وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

وظایف زن در خانه طبق قانون ایران و مسئولیتهای قانونی زن و شوهر در زندگی

زنان و دختران همواره در طول تاریخ برای آمادگی ازدواج و شروع زندگی زناشویی به تمرین مهارت‌هایی مانند آشپزی، خیاطی و کارهایی از این قبیل می‌پرداختند. مردان نیز همواره تصور می‌کردند وظایف همسر آن‌ها پخت و پز، تمیز کردن خانه و رسیدگی به فرزندان است. با پیشرفت جایگاه زنان در اجتماع و هم پا شدن آن‌ها با مردان در کارهای بیرون از منزل، این سوال که آیا انجام کارهای منزل وظیفه‌ی قانونی زنان است یا تنها به صورت عرف جوامع درآمده است، ذهن بسیاری از فعالان اجتماعی و خانم‌ها را درگیر خود کرده است. ما در وکیل اصفهان در این مقاله به بررسی وظایف و مسئولیت‌های زنان در خانه‌ و زندگی مشترک، خواهیم پرداخت. همچنین نگاه اسلام را در مورد کار کردن بانوان در خانه‌‌ زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد. به علاوه حق و حقوق آن‌ها به عنوان یک خانم متاهل را در فقه اسلامی و قوانین کشورمان بازگو خواهیم کرد. (وکیل خانواده در اصفهان)

زن و وظایفش در خانواده در ایران

حقوق و وظایف زن در قانون

زنان از ابتدای تاریخ تاکنون، در تمام جهان، از حق و حقوقی کمتری نسبت به مردان برخوردار بوده‌اند. حتی خود زن‌ها نیز این موضوع را پذیرفته و از این اصول به عنوان حقیقتی درست و انکار‌ناپذیر پیروی می‌کنند. عده‌ای دلیل این نابرابری در حقوق را این موضوع می‌دانند که قانون‌گذاران تمام دوران‌ها مردان بوده‌اند. اما طبق ادعای ما مسلمانان قوانین ما ساخته‌ی دست بشر نیست. بلکه تماما از سوی حق و طبق طبیعت و سرشت آدمیان بیان شده است. از این رو در قوانین اسلامی نباید حق هیچ فردی به عنوان یک انسان ضایع شود. پس زنان نیز در حقوق انسانی با مردان برابر و یکسان‌اند. اما آزادی مطلق در سراسر طول عمر و طبعا در زندگی زناشویی، برای هیچ کدام از آن‌ها، زن یا مرد، پذیرفته شده نیست. بلکه انسان‌ها باید طبق یک سری اصول و چارچوب عمل کنند. و هر کدام وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وظایف زنان در زندگی زناشویی

همان طور که اشاره کردیم مسئولیت‌های یک زن متاهل در خانه برای همه‌ی مردم تقریبا شناخته شده است. دستپخت خوب، خانه‌ی تمیز و مرتب و بچه‌هایی باادب و پاکیزه از جمله ویژگی های یک زن خوب در جوامع است. اما این موارد مربوط به قوانین رسمی کشور است یا طبق عرف از خانم‌ها همچنین انتظاراتی می‌رود؟ آیا قانون با عرف در مورد این وظایف موافق است؟ کدام یک از موارد ذکر شده در شرایط قانونی ازدواج نیز ذکر شده‌اند؟ آیا شوهر می‌تواند از همسر خود چنین انتظاراتی داشته باشد و در صورت اهمال برخورد قانونی انجام دهد؟ در قانون چه مواردی به اسم وظایف زن ذکر شده‌اند؟ اگر زن از این مسئولیت‌ها خودداری کند چه حکمی نزد مراجع قانونی برای او صادر خواهد شد؟ آیا سر باز زدن زن از وظایف عرفی جامعه نیز همان حکم را خواهد داشت؟ در ادامه مطلب به بررسی پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

