وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اظهارنامه چیست + انواع اظهارنامه

به منظور مطالبه حق و حقوق از طریق قانون مقدماتی در نظر گرفته شده است که یکی از مهمترین و دردسترس‌‌ترین این اقدامات، تنظیم اظهارنامه یا بیانیه است. همانطور که از نام آن پیداست، این یک ابزار و شیوه مهم و کاربردی برای اعلام خواسته های افراد در مورد معاملات و تعهدات و مطالبه حقوق است. در ادامه مطالب حقوقی بیشتری در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم.

چه موقع می‌توان اظهارنامه تنظیم کرد؟

ممکن است افراد شرایط حاضر شدن در مراجع قضایی را نداشته و یا تمایل نداشته باشند با حضور در این مراجع و دادگاه با تشریفات دادرسی حق و حقوق و طلبی که از دیگران دارند را مطالبه کنند، در این شرایط یکی از بهترین و البته اولیه‌ترین اقدامات و ابزارها برای بیان خواسته ها و طلب حقوق، تنظیم اظهارنامه و یا آگهی رسمی و قانونی است که به طرف مقابل ارسال می‌شود. بی‌شک مهمترین و مطمئن‌ترین تعریف برای این راهکار  تعریفی است که در قانون آیین دادرسی مدنی آمده. بدین صورت که اظهارنامه از جمله ابزارها و مقدماتی است که قانونگذار آن را در اختیار افراد قرار داده تا به طور رسمی حق خود را مطالبه کنند. این مطلب در واقع نوشته‌ای است که با در نظر داشتن مقررات قانونی تنظیم شده و اقدامی رسمی جهت مطالبه حق افراد است.

همچنین در مواردی از تنظیم بیانیه فرد آمادگی خود را جهت تسلیم مال، وجه نقد و غیر نقد و.. به اطلاع فرد رسانده و خواسته ای که در مورد تعهدات خویش دارد را به وسیله آگهی به فرد اعلام می‌کند. در حقیقت می‌توان این طور بیان کرد که این مطلب یک سند عادی است که به صورت رسمی توسط دفاتر ثبت اسناد املاک کشور یا دادگاه‌های کشور به فرد مورد نظر ارسال می‌شود.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


آیا همه می‌توانند اظهارنامه تنظیم کنند؟

 همه افراد می‌توانند اظهارنامه‌ای تنظیم و به اشخاص مورد نظر ارسال نمایند؛ مشروط به اینکه  شرایط لازم را داشته و از لحاظ قوانین تنظیم آن مشکلی نداشته باشد. به عنوان مثال اگر بیانیه ای حاوی الفاظ رکیک، جملات مبهم و غیر شفاف باشد، نمی‌تواند ارسال شود. تنظیم و ارسال بیانیه اصول و قواعد خود را دارد که افرادی که قصد ارسال آن را دارند، به منظور عدم اختلال در روند ارسال بایستی به آن توجه داشته باشند.

تا اینجای مقاله از وکیل اصفهان سعی کردیم به طور مختصر و مفید اطلاعاتی در مورد اظهارنامه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در ادامه به طور جامع و کامل معرفی بیانیه و انواع آن آمده است. اگر علاقه‌مند هستید با جزئیات این اقدام قانونی و انواع آن آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

اظهار نامه چیست و از چه طریق ارسال می‌شود؟

طبق ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی هر کس می‌تواند پیش از ثبت دادخواست، حق خود را به وسیله تنظیم یک خواسته، مطالبه کند، مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم، اظهارنامه نوشته‌ای در چهارچوب قانون و مقررات است که جهت مطالبه حق فرد از فردی دیگر توسط فرد شاکی تنظیم می‌شود.

