وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

وکیل انحصار وراثت در اصفهان

یکی از مشکلات مهم حقوقی، مسئله‌ ارث است که اغلب افراد در طول زندگیشان با آن مواجه می شوند. همانطور که می دانید در خصوص مسائل ارث به صورت صریح در قانون بیان شده است. بنابراین هر کسی می تواند برای تحقق حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه نماید. ولی انجام این کارها به تنهایی کار دشواری است. از این رو داشتن یک وکیل انحصار وراثت، که با چنین مسائل آشنایی کاملی دارد می تواند کمک بسیار مهمی به شما کند. همچنین به دلیل پیچیدگی‌های حقوقی این مسائل، اکثر افراد ترجیح می دهند که با وکیل‌ مشورت نمایند. در این مطلب قصد داریم ضمن آشنا کردن شما با مسائل و اصطلاحاتی حقوقی، بهترین وکیل انحصار وراثت در اصفهان را نیز برایتان معرفی کنیم. در وکیل اصفهان با ما همراه باشید.

 

انحصار وراثت به چه معناست؟


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


انحصار وراثت به چه معناست؟

همانطور که می دانید، زمانی که یک فرد از دنیا می رود و فوت می کند، به دلیل یکپارچگی سیستم اطلاعاتی کشور، شناسنامه‌ فرد متوفی، باطل می شود. در نهایت گواهی فوت برای وی صادر می گردد. زمانی که شناسنامه‌ او باطل شد و همچنین گواهی فوت برای او صادر شد، وراث فرد دیگر نمی توانند دخل و خرجی و حتی تصرفی در اموال فرد فوت شده داشته باشند. حال دیگر فرقی ندارد که اموال منقول باشد یا غیر منقول. منظور از اموال منقول، اموالی است که قابلیت جا به جایی داشته باشند مانند خودرو. اما بالعکس، به اموالی که قابلیت جا به جایی نداشته باشند اموال غیر منقول گفته می شود. اموالی نظیر ساختمان، مغازه، خانه و...

در چنین حالتی که وارث فرد متوفی نمی توانند دخل و خرجی در اموال داشته باشند؛ باید به دادگاه صالح مراجعه کنند و برای گرفتن گواهی انحصار وارث، اقدام نمایند. به نظر شما علت اهمیت گواهی انحصار وراثت در چیست؟ در واقع علت اهمیت آن به این خاطر است که تعداد وارث در زمان فوت فرد متوفی معلوم می شود. به طور کلی، با مشخص شدن وارث، می توان از طرح کردن دعاوی که امکان دارد در آینده رخ بدهد، جلوگیری شود. پس در اینجا داشتن وکیل انحصار وراثت نیز اهمیت بالایی پیدا می کند.

 

آشنایی با اصطلاحات حقوقی در خصوص ارث

آشنایی با اصطلاحات حقوقی در خصوص ارث

بهتر است قبل از هر چیزی با اصطلاحات مهم و کاربردی درباره‌ی موضوع ارث آشنا شویم تا بتوانیم به راحتی مطالبی که در ادامه خواهد آمد را متوجه شویم. در ادامه توضیح مختصری در خصوص هر کدام از آن‌ها خواهیم داد.

  • متوفی: شخصی که فوت شده است
  • وارث: فردی که از شخص متوفی ارث می برد
  • ترکه: به مالی گفته می شود که از فرد متوفی باقی مانده است
  • مورث: شخصی است که از او بعد از مرگش ارث برده می شود
  • اقوام سببی: رابطه‌ای که بین دو نفر در اثر ازدواجشان به وجود می آید، خویشاوندی سببی گفته می شود.به عنوان مثال رابطه‌ی خویشاوندی بین عروس مادر همسر یا خواهر همسر
  • اقوام نسبی: این نوع خویشاوندی در اثر وابستگی شخصی به شخص دیگر از طریق ولایت او است. حال فرقی ندار که مستقیم باشد مانند رابطه مادر و پسر یا با واسطه باشد مثل رابطه‌ی دو خواهر که به واسطه‌ی پدرشان با هم خویشاوند هستند.

 

وکیل انحصار وراثت کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در این فرد بهتر از هر کسی با قوانین و مقررات مربوط به وصیت و ارث آشنایی دارد. همچنین این فرد به خوبی می داند که چگونه باید از حق و حقوق موکلان خود در مرجع‌های قضایی دفاع نماید. وکیل انحصار وراثت نقش بسیار پر رنگی در جهت اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی حقوقی به مردم و موکلان دارد. از طرفی دیگر، این فرد در جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق مردم گام بر می دارد.

احتمالا در نگاه اول شاید اینطور به نظر بیاید که هر کدام از وکلای پایه یک دادگستری می تواند وکالت پرونده های انحصار وراثت را قبول کنند! ولی در حقیقت اینطور نیست. پرونده های حقوقی مرتبط با این موضوع دارای پیچیدگی های بسیار زیادی هستند. بنابراین هر وکیلی نمی تواند به خوبی از عهده‌‌ی این کار بر بیاید. پس انتخاب نمودن بهترین وکیل انحصار وراثت می تواند باعث تسریع شدن جریان پرونده‌ی شما شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه یک بهترین وکیل انحصار وراثت در اصفهان را انتخاب کنید.

