وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

چگونگی تنظیم قولنامه ماشین

قولنامه ماشین قراردادی است که لزوماً برای انتقال یک ماشین که مورد معامله قرار گرفته‌ است در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. وقتی قصد تنظیم قرارداد فروش خودرو مبایعه‌نامه و یا قولنامه ماشین را داریم باید به این نکته توجه کنیم که این‌گونه قراردادها بنا به قانون نیروی انتظامی و پلیس راهور باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند.

ماده 29 قانون

در انی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی چنین بیان کرده که قبل‌از هر گونه انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، باید به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و نسبت‌به پرداخت جریمه‌ها، تعویض پلاک و اصالت وسیله نقلیه اقدام کنند اگر به هر علتی خریدار و فروشنده نسبت‌به سلامت خودرو اطمینان ندارند باید شرایط اسقاط کافه خیارات، یعنی از بین بردن موارد از قبل گفته فسخ قولنامه ماشین و سایر موارد را از مبایعه‌نامه ماشین حذف کنند.

قولنامه ماشین

می‌توان شرایط قولنامه ماشین را برحسب شرایط معامله و اطمینان فروشنده و خریدار برای این‌که یک معامله خوب صورت بگیرد تغییر داده و ویرایش کرد. از بین بردن موارد قانونی فسخ، الزامی نیست. می‌توانید با توجه به شرایط خود و صحبتی که با فروشنده و یا خریدار کرده‌اید، اقدام به تنظیم قولنامه ماشین نمایید و اگر به شرایطی که بالا گفته شد توجه نشود می تواند بعدا این موضوع دردسر ساز شود.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


بخش‌های مختلف قولنامه ماشین

بخش‌های مختلف قولنامه ماشین

ازجمله مواردی که در زمان معامله خودرو مهم است نوشتن قولنامه ماشین بوده و اگر به‌صورت صحیح و آگاهانه انجام شود، ممکن است مانع از بروز مشکلات قانونی شود. گاهی قولنامه ماشین در منزل و یا مکانی دیگر بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود که با امضای خریدار و فروشنده قانونی و دارای ارزش است.

در زمان تنظیم قولنامه ماشین حتما باید بندهای آن کاملاً نوشته‌شده و همه مشخصات ماشین، خریدار و فروشنده به‌طور کامل درج شود. اگر قصد نوشتن قولنامه در منزل را دارید. هیچ کپی از فرم آن را ندارید، می‌توانید در یک ورق A4 تمام مشخصاتی که در فرم قولنامه ماشین درج شده‌است را در ورق بنویسید. بعد مراحل قانونی بعدی را طی کنید.

چند نکته در مورد قولنامه ماشین

قولنامه خودرو را در دو برگ بنویسید. می‌توانید از کاربن استفاده کنید تا همه‌چیز را که نوشته‌اید دقیقاً در برگ دوم کپی شود. به این نکته توجه کنید که در قولنامه چند نسخه بودن آن ذکر شود. امضای خریدار و فروشنده باید در هر دو برگ هم در برگه‌ای که دستی با خودکار نوشته‌شده و هم در برگه‌ای که با کاربن کپی شده به‌صورت دستی انجام شود. این‌گونه نباشد که امضا در برگه دوم به‌ صورت کاربنی کپی باشد.

بخش اول این قولنامه شامل مشخصات فروشنده و خریدار است. نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، آدرس، شماره‌ تلفن و شغل هر دو طرف در بخش اول به‌طور کامل باید نوشته شود. شاید این موقعیت برای شما پیش بیاید که فردی با وکالت‌نامه از طرف شخصی می‌خواهد خودرویی را خریداری کند. شما باید از صحت و اعتبار وکالت‌نامه اطمینان حاصل کنید. حتما باید در قولنامه به اطلاعات وکالت‌نامه نیز اشاره شود.

 

ویژگی های بخش دوم قولنامه ماشین

ویژگی های بخش دوم قولنامه ماشین

در بخش دوم قولنامه ماشین، مشخصات دقیق خودرویی که مورد معامله قرار می‌گیرد مانند نوع خودرو، سیستم، شماره شهربانی، بدنه و شاسی، شماره موتور و رنگ و مدل باید کامل نوشته شود. اگر نقصی در ماشین باشد. مثلاً اگر قسمتی از ماشین رنگ‌شده باشد یا بخشی از آن نیاز به تعمیر است، باید در قرارداد نوشته شود. با این کار خیالتان راحت خواهد بود که تا زمانی‌ که فروشنده خودرو را به شما تحویل دهد خودرو سالم است و اگر هر آسیبی از طرف او به خودرو وارد شد خودش متحمل می‌شود.

