وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نمونه لایحه تغییر کاربری اراضی (مرحله تجدیدنظر)

نمونه لایحه تغییر کاربری زمین : تغییر کاربری زمین چیست؟ | لایحه دفاعیه قلع و قمع | لایحه دفاعیه تغییر کاربری | نمونه لایحه دفاعیه جرم تغییر کاربری اراضی 

نمونه لایحه تغییر کاربری زمین : تغییر کاربری زمین به معنای تغییر نحوه استفاده از زمین است. به عبارت دیگر، تغییر کاربری زمین به معنای تغییر کاربری متفاوت از آنچه در سند ملکی قید شده است از زمین است. این تغییر می‌تواند شامل تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی، تجاری، صنعتی، خدماتی و غیره باشد. قانون تغییر کاربری اراضی در سال ۱۳۷۴ به‌منظور حفظ زمین‌های زراعی تصویب شد. (وکیل تغییر کاربری)

  1. برای تغییر کاربری زمین، مالک باید ابتدا مجوز تغییر کاربری را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کند و سپس می‌تواند نحوه بهره‌برداری زمین را تغییر دهد
  2. در صورتی که تغییر کاربری زمین بدون اخذ مجوز انجام شود، مالک ممکن است با پیگرد قانونی مواجه شود.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


نمونه لایحه دفاعیه تغییر کاربری اراضی باغی مرحله تجدیدنظر

ریاست محترم و مستشاران معزز دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان

با سلام و عرض ادب احتراماً به استحضار می‌رساند با عنایت به اینکه دادگاه بدوی در قسمت اول دادنامه معترض عنه حکم به قلع و قمع میزان ... متر مربع مستحدثات مربوط به ساخت محوطه و ... متر اتاق قسمت شمالی باغ را صادر کرده است و این قسمت از دادنامه خلاف مقررات قانونی اصدار یافته و موجب تضییع حقوق موکل اینجانب شده است ضمن اعتراض در مهلت قانونی و ارائه دلایل خود به شرح ذیل تجدید نظرخواهی و نقض بخش اول دادنامه مذکور مورد استدعاست.

به منظور تشحیذ ذهن قضات محترم دادگاه تجدید نظر به استحضار می‌رساند:

