وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

مجازات کودک آزاری در ایران ؟

مجازات کودک آزاری چیست؟

مجازات کودک آزاری : اصلا این سوال را تا بحال از خود پرسیده اید؟ کودک آزار کسی است که به دلایل نامنطقی وی را مورد ازار و اذیت قرار می دهد. آزار در دو بعد تقسیم بندی میشود. یک آزار روحی و دو آزار جسمی. متأسفانه اکثر مواقع، پدر و مادرها عامل این پدیده هستند. این پدیده می‌تواند باعث ایجاد عقده و یا کمبود عاطفی شود. فرد آزار دیده، ممکن است دست به جرایمی زند که قابل جبران نباشد. کودک آزاری اگر همراه با خشونت باشد، کودک مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و  اگر همراه با تهدید و به صورت روانی باشد باعث از بین رفتن عزت نفس خواهد شد.

به همین منظور قانون هایی در مقابله با این پدیده وضع شده تا بتواند از پیامدهای منفی کودک آزاری جلوگیری کند. در این مقاله انواع کودک آزاری، قانون‌ها و جرایم علیه آنها و راهکارهای مبارزه با این پدیده مورد بحث قرار گرفته است. با ما همراه باشید.

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری شامل هرگونه آسیب یا تهدید برای سلامت جسم و روان، رفاه و بهزیستی کودک، به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند، می‌شود. این آسیب‌ها ممکن است شامل بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار باشد.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


انواع کودک آزاری

از نگاه کلی کودک آزاری را به دو بخش تقسیم میشود. کودک آزاری جسمی و کودک آزاری روانی. اما با توجه به شرایط و عوامل ارتکاب جرم، کودک آزاری به انواع مختلفی قابل تقسیم است که عبارت می باشند از:

۱. کودک آزاری ناشی از آزار جسمی نظیر ضرب و جرح

۲.  ناشی از بهره‌گیری نادرست، مانند استفاده از کودک برای قاچاق و به کار گرفتن کودک زیر پانزده سال

۳.  ناشی از ترک وظیفه در قبال وی مانند نادیده گرفتن سلامت وی، بهداشت و ترک مخارج وی.

۴. کودک آزاری جنسی مثل استفاده از انها در هرزه‌گری‌ها.


اثبات تجاوز و برخورد قانون گذار با متجاوز


قانون در رابطه با کودک آزاری و مجازات وی

قانونی که در تقابل با  این پدیده به تصویب رسیده است، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است. این قانون، (مصوب ۱۳۸۱) در برگیرنده افراد زیر ۱۸ سال می باشد. به طور کلی می توان گفت ماهیت کودک آزاری، اذیت و آزار است. مجرم باید سوء نیت عام و خاص داشته باشد. کسی که از روی ناآگاهی یا عدم سوء نیت صدمه به کودک وارد کرده، مرتکب جرم نشده است.

 مجازات فرد کودک آزار

حقوق دانان گفته اند یکی از دلایل افزایش این نوع از کودک آزاری به سبب ابهامات قانونی می باشد. این ابهامات قابل بررسی است. با توجه به فقه، تنبیه بدنی منتهی به قطع عضو یا جرح، خارج از حد متعارف می باشد. افزون بر مجازات، به موجب ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی، قاضی می‌تواند سبب عزل ولی کودک از سرپرستی وی شود. همچنین ضرب و جرح کودک، چه از سوی والدین و چه غیر آن جرم است. به موجب بند ۲۶۹، ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی قابل قصاص و دیه می باشد.

قوانین 

قوانین مربوط به مرتکب شدن این جرم، ابتدا در کشور قدیمی و ناکارآمد بود. در سال ۱۳۳۸ اولین قانون حمایت از کودکان تصویب شد و نقص های زیادی داشت. علی رغم  نقص‌ها، تا سال ۱۳۸۱ هیچ گونه قانونی جدید و البته کار آمدی تصویب نشد. به دنبال افزایش نقص ها ، بالاخره در سال ۱۳۸۱ قوانین کارآمدتری به تصویب رسانده شد.

ماده دو قانون مجازات کودک آزاری

تمامی افراد زیر ۱۸ سال تحت پوشش قانون قرار گرفته اند. در صورت مشاهده این پدیده می‌توانید به مراکز مربوطه گزارش دهید. دادستان موضوع را پیگیری و به مشکل رسیدگی خواهد کرد. هرگونه خرید و فروش کودکان، آزار و تهدید آنها و وادار کردن آنها برای کارهای خلاف ممنوع میباشد. قانون مجازات شش ماه تا یک سال زندان می باشد. از لحاظ جزای نقدی از ده میلیون ریال را شامل می شود.

ماده‌ی چهار قانون

مجموعه‌ای از رفتارها را که موجب آزار آنها می‌شوند را جرم معرفی کرده و مجازات شامل حبس حداکثر تا شش ماه یا جزای نقدی ۱۰ میلیون ریالی می باشد.

 ماده ۱۱ قانون مجازات کودک آزاری

«هر فردی مرتکب قتل عمد یا ضرب و جرح کودک یا نوجوان شود و  قصاص نشود، افزون بر پرداخت دیه طبق قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.»

مجازات کودک آزاری

مجازات نقدی کودک آزاری

در ماده سه قانون گفته شده هر گونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری آنها به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع  است. مجازات فرد کودک آزار علاوه بر جبران خسارات وارده به ۶ ماه تا یک سال زندان یا به جزای نقد ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد. همچنین در ماده چهار تأکید شده هر گونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع است. مجازات کودک آزاری به شرح ذیل است: به سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس یا تا ۱۰ میلیون ریال جزای نقد محکوم می‌شود.

در ماده پنج به جنبه عمومی جرم اشاره کرده است و تأکید شده کودک آزاری از جرایم عمومی میاشد. در ماده شش این قانون آمده است که همه افراد و مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی آنها را بر عهده دارند، مکلف هستند به محض مشاهده این موارد به منظور پیگرد قانونی و اتخاذ تصمیمی مقتضی به مقامات اعلام کنند. تخلف از این تکلیف باعث حبس تا ۶ ماه یا جزای نقد تا پنج میلیون ریال خواهد بود. همچنین در ماده هشت این قانون تصریح شده اگر جرایم موضوع این قانون مشمول عناوین دیگر قانونی شود یا در قوانین دیگر حد یا مجازات سنگین‌تری برای آنها مقرر شده باشد، حبس مورد، حد شرعی یا مجازات اشد اعمال خواهد شد.

حضانت و ولایت فرزند

..

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button