وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

مستمری دختران از پدران، مقررات + طرح جدید مجلس

امروز در شرایط کنونی یکی از دغدغه های زنانی که شغلی ندارند و یا بعد از مرگ همسر، یا پدر خود و یا طلاق، اطمینان آنها از تامین هزینه های زندگی خود در آینده است. طبق قانون و شرع؛ مرد سرپرست خانواده است. و متکفل هزینه های خانواده ی خود است. و موظف است که هزینه و نیاز های مالی افراد تحت تکلف خود را تامین کند. حال در اینجا ممکن است شرایطی پیش بیاید. که استفاده از حمایت همسر یا پدر برای بانوانی که بعضا شغلی هم ندارند، وجود نداشته باشد. یا در شرایطی مثل طلاق زن، قانون گذار برای افرادی که همسر و یا پدرشان مستمری‌بگیر بود، شرایطی پیش بینی کرده تا بتوانند کمکی به این قشر کنند و همچین تا حدودی امنیت مالی را برای آنها به وجود بیاورند.

برای استفاده ی دختران از مستمری پدران یکسری شرایط لازم است که در ادامه خواهیم گفت.

شرایط لازم برای استفاده دختران از مستمری پدران

فرزندان دختر مجرد که شاغل نیستند بر طبق ماده‌ ۹۱ قانون تامین اجتماعی؛ یک از کار افتاده به حساب می آیند. و همچنین زنانی که همسر بازنشسته خود را از دست دادند یا طلاق گرفته اند. و مجدد ازدواج نکردند می‌توانند به عنوان وارث آن فرد مستمری‌بگیر؛ بازنشستگی همسر یا پدر استفاده نمایند. در اینجا بحث نوادگان دختری هم مطرح است. که امکان این وجود دارد که آنها نیز امکان ارث بردن از مستمری پدر بزرگ تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی را خواهند داشت.

با توجه به نکات فوق، صندوق های بازنشستگی کشور موظف هستند طبق قوانین خود، حقوق بازنشستگی را به عنوان ارث به وارثین آنها از جمله دختران و همسران انتقال دهند.

مستمری دختران از پدران

طلاق های صوری برای دریافت مستمری پدر!

کمی قبل گفتیم که یکی از شرایط استفاده از مستمری پدر این است که زن مطلقه ای که شغلی ندارند. از مستمری پدر خود استفاده کند. و این شرط باعث می‌شود که بعضا افرادی با دور زدن قانون و سوء استفاده از آن، یک طلاق صوری صورت بدهند. و با سند طلاقی که ارائه می‌دهند، ادعا کنند که همسری ندارد و در حال حاظر مطلقه هستند. و مدعی دریافت مستمری پدر خود شوند! و گفته شده است که با چنین افرادی برخورد جدی خواهد شد.

آیا شرایطی وجود دارد که مستمری دختر قطع شود؟

در اینجا سوال های زیادی در ذهن همه پیش می‌‌آید که آیا فرزند دختر که مستمری‌بگیر بوده است، به علت اشتغال یا ازدواج در آینده آیا از دریافت مستمری پدر خود محروم خواهد شد؟ آیا با درگذشت همسر یا از دست دادن شغل خود آیا می‌تواند مستمری پدر خود را دریافت کند؟

طبق ماده‌ ۴۸ قانون حمایت از خانواده: فرزندان اناث در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصرا، در صورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.

همانطور که در قبل گفته شد، شرط دریافت مستمری فرزندان دختر از پدر، عدم شاغل بودن و تجرد بود. و طبق ماده‌ ۴۸ قانون حمایت از خانواده که گفته شد؛ محدودیتی برای اشتغال یا ازدواج در نظر گرفته نشده است‌. پس در اینجا این امکان وجود دارد که اگر زنی شوهر نداشته باشد. و یا شغل خود را از دست داده باشد، در صورتی که پدر او درگذشته باشد. و دارای حقوق بازنشستگی بوده باشد، می‌تواند اقدام به دریافت مستمری پدر خود کند.

شرایط لازم برای استفاده مستمری دختران

قانون حمایت از خانواده و سهم وارث چه می‌گوید؟

در بحث مستمری؛ قانون حمایت از خانواده یکسری موارد برای حمایت از همسر دائمی متوفی و فرزند های دختر و پسر و دیگر وارثین، قانونی تعیین کرده است. در این قانون ذکر شده است که اگر همسر دائمی یک زن فوت کند و او بار دیگر ازدواج کند. و باز همسر دوم آن زن هم فوت کند، در اینجا اینجا زن می‌تواند اقدام به دریافت مستمری هر کدام از همسران خود را که بیشتر بود، کند. نکته مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که او نمی‌تواند مستمری هر دو همسر را را دریافت کند.

همچنین اگر باز نشسته ای چندین همسر داشته باشد و فوت کند، مستمری او چگونه تقسیم خواهد شد؟ در جواب این سوال باید بگوییم: مستمری او به صورت مساوی میان همسران و فرزندان دختر او تقسیم خواهد شد. سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا زنی که خود حقوق بگیر یکی از صندوق های بازنشستگی است، آیا می‌تواند مستمری همسر فوت شده ی خود را نیز دریافت کند؟ بله- البته در صورتی می‌تواند دریافت کند که این دو مستمری از دو صندوق بازنشستگی متفاوت پرداخت شود.

طرح جدید مجلس درباره مستمری دختران

طرح جدید مجلس درباره ی مستمری دختران از پدران

اخیرا طی اخبار و شایعاتی گفته شده بود که مجلس قصد دارد سهم دختران از مستمری پدرشان را کاهش دهد. اما رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی چنین خبری را رد کرد. و لازم به ذکر شد که چنین طرحی در دستور کار مجلس قرار ندارد. و مجلس طرحی برای کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی‌ پدر را ندارد. همچین رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

همانطور که اشاره شد مجلس در این زمینه نه طرحی را در دستور کار دارد. و نه چیزی را مصوب کرده است. طبق بررسی‌ که داشته‌ام مشخص شد. که در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی به طور کامل این مستمری را پرداخت می‌کنند. اما صندوق‌ بازنشستگی لشکری طی بخشنامه‌ای داخلی این مستمری را کاهش داده است.

 

منبع: وکیل اصفهان

برچسب ها
0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button