وظایف زنان در زندگی زناشویی

مسئولیت‌های قانونی زن و شوهر در زندگی زناشویی

طبق قوانین اسلام و مقررات کشور ما، زن و مرد در زندگی زناشویی و خانه‌ی خود وظایفی نسبت به یک‌دیگر دارند. وظایف مرد نسبت به همسر خود تامین مایحتاج زندگی زن و فرزندان و فراهم کردن رفاه آن‌ها است. همچنین محافظت از خانواده در برابر حوادث نیز بر عهده‌ی او می‌باشد. در عوض زنان باید سرپرستی مرد در زندگی مشترک را بپذیرند. این پذیرش به معنی تکمین در مسائل جنسی و رفع نیاز همسر و کسب اجازه برای خروج از منزل است. همچنین تبعیت از شوهر برای مسائلی همچون محل زندگی، اشتغال و تحصیل بر زنان لازم است مگر این که در عقدنامه برای تصمیم درباره‌ی این مسائل وکالت گرفته باشند. اگر خانم‌ها یکی از این موارد را رعایت نکنند همسر آن‌ها می‌تواند برخورد قانونی داشته باشد. اما انجام کارهای منزل از مسئولیت‌های واجب آن‌ها نیست و مردان نمی‌توانند آن‌ها را مجبور به انجام این امور کنند.

موارد مجاز برای نقض این قوانین

با وجود اینکه قوانین کاملا واضح و روشن است همواره تبصره‌هایی وجود دارد که در صورت پیش آمدن شرایطی خاص افراد مجاز به نقض آن‌ها می‌باشند. برای مثال در تمام وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد رعایت حد و حدود الهی از اهمیت بالاتری برخوردار است. از این رو هر خواسته‌ی مرد که عملا بر زن واجب است اگر نقض فرمان‌های الهی باشد، زن باید از انجام آن‌ها خودداری کند. همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که امتناع زنان از وظایفشان ایرادی نخواهد داشت. برای مثال عذر شرعی دلیلی برای ترک تمکین است. و یا اینکه زن در صورتی که جان یا شرافتش به خطر بیوفتد می‌تواند بدون اجازه از خانه خارج شود. در مقابل با اینکه امور خانه وظیفه‌ی زن نیست مرد می‌تواند هنگام ازدواج در شروط این وظایف را به عهده‌ی او بگذراد و اگر همسرش آن را بپذیرد باید مسئولیتش را به درستی انجام دهد.

مسئولیت‌های قانونی زن و شوهر در زندگی زناشویی

اخلاق در کنار قوانین

وظایف انسان‌ها همواره در برابر قانون‌های کتبی نیست. بلکه در اکثر مواقع این وجدان و اخلاق است که رفتار آدمیان را هدایت می‌کند. از این رو در زندگی زناشویی نیز در نظر گرفتن اخلاقیات و رعایت حال همسر از اصول خشک و بی انعطاف بسیار مهم‌تر است. به همین خاطر اکثر زنان انجام امور خانه را در برابر فعالیت بیرون از منزل همسرشان، به عهده می‌گیرند. به همین خاطر تقسیم کارهای بیرون برای مردان و کارهای منزل برای زنان، قانونی نانوشته ولی بسیار محکم است. البته باید توجه داشت که این تقسیم وظایف مربوط به زندگی‌های سنتی است. در حالی که امروزه زنان نیز پا به پای مردان کار می‌کنند. آن‌ها با وجود اینکه حقوقشان طبق قانون متعلق به خودشان است در تامین مایحتاج زندگی نیز به شوهرشان کمک می‌کنند. از این رو وظایف خانه باید عادلانه تقسیم شود و هیچ کدام به تنهایی بار آن را به دوش نکشند.

