وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

سیر تا پیاز مالیات (قسمت دوم)

در قسمت قبلی از مجموعه مقالات سریالی سیر تا پیاز مالیات در ارتباط با انواع این مسئله، نکاتی درباره سرانه املاک، مالیات ارز و سکه و سرمایه گذاری در مناطق آزاد صحبت کردیم. در قسمت دوم این مجموعه، قصد داریم در ارتباط با مالیات بر حقوق و سرانه‌ی CGT صحبت کنیم. در این قسمت از مجموعه مقالات کاربردی با ما همراه باشید.

مالیات بر حقوق

چه در حالتی که کارمند باشید و چه در زمانی که کارفرما باشید، یک سری تکالیف وجود دارند که در صورت عدم رعایت آن ها جریمه خواهید شد. همه ی این مسائل در نهایت کمک می‌کند تا اینکه ذخیره پول بیشتری داشته باشید و پول شما هدر نرود.

مالیات بر حقوق برای کارمند

مالیات بر حقوق برای کارمند

این افراد حقوق بگیر هستند. به یاد داشته باشید که هر سال توسط قانون بودجه، اعلام می‌گردد هر فردی که حقوق دریافت می‌کند تا چه سقفی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است. در سال ۱۴۰۰، قانون بودجه مبلغ ۴ میلیون تومان ماهانه را اعلام کرد. به نوعی اگر فردی ۵ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد تا مبلغ ۴ میلیون از پرداخت مالیات معاف است. مابقی در یک سری نرخ ضرب می‌گردد. این نرخ در قانون بودجه تعیین می‌گردد و معمولاً ۱۰ درصد می‌باشد.
در این مثال یک میلیون اختلاف ضرب در ۱۰ درصد می‌شود. پس مبلغ صد هزار تومان، مالیات بر حقوق این کارمند می‌باشد که کارفرما مکلف است که از حقوق کل کسر کند و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. اگر کارفرما این کار را انجام ندهد به میزان ۱۰ درصد جریمه می‌شود.

نکته‌ی حائز اهمیت

طبق ماده‌ی ۸۶، زمانی که کارفرما حقوق را واریز می‌کند تا پایان ماه بعد فرصت دارد که لیست مالیات بر حقوق کارمندان را به سازمان مالیاتی ارائه داده و پرداخت کند. بنابراین توجه کنید که اگر کارفرما هستید تکلیف کسر و پرداخت مالیات بر حقوق کارمندان و پرسنل بر عهده‌ی شما می‌باشد.

در چه مواردی معاف از پرداخت مالیات بر حقوق هستید؟

در برخی از موارد شما به عنوان حقوق بگیر و گاهی به عنوان کارفرما، معاف از پرداخت مالیات هستید. در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد.
  • معافیت ریالی، همان مسئله‌ای است که هر سال توسط قانون بودجه تعیین می‌گردد.
  • برای عیدی دریافتی از شرکت، معاف از پرداخت مالیات هستید.
  • برای حقوق بازنشستگی و خسارت اخراج، از پرداخت سرانه معاف هستند.
  • به بن‌های خرید دریافتی از شرکت مربوطه تا دو برابر میزانی بودجه‌ای که برای مالیات ریالی تعیین شده، سرانه تعلق نمی‌گیرد.

فرضا اگر میزان مالیات ریالی که توسط قانون بودجه تعیین شده، به مبلغ ۴ میلیون تومان باشد تا ۸ میلیون تومان بن غیر نقدی مالیات نمی‌گیرد. به نوعی کارفرما می‌بایست اگر کارت بانکی ارائه می‌دهد این کارت قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد. بلکه کارتی باشد که فرد بتواند با آن خوراکی و لوازم خانه خرید کند. پس حتماً کارفرما باید تاییدیه آن را از بانک بگیرد و به حوزه مالیاتی تحویل بدهد.

مواردی که مشمول پرداخت سرانه هستند

  • پاداش
  • اضافه کاری
  • حق ایاب و ذهاب

نکته‌ی بسیار مهم

طبق رأی دیوان عدالت و دادنامه‌ی ۲۸ صادر شده از دیوان عدالت اداری که به نفع قشر کار رای داده اند؛ اشاره شد که حق ایاب و ذهاب، حق کودک و مهد کودک و تمام مواردی که به عنوان مزایای شغل در نظر می‌گیرند، از این نوع مالیات معاف هستند. در خیلی از موارد دیده شده که مزایای در نظر گرفته شده در این حوزه را مشمول مالیات می‌کنند. در صورتی که کاملا اشتباه است.
جرایم مالیاتی