بخش سوم قرارداد

مبلغ مورد معامله و نحوه پرداخت آن به‌صورت دقیق نوشته می‌شود. اگر شما قسمتی از مبلغ را پرداخت کرده‌اید، باید نوشته شود. حتما مشخص کنید که باقی‌مانده مبلغ چطور قرار است پرداخت شود. اگر قرار بر این است که شما بقیه پول را بعد از انتقال سند و یا تعویض پلاک پرداخت کنید، حتما در قرارداد به آن اشاره کنید.

خرید ماشین به صورت چک

خرید ماشین به صورت چک

اگر به‌صورت چک می‌خواهید خودرو را خریداری کنید، باید تعداد و مشخصات آن را با تاریخ یادداشت کنید. توجه کنید که یادداشت تاریخ‌های پرداخت پول و چک خیلی مهم است. حتما شما باید رسیدهای پرداختی خود را تا زمان انتقال سند به نام خود نگه دارید. اگر مشکلی پیش‌ آمد مدرکی برای اثبات هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اید داشته باشید.

ویژگی‌های یک خودروی مناسب 

ما در ابتدای این مقاله به مراحل انجام یک قولنامه ماشین پرداختیم و اکنون قصد داریم از ویژگی های یک خودروی مناسب بگوییم. اگر تصمیم به خرید خودرویی جدید با ویژگی‌های متفاوت‌تر از خودروی مورد استفاده خود دارید، ولی اطلاعاتی کافی در این زمینه ندارید، با ما همراه باشید تا با این ویژگی‌ها بیشتر آشنا شوید. امروزه خودروها دچار تغییر و تحول گسترده‌ای شده‌اند. کاملاً طبیعی است که صاحبان خودروهای شیک، همواره به اتومبیل خوب و حرفه‌ای‌تر از خودروی خود فکر کنند.

خودرویی که شما از آن استفاده می‌کنید هرچند وقت یک‌بار نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و یا به هر علتی شخصی رانندگی با آن را دوست ندارید و مناسب خودتان نمی‌دانید. استفاده از یک خودروی تخصصی‌تر و مکانیزه در صورت نیاز به آن، می‌تواند آرزوی هرکسی باشد. می‌توانید با شناخت ویژگی‌های خوب این نوع خودروها، تصمیم عاقلانه‌ای برای انتخاب اتومبیل مناسب خود بگیرید و در کل باید به ویژگی‌های فنی ایمنی ماشین، امکانات داخلی آن دقت کنید.

از دیگر ویژگی‌های یک اتومبیل مناسب

داشتن فضای کافی برای سرنشینان است. اگر شما مبلغ زیادی می‌خواهید برای خرید اتومبیل صرف کنید قطعا وسیله نقلیه شما دارای ویژگی‌های زیادی همچون دوربین‌های دید عقب صندلی‌های گرم‌شونده و چرم و غیره خواهد بود. صندلی‌های گرم‌شونده در فصول سرد کارایی زیادی داشته و هنگامی‌که روی صندلی می‌نشینید احساس گرما می‌کنید. این حس بعد از بودن در زیر برف و سرما و نشستن روی صندلی گرم خیلی دل‌نشین خواهد بود.

ویژگی‌های یک ماشین خوب

ویژگی‌های یک ماشین خوب

در نگاه هر فردی ممکن است با دیگری فرق کند شما اگر قصد صرفه‌جویی در سوخت و هزینه‌های خود را دارید بهتر است خودروهایی را انتخاب کنید که کم‌مصرف باشد. اما اگر طالب سرعت هستید، باید بدانید که هزینه سوخت برای شما زیاد خواهد شد. اتومبیل‌ها دارای دو دنده از جمله دنده دستی یا اتوماتیک هستند.

دیگر ویژگی های مطلوب یک اتومبیل

ترمزهای ضد قفل، داشتن کیسه هوا، ایمنی خودرو، سیستم‌های هشدار ایمنی، کنترل پایداری، کنترل کروز، ترمزهای خودکار، لامپ‌های مه شکن، سامانه خودکار حسگرها موارد دیگری است که در اکثر ماشین‌های فول امکانات دیده می‌شود. کلام آخر هر اتومبیلی با داشتن ویژگی‌های مثبت خود تعیین قیمت می‌شود.

