وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نرخ دیه در سال 1401 و ماه های حرام

نرخ دیه در سال 1401 در این مقاله بررسی خواهیم کرد. شما با خواندن این مقاله علاوه بر این که از پرداخت قرامت در سال 1401 مطلع خواهید شد، درباره ماه های حرام نیز اطلاعات کسب می کنید. ما در ادامه به بررسی این نرخ خواهیم پرداخت. اما در ابتدا لازم دانستیم قصبه را بهتر و واضح تر برای شما توضیح دهیم. در این مقاله گاهی به جای دیه، قصبه نوشته می شود، که همان دیه است.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


قصبه چیست؟

قصبه چیست؟

یکی از مجازات های دولت، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به این شرح هست. وقتی جرم مرتکب شده غیرعمدی باشد، اعم از اعضای بدن و در مواردی جان افراد که قصاص در این راستا مجاز نیست، قاضی براساس شواهد اقدام به حکم قصبه کرده که این قصبه، همان پرداخت مبلغ پول است. ما در ادامه به بررسی نرخ دیه در سال 1401 خواهیم پرداخت.

ماه حرام و ماه غیرحرام

در کشورهای اسلامی، برای قصبه، روز های حرام و روزهای غیرحرام وجود دارد. کشور عزیزمان ایران نیز مانند هر کشور مذهبی دیگر، از این قانون حمایت می کند. ماهیت نرخ دیه در کشور عزیزمان ایران، براساس این دو نوع زمان متفاوت است. واضح است که در ایام حرام، نرخ دیه بالاتر از دیگر روزها می باشد. به عنوان نمونه در روزهای محرم، این هزینه بسیار بالاتر از دیگر روزهای سال می باشد.

در روزهایی عاشورا و تاسوعا که تعداد کثیری از مسلمان به صورت دسته به خیابان ها برای عزاداری رفته و چون تعداد کثیری در خیابان حضور دارند، دولت به دلیل این امر و بررسی درصد تصادفات نرخ دیه را افزایش می دهد. دولت با اجرا و تصویب این امر می خواهد تا رانندگان بیش ترین احتیاط را حین رانندگی انجام دهند. شاید که تعداد تصادفات کاهش یابد.

نرخ دیه در سال 1401

نرخ دیه در سال 1401

در تیتر قبل توضیحات کلی در مورد ماه های حرام داده شده و در این جا به بررسی عدد نرخ دیه خواهیم پرداخت. قانون اساسی جمهوری اسلام ایران در سال 1401، هزینه این جرم را در روز های غیرحرام 600 میلیون تومان و در ماه های حرام 800 میلیون تومان تصویب کرده است. این نرخ توسط سازمان قوه قضائیه تصویب شده است.
از این لایحه نتیجه می گیریم که در ماه های حرام این نرخ، نسبت به روز های غیرحرام، حدود 200 میلیون تومان بیش تر است.

بررسی قتل عمد و غیرعمد و نرخ دیه در این ایام

قتل ها به صورت کلی به دو بخش تقسیم می شوند: قتل عمد و قتل غیرعمد. در دادگاه مقتول ادعا می کند که قتل به صورت غیرعمد اتفاق افتاده است. دادگاه افرادی را در این زمینه به تحقیق فرستاده و مقتول را در صورت اجازه خانواده‌اش، مورد کالبدشکافی قرار می دهند.

در صورتی که کارشناسان و پزشکی قانونی صحت قتل عمد را تایید کنند، رای دادگاه عوض خواهد شد. همان گونه که می دانید جرم قتل عمد با قتل غیرعمد متفاوت است. دادگاه برای هر یک رای یکسانی نخواهد داد. ما در ادامه به بررسی نرخ دیه و تصویب رای دادگاه خواهیم پرداخت.

رای دادگاه برای قتل عمد

رای دادگاه برای قتل عمد

دادگاه برای قتل عمد، عدالت را اجرا خواهد کرد. این عدالت به صورت رفتن به طناب دار صادر خواهد شد. افرادی که عضو خانواده مقتول می باشند، در اکثر موارد حکم قصاص را صادر می نمایند. دادگاه هم این اجازه را به آن ها خواهد داد. در این گونه موارد قاتل می تواند نرخ دیه را پیشنهاد دهد. قاتل این اجازه را دارد حتی بیش تر از مقدار قصبه، به خانواده مقتول، پیشنهاد دهد.

