وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

قوانین تحصیل در خارج از کشور

در دنیای امروزی، علارغم وجود مراکز علمی- آموزشی مناسب در کشورمان، گروهی از مردم قصد مهاجرت و تحصیل در کشورهای دیگر را دارند. به همین دلیل ممکن است سوالاتی از قبیل : " شرایط مهاجرت به چه صورت است ؟ آیا قوانین خاصی دارد ؟ و..." برای شما عزیزان پیش بیاید . مهاجرت تصمیم و انتخاب بسیار سختی است. پس بهتر است قبل از خارج شدن از سرزمین مادری، آنقدر حساب شده همه چیز را بررسی کنید که در کنار دوری از وطن و خانواده، مشکلات آنچنانی دیگری نداشته باشید. در این محتوا یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های شما یعنی ( قوانین تحصیل در خارج از کشور ) را بررسی می‌کنیم.

در دنیای امروزی

انتخاب مکان مهاجرت و رشته‌ی مورد‌نظر خود

به عنوان فردی که قصد مهاجرت به مکانی دیگر را دارد، باید بدانید که می‌خواهید در چه مکانی و البته در چه رشته‌ای درس بخوانید. بعد از انتخاب محل موردنظر، راحت‌تر می‌توانید در مورد قوانین تحصیل در خارج ایران اطلاعاتی به دست آورید. ابتدا به تحقیق و بررسی بپردازید. مقصد شما کجاست؟ شما می‌توانید در این مسیر از موسسات مهاجرتی نیز کمک بگیرید. توجه داشته‌باشید که دانشگاه انتخابی شما در کیفیت تحصیلتان تاثیرگذار است. هنگام انتخاب، دقت کنید که مقصد، با ایرانی بودن و مسلمان بودن شما مشکلی نداشته باشد. پیشنهاد می‌شود که گریزی به آداب و رسوم آن کشور نیز بزنید. به‌ هر حال شما قرار‌ است به‌ صورت طولانی مهمان آن‌ها باشید. حال فرض می‌کنیم که شما تصمیم قطعی خود را گرفته‌اید. در ادامه با بررسی عناوین گوناگون، در مورد الزاماتی که باید برای تحصیل در کشور مقصد رعایت کنید، صحبت خواهیم کرد.

ویزای‌تحصیلی، قانونی برای تحصیل در خارج

برای مهاجرت، احتیاج به ویزا دارید. دریافت ویزای تحصیلی، شرایط و قوانین خاص خود را دارد. با گرفتن این ویزا، دانشجوی پذیرفته شده، اجازه‌ی اقامت در آن‌ مکان را کسب می‌کند. به نکات زیر دقت کنید.

  • حداقل سن برای اخذ ویزا، سن چهار‌ سالگی است.
  • قبل از اقدام برای ویزای تحصیلی، شما نیاز به پذیرش تحصیلی دارید. اغلب به این صورت است که در ابتدا مدارک مورد نیاز را آماده کرده و بعد از مراجعه به وب‌سایت دانشگاه موردنظر، فرم پذیرش را پر می‌کنید. لیست دانشگاه‌های مقبولتان را رو‌به‌روی خود قرار دهید و برای تمام آن‌ها درخواست بفرستید. معمولا در این مرحله حدود صد دلار از شما گرفته می‌شود تا بررسی اطلاعات آغاز گردد.
  • تمام مدارک شما باید ترجمه شوند. می‌توانید از مترجمین دفاتر رسمی کمک بگیرید. 
  • توجه کنید که داشتن اخذ ویزای تحصیلی، جزء مواردی است که در بحث قوانین تحصیل در خارج از ایران قرار می‌گیرد.

آزمون های ورودی

آزمون های ورودی به دانشگاه 

هر سرزمین برای درس خواندن، قوانین مختص به خود را دارد. ورود به بعضی از دانشگاه ها نیازمند شرکت در آزمون نیست. در مقابل برخی کشور‌ها، برای ارزیابی شما تست‌هایی را در نظر گرفته‌اند. شرکت در آزمون ورودی، از جمله قوانین تحصیل در خارج است که باید رعایت شود. البته شما می توانید با اخذ مدارک آزمون هایی از قبیل جی‌آر‌ای، شانس خود را در رقابت با دیگر دانشجویان بالا ببرید. همچنین داشتن مقاله‌های علمی مرتبط با رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، می‌تواند کمک کننده باشد.

ژورنال‌های‌ زیادی در دنیا برای چاپ مقالات علمی وجود دارند با‌ این حال تعداد انگشت‌شماری از این ژورنال‌ها معتبر هستند. از دانشجوهای مقطع فوق‌ لیسانس انتظار می‌رود که در مورد مقاله‌نویسی، اطلاعات نسبی‌ای داشته باشند و حداقل یک مقاله را به چاپ برسانند. مقاله نویسی علاوه بر این که رزومه و پیشینه ای قوی برای متقاضیان مهاجرت می باشد، احتمال قبولی درخواست آن ها را نیز بالا می برد.

