کنسولگری‌های مربوطه معرفی شود.

 

 

در آخر ...

همانطور که می‌دانید. یا بعد از خواندن این مقاله متوجه شدید، ازدواج و‌ طلاق دو مقوله‌ی حقوقی می‌باشند. که قوانین و‌ مقررات خاصی برای آن وضع شده است. و وجود دارد. در این مقاله سعی ما بر این بود که شما را با یک سری موضوعات آن در بُعد بین المللی آشنا کنیم. امیدواریم که برایتان مفید بوده باشد. همچنین اگر هنوز سوالی‌ در ذهن خود دارید که پاسخ آن را نیافته‌اید. می‌توانید با مهدی علیجانی بهترین وکیل اصفهان ارتباط برقرار‌ کنید. ایشان آماده‌ی ارائه‌ی هرگونه خدمات به شما همراهان عزیز وکیل اصفهان هستند. در آخر نیز می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. سپاس از همراهی شما.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button