وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نمونه لایحه جعل و استفاده از سند مجعول (وکیل متهم)

نمونه لایحه جعل و استفاده از سند مجعول (وکیل متهم)

نمونه لایحه جعل و استفاده (وکیل متهم)

نمونه لایحه جعل و استفاده (وکیل متهم) | دفاع از اتهام استفاده از سند مجعول | نمونه پرونده جعل و استفاده از سند مجعول

بنام خدا

رياست محترم شعبه یکصد و یکم دادگاه کیفری دو شهرستان ...

با سلام و عرض ادب

نمونه لایحه جعل و استفاده (وکیل متهم) : احتراما به استحضار می رساند بر اساس اختيار حاصله از يك برگ وكالت نامه ملصق به تمبر مالياتي بشماره ....  مورخ .... در برابر شکایت خانم ..... با عنوان: جعل و استفاده از سند مجعول موضوع پرونده كلاسه ...... که بتاريخ رسيدگی 9/2/1402 ساعت 11 صبح  تعيين وقت شده. دفاعيات خود را به شرح ذيل اعلام و اميد است. بذل توجه آن مقام محترم از تضييع حقوق موكلین جلوگيري نمايد.

بدوا شرح مختصری از ماوقع

حسب اظهار موکل که در پرونده مضبوط می باشد، نامبرده با هدف انجام امور تجاری اقدام به تاسیس یک شرکت سهام خاص با عنوان .... می نمایند، از آنجایی که تمامی موسسین و سرمایه گذاران شرکت عضو یک خانواده بوده و مطابق قانون بازرسان نباید. از اشخاص درجه اول موسسین باشند، به پیشنهاد ایشان و موافقت شاکی در اساسنامه شرکت اسامی ایشان بعنوان بازرسان نوشته. و از طریق مادربزرگشان که مادر شوهر شکات محسوب می شده. اساسنامه را به دست شکات رسانده و امضای آنها را اخذ کرده اند. پس از حدوث اختلاف بین شکات و موکلین اقدام به طرح دعوای حاضر نموده. و مدعی جعل امضای خود شده اند.(نمونه لایحه جعل و استفاده (وکیل متهم))


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


دفاع در ماهیت :

  • ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی : «جعل و تزویر عبارت‌اند از ساختن نوشته‌ یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به‌قصد تقلب.»
  1. عنصر ضرر : همانگونه که آن مقام محترم استحضار دارند وجود عنصر ضرر جزو بدیهیات جرم جعل تلقی و اثبات و احراز رکن ضرر در تحقق جرم جعل ضروری است. که در ما نحن فیه از طرف شکات مستند و دلیلی که دلالت بر وجود و ورود ضرر به ایشان باشد. ارائه نشده است. ضمن اینکه شکات در دادسرا در جواب دادیار محترم که از آنها پرسیده : ( آیا بابت جعل ضرری متوجه شما شده است؟ صراحتا اقرار نموده اند حق این کار را نداشتند ولی ضرر مالی متوجه ما نشده است.)

