وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

سیر تا پیاز مالیات (قسمت اول)

سیر تا پیاز مالیات

سیر تا پیاز مالیات : من و شما در خیلی از موارد خوب پول در می‌آوریم اما به علت ندانستن یک سری نکات حقوقی در ارتباط با مالیات، بیمه و امثال این ها، آن را به راحتی از دست خواهیم داد. به قول گفته‌ی فرانکلین هیچ چیز در دنیا قطعی نیست مگر مرگ و مالیات. همه‌ی ما، هر کسی که هستیم و در هر مقامی، باید سرانه پرداخت کنیم. در این مجموعه مقاله‌ سریالی قصد داریم در ارتباط با نکات حقوقی مالیات صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بعد از مطالعه‌ی این مجموعه بتوانید پول و سرمایه‌ای که به دست می‌آورید را به راحتی حفظ کنید.

چند نوع مالیات در کشور حاکم است؟

مستقیم: دولت مستقیما از افراد اخذ می‌کند. اگر سوپر مارکتی بزنید برگه‌‌ای به عنوان تشخیص سرانه به اسم شما صادر می‌گردد. این مشخص می‌کند که افراد چقدر کار کرده‌اند؛ چه مقدار سود کسب کرده‌اند و چه مقداری از سود حاصل را باید مالیات پرداخت کنند.
مالیات غیر مستقیم: شما این مبلغ را به طور غیر مستقیم به فرد پرداخت می‌کنید. فرضا به فروشگاهی می‌روید، کالایی را خریداری می‌کنید. روی کالا برای شما قیمت با احتساب سرانه و ارزش افزوده نوشته شده است. در واقع مبلغی که به فروشنده پرداخت می‌کنید به طور غیر مستقیم این هزینه را شامل می شود.
نکاتی که باید در ارتباط با مالیات املاک بدانیم

نکاتی که باید در ارتباط با مالیات املاک بدانیم

۱. هر شخصی باید مالیات خودش را پرداخت کند

فرض کنید فردی مغازه یا فروشگاهی دارد که آن را به شخص دیگری اجاره می‌دهد. صاحب ملک از طریق اجاره‌ی ملک درآمد کسب می‌کند و باید سرانه‌ش را پرداخت کند. مستاجر هم باید مالیات شغلی خودش را پرداخت کند. بنابراین طبق ماده ۵۳۰_۱۳ بند د: سازمان امور مالیاتی مکلف است این هزینه  را از موجر و مستاجر دریافت کند. به نوعی هر شخصی از هر راهی که درآمد کسب می‌کند باید سرانه آن را پرداخت کند. اگر موجر هستید مالیات درآمد اجاره دارید که باید پرداخت کنید. اگر مستاجر هستید باید از مغازه‌ای که کاسبی می‌کنید مالیات بر درآمد شغلی پرداخت کنید.
مراقب باشید!
به چشم دیده شده که بعد از واگذاری ملک به عنوان اجاره در قرارداد ذکر می‌شود که مالیات بر درآمد اجاره‌ی املاک هم باید مستاجر پرداخت کند. در صورتی که سرانه بر درآمد اجاره، بر عهده‌ی موجر است. این مسئله به قول حقوق‌دان‌ها نافذ نیست. به عبارتی سازمان مالیاتی این قرارداد را قبول نمی‌کند. از این رو زمانی که قرارداد را نشان دهید هیچ اعتباری ندارد. این مسئله در خیلی از کسب‌وکارها رایج است اما سازمان مربوطه آن را  قبول ندارد.

۲. ضامن پرداخت مالیات شخص دیگری نشوید

فرض کنید بین دو شخص قراردادی منعقد می‌گردد. طبق آن فرضا یک نفر باید مواد اولیه را پرداخت کند و شخص دیگر مالیات را. گروهی از افراد فکر می‌کنند فردی که ضامن شده باید سرانه پرداخت کند. در صورتی که این طور نیست. بلکه هر دو طرف مسئول پرداخت این هزینه هستند و سازمان مالیاتی از طرفین مالیات دریافت می‌کند.