 از لحاظ مراحل اداری، تنظیم و ارسال اظهارنامه پیش از مراجعه به دادگاه و تشریفات دادرسی و دادخواست کاربرد دارد؛ و مقدمه‌ای مسالمت آمیز جهت بیان ادعا و طلب حقوق افراد است. در مواردی ارسال این نوشته موجب رفع مشکل پیش از نیاز به حضور در دادگاه و مراجع قضایی می‌شود. در گذشته ارسال اظهارنامه از طریق مراجعه حضوری به مراجع قضایی و تکمیل فرم مربوطه انجام می‌پذیرفت اما در حال حاضر این اقدام در درگاه خدمات الکترونیکی قضایی و دفاتر خدمات امکان پذیر است. 

مندرجات برگ چاپی اظهارنامه؛ اظهارنامه شامل چه مواردی است؟

برگه چاپی خواسته های شما شامل بخش‌هایی است که باید با رعایت اصول و نکات تنظیم بیانیه توسط فرد ادعا کننده تکمیل شوند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • مشخصات و اقامتگاه ادعا کننده شامل نام، نام خانوادگی و نشانی
  • موضوع اظهارنامه؛ در متن و خلاصه بیانیه به شرح موضوع آن پرداخته می‌شود.
  • مشخصات و اقامتگاه خواسته شونده یا مخاطب شامل نام، نام خانوادگی و نشانی دقیق وی
  • خلاصه اظهارات ادعا کننده؛ شرح مواردی که اظهار کننده قصد ابلاغ آن به مخاطب را دارد. این مورد حساس و حائز اهمیت است!
  • خلاصه جواب که مربوط به جواب مخاطب به اظهارات ادعا کننده است.

لازم به ذکر است که از هر بیانیه سه نسخه چاپ شده؛ یک نسخه از آن در بایگانی دادگستری نگهداری می‌گردد. یک نسخه به مخاطب ارسال شده و نسخه دیگر آن، به همراه نتیجه ابلاغ یا پاسخ خواسته شونده به بیانیه به فرد ادعا کننده تحویل داده می‌شود.

معرفی انواع بیانیه ها

تا به اینجای مقاله دانستیم، آگهی، نامه‌ای حقوقی و شیوه‌ای قانونی و رسمی، پیش از ثبت دادخواست به جهت مطالبه حق از خواسته شونده است. این نامه انواع مختلفی دارد که در شرایط و موضوعات گوناگون کاربرد دارند و شامل بیانیه عدم تمکین و.. می‌شوند.

بیانیه مالیاتی

از مهمترین انواع اظهار نامه است. از آنجایی که اغلب دارایی‌هایی ثبتی مشمول مالیات هستند، اگر فردی مالیات مشخص را نپرداخته و تاخیری در پرداخت صورت گیرد، برای وی اظهار نامه مالیاتی ارسال می‌شود که به منظور آخرین هشدار و مهلت وی برای پرداخت است. بیانیه مالیاتی خود نیز شامل شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف اعم از اظهارنامه مربوط به مالیات بر ماشین، مالیات بر ارث، مالیات بر ملک و مستغلات و.. است. شایان ذکر است که عدم پاسخ به آگهی مالیاتی عواقب قانونی خاص خود را دارد.

اظهارنامه قضایی

نامه‌ای حقوقی جهت آگاهسازی مخاطب دعوا از حق و حقوق خود، پیش از ثبت دادخواست و مطالبه حقوق از مراجع قضایی است. نوعی هشدار برای طرف دعوا و شکایت که وی را از اراده و حق ادعا کننده آگاه می‌سازد.

 اظهار نامه عدم تمکین

عدم تمکین در لغت به معنای ناسازگاری است. این نوع بیانیه در شرایطی خاص، معمولا از سوی مرد برای همسرش ارسال می‌شود. به عنوان مثال وقتی که زوجه بدون اطلاع و رضایت همسر، در محلی غیر از خانه مشترک اقامت کند.

در پایان

در این نوشته از وکیل اصفهان به معرفی بیانیه و انواع آن پرداختیم. جهت تنظیم اظهارنامه می‌توانید به درگاه خدمات الکترونیکی قضایی و دفاتر خدمات مراجعه نموده و با رعایت اصول و نکات، بیانیه مورد نظر خود را تنظیم نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از وکیل اصفهان کمک بگیرید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button