وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

انواع تصادفات رانندگی + جرایم و مجازات هر کدام

روزانه در سراسر کشور یا حتی سراسر دنیا تصادفات زیادی رخ می‌دهد. و متاسفانه بیشتر این تصادف‌ها دارای خسارت های جانی و مالی است. هنگامی که تصادفی صورت می‌گیرد، در وهله‌ی اول باید این معلوم بشود که مقصر اصلی این حادثه چه کسی بوده است. همچنین این را هم باید بدایند که در مقابل قانون در حادثه‌های رانندگی کسی که مستقیما تصادف از جانب او رخ داده است مسئول خواهد بود. با زیاد شدن خودروها، تصادف‌ها هم به مراتب افزایش می‌یابد. بعضی از آن‌ها ناشی از سهل انگاری راننده یا عدم رعایت نکات ایمنی و... می‌باشد. به طور کلی انواع مختلفی دارد که در ادامه در وکیل اصفهان ما قصد داریم به بررسی انواع تصادفات رانندگی و مجازات هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

 

هنگام رخ دادن تصادفات رانندگی باید چه کاری را انجام بدهیم؟

احتمالا شما یا اطرفیان تان دچار حادثه تصادف شده اید؟ در زمان اولین و بهترین کاری که کردید چه بوده است؟ اصولا وقتی تصادفی صورت می‌گیرد بهترین و اولین راه آن است که با پلیس 110 تماس بگیرید. و معمولا آن‌ها سوالاتی مانند افرادی که مصدوم شدند، محل رخ دادن حادثه و... را می‌پرسند. سعی کنید اطلاعات درست و صحیحی به آن‌ها بدهید تا بتوانند مامورین خود را سریعا به محل حادثه برسانند.

 

 

انواع تصادف های رانندگی کدام اند

انواع تصادفات رانندگی کدام اند؟

به طور کلی آن‌ها در سه دسته‌ی خسارتی، فوتی و جرحی دسته‌‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی این انواع خواهیم پرداخت.

تصادف‌های خسارتی:

در چندین سال اخیر با بیمه شخص ثالت در کشور، اگر تصادفی رخ بدهد این شرکت‌های بیمه اند که باید خسارت‌های ناشی از آن را جبران بنمایند. (البته به غیر تصادفانی که منجر به فوت فردی می‌شود). به عنوان مثال فرض کنید که تصادفی رخ داده و این شرکت بیمه بخواهد خسارت را بپردازد. در اینجا قوانین و مقرراتی وجود دارد. مثلا اگر حادثه‌ای که رخ داده ‌طرفین آن به توافق برسند. و همچین میزان خسارت ناشی از آن حادثه کمتر از 30 میلیون ریال باشد، دیگر نیازی به گزارش به پلیس و همچنین کشیدن کروکی نخواهد بود.

 

 وضعیت گرفتن خسارت دو طرف چه طور می‌شود؟

در این صورت طرفین می‌توانند با هماهنگی قبلی به مرکز‌های بیمه رفته و خسارت خود را بگیرند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که برای دریافت خسارات از مراکز بیمه باید دو طرف تصادف یعنی هم فرد مقصر و هم فردی که زیان دیده است. حضور داشته باشند.

حالت دیگر در صورتی است که با طرف دیگر تصادف به توافق نرسیده اید، حال وضعیت چیست؟ و باید چه کار کنید؟ در این صورت باید پلیس راهنمایی و رانندگی وارد ماجرا شود. اگر یادتان باشد کمی قبل اشاره کردیم که اگر مبلغ خسارت زیر 30 میلیون ریال باید کروکی کشیده نمی‌شود. و در جایی که خسارات وارده بالای 30 میلیون ریال باشند این کار انجام خواهد شد. خوب در اینجا با اینکه پلیس به محل حادثه آمده است، اگر خسارت وارد مبلغی زیر 30 میلیون ریال باشد همانطور که گفته شد کروکی کشیده نخواهد شد. و طرفین می‌توانند با مراجعه به مراکز بیمه، خسارت خود را دریافت نمایند.

 

نکته مهم در رابطه با تصادفات رانندگی خسارتی:

در این حوادث که بر اثر آن باعث وارد شدن خسارت‌های جانی و یا جراحت می‌شود. حضور پلیس راهنمایی و رانندگی الزامی است. و مامور پلیس وظیفه‌ی برآورد خسارت را خواهد داشت. و برای پرداختن خسارت توسط بیمه گزارش مامور پلیس راهنمایی لازم است. و همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم بیشتر تصادف‌ها درون شهری منجر به جراحت نمی‌شوند. در این صورت شما می‌توانید از صحنه عکس بگیرید که برای مامور قابل اتکا باشد. و همچنین ماشین‌ها را به سمت راست انتقال بدهید. و صحنه‌ی وقوع حادثه را به هم بزنید. و تا آمدن مامور پلیس راهنمایی صبر کنید.

 

 

انواع تصادفات رانندگی

تصادفات فوتی:

همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع از تصادف‌ها منجر به فوت افراد می‌شود. در این نوع از تصادف‌ها در برخی از مواقع ممکن است که فرد در صنحه‌ی حادثه مصدوم شود. -یعنی تصادفات جرجی- اما در هنگام انتقال او به بیمارستان بر اثر صدمه‌های وارده او فوت کند. در اینجا از تصادف جرحی به تصادف فوتی تغییر پیدا می‌کند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که روند دادرسی به این نوع پرونده از نوع دعاوی تصادفات رانندگی جرحی است. ولی جرم فرد مقصر به صورت پرونده‌های تصادفات فوتی است. چون بعد از فوت فرد این پرونده دیگر مربوط به قتل است.