در صورت رد این پیشنهاد توسط خانواده مقتول، قاتل به حکم قصاص خواهد رسید. البته دادگاه برای تغییر نظر قصاص توسط خانواده مقتول، قصاص را به زمان دیرهنگامی موکول می نماید. تا شاید خانواده مقتول، تغییر نظر داده و قاتل را ببخشند. البته قصه فقط در این جا خلاصه نمی شود که خانواده مقتول بدون هیچ مشکلی رای به قصاص دهند.

خانواده مقتول برای این که حکم قصاص صادر شود، باید پرداخت نرخ دیه قاتل را صادر نمایند. شاید در وهله اول فکر کنید قاتل یک نفر از اعضای یک خانواده را به قتل رسانده و چرا باید برای اعدام قاتل، پرداخت هزینه کرد. این امر فقط در نگاه شما صحیح می باشد اما قانون مجازات اسلامی، دید کلی و دقیق تری به این موضوع دارد.

به عنوان نمونه قاتل دارای فرزند و همسر است.این فرزند و همسر هیچ گناهی در برابر انجام این گناه ندارند. با اعدام قاتل، که سرپرست خانواده است، صاحب این خانواده از بین می رود. این خانواده هیچ پشتوانه دیگری ندارند و به نظر شما سرنوشت این ها چه خواهد شد؟ خانواده مقتول، یا می توانند با بخشش خود، قاتل را آزاد نمایند و یا می توانند با پرداخت نرخ دیه، حکم قصاص قاتل را صادر نمایند.

بررسی تمام ماه های حرام

بررسی تمام ماه های حرام

به صورت کلی ماه های حرام، به زمانی گفته می شود که مسلمانان به کربلا می روند و یا از حج بر می گردند. در این ایام گفته شده است که جنگ و نزاع و ریختن خون دیگران و موجودات زنده دیگر، به صورت کلی حرام می باشد.

این ماه ها عبارتند از: ذی القعده(قبل از حج)، ذی الحجه (مناسک حج)، محرم(بعد از حج)، رجب(حج عمره)

این را در نظر داشته باشید، وقتی که حادثه و تصادف شما باعث شود که یک فرد در این ماه های حرام فوت نماید، میزان نرخ دیه، یک سوم افزایش می یابد. توجه داشته باشید، چنانچه هم حادثه منجر به فوت و هم فوت در یکی از ماه های حرام رخ دهد، قصبه به میزان یک سوم افزایش می یابد، ولی در خصوص نقص عضو، هزینه های پزشکی هیچ افزایشی صورت نمی پذیرد و در همه ماه ها یکسان است.

هزینه قصبه در صورت فوت نشدن فرد

شاید این سوال دهن شما را به خود مشغول کرده باشد که اگر فرد فوت ننماید، میزان هزینه پرداختی چقدر خواهد شد. آیا مثل به قتل رساندن، یک سوم افزایش می یابد؟ اگر در ماه های حرام به عنوان نمونه تصادف نمایید و اعضای بدن فرد اعم از دست و پا آسیب و صدمه ببیند، شما مثل ایام غیرحرام این هزینه را پرداخت خواهید نمود. به عبارت دیگر شما مجبور به پرداخت اصل هزینه خواهید بود.

بررسی دیه بانوان

بررسی دیه بانوان

هزینه پرداختی در قبال به قتل رسیدن بانوان، با آقایان فرق می کند. همان طور که گفته شد قتل به دو صورت عمد و غیرعمد است. در قانون اسلامی جمهور اسلامی ایران، آورده شده است که قصبه یک زن، نصف یک مرد است. در نظر داشته باشید این نرخ در ماه های حرام و غیرحرام و در عمدی و غیرعمدی نیز این چنین خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی ماه های حرام، نرخ دیه پرداخته شد. گفته شد که هزینه یک قتل عمد و غیر عمد در ماه های حرام 800 هزار تومان و در دیگر ایام 600 هزار تومان خواهد بود. در ماه های حرام ریختن خون و جنگ و جدل و نزاع جایز نیست و به همین دلیل نرخ در این ایام به دیگر روزها متفاوت است. در این مقاله تمام ماه های حرام نیز نام برده شده و سعی شد تا به صورتی واضح مطلب را به شما خوانندگان گرامی برسانیم.

گفته شد که هزینه پرداختی برای یک خانم چه در ماه های حرام و چه در ایام دیگر متفاوت نیست و معادل یک دوم دیه یک مرد، در همان ایام است. یا به عبارتی هزینه دیه یک خانم یک دوم، یک مرد است. امیدواریم توانسته باشیم تا آن اطلاعاتی را که به دنبالش بودید، پیدا کرده باشید.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت مشاوره می توانید با وکیل اصفهان در ارتباط باشید

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button