وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اجرت المثل یا هزینه کار در منزل شوهر

اجرت المثل چیست؟

از دستمزد کارهایی است که خانم‌ها بدون اینکه جزو وظایف‌شان باشد. آن را در طول زندگی زناشویی برای همسر یا اداره امور خانه انجام داده باشند.

به عنوان مثال زن هیچ مسئولیتی برای انجام کارهای خانه مانند نظافت، لباس شستن و اتو کردن و...برای شوهر خود ندارد. و اگر تاکنون آن را انجام داده براساس رسوم رایج بین مردم و جامعه ما بوده است. ولی توجه داشته باشید. که این موضوع نباید دستاویزی باشد بر عدم کار کردن زن در منزل شوهر. چرا که زندگی زناشویی و رسیدن به خوشبختی نیازمند همکاری هر دو نفر است.

در صورتی که طلاق، به درخواست زوج باشد. و درخواست طلاق هم به علت مسائل مربوط خلاف شرایط زوجیت زوجه (به دلیل مسائل اخلاقی و یا نازایی زن) نباشد. (که این امر مورد حکم دادگاه قرار می‌گیرد). مرد علاوه بر نفقه ملزم به پرداخت اجرت‌المثل است. اگر مرد خود حاضر شود مبالغی را به همسرش اهدا کند. از آن به عنوان نحله تعبیر می‌شود، و جای همین اجرت‌المثل را می‌گیرد. و در طلاق توافقی نیر این امکان وجود دارد تا طرفین با توافق هم به مبلغ خاصی برای اجرت المثل ایام زوجیت به توافق برسند.

 طلاق و پرداخت اجرت المثل

در این حالت در صورت متمکن بودن شوهر، اجرای حکم طلاق منوط به پرداخت اجرت‌المثل و همچنین سایر حقوق مالی زن مانند مهریه و حضانت است. مگر اینکه زوجین با توافق یکدیگر، نحوه پرداخت آن را به صورت قسطی کنند. در این صورت با اعلام رضایت زن دفاتر طلاق حکم طلاق را جاری و ثبت می‌کنند. و میزان اقساطی که باید شوهر پرداخت کند در حکم طلاق به منزله یک سند رسمی قید می‌شود.

به این ترتیب چنانچه شوهر با میل و رغبت خود بابت کارهایی که در طول زندگی زناشویی(که از وظایف بانوان نبوده است) وجهی به همسرش پرداخت کند. عنوان نحله پیدا می‌کند. و ماهیت آن جنبه هبه معوض دارد.. یعنی این وجه نحله، در عوض آن کارها پرداخت شده است و اگر بر این مبلغ توافق صورت نگیرد .و پرداخت وجه به حکم دادگاه پس از احراز شرایط دریافت و پرداخت و تعیین میزان آن با توجه به میزان امکانات مالی شوهر باشد. از آن به اجرت‌المثل نام برده می‌شود.

 برای تعیین و میزان اجرت‌المثل چه اقداماتی انجام می شود؟

برای تعیین اجرت‌المثل زن، پرونده از سوی قاضی دادگاه به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد.پس از بررسی اظهارات زن و مرد و تحقیق درباره اوضاع زندگی‌شان، قاضی حکم صادر خواهد کرد. البته حکم دادگاه قابل اعتراض است و طرفین پرونده می‌توانند. درخواست کارشناس سه نفره کنند. قبل از هر اقدامی در خصوص مسائل خانواده حتما با وکیل خانواده و ترجیحا با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشید.

اختلاف در صدور رای برای گرفتن اجرت المثل

براساس تبصره یک ماده ۳۳۶ قانون مدنی حقوق زن در خصوص اجرت‌المثل به رسمیت شناخته شده است.اما گاهی اوقات میان برخی از قضات دادگاه‌های خانواده و تجدیدنظر تفسیرهای مختلف وجود دارد. از جمله اینکه دادگاه خانواده پس از رسیدگی به شکایت زن حکم اجرت‌المثل را به نفع زن صادر می‌کند.اما برخی از قضات تجدیدنظر تأیید حکم دادگاه بدوی را منوط به درخواست طلاق زن می‌دانند.

نحوه تعیین میزان اجرت المثل

برای تعیین اجرت‌المثل زن، پرونده از سوی قاضی دادگاه به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد.پس از بررسی اظهارات زن و مرد و تحقیق درباره اوضاع زندگی‌شان، قاضی حکم صادر خواهد کرد. البته حکم دادگاه قابل اعتراض است. و طرفین پرونده می‌توانند درخواست کارشناس سه نفره کنند. و مانند اعسار از پرداخت مهریه در صورت محاسبه مبلغ خارج از توان مرد این امکان وجود دارد تا مرد نسبت به پرداخت اجرت المث دادخواست اعسار بدهد.

نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل.

خواهان:(مشخصات زن)

 خوانده:(مشخصات مرد)

 تعیین خواسته: تقاضای حکم به وصول و مطالبه اجرت المثل در زمان زندگی مشترک با جلب نظر کارشناس مقوم به ۲۰۰۰۰۰۰ ریال.

دلائل و منضمات

1.فتوکپی مصدق عقدنامه شماره.........صادره از...........دفتر خانه شماره..........شهرستان.........

2.فتوکپی مصدق شناسنامه طرفین

3. عند الزوم شهادت شهود

 

ریاست محترم دادگستری شهرستان

 احتراما به استحضار می رساند اینجانبه خواهان( خانم.............) در تاریخ....................طبق عقدنامه شماره..................با زوج خوانده (اقای.............).مبادرت به عقد ازدواج دائم نموده ام، حال بعد از گذشت ..... سال از زندگی مشترکمان تقاضای مطالبه اجرت المثل کارهایی که در منزل انجام دادهام. و از بابت آن وجهی دریافت نکرده ام.خواهشمند است. وفق تعهدات قانونی و شرعی نسبت به وصول اجرت المثل خواسته شده اینجانب اقدام فرمایید.

امضاء - انگشت - مهر خواهان

 

 

 

وکیل خوب در اصفهان می تواند. در هر لحظه و هر جایی پاسخگوی سوالات شما باشد. و مشاوره حقوقی مورد نیاز شما را برای هر موقعیتی ارائه کند. وکیل خوب در اصفهان یک سرویس تلفنی جهت دریافت راهنمایی های لازم در خصوص مشکلات رایج حقوقی است. و یافتن وکیل مناسب برای مشکل شما. وکلای آنلاین با تجربه ی ما به صورت تلفنی به مشکل شما گوش خواهند داد. و اطلاعات حقوقی لازم را برای کمک به شما ارائه تا بتوانید بهترین وکیل را انتخاب کنید می دهند.

..

وکیل اصفهان - وکیل مهریه


همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button