وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اثبات تجاوز و برخورد قانون گذار با متجاوز

اثبات تجاوز و برخورد قانون گذار با متجاوز

برخورد با متجاوز به‌عهده قانون‌گذاران یک کشور است. واژه تجاوز یعنی گرفتن به‌زور و ستاندن. این معنی در اوایل به تجاوز جنسی اشاره نداشت ولی بعداً از این واژه برای خشونت و آزار جنسی استفاده شد. تجاوز جنسی یکی از انواع جرایم است که به معنی نزدیکی جنسی با فرد بدون رضایت و با زور متجاوز انجام می‌گیرد. این عمل فقط آزار فیزیکی و جنسی نیست، یک آسیب روحی و روانی است که صدمات جبران‌ناپذیری به شخص مورد آزار گرفته می‌زند. به فردی که باعث این عمل زشت شده متجاوز می‌گویند.

تعریف متجاوز

امروزه همه کشورها با خطر تجاوز جنسی روبرو هستند. کارگران جنسی یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند که همواره این خطر آن‌ها را تهدید می‌کند. اگرچه نزدیکی دو فرد بالغ با رضایت طرفین و بدون زور تجاوز محسوب نمی‌شود، ولی نزدیکی یک فرد متجاوزگر بالغ با یک فرد کم‌سن‌وسال‌تر از خود ازجمله کودکان اگر با رضایت وی هم باشد، تجاوز است. تشخیص این عمل برعهده پزشکی قانونی است.این نوع عمل نوعی از خشونت جنسی است که توسط یک فرد یا چندین نفر بدون رضایت او انجام می‌شود. این آمیزش جنسی می‌تواند با افراد ناتوان و یا افراد زیر سن قانونی انجام شود. کسی که این عمل‌ها را مرتکب شود در قانون جزایی به آن متجاوز می‌گویند.

برخورد با متجاوز باعث امنیت بیشتر یک کشور شده و افراد زیادی را آگاه می‌سازد تا همیشه و همه‌جا از اعتماد به افراد غریبه اجتناب کنند. برخورد با متجاوز بعد از اثبات این عمل، به‌عهده قانون‌گذاران بوده و این اشخاص موظف‌اند تا متجاوزگر را به‌سزای عمل خود برسانند. بیشتر افرادی که مورد استفاده جنسی قرار می‌گیرند مؤنث اند. سوءاستفاده جنسی مذکر به مذکر و مؤنث به مؤنث در زندان‌ها،متأسفانه یک رویداد عادی است.امکان سوءاستفاده جنسی در محل‌هایی که افراد نمی‌شناسند، خیلی زیادتر از مکان‌های آشناست. سالانه هزاران و یا شاید از این تعداد بیشتر،دانشجویان و دانش‌آموزان مورد آزار جنسی توسط پسران قرار می‌گیرند. اکثر این حوادث برای حفظ آبرو، گزارش نمی‌شود. در کشور ما برخورد با متجاوز به‌طور دقیق بررسی می‌شود و افراد تجاوزگر به شدیدترین مجازات می‌رسند.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


جلوگیری از آزار جنسی و درمان آن و برخورد با متجاوز

جلوگیری از آزار جنسی و درمان آن و برخورد با متجاوز

خشونت جنسی تمام بخش‌های یک جامعه را به خود درگیر می‌کند. راه درمان این نوع خشونت کمی دشوار است. بهبودی پس‌از انجام این اتفاقات مفهوم پر بحثی دارد. می‌توان با کمک گرفتن از یک روان‌پزشک متخصص کمی از درد این اتفاق را کم کرد و بهبود بخشید. با درک کردن آن‌ها و متهم نکردنشان، می‌توان گامی مؤثر برای درمان آن‌ها برداشت. موسسات گوناگونی هستند که به این اشخاص در این‌ راستا کمک می‌کنند. می‌توان به وسیله نهادها این دوران را کمی بهتر سپری کرد. این افراد با معرفی افراد متجاوز به قانون می‌توانند اشخاص دیگر را از حمله چنین افرادی نجات دهند.