  1. سوء نیت : از آنجایی که بزه جعل از جمله جرائم مادی صرف نمی باشد. بلکه نیازمند عنصر روانی است. و علاوه بر سوء نیت عام (عمد در قالب قلب حقیقت به ضرر دیگری) باید دارای سوء نیت خاص که همان قصد اضرار به غیر است نیز وجود داشته باشد. توجه آن مقام محترم را به این نکته جلب می کند. که سمت شکات در شرکت که برای مدتی به عنوان بازرس بوده اند.، اولا در زمان تصدی ایشان در سمت بازرس، شرکت مذکور هیچ فعالیتی نداشته. ثانیا بر فرض وجود مسئولیت این خطر متوجه هیئت مدیره و ارکان تصمیم گیرنده شرکت بوده. نه سمت بازرس؟ سوالی که باقی می ماند. اینکه چه نوع ضرری به شکات اعم از بالقوه و بالفعل وارد شده است؟
  1. بدست آوردن کارت ملی و اوراق هویتی : وکیل محترم شکات در لایحه اعتراضی خود عنوان داشته : (متهمین با بدست آوردن نادرست کارت ملی شکات، یک شرکت سهامی خاص ثبت و...) این در حالی است که همانگونه در صدر لایحه به آن اشاره شد این موضوع ابتدائاً با رضایت شکات از طریق مادر شوهر ایشان مطرح و به همین علت کارت ملی و اوراق هویتی خود را در اختیار موکلین قرار داده. و الا چگونه و از چه طریقی ممکن بوده موکلین اوراق هویتی شکات را در بدست آورده باشند. و این صرفا ادعایی است. که اثبات آن به عهده شکات است. و در اختیار قراردادن اوراق توسط شکات محتمل تر از تحصیل نامشروع آن توسط موکلین است.
  1. شبیه سازی امضاء : همانگونه که مستحضرید در بزه جعل امضا شبیه‌سازی رکن اصلی می‌باشد و تا زمانی که شباهتی در بین امضا‌ها وجود نداشته باشد. وقوع جرم جعل منتفی است. در ما نحن فیه شکات اصولا منکر هرگونه امضائی ذیل اساسنامه شده اند و حسب لایحه وکیل محترم شکات که هر دو نمونه امضاء ذیل اسانامه و امضاء آنها در ذیل وکالتنامه خود را مشاهد نموده. و می توان ایشان را بعنوان شخص مورد اعتماد دانست. صراحتا اعلام نموده : (اما دادیار محترم حتی نمونه امضاء ها را مطابقت نکرده که زمین تا آسمان فرق می کند.) در نتیجه موکلین امضاء آنها را نداشته تا بتوانند آن را شبیه سازی کنند. و از سوء استفاده نمایند. لذا عنصر مادی جعل منتفی است.

  1. احتمالی و ظنی بودن ورود ضرر در آینده : وکیل محترم شکات در لایحه تقدیمی خود تلویحا عدم وجود ضرر مادی را قبول و به ضرر معنوی اشاره نموده و اعلام داشته : (ضرر و زیانی که از این بزه متوجه شکات شده معادل زندگیشان و به قیمت گزاف و غیر قابل جبران است، منتهی دادیار محترم ضرر و زیان معنوی و آبروی موکلین و ضایع کردن اعتماد شکات را نزد شوهرانشان جنگ اعصاب و روان موکلین همه را نادیده گرفته، شاید ضررو زیان از دیدگاه دادیار محترم فقط ضرر و زیان ریالی است.) بر فرض قبول صحت ادعای وکیل محترم و اثبات ورود ضرر معنوی که در همه جرمها مستتر و معمولا غیر قابل اثبات، اولاً شکات محترم چگونه این ادعا را می توانند. ثابت کنند و صرفاً ادعایی است. بدون اینکه هیچ دلیلی و مستندی ارائه شده باشد. ثانیاً به نظر دور از ذهن می نماید که در دادگاه خانواده شخص دعوایی مطرح نماید. و علت اصلی اختلاف خود را جعل امضا خود یا همسر خود در شرکت دیگری که هیچ ارتباطی با آنها نداشته و ایشان در آن ذی نفع نیستند. اعلام نماید ثالثاً حسب اظهار موکلین شکات با همسران خود در حال زندگی هستند. و هیچ نوع مفارقت و متارکه ای بین آنها بوجود نیامد است.

در پایان نظر به مراتب فوق و پوزش از تطویل لایحه با تاکید بر اینکه وصف عنصر روانی بزه مورد شکایت سوء نیت خاص را که همان (ضرر) می باشد منتفی است با این تفاصیل حتی سوء نیت عام موکل هم مخدوش می باشد به تبع آن سوء استفاده از سند مجعول نیز منتفی و محلی برای اعراب ندارد. و شکایت شاکی صرفا از باب ایذاء موکلین و به جهت اختلاف خانوادگی با شکات است. نظر به حکومت اصل کلی برائت و اصل تفسیر مضیق و به نفع متهم قوانین جزایی و به استناد اصل 37 قانون اساسی و ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری. ابرام قرار صادره و رد اعتراض مورد استدعاست.(نمونه لایحه جعل و استفاده (وکیل متهم))

با تقدیم احترام - علیجانی

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. 

4 نظر
ناشناس 02 دی 1402 پاسخ

عالی بود ممنون بابت اشتراک گذاری

    mehdi alijani 02 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر خواهش میکنم

ناشناس 05 بهمن 1402 پاسخ

عرض ادب و احترام همکار محترم، لایحه جامع و مانع بود بهره‌مند شدم پیروز باشید

    mehdi alijani 05 بهمن 1402 پاسخ

    سپاسگزارم

نظر بدهید

Call Now Button