کار کردن زن در خانه از نگاه اسلام

کار کردن زن در خانه از نگاه اسلام

عده‌ای برای کم ارزش نشان دادن انجام امور خانه توسط زنان و جلوه دادن کار به این شکل که انجام این امور وظیفه‌ی شرعی آن‌ها است، همواره تقسیم وظایف پیامبر را یادآور می‌شوند. بر این اساس پیامبر اسلام امور خانه را به حضرت فاطمه سپرد و کارهای سنگین و خارج از منزل را به حضرت علی واگذار کرد. این الگو نه تنها در اسلام بلکه در تمام تمدن‌های طول تاریخ نیز وجود داشته است. اما در اسلام موارد زیادی نقل شده که نشان می‌دهد این کار لطف زن و نه وظیفه‌ی اوست. مثلا از پیامبر نقل می‌کنند که اگر زن لیوانی آب به دست شوهرش بدهد گویی در راه خدا جهاد کرده است. همچنین از مردانی که در امور خانه به همسرانشان کمک می‌کنند نیز به خوبی یاد شده است. زیرا امور خانه وظیفه‌ی حتمی زنان نیست. به علاوه وجود کنیز در خانه‌ی حضرت فاطمه نیز بیانگر همین حقیقت است.

حقوق زنان در زندگی زناشویی طبق شرع و قانون

طبق قانون اسلامی و کشور ایران، زنان در زندگی زناشویی یک سری وظایف دارند که به آن‌ها اشاره کردیم. اما در برابر از حقوقی نیز برخوردار خواهند شد. مهریه، نفقه و اجرت‌المثل از حق و حقوق تعریف شده در قانون برای بانوان است. شرایط دریافت مهریه به صورت عندالمطالبه است. یعنی هر زمان زن بخواهد باید پرداخت شود. نفقه نیز از امور واجب بر مردان است که باید رفاه همسرشان در زندگی زناشویی را فراهم کنند. اما اجرت المثل برای انجام اموری است که زنان انجام می‌دهند ولی وظیفه‌ی قانونی آن‌ها نیست. انجام امور مروبوط به خانه نیز از همین موارد است.

حقوق زنان در زندگی زناشویی طبق شرع و قانون

سخن آخر

ازدواج پیوندی برای محبت و علاقه‌ی دو طرفه است. اما پایه و اساس آن قوانین، حقوق و وظایف طرفین نسبت به یکدیگر است. به طوری که عدم رعایت هر کدام از آن‌ها می‌تواند ریشه‌ی عشق در زندگی زناشویی را به نابودی بکشاند. خشک شدن ریشه‌های ازدواج با پایان زندگی مشترک همراه است. زنان همواره به دلیل عدم آگاهی از حقوق خود در پروسه‌ی پایانی زندگی مشترک دچار ضرر و زیان بسیاری می‌شوند. از این رو بهتر است پیش از ازدواج با مراجعه به افراد مطلع از قوانین، آگاهانه قدم به زندگی مشترک بگذارند. همچنین زنان و مردانی که در گرفتن حق و حقوقشان در زندگی مشترک یا پروسه‌ی طلاق دچار مشکل یا سردرگمی شده‌اند، می‌توانند از مشورت مهدی علیجانی، بهترین وکیل پایه یک دادگستری از نظر مردم اصفهان و وکیل طلاق در اصفهان، بهره‌مند شوند.

09137147314

25 نظر
امیر 14 دی 1402 پاسخ

سلام
ازنظر قانون مهریه نفقه اجرت المثل وکلا همه چیز حق زن هست
ولی زن هیچ گونه وظیفه ای درزندگی ندارد اگر هم کاری انجام میدهد از بزرگواریش هست
وهرموقع دلش خاست میتونه بره بیرون، شبها بیرون از خانه بمونه غذانپزه بچه داری نکنه نظافت خانه وکلا خانه داری اجبارنیست ومرد هیچ حقی نداره شکایت کنه چون دراخر هیچ حکمی به‌نفع مرد صادر نمیشه وتمام مطالبات زن بایدپرداخت کنه که درصورت عدم پرداخت زندان درانتظارشه
خوب مگه آدم دیوانس که ازدواج کنه که صبح ها قبل از رفتن کار صبحانه آماده کنه ظهربیادخونه ناهار وشب شام بپزه بچه داری وخانه داری هم بامرد
فقط ی آقا بالاسر آوردن توخونه س زن گرفتن
آقایون مجرد هیچ وقت هیچ وقت هیچ وقت ازدواج نکنید بخدا هیچ خوشبختی درانتظارتون نیست بااین قوانین ایران
التماس تفکر برای مجردین
و
انشالله قوانین بازنگری وتصحیح بشن