 

تصادف‌های جرحی:

جرايم و مجازات ناشی از این تصادفات رانندگی از نوع دعاوی کیفری است. در این نوع از حادثه‌ها که افراد در آن دچار مجروحیت می‌شوند، با حاضر شدن مامور پلیس راهنمای و کشیدن کروکی توسط شخص ایشان، مجروحین به بیمارستان انتقال داده می‌شوند. و همچنین ماشین‌هایی که تصادف کرده اند توقیف شده و به پارکینگ انتقال داده می‌شوند. در این جا افراد باید سریعا تشکیل پرونده بدهند. و همچین مراحل قانونی و مراجعه مصدمان به پزشکی قانونی صورت بگیرد.

 

سرعت غیر مجاز:

در صورت داشتن سرعت غیر مجاز راننده و یا در جایی که سبقت کردن ممنوع است. - اگر راننده تابلو ممنوع بودن سبقت را دیده باشد. - ولی باز هم سبقت می‌گیرد؛ در اینجا عمل او جز اعمال عمدی است. ولی در صورت بروز هر گونه تصادف در اثر این سرعت غیر مجاز او، انجام تصادف او عمدی نخواهد بود. یعنی یک‌ نتیجه‌ی غیر عمدی بر عملی عمدی مترتب می‌شود.

 

نداشتن گواهینامه‌:

اگر تصادفی رخ بدهد ابتدا باید مقصر مشخص شود. -بدون در نظر گرفتن اینکه آن شخص گواهینامه دارد یا خیر- حال اگر فرد مقصر شناخته شده گواهینامه نداشت. در خصوص قتل مسئول نخواهد بود. فقط در رابطه با نداشتن گواهینامه، بر طبق ماده ۷۲۳ محکوم به رانندگی بدون گواهینامه خواهد بود. خوب است در اینجا ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی را نیز بررسی کنیم.

بر اساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی، یکی از شرایط تقصیر عدم مهارت بیان شده اما در نهایت امری است که در عمل نمود، پیدا می‌کند. صرف نداشتن گواهینامه منجر به عمدی بودن تصادف نخواهد شد و دال بر تقصیر نیست.

 

 

جرایم و مجازات تصادفات رانندگی

در واقع می‌دانیم این نوع از حوادث، به طور کلی شامل عدم نظامات دولتی یا عدم مهارت کافی راننده و یا بی احتیاطی حین راندن خودرو و ... رخ می‌دهد. که در این صورت قانون گذار برای ایجاد نظم و رساندن فرد مجرم به مجازات خود بر اساس جرمی که مرتکب شده است. یک‌سری مجازاتی در نظر گرفته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

  • قتل غیرعمد و ...

اگر بی احتیاطی در حین راندن خودرو یا عدم مهارت کافی راننده باعث قتل غیر عمد بشود، مجازاتی که برای آن تعیین شده است شش ماه الی سه سال حبس و همچنین پرداختن دیه است. -در صورت خواستن اولیاء دم می‌باشد. - نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که جزای حبس قابل تغییر به جزای نقدی نیست.

 

  • مرض جسمی لاعلاج و ...

اگر بی احتیاطی یا عدم مهارت کافی راننده باعث مرض جسمی غیر قابل علاج مانند بیماری های روحی و روانی - سقط جنین - تغییر پیدا کردن دائمی عضو بدن فرد - از کار افتادگی یک عضوی از بدن - و همچنین از کار افتادگی حواس فرد شود؛ برای فرد مقصر دو ماه الی یک سال حبس و همچنین پرداخت دیه در صورت خواست مصدوم باید پرداخت شود.

 

  • نقصان عضو و ...

اگر بی احتیاطی و یا عدم مهارت کافی راننده و همچنین بی مبالاتی نظام‌های دولتی و... که کمی قبل گفته شد. باعث وضع حمل زن باردار قبل از زمان معمول - از بین رفتن عضو بدن بدون اینکه آن عضو از کار افتاده باشد. - ضعف همیشگی یا نقصان یکی از اعضای بدن فرد؛ باعث می‌شود که برای فرد مقصر دو ماه الی شش ماه حبس محکوم شود. و الزام به پرداخت دیه توسط فرد مقصر به شخص مصدوم در صورت خواست مصدوم شود.

 

  • صدمات

همچنین اگر نداشتن مهارت کافی راننده در حین راندن خودرو و بی احتیاطی او باعث صدمه به بدن فرد شود مجازاتی که برای آن تعیین شده است یک ماه الی پنج ماه حبس خواهد بود و به علاوه پرداخت دیه توسط شخص مقصر در صورت خواست فرد آسیب دیده است.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم که به بررسی انواع تصادفات رانندگی بپردازیم و همچنین برخی از مجازات آن‌ها را توضیح بدهیم. در آخر هنگام رخ دادن حادثه‌ی رانندگی مهم نیست که شما فرد مصدوم باشید یا مقصر به هر حال باید برا احقاق حق و حقوق خودتان اقدام به طرح کردن دعوای تصادفات رانندگی کنید. در این شرایط یک وکیل حقوقی می‌تواند به شما کمک کند تا از راه و روش‌های قانونی برای تصادفات رانندگی در محکمه‌های قانونی اقدام کنید. برای این کار آقای مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. و راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button