جرایم مالیاتی غیر قابل بخشش 

در قانون مالیاتی مستقیم، طبق ماده ی ۱۹۲ فقط سه جریمه‌ی غیر قابل بخشودگی داریم. به غیر از این سه جریمه، که در ادامه بیان می کنیم، تمامی جرایم قابل بخشودگی هستند. صرفاً کافی است نامه‌ای در مورد آن ها ارائه دهید.
۱. جریمه‌ی عدم تسهیم اظهارنامه
۲. جریمه کتمان درآمد
۳. هزینه‌های غیر واقعی ( نه غیر قابل قبول )

چه گونه از سازمان مالیاتی درخواست بخشودگی کرد؟

متاسفانه دیده شده که خیلی از افراد به درستی برای این کار نامه را ارائه نمی‌دهند. در خیلی از موارد خطاب نامه را اشتباه می‌زنند. این فوق العاده به کسب و کار شما لطمه می‌زند. به نوعی جهل به قانون باعث می شود پول‌ ما به هدر برود ما باید بتوانیم از راه های قانونی این پول را ذخیره کنیم. از این رو در ادامه روش صحیح انجام این کار را بیان خواهیم کرد.

- ابتدا می‌بایست نامه‌ای در برگه‌ی آچار بنویسید و اگر شخص حقوقی هستید (شرکت) با امضای مدیر عامل به سازمان مالیاتی ارائه دهید.
- این نامه باید خطاب به اداره کل امور مالیاتی باشد. ( جایی که پرونده شما موجود است. هر استانی در کشور یک اداره‌ی کل دارد. بررسی کنید که اداره‌ی کل استان شما کجا است. در بالای اوراق مالیاتی هم این اداره‌ی کل ثبت می‌گردد. )
- در خط اول نامه، اداره‌ی کل را باید مورد خطاب قرار داد و در خط دوم ممیز کل. به این صورت: ریس محترم امور مالیاتی ... با سلام!
- به یاد داشته باشید در متن نامه‌های بخشودگی می‌بایست به یک رفرنس اشاره کرد. به عنوان مثال: احتراما با عنایت به ترتیبات مقرر در ماده ۱۹۱ قانون مستقیم درخواست بخشودگی حداکثر جرایم فوق را دارم.

رابطه‌ی کارگر کارفرما نیازی به پرداخت سرانه ندارد

همان طور که گفته شد کارفرما می‌بایست تا یک ماه برای پرداخت مالیات کارمندان خود اقدام کند. در غیر این صورت می‌بایست جریمه پرداخت کند. اما این شرایط برای زمانی است که به صورت مستمر به فردی حقوق می‌دهد. اگر مستمر نباشد به نوعی رابطه کارگر و کارفرما برقرار است و لزومی ندارد.
مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT چیست؟

در تمامی کشورها زمانی که شما یک دارایی کسب می‌کنید می‌بایست درصدی از آن را به دولت بدهید. اگر از طریق کسب و کار خود مبلغی به دست می‌آورید باید ۲۵ درصد آن را به دولت پرداخت کنید. همچنین ممکن است منزل، خانه، سکه و خودرو خریداری کنید. در این صورت پس از فروش باید سرانه‌ی آن را نیز پرداخت کنید. دقت کنید در اینجا شغل شما در زمینه ی املاک، مستغلات، فروش خودرو، صرافی و طلا فروشی نیست.
- اگر کمتر از یک سال خرید و فروش کردید باید ۳۰ درصد از سود حاصل را پرداخت کنید.
- اگر بین یک الی دو سال چیزی را نگه دارید می‌بایست ۲۰ درصد سود حاصل را پرداخت کنید.
- اگر چیزی را بیشتر از دو سال نگه دارید و سپس بفروشید، می‌بایست ۱۰ درصد از سود حاصل را پرداخت کنید.

در خیلی از کشورها این قوانین وجود دارد. در کشور ما نیز این قوانین با ترکیب جدید دولت و وزیر اقتصادی که تمرکزش در مجلس بر طراحی این مالیات‌ها می‌باشد اجرا می‌گردد. همچنین باید بگوییم که مالیات علی‌الحساب تا پنج سال در ایران برقرار است. یعنی اگر شما امسال هم چیزی خریده باشید قانون با چند ماه تاخیر اجرا می‌گردد و می‌تواند به دوره‌های قبلی برگردن مجوز گرفته شود تا همه حساب‌ها رصد گردد.

تراکنش‌هایی که نباید بیشتر از تعدادی در روز باشند

اگر به یاد داشته باشید بانک مرکزی طرحی داشت که بیشتر از بیست تراکنش در روز نباشد. یا در یک ماه در یک هفته بیشتر از این مقدار تراکنش نباید باشد. این نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد. یعنی چقدر این حساب‌های ما کنترل می‌شود و چقدر این قضیه مالیات در کشور جدی است. چرا که افزایشی برای کسری بودجه رخ می دهد.

