وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

لایحه چیست؟ + انواع لایحه

لایحه، سندی مکتوب تحت عنوان دفاعیه است. گذشته از مذاکرات به صورت شفاهی که دو طرف در دادگاه انجام می دهند، این امکان وجود دارد که این نوع از دفاعیات در ارتباط با پرونده به طور نوشته (مکتوب) در سندی به نام لایحه، به کتابت در بیاید. این لایحه می تواند با استناد و تکیه بر فرامین حقوقی نتیجه دادگاه را تحت تأثیر قرار دهد. بر طبق این نوشته، لایحه دفاعیه به نوعی از لایحه گفته می شود که در دعوایی (از نوع حقوقی و هم کیفری) برای تکمیل کردن ابهامات استفاده گردد.

تعریف کلی لایحه

هر شخصی باید در مورد بایدها و نبایدهای حقوقی و طریقه حضور در مراجع قضایی و ادعای دعوا اطلاعاتی داشته باشد. گذشته از این ها، وقتی که بر علیه کسی ادعا و دعوایی صورت می پذیرد فرد باید بتواند از خود دفاعیاتی را به دادگاه شرح دهد. ابزارهای قانونی مختلفی برای این کار وجود دارد. برای گرفتن یک نتیجه مطلوب باید این دعوا را به صورت مکتوب در آورده و به خدمت قاضی رساند که به این نوشته لوایح قضایی گفته می شود.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


تفاوت لوایح با دادخواست

تفاوت لوایح با دادخواست

لایحه با دادخواست تفاوت های گوناگون و بارزی دارد که ما در این زیر به برخی از مهم ترین این تفاوت های اشاره خواهیم کرد.

اولین تفاوت

هنگامی که یک فرد قصد اقامه دعوا در بخش های مختلف مراجع قضایی را دارد، در مراحل ابتدایی لازم است تا دادخواست یا شکواییه تنظیم نماید. بر طبق این دادخواست دادگاه لازم می دارد تا به این شکوائیه رسیدگی نماید (رسیدگی به دعوا را اولویت خود قرار دهد.) گرچه لازم است که دادخواست و شکوائیه به صورت مستند تنظیم شود؛ اما به طور معمول اطلاعات بر روی بر ورق دادخواست به ثبت خواهد رسید. قید شدن مکتوب شکوائیه به صورت خلاصه‌وار است. دفائیه به گونه‌ای است که دو طرفین باید در دادگاه قضاوی حاضر بوده و به صورت کاملاً صحیح دفائیات خود را در محضر دادگاه ارائه دهند. در این بین ظرفین دعوا می‌توانند دفائیات و شواهد خود را به صورت مکتوب نیز به دست قاضی برسانند.

تفاوت دوم

تنظیم کردن شکوائیه و تحویل به مراجع قضایی کاری ضروری به حساب می آید. اما در لایحه طرفین دعوا می توانند به صورت کتبی و یا شفاهی ادعای خود را به اثبات رسانند. به عبارت دیگر به دلیل این که شخص قاضی کل ابهامات و اظهارات را خود در برگه اش قید خواهد کرد. بنابراین نیازی به نوشته های مکتوب در لایحه نیست.

دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه

دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه

این که یکی از طرفین دعوا لوایحی تحت عنوان دفائیه تنیم نمایند، کاری ضروری نیست. لازم نیست که افراد در طرفین دعوا حتماً لوایحی مکتوب با محتویات دفاعیات از خود تنظیم نموده و به مراجع قضائی ارائه دهند. اما ما در این زیر به برخی از دلایل پر اهمیت لایحه اشاره خواهیم کرد.

1- ما در بخش قبلی گفتیم که نیازی نیست که شما لوایحی تحت عنوان دفاعیه تنظیم نمایید. چرا که قاضی تمام شواهد و ابهامات را در برگه خود خواهد نوشت. اما از قاضی نیز هر خطای سهوی ممکن است رخ دهد. گاهی در برخی دادگاه‌ها آن قدر سر و صدا بالا می رود که حتی قاضی نیز نمی تواند تمرکز درستی هنگام عصبانیت از طرفین دعوا داشته باشد. بنابراین نوشته مکتوب به صورت جامع می تواند روند پرونده شما را بهبود بخشد.

