وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

همه چیز درباره ی آسیب دیدگی حین کار

آسیب دیدگی حین کار، یک اپیدمی بسیار خطرناک و کشنده می باشد که در محیط های شغلی، به خصوص در فضاهای صنعتی و ساختمانی، بیداد می کند. اما چرا این حوادث را اپیدمی می نامیم؟ طبق آمار رسمی وزارت کار، هر ساله، حدود 800 نیروی فعال، جانشان را هنگام انجام وظایف شغلی خود از دست می دهند. به علاوه این آمار تنها متعلق به افراد جان باخته است. تقریبا هیچ آمار رسمی ای از تعداد مجروحان مقطعی و دائمی در دست نمی باشد. مگر نه اینکه اپیدمی به بلایی همه گیر که افراد زیادی به آن دچار می شوند گفته می شود؟ پس با توجه به آمار موجود تشبیه ما چندان نیز دور از ذهن نمی باشد. اما قانون چه حوادثی را مرتبط با مشاغل در نظر گرفته است؟ در صورت وقوع یکی از آن ها کارفرما چه وظیفه ای دارد؟ مسئولیت اتفاق به گردن چه کسی خواهد بود؟

اگر برای شما نیز در رابطه با حوادث ناشی از کار سوالات این چنینی پیش آمده است، تا انتهای مطلب ما را دنبال کنید. زیرا ما در وکیل اصفهان این مقاله را به توضیح و بررسی آسیب دیدگی حین کار و تمام مسائل مرتبط با آن اختصاص داده‌ایم.

 

آسیب دیدگی حین کار

 

آسیب دیدگی حین کار

پیش از هر چیز لازم است بدانید تمام مصادیق ذکر شده و پیگیری‌های آن، تنها شامل حال کارگران و کارمندانی خواهد بود که بیمه شده‌اند. زیرا این قانون توسط سازمان تامین اجتماعی کشور گذاشته شده است. به طوری که طبق ماده 60 قوانین سازمان تامین اجتماعی، اگر برای بیمه شدگان در حین انجام وظایف شغلی خود اتفاقی ناگوار رخ بدهد، به آن آسیب دیدگی حین کار گفته می‌شود. در این شرایط شخص بیمه شده از یک سری حمایت های به خصوص از سوی سازمان برخوردار خواهد شد تا زیانی که متحمل شده تا حدی جبران شود. اما این سازمان چه حادثه هایی را به عنوان حوادث ناشی از شفل افراد خواهد پذیرفت؟

 

مصادیق قانونی حوادث ناشی از کار

همان طور که گفتیم سازمان تامین اجتماعی ماده‌ای خاص در قوانین خود را به حوادث ناشی از کار اختصاص داده است. در این ماده به طور کلی چند مصداق ذکر شده است که به معنای وظیفه شغلی و آسیب دیدن در زمان انجام آن هستند. به این صورت اگر کسی شامل این مصادیق شود، بر اساس این ماده قانون، شامل حمایت نیز خواهد شد. اما این مصادیق چه هستند؟ به طور کلی هر عملی که در ارتباط با شغل یک فرد باشد، چه در محیط شغلی و چه خارج از آن، شامل این موارد خواهد بود. ما در این جا تمام مصادیقی که مستقیما توسط سازمان تامین اجتماعی نام برده شده را بررسی می‌ کنیم. این موارد به طور خلاصه با آسیب دیدن در حین حضور فرد در محیط شغلی، ماموریت، مسیر و اقدام شجاعانه در ارتباط با همکاران، مرتبط می باشند.

 

  • وقوع حادثه هنگام حضور در محل کار

مطمئنا می‌دانید که بسیاری از مکان‌های شغلی، مستعد حادثه می‌باشند. برای مثال می‌توانیم فعالیت در فضای ساختمان‌سازی، شرکت‌ها با ماشین‌آلات خطرناک، سر و کله زدن با مواد سوزانند یا شیمیایی و اجسام سخت یا تیز و برنده را نام ببریم. در این فضاهای خطرناک، یک سری قوانین ایمنی برای کارفرمایان و کارکنان وضع شده است. به طوری که کارفرما می‌بایست محیط را با رعایت یک سری اصول ایمن گرداند. برای مثال در محیط ساختمانی از داربست محکم و اصولی استفاده کند. یا آن که در محیط آزمایشگاهی لوازم ایمنی، لباس و دستکش مخصوص را برای تمام کارکنان فراهم کند. کارکنان نیز وظیفه دارند از لوازم ایمنی استفاده کنند و از انجام رفتارهای پرخطر خودداری کنند. با این وجود، چه در مکان‌های مستعد حادثه و چه در محیط‌های کاری تقریبا امن و بدون حاشیه مانند مدارس، امکان اتفاق افتادن آسیب دیدگی حین کار وجود دارد.