    mehdi alijani 14 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    دوست عزیز چرا ناراحت میشی قرار نیست با ازدواج کسی تجارت کنه
    ازدواج مسابقه نیست
    ازدواج قمار نیست
    ازدواج رینگ بکس نیست
    ازدواج یه تعهده
    تعهده باهم بودن
    باهم بودن ماندن و خوشبخت شدن
    ازدواج حس امنیته و دادن آرامش به طرف مقابل
    ازدواج رو با چیزهای سطحی قیاس نکنید
    و نهایتا اینکه
    up to you
    همه چیز به خود شما بستگی داره
    خوشبختی یا بدبختی شما به خود شما بستگی داره
    در هر حال موفق باشید و خوشبخت

ناشناس 15 دی 1402 پاسخ

حرفهای دوستمان که میگه نباید بااین قوانین ایران واخوندی زن گرفت کاملا درست ومتین هست.ما که زن گرفتیم وتا می‌آییم تکون بخوریم نفسمون حبس می‌کنند واگر حرفی بزنیم باید مال پدری ومال هفت جد پشتمون رو جمع کنیم وبدیم بهشون تا شاید شاید دست ازسرمان بردارند وبتونیم زنده بمونیم وتااخر عمر گدایی کنیم که گشنگی نمیریم..این حکومت آخوندی فقط اومده وهرروز یه قانون یا یه ماده جدید می‌سازه وکشور ومردم را نابود میکنه..وتا زمانی که قانون ماده داشته باشه فقط میزاید..اگر قانون نر بشود دنیا خوب می‌شود.وارامش به مردم میرسه..

    mehdi alijani 15 دی 1402 پاسخ

    سلام دوست عزیز
    چرا همه چیز رو سیاه می بینید
    درسته قانون ظاهر به نفع خانمها نوشته شده ولی انقدر راه گریز و فرار برای آقایون پیش بینی شده که به شخصه تا بحال ندیدم زنی بتواند تمام حق و حقوق قانونی خودش را از دادگاه بگیرد
    زندگی همه ما ائین بالاهای زیادی دارد و اگر ابتدای زندگی مشترک را بخاطر بیاورید همه زوجین مدعی این هستند که خوشبخت تر انها روی زمین نیست
    مشکل درست از جایی شروع می شود که طرفین به چالش بر می خرند و هیچ یک از ایشان نمی خواهد از مواضع خودش کوتاه بیاید
    غافل از اینکه هر دو روی یک کشتی زندگی می کنند و کمر به نابودی کشتی (اینجا منظور دامن زدن به اختلافات خانوادگی است) به معنای نابودی دو طرف هست
    خلاصه اینکه خیلی مسائل باید در نظر گرفت و نظر داد و نمی توان یکطرفه به قاضی رفت
    توی پست هایی که در اینستا می نویسم سعی کردم این چالشها را مورد بررسی و کنکاش قرار دهم
    در هر حال موفق باشید

محمد 14 بهمن 1402 پاسخ

کلا ازدواج حرامه . کسی خودشو بدبخت نکنه . من ۲۶ سالمه تقریبا ۳ ساله ازدواج کردم .
از رو اول زندگیم اختلاف شروع شده .
خونه که شام ناهار خووم درست میکنم . تمیزی ظرف شستن خودمم . انگار مجرد دارم زندگی میکنم فقط ی نون خور به خودم اضاف کردم رابطه زناشویی که تعطیل وجود نداره
به زور دو کلمه صحبت میکنم .
کلا توی این مملکت زن گرفت حرامه .. اینی که میاد میگه ن فقط تو اینجوری شعر اضافی نگین همه همینن . فقط از ترس مهریه های سنگین نمیتونن صحبت کنن . همه دخترا هم مثل همن .
ازدواج نکنید
کردید بدبخت میشین.

