وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

آشنایی با قوانین مربوط به هدیه های نامزدی

در این مقاله می‌خواهیم‌ با قوانین مربوط به هدیه های نامزدی آشنا شویم. و شرایط استرداد آن‌ها را نیز بگوییم. اما قبل از آن بهتر است کمی این را با هم بررسی کنیم که اصلا دوران نامزدی به کدام دوران گفته می‌شود؟ و تعریف درستی از این موضوع داشته باشیم. در واقع نامزدی یک قراردادی است که در آینده‌ی نزدیک به ازدواج ختم خواهد شد. اما این را نیز در نظر بگیرید که چنین قراردادی باعث عقله‌ی زوجیت نخواهد شد. به طور کلی اولین مرحله‌ای که قبل از عقد بین دو طرف صورت می‌گیرد، نامزدی است. پس طبیعتا خطبه‌ی عقدی نیز بین آن‌ها جاری نشده است. ماده‌های ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ قانون مدنی که در خصوص صحبت کرده است. در ادامه در وکیل اصفهان با ما همراه باشید که به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

قوانین مربوط پس گرفتن هدیه های نامزدی

بر طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، هر کدام از طرفین که با یکدیگر نامزد هستند، در صورت به هم خوردن رابطه‌ی نامزدیشان می‌توانند هدایایی که به طرف مقابل داده‌اند را پس بگیرند. در صورتی که اگر دقیقا عین آن هدیه های نامزدی موجود نباشد، مستحق دریافت قیمت آن هدیه‌ها است. مگر اینکه آن هدیه‌های نامزدی بدون اینکه طرفین در آن دخالت داشته باشند، از بین رفته باشد.

نکته‌ی مهمی که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که این ماده مربوط به زمانی است که بین مرحله‌ی خواستگاری و تا مرحله‌ی عقد طرفین داده شده است. مربوط می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که این حکم و ماده‌ قانون مدنی که ذکر شد، هرگز مربوط به هدیه‌های قبل و بعد از عقد نیست. شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که هدیه‌هایی که در آن دوران قبل و بعد از عقد داده می‌شود. تکلیفشان چیست؟ این موضوع دیگری است که به موضوعی که حال داریم در خصوص آن یعنی دوران نامزدی مربوط نمی‌شود. بلکه آن‌ها مربوط به احکام عقد هبه می‌شوند.

 

استرداد هدیه های نامزدی

 

انواع هدیه های نامزدی

کمی قبل در خصوص ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی توضیحاتی دادیم. بر اساس این ماده؛ بین اموال غیر مصرف شدنی و مصرف شدنی نیز تفاوت و تفکیکی قائل شده است. که طریقه‌ی استردادد هر کدام متفاوت است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

استرداد هدایای غیر مصرف شدنی

چنین هدیه‌هایی که معمولا نگه داری می‌شوند. و از بین نمی‌روند(منظورمان این است که با یکبار مصرف شدن از بین نمی‌روند.) چنین اقلامی که اصولا با ارزش هم هستند، حکم دیگری خواهند داشت. و به منظور راضی نمودن فرد به ازدواج داده شده‌اند، و حال که آن رابطه‌ی بین افراد به هم خورده است. و خاتمه یافته، دیگری باقی ماندن هدیه های نامزدی در نزد طرفین لزومی ندارد. بر اساس ماده‌ قانون مدنی که در بالا ذکر شد، در صورت به هم خوردن این رابطه گیرنده‌ی اقلام مزبور، باید آن‌ها را به فردی که آن هدیه‌ها را داده است برگرداند.

 

  • هدایا و اموال تلف شده را چه کنیم؟ شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر آن اموال از بین رفته باشد یا به اصطلاح حقوقی تلف شده باشد باید چه کنیم؟ در اینجا اگر تلف نمودن آن مال به خاطر کوتاهی فرد بوده باشد، باید قیمت آن مال را پرداخت نماید. ولی اگر از بین رفتن مال به آن فرد مربوط نباشد. و فرد در تلف شدنش دخالتی نداشته باشد؛ دیگر نیازی به پرداخت قیمت مال نخواهد بود.

 

استرداد هدایای مصرف شدنی

چنین هدیه های نامزدی، همانطور که از اسمشان مشخص است. جز اموالی هستند که به مصرف طرف مقابل می‌رسند. و فرض بر این است که چنین‌ اموالی برای مصرف و استفاده کردن طرف به او داده شده‌اند. پس طبیعتا چنین اموالی نگه داشته نمی‌شوند. مسلم است که نمی‌توان چنین اموالی را پس گرفت. هدایایی مانند گل، میوه، شیرینی و... در هیچ موردی طرف مقابل نمی‌توان طلب استرداد چنین اموالی را داشته باشد. و اگر این درخواست را بکند، پذیرفته نیست.