 

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت

همانطور که می دانید گواهی انحصار وراثت، گواهی است که به درخواست‌ وراث از مرجع‌ های قضایی صادر می شود. این گواهی شامل تعداد ورثه، مشخصات، نسبت هر کدام از آن ها با فرد فوت شده و سهم آن ها از ماترک می باشد. اولین گام وراث برای تعیین و تکلیف اموال متوفی، انحصار وراثت است. حال سوالی که پیش می آید اسن است که برای تقاضای این درخواست چه مدارکی را نیاز داریم؟

استشهادیه محضری

فرمی است که به وسیله‌ی قوه قضائیه ارائه می شود و در آن لیست تمامی وراث ذکر شده است.

گواهی فوت و شناسنامه متوفی

بعد فوت متوفی، شناسنامه فرد باطل شده و گواهی فوت صادر می شود. ارائه اصل فوت نامه و کپی برابر اصل آن برای تقاضای درخواست ضروری است.

کپی برابر با اصل شناسنامه

فردی که می‌ خواهد تقاضای انحصار وراثت را بدهد باید علاوه بر شناسنامه‌ی خود، کپی برابر اصل شناسنامه‌ی سایر وراث را جمع آوری و ارائه دهد. نکته‌ی مهم این است که ارائه اصل شناسنامه برای رویت مدیر دادگاه الزامی و ضروری است.

مالیات بر ارث یا رسید گواهی مالیاتی

بعد از فوت شدن متوفی، همه‌ی اموال و دارایی‌ های او اعم از منقول و غیر منقول به وسیله‌ی وراث او به اداره‌ی دارایی محل زندگی و سکونت متوفی ارائه می شود. شما می بایست رسید آن را دریافت نمایید و به همراه تقاضای گواهی انحصار وراثت به دادگاه ارائه دهید.

وصیت نامه

در صورت وجود وصیت نامه‌ی فرد متوفی، آن را نیز به همراه داشته باشید.

تنظیم نمودن دادخواست

حال پس از تهیه تمامی مدارکی که در بالا ذکر شد، متقاضی باید دادخواستی تحت عنوان صدور گواهی انحصار وراثت تنظیم نماید. و با در دست داشتن مدارک فوق، به دفاتر قضایی مراجعه کند و اقدام به ثبت آن ها کند.

 

چرا باید به وکیل انحصار وراثت مراجعه کنیم؟

چرا باید به وکیل انحصار وراثت مراجعه کنیم؟

همانطور که می دانید انحصار وراثت یکی از شاخه های مهم در زمینه‌ی وکالت در ایران است. در قانون کشور ما به طور مستقیم در خصوص انواع شاخه های وکالت صحبت نشده است. به عبارتی دیگر همه‌ی شاخه‌ ها با عنوان «وکیل پایه یک دادگستری» نام گذاری شده اند. به عبارتی دیگر، هر کسی که فارغ التحصیل رشته حقوق باشد و دارای پروانه‌ی وکالت رسمی باشد، می تواند در تمامی حوزه‌ های کیفری و‌ حقوقی حضور داشته باشد. ولی در عمل، رشته‌ی حقوق دارای شاخه‌های گوناگون و نسبتا جدا از هم است. هر کدام از این شاخه‌ها نیز به حدی گسترده هستند که عملا می توان گفت که یک وکیل می تواند به طور تخصصی در یک با چندین بخش محدود رشته حدود وارد شود و‌ به صورت تخصصی شروع به فعالیت نماید. این مسئله درباره‌ی وکیل انحصار وراثت نیز صدق می کند.

با این توضیحات، شما نمی توانید از یک وکیل کیفری یا وکیل بین الملل بخواهید که وکالت شما را در خصوص انحصار وراثت بر عهده بگیرد. همانطور که کمی پیش تر گفتیم؛ این عدم توانایی آن ها منع قانونی ندارد. بلکه حیطه و حوزه‌ی تخصصی وکلا است که چنین محدوده‌ای را مشخص می کند. به هر حال جدا از این مسائل، مسئله‌ی انحصار وراثت نکات زیادی دارد که فقط به صورت عملی می‌ توان آن را درک‌ کرد.

ختم کلام

برای همه‌ی ما روشن است و به خوبی می دانیم که مرگ یکی از اتفاقاتی است که در طبیعت برای همه‌ی افراد به وجود می آید و غیر قابل انکار است. ولی حقیقت ماجرا این است که مرگ‌ پایان تمامی امور نیست. از این رو دارای عواقب حقوقی گوناگونی است. یکی از این عواقب حقوقی بسیار مهم که با مرگ برای افراد پیش می آید مسئله‌ی انحصار وراثت است. قانون گذاران کشور ما نیز با توجه کردن به اهمیت این موضوع قوانین گوناگونی را در این خصوص وضع نموده‌ اند. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، این مسئله دارای پیچیدگی های بسیاری است. بنابراین کمک گرفتن از یک وکیل انحصار وراثت می تواند تاثیر زیادی در موفقیت پرونده‌ی شما بگذارد. بنابراین از اهمیت داشتن بهترین وکیل انحصار وراثت غافل نشوید. همچنین بهترین وکیل اصفهان، آقای مهدی علیجانی می توانی در زمینه انحصار وراثت به شما کمک زیادی کند.

2 نظر
داوود 20 خرداد 1402 پاسخ

سلام در صورت همکاری نکردن وارث ها ونداشتن مدارک انها در دست ایا میتونید شما انحصار وراثت را انجام دهید ولطفا مدت وهزینه ان را هم اگه میشه بهم بگید ممنون

    admin 30 تیر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بله امکان طرح دعوا وجود دارد
    با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا راهنمایی شوید

نظر بدهید

Call Now Button