برخورد با متجاوز، باعث امنیت جامعه می‌شود. درمان پیامدهای تجاوز و خشونت‌های جنسی نیاز به زمان دارد و این مدت می‌تواند برای قربانی دردناک باشد. با استفاده از راهکارهایی می‌توان این احساسات را کنترل کرد. می‌توان ارزش شخصی خود را دوباره ساخت و رو به بهبود پیش رفت.

اغلب افراد قربانی، از طرف فردی که می‌شناسند و به آن اعتماد دارند مورد خشونت قرار می‌گیرند. تجربه این عمل ناشایست برای فرد قربانی تخریب‌کننده است. این تجربه حس‌هایی همچون شرمندگی، تنهایی و ترس را به‌همراه دارد. ممکن است فرد را دچار کابوس و مرور صحنه‌های وقوع حادثه کند. حس امنیت را از شخص گرفته و حس بی‌اعتمادی نسبت‌به همه به او دست بدهد. در بیشتر مواقع با سرزنش و قضاوت، خود را مورد اذیت قرار داده و خود را کثیف بپندارد. درحالی‌که چنین نیست و اتفاقی است که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. با درک درست از این افراد، می‌توان زخم آن‌ها را التیام بخشید و مسیر درمان برای آن‌ها را هموارتر کرد.


جرم تعرض کلامی


برخورد با متجاوز در نظام حقوقی کشور ایران

در قانون کشور ما برخورد با متجاوز یا اعدام است یا براعت. این‌گونه افراد فقط بر اساس گفته گواهان در دادگاه محکوم نمی‌شوند. باید مدارک دیگری دال بر این‌ موضوع وجود داشته باشد. مدارکی همچون هویت متجاوز، ثابت کردن دخول، آزار جنسی بدون رضایت زن باید فراهم شود. بیشتر مجرمین در مقابل پلیس اعتراف به انجام این کار می‌کنند ولی در زمان روبه‌رو شدن با قاضی در دادگاه هیچ‌گونه جرمی را به گردن نگرفته و حتی شاکیان پرونده را نیز تهدید می‌کنند تا هیچ حرفی برعلیه شان گفته نشود و تبرئه شوند.

نگاهی به تاریخچه تجاوز جنسی و برخورد با متجاوز در گذشته

نگاهی به تاریخچه تجاوز جنسی و برخورد با متجاوز در گذشته

در گذشته، مالک یک زن‌پ در یا شوهرش بود و قضیه تجاوز یک جرم مالکیت جدی علیه کسی بود که آن زن متعلق به او بود. آسیب‌هایی از جمله از دست دادن بکارت برای یک زن یک مسئله جدی بود و با مشکلات زیادی همچون پیدا نکردن شوهر مواجه می‌شدند. این‌ موضوع در دوشیزه هایی که نامزد داشتند بیشتر می‌شد. از دست دادن پاک‌دامنی و از چشم شوهر آینده افتادن، بعضی از نتایج این عمل بود. در این‌گونه موارد نامزدی برهم خورده و فرد تجاوزگر غرامت مالی به مالک زن پرداخت می‌کرد و اگر آن زن مجرد بود در صورت رضایت پدر و دختر، فرد باید با او ازدواج می‌کرد. این عمل در دورانی که رضایت زن را مبنا قرار می‌دادند متداول بود.

در گذشته برخورد با متجاوزین در کشورها با هم متفاوت بود مثلاً در انگلیس در اوایل قرن چهارده، کسی که مورد آزار قرار گرفته بود می‌توانست در ازای این عمل، خواستار درآوردن چشم و قطع بیضه مجرم شود. شواهد تاریخی خیلی کمی در این زمینه موجود است و نشان می‌دهد که برخورد با متجاوز در کشورهای مختلف برای این دسته از قربانیان زیاد عادلانه نبوده‌ است. با جنبش‌های فمینیسمی و برخورد با متجاوز به‌عنوان جرمی که از سر قدرت انجام می‌شود، در برخی از کشورها در سال ۱۹۷۰، مراکز بحران تجاوز تاسیس شد. هدف از تأسیس این نهادها، نشان‌ دادن اثرات منفی بعد از آزار جنسی بر روی قربانی و همچنین درک صحیحی از این عمل بوده‌ است.