 

قوانین مربوط به هدیه های نامزدی

 

بررسی مواد قانونی مربوطه

حال اینجا موضوع دیگری مطرح می‌شود. اینکه اگر دوران نامزدی که به ازدواج و عقد ختم شده است و یا این دورانی که به ازدواج ختم نشده است باز هم استرداد اقلام یکسان است؟ با ما همراه باشید که در ادامه خواهیم گفت و ماده‌های قانونی مربوط به آن‌‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

  • هدیه های نامزدی که منجر به ازدواج شده است به چه صورت است؟ بر اساس بند ۲ ماده ۸۰۳ قانون مدنی، امکان برگشت و رجوع به هبه را امکان پذیر می‌نماید که «هبه معوض» باشد. این را هم‌در نظر بگیرید و به آن توجه لازم را داشته باشید که عوض هبه می‌تواند معنوی یا مادی باشد. اینطور بگوییم که نظر غالب بر اساس رویه قضایی این است که با به وقوع پیوستن عقد نکاح دیگر امکان استرداد هدیه‌ها وجود ندارد. چرا؟ به این دلیل که قضات بر این باوراند که عقد نکاح را عوض معنوی آن هدیه‌های داده شده در نظر می‌گیرند. که با این اوصاف و‌ توضیحات «هبه معوض» به شمار می‌آید ولی غیر قابل برگشت و رجوع.

 

  • هدیه های نامزدی که به ازدواج منجر نشده است، به چه صورت است؟ احتمالا تا به اینجای مطلب متوجه این موضوع شده‌اید. که در این صورت بر اساس قانون هر یک از نامزدها، اگر نامزدیشان به هم بخورد، هدیه‌هایی که به طرفین داده شده است را باز پس بگیرند. و اگر که موجود نباشند، قیمت آن را پرداخت نمایند.(در قسمت قبل به طور کامل در این خصوص توضیح دادیم.)

 

برای استرداد هدیه‌ها باید چه شرایطی داشته باشند؟

در اینجا به صورت خلاصه و کوتاه شرایط را به شما خواهیم گفت.

  1. هدیه‌هایی که داده می‌شوند نباید جز اقلام مصرف شدنی باشند. مانند گل، خوراک و مواردی از این قبیل...
  2. هدیه های نامزدی باید فقط به منظور این بوده باشند که قرار بوده در آینده وصلتی صورت بگیرد. نه به منظور دیگر
  3.  هدیه‌هایی که به طرف در دوران نامزدی داده شده است باید موجود باشند. مانند کالاهایی که می‌توان آن‌ها را نگه داری کرد. اگر هم عین آن اقلام در هنگام پس گرفتن از بین رفته باشد. و طرف مقابل هم مقصر از بین رفتن آن بوده باشد، می‌توان قیمت آن را مطالبه کرد.

 

رسیدگی دادخواست استرداد

در صورتی که شما دادخواست خود را از طریق وکیل خانواده دادید؛ روند رسیدگی به آن اینطوری است که هر یک از نامزد‌ها می‌توانند نسبت به طرف مقابلشان این درخواست مطالبه را بدهند. ولی در وهله‌ی اول باید مدرک لازم برای اثبات اینکه که آن هدایا را خریداری کرده‌اند را به دادگاه ارائه بدهند. و همچنین مستنداتی که نشان دهنده‌ی آن باشد که او آن هدایای این دوران را خریداری کرده است را ارائه بدهد. دادگاه صالح نیز این مدارک را بررسی می‌کند. و در صورت مورد قبول بودن مدارک، حکم استرداد عین اموال را صادر می‌کند. و موارد دیگر که گفته شد. این نکته را نیز مدنظرتان قرار دهید که اگر عقد زوجیت بین طرفین برقرار نشده باشد، چنین دادخواستی باید فقط در محل اقامت و زندگی طرف مقابل مطرح بشود.

 

دادخواست استرداد هدیه های نامزدی

 

سخن آخر...

نتیحه‌ای که می‌توانیم بگیریم این است که تا زمانی که عقد نکاح بین دو طرف صورت نگرفته است، زن و مرد می‌توانند بنا بر هر شرایطی از ازدواج با طرف مقابل خودداری کنند. و فرد مقابلش نیز به هیچ طریق نمی‌تواند او را اجبار به ازدواج کند. در آخر سعی ما در این مقاله به بررسی کامل این موضوع بود. اما اگر هنوز سوالی در ذهن دارید و پاسخ آن را نیافته‌اید، می‌توانید آن را با آقای مهدی علیجانی، بهترین وکیل اصفهان مطرح کنید. و از ایشان راهنمایی بخواهید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button