    mehdi alijani 16 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    متاسفم برای موقعیتی که در اون گرفتار شدید، امیدوارم هر چه زوددتر همسر شما نسبت به اصلاح خودش و انجام وظایف زناشویی تجدیدنظر کنه و زندگی روی خوش به شما نشان بدهد
    برادر زندگی که از روی ترس باشه اسمش زندگی نیست باید دید هدف شخص از زندگی چیه یه برگشت بزنید به قبل از ازدواج و دوران نامزدی و عقد و سر سفر عقد ، کسی شما رو مجبور به عقد و ازدواج نکرد
    بنظرم با همسرتون و یا کسی که مورد اعتماد و قبول ایشان هست صحبت کنید و حتما به یک مشاور خانواده متخصص مراجعه کنید و مشکلات خودتون رو از طریق مشورت و مذاکره حل کنید
    ازدواج زیبایی های خودش رو داره و امیدوارم شما هم طعم زندگی خوشبخت و سعادتمند و بچشید
    موفق باشید

حسین 15 بهمن 1402 پاسخ

من هم با ازدواج نکردن با این قوانین مسخره ایران موافقم آدم خونه باباش باشه هم به اونها میرسی هم خدا بیشتر ازت راضیه که به پدر مادرت رسیدگی کردی حداقل منتی مادرت سرت نداره برای کارهای خونه

    mehdi alijani 16 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    با ازدواج نکردن موافق نیستم
    شما نمی توانید تمام نیازهای خودتون رو به تنهایی بزطرف کنید
    ابتدا عاقلانه و بعد عاشقانه ازدواج کنید
    در مرحله بعد از شناخت سعی در رسیدن تفاهم با اولویت خواسته ها و زندگی مشترک اقدام کنید
    احتلاف در همه زندگی ها بوجود میاد، اونچه که مهمه این هست که چطور با تفاهم و توجه اولویت های زندگی نسبت به رفع اختلاف و مشکلات اقدام کنید.
    وکیل خانواده اصفهان
    موفق باشید

مها 17 بهمن 1402 پاسخ

سلام ازدواج کردن خوبه وقتی دو طرف همدیگر رو دوست دارن می تونن راحت مشکلاتشان رو حل کنن خدا رو شکر من 13ساله ازدواج کردم از زندگیم راضیم. از نظر من کسی که راضی نیست همسرش دوستش نداره یا خودش همسرشو یعنی عشق یک طرفه

    mehdi alijani 18 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    بسیار هم عالی با آرزوی خوشبختی و زندگی سعادتمند برای شما
    موفق باشید

نصیر 05 اسفند 1402 پاسخ

سلام دوستان بنده هم مخالف قوانین موجود هستم هر جوانی که پا در راه ازدواج بزاره تا بیاد برسه پای سفره عقد و امضای خانم را بگیره علاوه بر شرایط ضمن عقد که کلا به نفع خانم هست باید تعداد سکه های سال تولد یا حداقل ده برابر توان نداشته خودش را به گردن بگیره و هر انتظاری از روز فردای عقد از زندگی داشتی با تهدید و به اتکای همین قوانین دادگاه ها محکوم و از هستی ساقط میشی

