وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اثبات ازدواج موقت ثبت نشده + دعاوی مربوط به عقد موقت

اثبات ازدواج موقت ثبت نشده 

اثبات ازدواج موقت ثبت نشده : ازدواج در قانون اساسی کشور ما ایران، به دو شکل دائم و موقت پذیرفته شده است. پیوند زناشویی به شکل موقت، نوع تسهیل شده‌ای از قوانین و تعهدات را به همراه دارد. در نتیجه افرادی که توانایی تعهدات دائمی را ندارند، می‌توانند از ارتکاب گناهی ناپسند و آسیب‌زننده، در امان بمانند. اما این پیوند متفاوت میان زن و مرد، چه شروطی دارد؟ آیا ثبت آن به سختی عقد دائم می‌باشد؟ شرایط دریافت مهریه در این پیوند چگونه خواهد بود؟ برای اثبات عقد موقت چه راه‌ و روش‌های قانونی‌ای وجود دارد؟ اگر یکی از طرفین بخواهد زودتر از مدت معلوم، به رابطه پایان ببخشد به چه طریقی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ ما در وکیل اصفهان این صفحه را به بررسی تمام دعاوی و شکایاتی که حول محور ازدواج موقت شکل می‌گیرند، اختصاص داده‌ایم. از این رو در ادامه به همه‌ی این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نقدی بر ازدواج موقت

نقدی بر ازدواج موقت

متعه یا صیغه نام‌های دیگر پیوند زناشویی موقت هستند. اگر بخواهیم بدون جبهه‌گیری به آن بنگریم، باید آن را یک داروی منحصر به فرد برای افرادی خاص در جامعه بدانیم. بسیاری از افراد مانند جوانان بی‌سرمایه، در مقطعی از زندگی خود امکان تشکیل خانواده را ندارند. این در حالی است که انرژی غریضی آن‌ها بیدار شده و به دنبال راهی برای خروج است. به علاوه بسیاری از قشرهای دیگر در جوامع هستند که هیچ‌گاه توان پذیرفتن تعهدات عقد دائم را نخواهند داشت. برای مثال افراد با آسیب‌های خاص روانی مانند اوتیسم، نمی‌توانند از پس اداره‌ی یک زندگی بربیایند. این در حالی است که کنترل غرایز برای این اشخاص به مراتب دشوارتر از افراد عادی می‌باشد.

تقریبا هیچ فرهنگ دیگری برای این افراد با نیازهای خاص راه‌حلی ارائه نداده است. اما در اسلام به تمام انسان‌ها و نیازهایشان توجه شده است. حال اگر عده‌ای فرصت‌طلب از یک دارو که برای افراد خاص تهیه شده، سواستفاده می‌کنند نمی‌توان آن دارو و سازنده‌اش را سرزنش کرد. پس فراموش نکنیم ازدواج موقت تنها برای یک سری از افراد با شرایط خاص ارائه شده است و همواره توصیه شده که اگر امکان تعهدات دائمی را دارید یا می‌توانید صبر پیشه کنید، از رو آوردن به آن بپرهیزید. اما این رابطه نیز بدون چارچوب نمی‌باشد. بلکه تعهدات آن تسهیل شده است.

شروط صیغه و روش ثبت آن

در ازدواج موقت با شروطی سه‌گانه شامل تعیین مدت، مهریه و خواندن صیغه مواجه هستیم. در صورتی که یکی از این شروط رعایت نشود، متعه باطل خواهد شد. در صفحه‌ی دیگری از وکیل اصفهان، به طور کامل درباره‌ی صیغه توضیح داده‌ایم. پس اگر مسائل بیشتری در این رابطه ذهنتان را درگیر کرده، می‌توانید به آن رجوع کنید. اما در این جا می‌خواهیم روش‌های اثبات و دعاوی مربوط به آن را بررسی کنیم. برای این موضوع لازم است پیش‌تر با روش‌های ثبت ازدواج موقت آشنا شوید. ابتدا باید بدانید که برخلاف ازدواج دائم، ثبت این نوع از پیوند زناشویی الزامی نیست. هر چند دفاتری نیز هستند که برای متعه سند صادر می‌کنند اما صیغه‌ی غیردائم می‌تواند در خلوت میان زن و مرد و توسط خود آن‌ها نیز خوانده شود. به‌طوری که حتی نیاز به شاهد یا سند کتبی نیز ندارند. ولی آیا این محرمانگی، به نفع طرفین است یا به ضررشان؟

