وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

تمکین چیست + قوانین و شرایط مربوط به آن

تمکین چیست؟تمکین‌ خاص چیست؟

تمکین‌ عام چیست؟استثنائات تمکین چیست؟ضمانت اجرای عدم تمکین‌ زن‌از شوهر چیست؟تمکین چیست و در دوان عقد چه شرایطی دارد؟

و خیلی از سوال های دیگر که مطمئنا می‌خواهند که قبل از ازدواج بدانند. برای همین ما تصمیم به نوشتن این مقالات کردیم تا جواب تمام سوال های شما را بدهیم. پس اگر از این موضوع اطلاعی ندارید یا دارید ولی از جزییات آن اطلاعی ندارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 تمکین‌ چیست؟

اما بیاید قبل از آنکه به سراغ نکات تمکین‌ برویم با هم بررسی کنیم که اصلا تمکین چیست و چند نوع دارد. معنی اصلی تمکین در لغت نامه به معنی فرمان بردن و اطاعت کردم است.

ما دو نوع تمکین‌ داریم که در ادامه خیلی کامل و جامع درباره آن صحبت می کنیم. امروزه تمکین‌به این معنی است که زن‌خواسته های جنسی شوهرش را بدون کم و کاست بر آورده سازد.

اما همان طور که در بالا گفتین تمکین‌ دو معنی دارد. تمکین عام یعنی اطاعت کردن از شوهر به معنای رییس خانواده و تمکین خاص هم یعنی برآورده کردن خواسته های جنسی شوهر بی چون و چرا. تمکین‌کردن باید برای هر دو جنس صورت گیرد. یعنی همانطور که زن‌موظف است خواسته های جنسی شوهرش را برآورده کند مرد هم در قبال آن موظف است که خواسته های جنسی زنش را برآورده کند.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


تمکین‌ عام چیست؟

میتوان حکم جلب زوج را گرف

طبق ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی در روابط جنسی زناشویی مرد رئیس است و هر چه مرد گفت زن‌ باید انجام دهد. تمکین‌ عام به این معناست که انجام وظایف زن‌مثل کارهای خانه و مراقبت از زیبایی و بهداشت خود را به خوبی انجام دهد. طبق قانون ۱۱۰۸ مدنی اگر زن‌خانه بدون هیچ دلیل قانونی و منطقی از انجام تمکین شوهر خودداری کند هیچ نفقه ای به زن‌تعلق نمی گیرد.

طبق این قانون وظایف شرعی و جنسی بین زن و شوهر باید طبق قانون و عرف اسلامی باشد. و اگر شوهر از همسر خود خواسته غیر معقول و غیر عرفی بخواهد زن‌می‌تواند از همسر خود شکایت کند.

 تمکین‌ خاص چیست؟

طبق قانون ۱۰۸۵ مدنی زن‌ می‌تواند تا نگرفتن مهریه می‌تواند از انجام تمکین‌ از شوهر امتناع کند. ولی اگر امتناع کند نفقه ای به وی تعلق نخواهد گرفت. زن‌ می‌تواند تمکین‌ خاص را انجام ندهد تا مهریه ای به او تعلق بگیرد. یعنی می‌تواند بر اساس قانون از وظایف شرعی و جنسی که در قبال همسر خود دارد امتناع کند و از حق حبس خود استفاده نماید. این کار باعث از بین رفتن مهریه نمی شود. این ماده قانون یکی از استثنائات تمکین‌ است. البته استثنائات دیگری هم درباره تمکین‌ وجود دارد که در ادامه کامل به آن خواهیم پرداخت.

 استثنائات تمکین‌ چیست؟ 

همانطور که در بالا اشاره به تمام نکات تمکین‌ عام و تمکین خاص اشاره کردیم. در این قسمت از مقاله امروز می‌خواهیم به استثنائات تمکین‌ به نفع زن‌هم اشاره کنیم.

موانع شرعی

یعنی در این استثناء تمکین‌ زن‌می‌تواند چنانچه دارای موانع شرعی مانند روزه یا تهران یا نفاس دارد از تمکین‌خودداری کند. و در چنین مواقعی قانون پشت مرد نمی ایستد.

حق انتخاب منزل

طبق قانون ۱۱۱۴ قانون مدنی زن‌باید در خانه ای از شوهرش تمکین‌ کند که مرد تعیین کرده باشد. یعنی اگر انتخاب خانه قبل از عقد به زن‌واگذار شده باشد اگر زن نخواهد از شوهرش تمکین‌ کند شوهر نمی تواند حرفی بزند یا از همسرش شکایت عدم تمکین بکند.

حق حبس

در بالا به امتیاز مثبت و به نفع زن یعنی حق حبس اشاره کردیم. حق حبس یک امتیاز مثبت به نفع زن است. یعنی اگر خانمی که با همسرش ازدواج می کند ولی هنوز دوشیزه باشد می تواند از حق حبس خود استفاده کند. یعنی می تواند به شوهر خود بگوید که تا مهریه ام را پرداخت نکنی از تو تمکین نمی کنم.

