وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نمونه لایحه مطالبه وجه دفاعیه وکیل (وکیل خوانده)

نمونه لایحه مطالبه وجه | نمونه لایحه دفاعیه | نمونه لایحه دفاعیه حقوقی خوانده

بنام خدا

ریاست محترم شعبه .... دادگاه عمومی حقوقی شهرستان اصفهان (وکیل اصفهان)

 

با سلام و عرض ادب

احتراما بوکالت از آقای .... و خانم ...  در پرونده کلاسه .... با موضوع مطالبه وجه مطروح در آن شعبه که به تاریخ ..... ساعت ... وقت رسیدگی تعیین شده دفاعیات خود را به شرح ذیل اعلام می کنم امید است بذل توجه و امعان نظر آن مقام محترم از تضییع حقوق موکلین جلوگیری نماید.

 

بدوا شرح مختصری از ماوقع :

موکلین با خواهان محترم نسبت خانوادگی (برادر و زن‌ برادر) دارند، آقای .... (موکل) که چهار سال از خواهان بزرگ‌تر بوده و قبل از برادرش (خواهان) به امر پیمانکاری ساختمان اشتغال داشته، از سال 86 (در اصفهان) با برادر خود به‌صورت شراکت اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند و تا سال 89 پلاک اول ساخت و تکمیل و واحدها بفروش می‌رسد، ساختمان دوم سال 89 شروع و تا سال 90 تکمیل و تعدادی از واحدها بفروش می‌رسد. در همین اثنا با توجه به اختلافاتی که بین این دو برادر بوجود می آید در اواخر سال 90 خواهان محترم تقاضای جدایی و انفصال شراکت می‌کند و نهایتاً پس از مشاجراتی که بین طرفین صورت می‌گیرد، در مورخ 1/12/90 صلح‌نامه‌ای در قالب تقسیم‌نامه تنظیم و طی آن مقرر می‌شود واحد 8 در طبقه چهارم (اصطلاحاً پنت هوس) ساختمان به خواهان و واحدهای 4 و 6 ( شمالی، پشت به آفتاب ) به موکل واگذار گردد، لازم به ذکر است ازآنجایی‌که در ابتدای امر طرفین به یکدیگر اطمینان کامل داشتند املاک موضوع ساختمان‌های مذکور بنام خانم ... (موکل دیگر) خریداری‌شده و دارای سند مشاعی بوده است. هم‌زمان با تنظیم مصالحه و به جهت امکان انتقال و فروش واحد مورد مصالحه، به درخواست خواهان مبایعه‌نامه مستند دادخواست به‌صورت صوری تنظیم می‌شود. از آنجایی که موکل آقای ... از همسرش وکالتنامه رسمی داشته مقرر می‌شود تا ایشان نسبت به تفکیک و انتقال سند همه واحدها اقدام و هزینه‌ها مشترک (توسط دو برادر به‌صورت مساوي) پرداخت گردد. پس از انجام اقدامات قانونی و تفکیک و انتقال اسناد که حدود 48 ماه به طول می‌انجامد متأسفانه خواهان علی‌رغم مراجعات مکرر به تعهدات خود مبنی بر پرداخت هزینه‌های موکل اقدام نمی‌کند. موکل با خواهان در صنف وسایل ... نیز شراکت داشته که حدود ده ماه بعد نیز طی صورت‌جلسه‌ای به شراکت خود پایان می‌دهند و در آن صورت‌جلسه بابت انتقال تمامی اسناد واحدها یک فقره چک ضمانت از ایشان به مبلغ 65 میلیون تومان اخذ می‌شود. خواهان به جهت عدم تسویه ‌حساب خود با موکل طی مبایعه‌نامه عادی در مورخ 25/11/91 ملک را به آقای گدازنده‌ها منتقل می‌کند و ایشان (آقای ... با وکالت ... وکیل دعوای حاضر) با طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علیه موکل و خواهان در شعبه ... حقوقی نهایتاً سند بنام ایشان منتقل می‌شود.(نمونه لایحه مطالبه وجه) - وکیل خانواده در اصفهان


وکیل وصول مطالبات در اصفهان


 