 

  • صدمه دیدن خارج از محل کار به عنوان مامور

برای بسیاری از مشاغل یک محیط دفتری و در کنارش مکان‌هایی برای انجام امور وجود دارند. برای مثال مهندسان یک دفتر برای سرکشی به روند ساختمان سازی می بایست در مکان ساختمان سازی نیز حاضر شوند. یا آن که کمپانی های بزرگی مانند شرکت نفت همواره کارمندانشان را به ماموریت های خاص در محیط های دیگر می‌فرستند. حال اگر یکی از این کارکنان که مامور به انجام وظیفه ای خارج از محل اصلی شده اند، در زمان ماموریت دچار آسیب شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بیمه شامل حال او می‌شود؟ باید بگوییم که قانون نویسان در سازمان تامین اجتماعی به این مورد نیز فکر کرده‌اند. به همین دلیل آن را نیز مصداقی برای آسیب دیدگی حین کار، در نظر گرفته‌اند. به طوری که از ماموریت در ماده 60 قوانین این سازمان به طور مستقیم یاد شده است.

 

وظایف کارفرما پس از وقوع حوادث

 

  • وقوع حادثه در مسیر بین منزل و محل کار

این مصداق از موارد بسیار جالب توجهی است که احتمالا کمتر کسی در مورد آن بداند. مسلم است که آسیب دیدگی در محیط شغلی یا در حین ماموریت شغلی، مصداقی برای حادثه‌ی شغلی محسوب می شود. ولی سازمان تامین اجتماعی در ماده 60 قوانین خود به مورد دیگری نیز اشاره کرده که بسیار قابل تامل است. بر اساس آن چه در این ماده ذکر شده، اگر فردی در مسیر بین محل کار و خانه‌اش، دچار حادثه‌ای شود، تمام حمایت بیمه از افرادی که دچار آسیب دیدگی حین کار شده اند، شامل او نیز می شود. این اقدام از سوی تامین اجتماعی به نوعی ارزش قائل شدن برای بیمه‌شدگان می باشد و بسیار شایان تقدیر است.

 

  • اقدام شجاعانه و صدمه دیدن برای نجات همکاران

قهرمانان در تمام دنیا به یک شکل می‌باشند. زیرا شجاعت و ایثار، صفاتی‌اند که در میان تمام انسان‌ها، با هر نژاد و تفکری، قابل ستایش هستند. سازمان تامین اجتماعی نیز این صفات را در اقدامی تحسین برانگیز، تقدیر کرده است. به طوری که در ماده 60 قوانین خود، آسیب دیدن افراد برای اقدامی شجاعانه در جهت نجات همکارانشان را، مصداقی برای حوادث ناشی از کار به حساب آورده است. به این صورت می‌تواند بیمه‌شدگان قهرمان را زیر پر و بال خود بگیرد و اندکی از خساراتشان را جبران کند.

 

وظایف کارفرما پس از وقوع حوادث

خوب است بدانید زمانی که در میط شغلی حادثه‌ای رخ می‌دهد، کارفرمایان پیش از هر اقدامی می‌بایست به محل رخ دادن حادثه رسیدگی کنند. به طوری که جلوی وقوع هر واقعه‌ی ناگوار دیگری گرفته شود و محیط به ایمنی و آرامش لازم برسد. این موضوع در ماده 65 قانون تامین اجتماعی به وضوع ذکر شده است. به علاوه در این ماده گفته شده که لازم است کارفرما تمام موارد مربوط به حادثه و چگونگی رخداد آن را بنویسد. سپس  طی سه روز کاری آن را تحویل اداره کار و سازمان تامین اجتماعی دهد. همچنین اگر شما در جایگاه کارفرمای می‌باشید، باید بدانید که رساندن اطلاعات درباره‌ی حق و حقوق کارکنان به ایشان، برعهده‌ی شما می‌باشد. پس لازم است اطلاعات کافی از قوانین مربوط به حوادث ناشی از کار داشته باشید.

 

وظایف کارفرما پس از وقوع حوادث

 

پیگیری کیفری

تشخیص مقصران و مسئولین در حوادث ناشی از کار، برعهده‌ی بازرسانی است که از سوی سازمان بیمه و دادگستری موظف به تحقیق و پیگیری مسئله می‌شوند.  اما باید به یاد داشته باشید که اگر کارفرمایی ایمنی را رعایت نکرده باشد مسئول شناخته می‌شود. همچنین کارفرمایانی که افراد زیر پانزده سال را  استخدام کرده باشند نیز مسئول هستند. به طوری که او نیز می‌بایست در کنار دیگر مقصران جوابگو باشد و مجازات شود. این مجازات بر اساس سهم هر فرد و حکم قاضی می‌تواند حبس یا جریمه‌ی مالی باشد.

 

سخن آخر

این جا سعی کردیم به طور جامع و خلاصه، شما را با مصادیق ذکر شده از سوی سازمان تامین اجتماعی به عنوان حوادث ناشی از کار آشنا کنیم. همچنین به سهم کارفرمایان و مسئولین حوادث نیز اشاره کردیم. اما شما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، مشاوره کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button