اثبات ازدواج موقت

اثبات ازدواج موقت

در این جا خودتان می‌توانید به پاسخ سوالی که مطرح شد برسید. به طور کلی چند روش قانونی برای اثبات هر ادعایی، از جمله خوانده شدن صیغه، در دادگاه وجود دارد که به آن ادله‌ی اثبات دعوی گفته می‌شود. این دلایل که توسط قانون‌گذاران تعیین شده‌اند همانند مهر تاییدی محکم بر ادعای شما خواهند بود. این ادله شامل اقرار متهم، سوگند خوردن او، در دست داشتن اسناد رسمی و علم قاضی می‌باشند. در اینجا کاربرد هر کدام از آن‌ها را برای اثبات ازدواج بررسی می کنیم.

  • سند کتبی

همان طور که پیش‌تر گفتیم دفاتر رسمی ازدواجی وجود دارند که پس از خواندن صیغه به شما سندی ارائه می‌دهند که مدت، میزان مهریه و امضای طرفین در آن ثبت شده است. این مدرک دلیلی بسیار خوب و قابل اعتبار برای اثبات وجود پیوند میان یک زن و مرد خواهد بود. ولی اگر طرفین تمایلی به این کار ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان صیغه را بخوانند نیز مانعی برای در دست داشتن یک سند کتبی وجود ندارد. در این شرایط زن و مرد می‌توانند یک دست نوشته تنظیم کنند و پای آن را امضا کنند. چنین سندی کتبی‌ای نیز می‌تواند نزد مراجع قانونی قابل استناد باشد.

  • اقرار

در بیشتر مواقع این زنان هستند که بنا به شرایطی همانند بارداری نیاز به اثبات وجود پیوند زناشویی خواهند داشت. بهترین دلیل و مدرک قابل استناد برای این کار، همان سند کتبی می باشد. با این حال ممکن است بسیاری از این موضوع آگاهی نداشته باشد و اکنون که نیاز به اثبات دارند دستشان به جایی بند نباشد؟ آیا هیچ دلیل دیگری برای ثابت کردن وجود ازدواج موقت در دست نیست؟ یکی از ادله‌ی دیگر اقرار مرد به صیغه است. همچنین در مواقعی خاص مرد وادار به اقرار می‌شود. مثلا در شرایط بارداری و با انجام آزمایش‌های پیشرفته، دیگر راه گریزی برای او وجود ندارد.

  • شهادت

در این نوع از پیوند زناشویی، برخلاف نوع دائم آن، الزامی به حضور شاهد وجود ندارد. یعنی زن و مرد می‌توانند صیغه‌ را در خلوت میان خودشان و به طور محرمانه جاری کنند. اما از دیگر ادله‌ای که می‌توانید در دادگاه به آن استناد کنید، حضور تعدادی شاهد در زمان خوانده شدن جاری شدن ازدواج موقت می‌باشد. از ادله‌ی قانونی‌ای که می‌توانستید به آن استناد کنید این سه مورد بسیار مهم و کمک‌ کننده می‌باشند.

  • علم قاضی

همان طور که گفتیم قانون یک سری ادله‌ی قانونی برای اثبات دعاوی تعیین کرده است. اما گاهی مدارک دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به جریان پرونده و آگاهی بخشیدن به شخص قضاوت‌کننده، کمک کنند. به این مدارک اماره می‌گویند. در صفحات دیگر وبلاگ به طور مفصل راجب اماره‌ها صحبت کرده‌ایم. اما برای اثبات ازدواج موقت اماره‌ها، مگر چند مورد خاص، کاربرد چندانی ندارد. برای مثال اگر زنی مهریه دریافت کرده باشد و برای آن سندی مانند سفته، چک یا رسید داشته باشد، احتمالا بتواند از آن طریق وجود صیغه را ثابت کند. برای این موضوع حضور وکیلی کاربلد بسیار مهم و تاثیرگذار است.