دفاع در ماهیت :

  1. تقسیم‌نامه منعقده شده بین طرفین ازآنجایی‌که جهت پایان دادن به اختلافات طرفین و پایان شراکت ایشان تنظیم‌شده است صلح بوده و بایستی در قالب صلح موردبررسی قرارگیری، چراکه همان‌گونه که استاد کاتوزیان می‌فرمایند : (در فرضی که مالکان با تراضی به اختلاف خویش در خصوص میزان مالکیت پایان می‌بخشند، پیمانی که امضاء می‌شود صلح است)(نمونه لایحه مطالبه وجه)
  1. همان‌گونه که مستحضرید صلح عقدی است لازم، رضایی و مسامحه‌ای و پس‌ازآن هرگونه ایرادی در خصوص آن فاقد وجاهت قانونی است و در نتیجه عقدی که مبتنی بر تسامح باشد، علم اجمالی به موضوع آن کافی است. در مانحن فیه خواهان محترم که خود در ساخت واحدهای مذکور شراکت داشته و از کم و کیف و متراژ واحدها اطلاع کافی داشته و نمی تواند در حال حاضر به استناد کمبود متراژ مدعی مطالبه خسارت باشد چراکه قراردادها به صورت صوری تنظیم‌شده به مقدار تقریبی ... متراژ اشاره شده.
  1. ازآنجایی‌که صلح واقع‌شده در مقام رفع تنازع بین موکلین و خواهان محترم واقع‌شده و صلح مطابق ماده 758 قانون مدنی نتیجه معامله ای را که بجای آن واقع‌شده می‌دهد لیکن شرایط و احکام خاصه آن را ندارد، درنتیجه طرح دعوای حاضر به جهت اینکه خواهان به تصور خود می‌تواند از خیارات استفاده و نسبت مطالبه مابه‌التفاوت ثمن علیه موکل اقدام نماید، فاقد وجاهت قانونی و قابلیت مطالبه را ندارد.
  1. برفرض محال که شراکت بوده ازآنجایی‌که شراکت نیز از عقود لازم و قابل‌فسخ نیست و شراکت طرفین نیز در انواع شرکت (1. شراکت در اموال 2. شراکت در ابدان یا اعمال 3. شراکت در وجوه و اعتبارات و 4. شراکت در مفاوضه که شامل شراکت در تمام زمینه‌ها می‌شود) در قسم اخیر شراکت قرارداد و به جهت جهل به موضوع و غرر به‌درستی در فقه و قانون این نوع شراکت باطل است، و درنتیجه تقسیم‌نامه‌ای که تنظیم‌شده درواقع صلح‌نامه‌ای بود جهت رفع تنازع بین طرفین و پایان دادن به شراکت باطل آن‌ها.(نمونه لایحه مطالبه وجه)
  1. متأسفانه خواهان و وکیل محترم ایشان در دادخواست تنظیمی علت استحقاق خود بر مبلغ مورد خواسته را به‌روشنی بیان نداشته و به‌طورکلی صرفاً به ماده 519 قانون آئین دادرسی اشاره‌کرده‌اند و جهت دعوای را دقیقاً مشخص نکرده‌اند که از چه جهت نسبت به ملک وکیل ملکی در اصفهان موضوع خواسته مالک شده‌اند الف) از طرق بیع که به جهت اینکه وجهی بابت آن ردوبدل نشده است بیع صوری و باطل بوده ب) از جهت شراکت نیز به جهت اینکه همان‌گونه که عرض شد شراکت مفاوضه ای بوده و اصولاً باطل است ج) یا از طرق صلح بوده که مورد اخیر به صواب نزدیک‌تر است.
  1. برفرض محال که بیعی واقع‌شده و خواهان ملک را از موکل خریداری نموده است ادعای تبعض سفقه و خیار تخلف وصف یا هر خیار دیگری که خواهان محترم مدعی آن است، همان‌گونه که مستحضرید قانون‌گذار از شخص جاهل به موضوع حمایت می‌کند اینکه خواهان خود با برادرش اقدام به ساخت ساز کنند و خود ایشان به‌عنوان ناظر از صفرتا صد ساختمان را حضورداشته و بر کم و کیف کار به‌عنوان کارفرما نظارت داشته و به جهت حدوث اختلاف اقدام به تنظیم صلح‌نامه و ضمن آن تنظیم مبایعه‌نامه صوری نموده اقدام به مطالبه ایشان به‌نوعی ایفای ناروا بوده و فاقد وجاهت قانونی شرعی و اخلاقی است.
  1. لازم به ذکر است خواهان محترم چک ضمانت موضوع صورت‌جلسه مورخ 1/10/91 را که بابت انتقال سند از موکل دریافت نموده و قبل از تعیین تکلیف و تسویه حساب با ایشان به اجرا گذاشته و در شرف جلب موکل است.