2- درست است که وکلا به صریح بودن سخن خود معروف اند، اما همه وکلا این گونه نیستند. گاهی برخی پیشامدهایی در دادگاه به صورت لحظه ای رخ می دهد که حتی وکیل هم در برخی اوقات دچار استرس خواهد شد. استرس موجب می شود تا یک فرد نتواند دفائیات درستی از خود ارائه دهد. هر چند که بی گناه باشد. بنابراین وقت گذاشتن بر روی یک لایحه و ارائه تمام شواهدات کمک شایانی به شما خواهد کرد.

3- اتفاقات امری طبیعی است. گاهی اتفاقاتی برای افراد می افتند که نمی توانند در جلسه دادگاه حاضر شوند. لوایح می تواند عاملی برای اطمینان خاطر برای یک وکیل یا طرفین دعوا باشد. زمانی که وکیل شما امکان حضور در دادگاه و سایر مراجع قضایی را نداشته باشد، لایحه بهترین سند مکتوب در رای دادگاه برای شماست.

انواع لوایح حقوقی برای تنظیم به دادگاه

انواع لوایح حقوقی برای تنظیم به دادگاه

تا این قسمت از مقاله معنی و مفهوم لوایح را فهمیدید. وقت آن رسیده است تا با انواع لایحه حقوقی آشنا شوید. به طور کلی انواع لوایح حقوقی به شرح زیر است. ما علاوه بر نام بردن هر یک، توضیح مختصری در مورد آن ها داده ایم.

• نمونه لوایح دفاع ازحقوق موکل

اگر فرد محکوم به حبس شده باشد. و در این بین برخی از شاکیان رضایت داده و برخی دیگر هنوز به این فرد رضایت نداده باشند، در این میان لوایحی تحت عنوان دفاع از موکل به کتابت در خواهد آمد. که این امر موجب تخفیف در نحوه مجازات شخص خواهد شد.

• نمونه لوایح توهین و تهدید همسر

در بسیار از موارد ممکن است که زن و شوهر از جملات زشت و رکیک در زندگی زناشویی خود استفاده نمایند. در بین این حرف‌ها ممکن است که زن و شور یک دیگر را از لحاظ امنیت جانی و مالی تهدید نمایند. هر یک از زوجین در صورت بروز این امر می توانند لوایحی تحت عنوان توهین و تهدید همسر تنظیم نمایند.

• نمونه لایحه برای مبلغ چک

چک ها از جمله ورقه هایی هستند که شخص با آن ها در مشاغل حرفه ای و ... اعتبار به دست می آورد. در مواردی ممکن است که فرد از قصد حساب بانکی خود را شارژ نکند. در این میان طلبکار می تواند لوایحی تحت عنوان درخواست مبلغ چک به مراجع قضائی ارائه نماید.

• نمونه لایحه درخواست کپی از صفحات پرونده مربوط

برای درخواست کپی از صفحات پرونده نیز لوایحی می توان تنظیم نمود. در این میان وکیل یا طرفین دعوا می توانند درخواست کپی از اطلاعات پرونده داشته باشند.

• نمونه لایحه دفاع از حقوق شوهر

در برخی موارد ممکن است که همسر بدون دلیل کافی خانه را ترک نماید. در این بین همسر می تواند در دادگاه و مراجع قضائی درخواست حکم تمکین نماید. چنانچه همسر فردی بدون دلیل خانه را ترک گفته و از دادگاه تقاضای حکم تمکین کند، در این شرایط می توان لایحه فوق استفاده کرد.

• نمونه لایحه مجهول المکان اعلام نمودن خوانده

در مواردی ممکن است که یک فرد مکان زندگی خود را تعویض کرده و به جای دیگری نقل مکان نماید. در این بین فرد باید نشانی دیگری در مراجع قضائی ارائه دهد. اگر فرد این کار را انجام ندهد دادگاه این شخص را مجهول المکان می نامد. یعنی فردی که مکان دقیقی از ان در دسترس نیست. در این صورت دادگاه دستور نشر آگهی در روزنامه را صادر خواهد کرد تا فرد مورد نظر پیدا شود.

سخن آخر

ما در این مقاله انواع و اقسام لوایح قانونی را شرح دادیم. یک وکیل خوب می تواند شما را در این روند یاری رساند. اگر این مقاله نتوانست شما را در این امر یاری رساند، می توانید با وکیل اصفهان در ارتباط باشید. با مشاوران خبره ما تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. همچنین با مراجعه به بلاگ ما می توانید راجع به دیگر مسائل حقوقی اطلاعات کسب کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button