اگر امکانات زیادی داشته باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. انتخاب هر خودرویی در درجه اول به بودجه شخص بستگی دارد. می‌توان با توجه به بودجه خودروی موردنظر خود را با دانستن ویژگی‌های یک ماشین خوب انتخاب کرد. شرایط خود را با فروشنده در قولنامه ماشین ثبت کرد.

سامانه قدرت خودرو

هنگام خرید یک اتومبیل به سامانه انتقال قدرت آن دقت کنید. سامانه انتقال قدرت، دسته ای از اجزای ماشین است که حرکت خودرو را به دنبال دارد. مانند موتور، محورهای چرخ و جعبه‌دنده. مهم‌ترین عامل در تعیین سرعت خودرو موتور است. موتورها طبق ظرفیتشان و همچنین تعداد سیلندرها دسته‌بندی می‌شوند که تعداد سیلندرها در قولنامه ماشین ذکر می‌شود. اکثر موتور خودروها، چهار، شش یا هشت سیلندر هستند.

بعضی از خودروها همچون شاسی بلندهای کوچک و یا کامپکت، موتورهای کوچکی دارند که دارای چهار سیلندر است. هرچند مصرف سوخت آن‌ها بهینه‌ سازی‌ شده است اما قدرت آن‌ها کم بوده و در سربالایی‌ها به مشکل برمی‌خورند. در نگاه دیگر اتومبیل‌هایی که موتورهای قوی‌تر با هشت سیلندر را دارا هستند، پرقدرت بوده ولی در عوض مصرف سوختشان بالا است. نام دیگر جنبه جعبه‌دنده گیربکس است.

 سامانه انتقال قدرت خودرو

یکی از بخش های سامانه قدرت خودرو،محورهای چرخ است. این محور قدرت را از موتور گرفته و سبب حرکت چرخ‌ها می‌شود. کسانی که به‌سرعت بالا هنگام رانندگی علاقه دارند، هنگام خریداری اتومبیل محور جلو را انتخاب می‌نمایند.چراکه دارای اصطکاک بهتر در شرایط همچون جاده لغزنده هستند. مصرف سوخته‌شان پایین است و بیان می‌کنند که داشتن محور جلو در یک خودرو یکی از ویژگی‌های خوب آن است

در شرایطی که آب‌وهوا مساعد محور عقب نیز کاملاً مناسب بوده ولی چنانچه علاقه‌مند هستید در آب‌وهوا بد رانندگی کنید، محور چهار چرخ محرک مناسب شماست. باید در نظر گرفت اگر شما خودرویی را می‌خواهید که بتوانید در هر شرایطی آب‌وهوایی با آن رانندگی کنید. انتخاب چهار چرخ محرک گزینه بهتری خواهد بود.

 

خودرو و ویژگی مطلوب دنده اتوماتیک

رانندگی با خودروهایی که دارای دنده اتوماتیک هستند خیلی راحت‌تر است. زیرا خودرو گرفتن کلاج و تعویض دنده را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. در برخی خودروها دنده‌ها نیمه اتوماتیک هستند. یعنی خودرو به‌صورت اتوماتیک کلاج را می‌گیرد ولی راننده موظف به تعویض دنده است.

همان گونه که می‌دانید اتومبیل‌هایی که دارای دنده دستی هستند، راننده هم باید کلاج را بگیرد و هم دنده را تعویض کند. بنابراین بسته به سلیقه خودتان و همچنین مقدار بودجه‌ای که دارید می‌توانید یکی از این جعبه‌دنده ها را انتخاب کنید. بنا به توضیحاتی که گفته شد داشتن جعبه‌دنده اتوماتیک یک مزیت و ویژگی خوب برای ماشین‌های مناسب به شمار می‌رود.

سخن آخر

بهتر است خودرویی را خریداری نمایید که متناسب با وسع شما هست. ما در این مقاله در مورد قولنامه ماشین توضیح دادیم و گفتیم که چه مراحلی را باید برای انجام این معامله طی کرد. گفتیم یک ماشین خوب ویژگی های بسیاری دارد که در این مقاله به این ویژگی ها اشاره شد. از همراهی شما سپاس گذاریم.

 

برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما می توانید با وکیل اصفهان در تماس باشید

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button