  • دادگاه بدوی بدون آنکه جلب نظر کارشناس رسمی از طریق تهیه تصاویر ماهواره‌ای دقیق و تفسیر آنها نسبت به احراز سال ساخت و تاریخ دقیق تغییر کاربری ها اقدام کند صرفاً به استناد به شکایت و ادعاهای شاکی و گزارش مامورین اداره شاکی و عکس های ارائه شده توسط شاکی، اینجانب را قسمت اول دادنامه معترض عنه در خصوص اتهام تغییر کاربری غیر مجاز از طریق ساخت محوطه به مساحت 200 متر مربع و 12 متر مربع اتاق قسمت شمالی در اراضی زراعی و باغی به قلع و قمع مستحدثات و اعاده وضع به حال سابق و جزای نقدی در حق دولت محکوم کرده است. در صورتیکه اراضی محل های مذکور مربوطه اولین بار در سال‌های ... با ساخت سرویس بهداشتی و خاکبرداری و محوطه مورد تغییر کاربری اراضی قرار گرفته است در سال‌های بعد محل های مذکور تبدیل به محوطه و اتاق شده است و لذا تاریخ تغییر کاربری این 200 متر که مربوط سال‌های  ... تا ... بوده است که از نظر دادگاه بدوی مغفول مانده است.
  • مقنن در بند «د» آیین نامه اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، در تعریف تغییر کاربری غیرمجاز چنین آورده است: هر گونه اقدام که مانع از بهره‌‌برداری و استمرار کشاورزی اراضی زراعی و باغ‌ها در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود،‌ بنابراین طبق این تعریف، اقدامی تغییرکاربری غیرمجاز است که مانع از بهره‌برداری شود، ثانیا از استمرار کشاورزی جلوگیری نماید، ثالثا به تشخیص جهاد کشاورزی باشد.
  • تغییر کاربری های اراضی مذکور در بالا (شامل محوطه سازی و انبار) در سال‌ ... و انجام شده است و اقدام به تغییر کاربری اراضی شده و با اولین اقدامات مانند گودبرداری و خاکبرداری و شفته ریزی عملاً تغییر کاربری انجام شده و است و اصطلاحا بافت خاک و اراضی کشاورزی در آن تاریخ از میان رفته است و تصاویر مربوط به مستحدثات جدید است که بر روی همان محل هایی که قبلاً تغییر کاربری داده شده بود انجام شده است و به عبارت دیگر تغییر کاربری اراضی کشاورزی جدیدی انجام نشده است.
  • قانونگذار بموجب ماده دهم قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می گردد، چنانچه بطور غیر مجاز و بدون مجوز صورت پذیرد جرم انگاری نموده است.
  • در مورد بند دال ماده یک آئین نامه نامه اجرایی قانون مذکور در تعریف اصطلاح تغییر کاربری هرگونه اقدام را که مانع از بهرهبرداری و استمرار کشاورزی اراضی زراعی در قالب ایجاد بنا برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود اعلام کرده است و به موجب ماده یازده همان آئین نامه اجرائی وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده در اجرای ماده 10 قانون موصوف مصادیق اقداماتی که تغییر کاربری غیر مجاز بوده و جرم محسوب می شود را تهیه و ابلاغ نماید.
  • بموجب دستور العمل تعیین مصادیق تغییر کاربری اراضی غیر مجاز مورخ 12-6-1386 که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است خاک برداری و خاک ریزی پی کنی بعنوان مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز تلقی شده است و با اولین اقدامات مانند گود برداری و خاکبرداری و شفته ریزی با آهک در اراضی کشاورزی برای احداث هر نوع سازه عملا تغییر کاربری انجام شده است و اصطلاحا بافت خاک و اراضی کشاورزی در آن تاریخ از میان رفته است و شکایت جهاد کشاورزی در تاریخ ...... بوده است و پس از حدود 6 الی 7 سال از زمان شروع تغییر کاربری ها مطرح شده است که شامل مرور زمان شده است.
  • اتاق ۱۲ متری مورد اشاره قاضی محترم بدوی که مشمول قلع و قمع شده است، اتاق در معنای متعارف نیست و انبار ادوات کشاورزی است که ذیل تبصره چهار ماده یک قانون حفظ کاربری می‌گنجد. این تبصره که به صورت تمثیلی است و نه احصایی، بیان داشته اموری که به هر طریقی بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی باشد، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود. رای وحدت رویه ۷۶۰ دیوان عالی کشور نیز این امور (ازجمله احداث انبار ادوات و ماشین آلات و مایحتاج کشاورزی) را از تغییرکاربری ندانسته و از شمول ماده ۳ قانون حفظ کاربری خارج نموده است.

لذا دادگاه تجدیدنظر ملاحظه می فرمایند تمامی تغییر کاربری های باغ موکل در سال ... انجام شده است و شکایت اداره جهاد کشاورزی پس از 6 سال از زمان شروع تغییر کاربری ها مطرح شده و اقدام تعقیبی و یا تحقیقی بعد از تاریخ مذکور است و با توجه به رای وحدت رویه شماره 759 مورخ 20-4-1396 هیئت عمومی دیوان عالی کشور که جرم موصوف را جرم تعزیری درجه هفت محسوب کرده و از تاریخ وقوع جرم مذکور تا تاریخ شروع به تعقیب بیش از سه سال گذشته مشمول مرور زمان قرار گرفته است.

علیهذا به منظور پیشگیری از تضییع حقوق موکل اینجانب و روشن شدن حقایق برای دادگاه محترم تجدیدنظر و تعیین دقیق شروع به ساخت و تغییر کاربری ها و میزان و متراژ آنها تقاضای صدور قرار ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری جهت تهیه تصاویر ماهواره ای شفاف از ساخت و سازها و تفسیر کامل تصاویر و تعیین متراژ دقیق و تاریخ تغییر کاربری ها را دارد و در نهایت از دادگاه محترم درخواست نقض قسمت اول دادنامه معترض عنه مبنی بر قلع و قمع میزان 200 متر مربع و انباری مربوط را دارد.

با تقدیم احترام – مهدی علیجانی

...



همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button