تجاوز به جنس مذکر

گونه ای از تجاوز جنسی وجود دارد که در آن مردان مورد خشونت واقع می‌شوند. دیدگاه عموم افراد در موقع شنیدن یک آزار جنسی رو به سوی زنان متمرکز می‌شود، ولی در سال‌های اخیر تجاوز به مردان نیز موجب بحث‌های اجتماعی شده‌ است. فردی که تجاوز می‌کند می‌تواند مرد یا زن باشد. اغلب مردانی که توسط مرد مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، اکثراً شکایتی نمی‌کنند زیرا بر این عقیده‌اند که از طرف جامعه مسخره خواهند شد و به آن‌ها برچسب هم جنس گرایی خواهند زد. اگر هم از طرف زن مورد تجاوز قرار گیرند و شکایت کنند، شانس برنده شدنشان در این پرونده پایین است و برخورد با متجاوز ممکن است صورت نگیرد.

چگونگی رسیدگی به تجاوز جنسی

چگونگی رسیدگی به تجاوز جنسی

ازجمله جرایمی که کمتر گزارش داده می‌شود تجاوز‌جنسی است. تعداد شکایت‌هایی که در این خصوص می‌شود، خیلی کمتر از تعداد بروز و وقوع آن‌ها ست. درصد بیشتری از آزارهای جنسی توسط افراد آشنا با فردی که قربانی شده‌ است اتفاق می‌افتد. شروع رسیدگی به شکایت و ادامه تحقیقات در این زمینه به قربانی بستگی دارد فرد قربانی باید توانایی توصیف این عمل و همچنین توانایی گزارش را داشته باشد. شواهد بیولوژیک هستند که می توانند به اثبات این موضوع کمک کنند. شواهدی همچون خون، بزاق، ترشحات واژن و منی در آزمایشگاه‌های مخصوص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که تجاوز جنسی صورت‌گرفته است یا خیر. این‌گونه اطلاعات می‌تواند کمک شایانی برای حل پرونده بر برخورد با متجاوز بکند. نمونه‌های گرفته‌شده از بدن فرد قربانی به افراد مظنون با گاز می‌شود. در صورت مطابقت فرد متجاوز محکوم خواهد شد.

آمار تجاوز در جهان به‌طور رسمی خیلی از کشورها میزان تجاوز در کشور خود را گزارش نمی‌دهند. در کشورهای مختلف معیارهای تجاوز با همدیگر فرق دارند. مثلاً در کشور سوئد ثبت تجاوز بالاتر از سایر کشور است. در این کشور اگر زن به دادگاه شکایت کند و اظهار دارد که همسرش بدون رضایت وی با او رابطه جنسی دارد به شکایتش رسیدگی رسیدگی خواهد شد.  این تجاوز نیز ثبت می‌شود. درحالی‌که در برخی از کشورها مثل ایران این‌گونه شکایت مفهومی ندارد و تجاوز محسوب نمی‌شود. هیچ زنی هم در این‌گونه کشورها امکان این را ندارد. که در این خصوص از شوهرش شکایت کند. زیرا در این کشورها معیارها متفاوتند و تجاوز به همسر یک تجاوز جنسی به رسمیت شناختن شده نیست. به‌ خاطر همین موضوع با وجود این‌که آمارهای رسمی در دست است. باید به معیارهای آن کشور نیز دقت شود

سخن آخر

اعمال فرد متجاوز در هیچ جامعه‌ای مورد پسند واقع نمی‌شود. این فرد با استفاده از موقعیت و قدرت خود شخصیت فرد دیگر را تخریب کرده و بدون رضایت او عملی را انجام می‌دهد که موجب آزار فرد قربانی می‌شود در جوامع امروزی تجاوز فقط لذا خلاصه نمی‌شود بلکه تجاوز مرد به مرد زن به مرد زن به زن نیز رایج است می‌توان با اعتماد نکردن به همه و نرفتن به جاهایی که برایمان آشنا نیست از بروز این حوادث جلوگیری کرد برخورد کردن با چنین مشکلی برای همه سخت از قربانیان این حادثه اغلب خود را گناهکار می‌دانند و همیشه خود را سرزنش می‌کنند. درصورتی‌که این‌گونه نیست. با گزارش این‌گونه متخلفان می‌توان به اجرای قانون و برخورد با متجاوز کمک کرد.

گروه وکلای دادشید

وکیل اصفهان

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button