میزان سرانه بر املاک

یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها در سرمایه‌گذاری از باب مالیات ملک است. سرانه نقل و انتقال املاک یکی از کمترین انواع عوارض است. اگر شما قصد جابه‌جایی ملک را داشته باشید تنها ۵ درصد از ارزش معاملاتی را باید برای عوارض نقل و انتقال پرداخت کنید. معمولا زمانی که از افراد دلیل سرمایه‌گذاری در ملک را می‌پرسید یکی از دلایل آن‌ها عوارض است و با این هدف وارد حوز‌ه‌ی ملک شده اند که بتوانند با میزان عوارض کمتر سود بیشتری کسب کنند.

ارزش معاملاتی چگونه محاسبه می‌شود؟

ارزش معاملاتی از سال ۹۵ به بعد هر سال دو درصد افزایش می‌یابد. سال ۹۲ ارزش معاملاتی ۲ درصد و سال ۹۴ به ۴ درصد، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد رسید. برای محاسبه‌ی این ارزش باید ارزش روز ( مبلغی است که توسط بنگاه‌دار تعیین می‌گردد. ) را در درصد ارزش معاملاتی ضرب کنیم. تا میزان ارزش معاملاتی محاسبه گردد. در نهایت برای محاسبه‌ی میزان عوارض باید مبلغ به دست آمده را در ۵ درصد ضرب کنیم. مثال: عوارض نقل و انتقال ملکی به ارزش روز صد میلیارد برابر است با ششصد میلیون ۶۰۰۰۰۰۰۰۰=۱۲٪×۵٪×۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

سرانه املاک تجاری

طبق ماده ۵۹ صرفا برای املاک تجاری علاوه بر مالیات نقل و انتقال، یک عوارض دو درصدی سرقفلی نیز داریم. برای محاسبه قیمتی که ملک فروخته شده × دو درصد

پولی که در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنیم مالیات دارد؟

طبق ماده ۱۴۵ مالیات هر مبلغی که در بانک سرمایه‌گذاری کنید بدون هیچ تکلیفی از سرانه معاف است.

سرانه در حوزه‌ی کشاورزی 

در حوزه‌ی کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پیله‌ی کرم ابریشم همه از پرداخت سرانه معاف هستند. در نتیجه به راحتی می‌توان در این زمینه پول را حفظ کرد. بنابراین می‌توان گفت دانستن قوانین به ما قدرت می‌دهد و آن قدرت سرمایه‌گذاری می باشد.

مالیات بر ارز

مالیات بر ارز

طبق ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش ارز فقط توسط بانک و صرافی‌ها مجاز است. ارزی که دریافت می‌کنیم باید اطلاع بدهیم که بابت تحصیل است یا مسافرت. خیلی از افراد از خرید و فروش ارز و قوانین مربوط به آن اطلاعی نداشته و صرفا به علت سود اقدام به خرید کرده اند. سود خوب است اما توجه کنید عملی که انجام می‌دهید مجرمانه است. زمانی که قصد خرید ارز دارید صرافی کد ملی شما را برای سازمان مالیاتی می‌گیرد. پس به یاد داشته باشید خرید ارز ابتدا عملی است مجرمانه و به علاوه این عمل عوارض هم دارد. ( تا دو هزار دلار برای سفر و تحصیل در یک سال می‌توان خرید کرد اما بیشتر از این مبلغ جرم است. )

سکه مالیات دارد؟

صرفا خرید سکه سرانه ندارد. زمانی می‌توانند از شما این هزینه را بگیرند که فروش آن محقق گردد. خرید و فروش سکه جرم نیست اما مالیات دارد. به میزان ۲۵ درصد از سود شما برای این موضوع از دست می رود.

توضیحاتی در ارتباط با سرانه غیر مستقیم

عوارض بر ارزش افزوده یکی از زیر مجموعه‌های سرانه غیر مستقیم می‌باشد. زمانی که شما از یک واحد صنفی خدماتی دریافت کنید مشاهده می‌کنید که در فاکتور نوشته شده  ۹ درصد عوارض بر ارزش افزوده. متاسفانه خیلی از واحد‌های صنفی این مبلغ را به اسم دولت می‌گذارند و خودشان استفاده می‌کنند. هر فروشگاهی که رفتید اعم از طلا فروشی، پیتزا فروشی و غیره، اگر در فاکتور ذکر شده بود ۹ درصد عوارض بر ارزش افزوده، شما می‌توانید از فروشنده بخواهید که گواهی سرانه بر ارزش افزوده‌شان را به شما نشان دهند. خبر خوب این است که از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ نه درصد سرانه بر ارزش افزوده طلا حذف شده است. پیش تر طلای آب شده و سکه، سرانه بر ارزش افزوده نداشتند و از این تاریخ هم این نوع هزینه از طلای زینتی حذف شده است.