 

تمکین

ترس از آسیب بدنی شرافتی و یا مالی

طبق ماده قانون ۱۱۱۵ مدنی اگر زن داخل خانه شوهرش امنیت جانی مالی و یا شرافتی چه در رابطه جنسی و چه در مواقع دیگر نداشته باشد می تواند شکایت کند. با این شکایت اگر از خانه شوهر برود قاضی حکم برگشت به خانه را برای زن صادر نمی کند. همچنین مرد را مجبور به پرداخت نفقه کند. ولی اگر مرد بخواهد با زن‌زندگی کند و زن هم مخالفتی نداشته باشد باید ضمانت بدهد . یعنی باید در دادگاه ضمانت بدهد که تا از حرکات زشتش دست نکشد زن‌را مجبور به تمکین‌ یا هر کار دیگری نکند. ولی اگر زن‌نخواهد با مرد زندگی کند قاضی خیلی سریع طلاق زن‌ را می گیرد.

 مبتلا شدن شوهر به بیماری مقاربتی

طبق قانون ۱۱۲۷ مدنی اگر مرد بعد از طلاق به یک بیماری خطرناک که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود مبتلا شود زن‌می تواند از تمکین امتناع کند. ولی با ارائه گواهی پزشکی شوهر به دادگاه می تواند نفقه هم دریافت کند‌.

 عدم مهیا نبودن منزل

اگر منزلی که زن‌ و شوهر در آن زنی می کنند مناسب رابطه نباشد زن می تواند از تمکین کردن شوهر خودداری کند‌. در تمام این استثنائات نفقه به زن‌ تعلق می گیرد.

تمکین‌به شرط مهریه

اگر هر یک از زوج ها زوج مقابلش را تمکین نکند می تواند در دادگاه شکایت کند‌. و اگر از زن این شکایت صورت بگیرد نفقه ای به زن‌ صورت نمی گیرد.

نشوز چیست؟ ناشزه کیست؟ شقاق چیست؟

نشوز در لغت نامه به معنی عصیان بودن و یا سرکشی زن‌ نسبت به همسر و شوهر و به معنی سرکشی از انجام وظایف جنسی است. ولی در قانون انجام وظایف جنسی را بیشتر وظیفه زن‌ می دانند ولی این تفکر و قانون کاملا اشتباه است در حالی که تمکین وظیفه هر دو زوج است. زنی که در مقابل شوهرش نافرمانی کند و از دستورات او اطاعت نکند ناشزه نام برده می شود.

مدارک لازم برای دادخواست الزام به تمکین

اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی

اصل سند مالکیت یا اجاره نامه خانه ای که در آن سکونت دارد که باید به نام زوج باشد.

اظهارنامه ای که در خصوص دعوت از زوجه به برگشتن و تمکین نمودن باشد.

اصل عقدنامه یا رونوشت

اجبار مرد به جدایی

رای غیابی تمکین

خیلی از زوجین مطمئنا این سوال برایشان پیش می آید که بعد از آنکه رای غیابی عدم تمکین گرفتند بعد چکار کنند؟ ما در ادامه این موضوع را کاملا به شما توضیح خواهیم داد.

وقتی مرد از زن‌ شکایت عدم تمکین می کند زن می تواند تا ۲۰ روز نسبت به حکم صادر شده اعتراض بکند. اگر در مهلت داده شده اعتراض بکند باید به شعبه ای که دادخواست عدم تمکین در آن صورت گرفته مراجعه کند‌. و در همان شعبه باید دادخواست اعتراض خود را ثبت نماید. که بعد با دلایل منطقی و مدرک اعتراض خود را به دادگاه ثابت کند‌.

تمکین کردن در دوران عقد (تمکین چیست)

در زمانی که زن  مرد در عقد هستند مرد باید نفقه همسر خود را بپردازد و چون زن‌در خانه پدرش زندگی می کنند نمی تواند مرد از زیر پرداخت نفقه شانه خالی بکند. همان طور که در قسمت استثنائات گفته شد و ذکر کردیم اگر زن باکره باشد و از حق حبس خود استفاده کند‌. مرد باید هم مهریه و هم نفقه را به صورت کامل به زن بدهد. و اگر تا زمانی که مهریه و نفقه را به زن نپردازد زن می تواند از تمکین کردن شوهر امتناع کند‌.

سخن آخر

در متن بالا تمام سعیمان را کردیم که به شما بگوییم که تمکین چیست و چه نکاتی دارد. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین حرفه ای و دوره دیده ما تماس حاصل فرمایید.

برخی از موانع نکاح

...

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۷۱۴۷۳۱۴

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button