یادگیری زبان، الزامی برای تحصیل در خارج

متاسفانه باید بگوییم که در 99.9 درصد مواقع، زبان مادری شما در کشور مقصد به کارتان نمی‌آید. شما موظفید که زبان مکان مورد نظر را چک کنید. تصور نکنید که برای تمامی کشورها، زبان انگلیسی کفایت می‌کند. دانستن این زبان، کارآمد است اما کافی نیست. مسلما داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس امتیاز محسوب می‌شود ولی توجه کنید که برخی کشورها پایبند به زبان رسمی خود هستند و یادگیری زبان آن‌ها، اجباری است و جز قوانین تحصیل در آن ملت محسوب می‌شود. در نتیجه برای تحصیل در خارج از ایران، بهتر است زبان اصلی کشور مورد نظر را خوب فرا بگیرید. به عنوان مثال کشور فرانسه نسبت‌ به زبان خود تعصب عجیبی دارد. گفته‌ ‌می‌شود که اگر با مردم این کشور، به زبان انگلیسی سخن بگویید، ناراحت می‌گردند. مصداق دیگر کشور روسیه است. شما برای تحصیل در این کشور نیازمند یادگیری زبان اصلی آن‌ها هستید.

پاسپورت، اقدامی حیاتی برای سفر خارجی

داشتن پاسپورت بدون شک از جمله الزامات تحصیل در خارج از کشور است. تاریخ گذرنامه‌ی خود را چک کنید. اگر پاسپورت شما به مدت شش ماه پس‌ از زمان خروج از کشور اعتبار نداشته‌ باشد، سفر شما رسما کنسل می‌شود. البته وقتی شما برای دریافت ویزا به کنسولگری مراجعه می‌کنید، اعتبار پاسپورت توسط آن‌ها کنترل می‌شود. برای تمدید پاسپورت باید مدارک لازم را تهیه و به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید. پیشنهاد می‌شود که برای صرفه جویی در زمان خود، نزدیک‌ترین دفتر را از طریق سایت دفاتر خدمات انتظامی جست‌و‌جو و پیدا کنید. معمولا طی دو یا سه روز کاری، پاسپورت توسط پست به دست متقاضی می‌رسد. اما با‌ توجه به تاخیر در روند ارسال و مشکلات دیگر، ممکن است این زمان تا ده روز نیز طول بکشد. پاسپورت جز مواردی است که در مورد قوانین تحصیل در خارج از کشور باید به آن توجه ویژه‌ای کنید.

حساب بانکی، الزامی برای تحصیل در خارج

اگر به درس خواندن در کشوری دیگر فکر می‌کنید، از قوانین مالی غافل نشوید. به دلیل اینکه مدت زمانی در کشور مقصد اقامت دارید، باید حساب بانکی افتتاح کنید تا بتوانید به اموری مانند پرداخت شهریه، پرداخت اجاره‌بها و غیره برسید. متاسفانه اکثر بانک‌های خارجی، قوانین سفت و سختی برای شهروندان ایرانی خود دارند. طبق الزامات اکثریت کشورها شما برای باز کردن حساب به چهار مورد نیاز دارید.

  • مدارک اثبات هویت
  • ویزای‌ تحصیلی یا کاری معتبر
  • نامه‌ای از سمت دانشگاه که معلوم شود شما ثبت‌نام کرده اید
  • شواهدی دال‌ بر نشانی محل زندگی شما که معمولا یک قرارداد اجاره است

در صورت نداشتن قرارداد اجاره چه کنیم؟

اگر هنوز در مکانی به‌صورت مجزا زندگی نمی‌کنید، نیازمند مدارکی هستید که نشان دهد که برای مدتی در کشور موردنظر اقامت خواهید داشت. ایجاد کردن حساب بانکی را جدی بگیرید. در بحث الزامات تحصیل در خارج از کشور، همیشه به دانشجویان توصیه می‌شود که به‌ طور جدی در مورد قوانین درس خواندن در خارج از ایران، تحقیق کنند.

توجه به چه نکاتی در هنگام افتتاح حساب الزامی است؟

- امور بانکی و مالی در بسیاری از کشورهای اروپایی داخل بانک انجام می‌شود. پس بهتر است در نزدیک‌ترین شعبه به محل تحصیل یا اقامت خود حساب بانکی باز کنید.
- فرایند تاسیس حساب زمان بر و پیچیده است. باید حوصله به خرج دهید و به زبان کشور مقصد مسلط باشید.
مجددا تاکید می‌شود که افتتاح حساب بانکی و امور مالی خود را جدی بگیرید. یک سری از اقدامات بهتر است در کشور خودمان انجام شوند و سپس مهاجرت کنید.

حرف آخر در بحث قوانین تحصیل در خارج از کشور

در این مقاله سعی کردیم تا حد‌ امکان با بررسی عناوین مختلف، در ارتباط با قوانینی که برای تحصیل در خارج از کشور نیاز است، نکاتی را متذکر شویم. شرایط اعزام دانشجو بر اساس مدرک‌ تحصیلی، سطح سواد فرد، اعتقاد دینی، عدم وابستگی به احزاب، شرایط تاهل، تجرد و سایر شرایط تخصصی او ارزیابی می‌شود. بد نیست بدانید که در سال‌های اخیر، در لیست شرایط اعزام دانشجو به خارج، عدم سوپیشینه کیفری اهمیت زیادی دارد.
به نکات گفته شده در این محتوا توجه کنید. شما می‌توانید برای مشورت و پاسخ‌دهی به سوالات ذهنی خود، با بهترین وکیل اصفهان ارتباط بگیرید و تمام دغدغه‌های خود را در مورد قوانین تحصیل در خارج از کشور، با ما در میان بگذارید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button