آیا ملک مالیات بر ارزش افزوده دارد؟

در این جا به یکی دیگر از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ملک می‌خواهم اشاره کنم. طبق ماده‌ی ۱۲، مالیات بر ارزش افزوده ملک از این هزینه معاف است. در واقع ۹ درصدی که مشاورین املاک می گیرند یه عنوان کارمزد کار خود دریافت می‌کنند نه به قصد سرانه.
معافیت از مالیات بر ارزش افزوده

معافیت از مالیات بر ارزش افزوده

طبق ماده ۱۲ سرانه بر ارزش افزوده، مواردی هستند که از پرداخت این هزینه معاف اند. بنابراین با سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها می‌توان به راحتی هم پول ذخیره کرد و هم به سود بیشتری دسترسی پیدا کرد. در ادامه با این موارد آشنا می شویم.
۱. املاک و مستغلات از سرانه معاف هستند.
۲. مواد کشاورزی که فرآوری نشده اند؛ مثل خیار و گوجه ( به جز موادی که فرآوری شدند همه از عوارض معاف هستند. )
۳. زنبور عسل و کرم ابریشم همه از پرداخت این هزینه معاف هستند.
۴. سپرده‌های بانکی از ارزش افزوده معاف هستند.
۵. همه‌ی خدمات درمانی بیمارستان‌ها از ارزش افزوده معاف هستند.
۶. انواع بیمه‌ها ( بیمه‌ی تکمیلی، شخص ثالث و غیره از پرداخت عوارض معاف هستند. )
۷. خدمات حمل و نقل عمومی مثل اسنپ، تاکسی و غیره از پرداخت این هزینه معاف هستند.
۸. سبد غذایی خانواده مثل شیر، پنیر، نان، گوشت قرمز، قند، شکر، روغن نباتی و غیره از سرانه معاف هستند.
۹. خدمات پژوهشی از سرانه معاف هستند.
۱۰. ارز، سکه، طلای آب شده و طلای زینتی از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ شامل ارزش افزوده نمی شوند.

سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

اگر صرفا در منطقه‌ی آزاد درآمد کسب کنید بله معاف هستید. اما این به این معنا نیست که در کیش شرکت زده و در تهران فاکتور بزنید. بنابراین توجه داشته باشید، اگر به مناطق آزاد رفتید و پول درآوردید طبق ماده‌ی ۱۳ قانون و چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد، از پرداخت عوارض معاف هستید. ولی اگر از کیش به مناطق دیگر ارسال داشته باشید مشمول پرداخت این هزیتنه هستید. دیده شده که خیلی از شرکت‌های ثبتی از این موضوع سو استفاده کرده اند.

قبل از سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای، حتما آثار مالیاتی آن را بررسی کنید

افراد علم به سرمایه‌گذاری ندارند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. در سراسر دنیا زمانی که می‌خواد سرمایه‌گذاری انجام شود نکات مربوطه هم در نظر می‌گیرند. به نوعی نگاه می‌کنند که آستانه‌ی سرانه این سرمایه‌گذاری چیست. توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف حتما آثار  آن را در نظر بگیرید. بررسی کنید که مالیات بر ارزش افزوده‌ی آن به چه صورتی است. آیا معاف است یا مشمول؟ چون اگر قصد داشته باشید بیزینسی راه‌اندازی کنید به شما این دید را می‌دهد که بهتر است در کدام حوزه  این کار را انجام دهید‌.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با قوانین مربوط به عوارض آشنا کنیم. به علاوه نکات مربوط به سرانه مستقیم, غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده بررسی شد. با اجرای این نکات و قوانین حتما می‌توانید علاوه بر ذخیره کردن پول خود، سود مناسبی هم کسب کنید. در قسمت بعدی به مسائل مرتبط با مالیات بر درآمد عایدی سرمایه و مالیات بر حقوق خواهیم پرداخت. تیم قوی و حرفه‌ای ‌وکیل اصفهان در خدمت شما همراهان عزیز است تا با ارائه‌ی نکات بیشتر در این زمینه به دیگر سوالات و ابهامات شما پاسخ دهد. با ما همراه باشید. وکیل اصفهان
..
0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button