مالیات بر عایدی سرمایه برای ارز

مالیات بر عایدی سرمایه برای ارز

عایدی سرمایه بر ارز، تا دو هزار یورو یا معادلش به بقیه ارزها آزاد می‌باشد. اگر به پیش صرافی یا صرافی‌های فرودگاه امام با کارت ملی مراجعه کنیم، می‌گویند تا دو هزار یورو این قیمت با این نرخ می‌توانند به شما بدهند. این مبلغ براساس نرخ سنا می باشد. زیرا معمولا نرخ بازار مقداری بالاتر است. به علاوه نرخ نیما تجاری است و این دو نرخ‌ها مدنظر نیست. اما نرخ سنا نرخ دولتی می‌باشد. نرخ صرافی آزاد است و معمولا مقداری بالاتر است.

صراف‌ها تا دو هزار یورو یا مثلاً فرانکلین سوئد، سوئیس یا منات آذربایجان یا هر چیزی که می‌خواهید، معادلش با دو هزار یورو هر مبلغی که می‌شود ارز مد نظر شما را می‌دهند. مثلاً مبلغ دو هزار یورو معادل ۲۲۰۰ یا ۲۱۷۰ دلار است. تا این عدد را با نرخ سنا و با کارت ملی به شما می‌دهند. یک بار هم در سال اتفاق می‌افتد و بعد از آن می‌بایست با نرخ آزاد خرید کرد.

چرا یورو مبنا است؟

چون یورو از دلار معمولاً گرانتر است. به علاوه ضریب شکست بالاتری نیز در فارکس دارد.

سود حاصل از خرید و فروش ارز چگونه است؟

در مالیات سی جی تی می‌گویند تا مبلغ دو هزار یورو در سال معاف از پرداخت سرانه هستید. اما اگر بیشتر شد و خواستید خرید و فروش کنید می‌بایست عوارض آن را پرداخت کنید. مبلغی هم برای سود در نظر گرفته شده است. چیزی در حدود ۴۸ میلیون تومان که مجدد با همان ۲۰۰۰ یورو نسبت دارد. به نوعی می‌توانیم از خرید و فروش ارز تا ۴۸ میلیون سود به دست بیاوریم و نیازی به پرداخت ۳۰ درصد سرانه به دولت نیست. ولی بیشتر از این مبلغ می‌بایست ۳۰ درصد عوارض پرداخت گردد. این مسئله خیلی سخت گیرانه کنترل می‌شود. پیشنهاد ما این است که با احتیاط بسیار زیاد به این حوزه ورود پیدا کنید.

نکته امنیتی مهم برای خرید و فروش ارز

خیلی از اوقات افراد بعد از خرید ارز، شماره حساب فرد دیگری را می‌دهند. چرا که نمی‌خواهند مالیات پرداخت کنند. پس شما در این انتقال پول به حساب اشخاص خیلی مراقب باشید. در خیلی موارد، پول ها را بالا می کشند و متاسفانه کلاه‌برداری‌های زیادی در این زمینه دیده شده است. به جای این که ارزش پول حفظ شود به حساب شخص دیگری انتقال داده شده که آن را انکار می‌کند و دیگر در این تبادلات نمی‌توان اقدامی انجام داد.

با این حساب دست ما باز است...

در اقتصاد دارای تورمی مثل ایران، فرصت‌های زیادی وجود دارد. در واقع وقتی می‌خرید می‌بینید رشد خوبی دارد. هنوز هم علی‌رغم وجود سی جی تی و بقیه‌ی انواع مالیات‌ها، مالیات‌هایی که از ما گرفته می‌شود قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست. ممکن است ‌آن‌ها سود خیلی خوبی هم ببرند اما بیشتر آن را می‌بایست مالیات دهند. به گونه‌ای که ممکن است یک پزشک بیش از ۵۰ درصد درآمدش را مالیات دهد. از این نظر دست ما بازتر است. طلا، سکه و دلار از دیر باز می‌توانستند ارزش و جایگاه خود را حفظ کنند و پیشنهاد ما برای ذخیره پول به نحو احسن، طلا، سکه  و بورس است.

در پایان

در این دو قسمت در ارتباط با قوانین حاکم بر پرداخت سرانه صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که در خیلی از موارد ما به خوبی پول در می‌آوریم اما متاسفانه به خوبی نمی‌توانیم از آن را نگهداری کنیم و متاسفانه جهل به قانون باعث می‌شود پول زیادی هدر دهیم. اگر سوال دیگری در ارتباط با پرداخت سرانه مد نظر شما است تیم قوی و حرفه‌ای وکیل اصفهان در خدمت شما همراهان عزیز است تا شما را بیشتر راهنمایی کند. کافی است از طریق پل‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.
0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button