در پایان ضمن تأکید مجدد بر اراده صلح از تنظیم تقسیم‌نامه موضوع خواسته و تملک خواهان و لازم بودن صلح از طرفی و لزوم و مسامحه‌ای بودن عقد صلح از طرف دیگر و همچنین صوری بودن مبایعه‌نامه موضوع خواسته و عدم تعیین جهت استحقاق خواهان در دادخواست تنظیمی تقاضای رد دادخواست تحت نظر مورد استدعاست.(نمونه لایحه مطالبه وجه)

با تقدیم احترام - علیجانی

وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان   وکیل خوب در اصفهان

.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


نمونه لایحه وکیل


همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۷۱۴۷۳۱۴

8 نظر
ناشناس 11 آذر 1402 پاسخ

سلام و عرض ادب
مطلب کاملا مفید بود متشکر از لایحه عالی تان

    mehdi alijani 11 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    سپاسگزارم از حسن نظر و پیام محبت آمیز شما
    موفق باشید

ناشناس 03 دی 1402 پاسخ

بیشتر لایحه بزارین

    mehdi alijani 04 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر چشم

داود طاهری 03 دی 1402 پاسخ

قرارموقوفی تعقیب چیست

    mehdi alijani 04 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    تعریف قرار موقوفی تعقیب :
    گاهی در روند رسیدگی پرونده، اتفاقاتی می افتد که رسیدگی متوقف می شود و دیگر ادامه پیدا نمی کند، مانند مواردی که متهم فوت کند یا دچار جنون شود به این معنا که ما کاری به گناهکاری یا بی گناهی متهم نداریم بلکه اتفاقی افتاه است که باعث توقف روند تعقیب پرونده می شود و مجازاتی اجرا نمی شود، اصطلاحاً به این عمل قرار موقوفی تعقیب می گویند. قانونگذار این موارد را در ماده 13 قانون آئین دادرسی کیفری برشمرده.
    ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری: تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده‌است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمی‌شود، مگر در موارد زیر:
    الف – فوت متهم یا محکومٌ علیه
    ب – گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل گذشت
    پ – شمول عفو
    ت – نسخ مجازات قانونی
    ث – شمول مرور زمان در موارد پیش‌بینی شده در قانون
    ج – توبه متهم در موارد پیش‌بینی شده در قانون
    چ – اعتبار امر مختوم
    ..
    موفق باشید

ناشناس 01 اسفند 1402 پاسخ

موضوع دعوا مطالبه وجه هست که خواهان به دلیل اینکه خوانده قول ازدواج بهش داده مبالغ زیادی رو به کرات به حساب خوانده واریز کرده حالا وکیل خوانده دفاع کرده که هبه بوده در پاسخ چه دفاعی خواهان میتونه انجام بده؟

    mehdi alijani 01 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1 – هبه به حکم ماده 795قانون مدنی ازجمله عقود است در نتیجه ایجاب و قبول باید انجام شده باشه و اثبات این موضوع بر عهده مدعی آن است
    2 – اقرار وکیل علیه موکل خود مسموع نیست
    3 – مستند به ماده 265 قانون مدنی هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون این که مقروض آن چیز باشد می¬تواند استرداد کند.
    4 – ادعای وکیل مسموع نیست و ترجیحا با وکیل حضوری مشورت کنید
    وکیل اصفهان
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button