دعاوی مربوط به عقد موقت

دعاوی مربوط به عقد موقت

به طور کلی طرفین در ازدواج موقت بیشتر برای سه دلیل به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند. در ادامه این سه دعوی برای صیغه را بررسی خواهیم کرد.

  • اثبات زوجیت

با تمام مواردی که بیان شد واضح است که ثبت متعه الزامی نمی‌باشد. اما اگر در این میان بارداری اتفاق بیفتد، وجود این رابطه‌ی قانونی بایستی اثبات شود. همچنین اگر یکی از طرفین، قبل جاری شدن صیغه، شرط کرده باشد که پیوند زناشویی میانشان در جایی ثبت شود، یا پس از انجام آن به این توافق برسند، می‌توانند از طریق طرح دعوی طرف مقابل را ملزم به ثبت ازدواج موقت کنند.

  • مطالبه مهریه

به دلیل آن که این نوع از پیوند زناشیی نیاز به ثبت ندارد، مطالبه‌ی قانونی مهریه در آن اندکی به روش متفاوتی انجام می‌شود. برای الزام مرد به پرداخت مهریه در ازدواج موقت، می‌بایست از طریق مراجع قانونی طرح دعوی صورت بگیرد. پس از آن در صورتی که زن بتواند خوانده شدن ضیغه را ثابت کند، مرد به پرداخت مهریه‌ی تعیین شده ملزم خواهد شد.

  • الزام بذل مدت باقی مانده

همان گونه که حق طلاق در ازدواج دائم با مرد می‌باشد، تصمیم برای اتمام زودتر از موئد متعه نیز با مرد می‌باشد. به این شکل که اصطلاحا می‌گویند مدت باقی‌مانده را به زن می‌بخشد. در این شرایط زنان فقط از دو طریق می‌توانند برای اتمام صیغه تصمیم بگیرند. اول آن که از سوی مرد برای این کار وکالت داشته باشند. و دیگر آن که در صورت ادامه‌ی آن رابطه دچار سختی و آسیب شوند. در این هنگام می‌توانند با مراجعه به مراجع قانونی و اثبات شرایطشان، بدون نیاز به بخشش مرد از قید تعهدات ازدواج موقت آزاد شوند.

سخن آخر

با توجه به تمام مسائلی که بیان شد احتمالا متوجه شده‌اید که ثبت ازدواج موقت با وجود این که الزامی نیست، اما برای آسایش زنان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اما چنان چه درگیر مسائل مربوط با صیغه شده‌اید و سند رسمی‌ای برای اثبات آن ندارید، می‌توانید از مهدی علیجانی، وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، راهنمایی بگیرید. منتظر نظرات شما هستیم.

گروه وکلای دادشید

2 نظر
م 28 آبان 1402 پاسخ

نامزدم‌‌که‌عقد‌دائمی‌کردیم‌ بایه‌نفر‌دیگه‌ازدواج‌موقت‌کرده‌چجوری‌اونو‌ثابت
کنم‌به‌دادگاه‌تاطلاق‌بگیرم‌؟هیچ‌مدرکی‌ندارم

    mehdi alijani 29 آبان 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. هر نوع ازدواج مرد بدون اذن همسر اول موجب ایجاد حق طلاق برای زن می شود
    2. اثبات این موضوع بر عهده زن هست یک اصطلاح در حقوق داریم (البینه علی المدعی) یعنی هر شخصی که ادعایی دارد باید نسبت به اثبات این ادعا برای دادگاه دلیل قانع کننده و محکمه پسند ارائه کند.
    3. دو نفر شاهد سند اقرار شخص علم قاضی مواردی هستند که می توانید با آن ادعای خود را به اثبات برسانید
    4. در موضوع حاضر که شما این ادعا را دارید باید بتوانید برای دادگاه ثابت کنید که با توجه به اینکه متاسفانه ازدواج موقت در سیستم دفاتر ازدواج ثبت نمی شود در نتیجه اثبات این موضوع بسیار سخت هست مگر اینکه دفترازدواج را بشناسید و از همه مهمتر دفتر ازدواج با شما با شما جهت ارائه گواهی ازدواج موقت همسرتان همکاری نماید.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button