مسعود 08 اسفند 1402 پاسخ

با سلام و درود
نظرات همه دوستان و کارشناس محترم مطالعه کردم .
به هر حال زندگی کردن خود قانونی دارد .مثلا اگر شما با برنامه ریزی و هدفمندی به سمت دریا برای استفاده و لذت بردن از آن بروید و وقتی به دریا رسیدین بدون آشنایی و اطلاع از توانمندی خود پا به دریا بگذارید امکان غرق شدن را دارید و اگر با آموزش های قبلی و آشنایی با موج ها به دریا بروید ضمن لذت بردن از فضای شنا و دریا زمان خود را با خوبی و خوشی سپری می کنید .
زندگی مشترک هم دقیقا همینطور است .
اگر ما با قوانین زندگی مشترک ، طرز برخورد با همسر ، آشنایی با حق و حقوق های همسر ( چه زن و چه مرد) آشنا نباشیم نمیتونیم در یکی از مهمترین انتخاب های زندگی پا بگذاریم .
هر چند انتخاب بر متاهل یا مجرد بودن حق هر کسی است ولی در کنار معشوق زندگی کردن رنگ فضای دنیا را تغییر می دهد.درواقع ما در ازدواج به دنبال آرامش و لذت و نیز اشتراک آن با فرد دیگر می گردیم نه به دنبال فرافکنی و انگار و تشویش و …
اگه با تفکرات مثبت پا پیش بزاریم و با آگاهی از حق و حقوقات شخص مقابل زندگی را شروع کنیم و با داشتن حس مسئولیت ، ادامه زندگی بدهیم ، طبعا از زندگی مشترک لذت خواهیم برد .
ولی اگر با یک دید و سبقه منفی به هر دلیلی ، پا در این میدان بگذاریم ، طلاق و جدایی ، انتهای مسیر زندگی مشترک ما خواهد بود.

با تشکر

    mehdi alijani 09 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- سپاسگزارم از لطف شما
    2- در ازدواج مردها به دنبال آرامش هستند و زنها به دنبال توجه بنظر من که طی ده سال هزاران مشاوره خانواده داشتم و کلاسهای حقوق خانواده را برگزار می کنم اگر زن و مرد به این دو اصل توجه داشته باشند قسمت زیادی از مشکلات آنها حل میشه
    3- فرض دیگه ای که هست زن و مرد باید به این نکته توجه داشته باشند که طرف مقابل علایق خواسته ها و جهان بینی متفاوتی با آنها دارد و بعضا این خواسته ها با هم در تضاد می شوند باید یاد بگیرند یکدیگر را درک و ابتدا با گفتگو و درک متقابل و در برخی موارد از خود گذشتگی نسبت به حل مشکل اقدام نمایند، شاید این جمله را شنیدید که بعضا زن و شوهر می گویند : درکت نمی کنم ، این همومن تضاد ساختاری هست که زن و مرد معمولا در ابتدای زندگی با اون مواجه می شوند.
    4- مذاکره
    احترام متقابل
    تعهد
    درک متقابل
    صبر
    و گذشت
    کلید هایی هستند که زن و مرد در مواجه با مشکلات باید از اونها استفاده و اجازه ندهند اتفاقات باعث بر هم خورد آرامش و بنیان زندگی مشترک بشود.

    سپاسگزارم موفق پیروز و سربلند باشید

Mustafa 11 اسفند 1402 پاسخ

سلام نمیدونم این کارشناسایی که میگن ازدواج خوبه اخه ما کسایی که ازدواج کردیم اشتباه میگیم یا این کارشناسایی که ازدواج نکرده و براساس نظریه صحبت میکنند داداش من یک مردم مهریه رو سرم تا میخوام صدا بلند کنم میگه مهریه بده صبح سر کار میرم تا شب گچکاری میکنم تا نون دربیارم شب میام میگه وظیفه من نیست دیگ کنم میگم بچه چرا درسش عقب افتاده تو خونه میگه وظیفه من نیست پول بده کمک کنم درس یادش بدم دختر گریه میکنه میگم چرا شیر نمیدی میگه وظیفه من نیست برو شیر خشک بیار بده خوب میگم رابطه جنسی برقرار کنم میگه خواب دارم خسته ام. ظرف چرا نشسته است خوب برو خودت بشور بابا خسته شدیم میگم بریم روانشناس میگه من عصبی ام دیوانه ام خودت مشکل داری برو باروانشناس حل کن درخواست طلاق بدم مهریه از کجا کنم تو دادگاه هم که بری میگه حق با خانم وظیفه اش نیست به زور میخوای انجام بدی کارها ت رو خوب میگم پول ندارم نوکر بگیرم میگه مشکل خودت هرچی هم کار میکنیم از خرج خانه هم زیاد نمیشه آخه بابام پولدار نبوده که الان از پول بابام نوکر بگیرم برات میگه مشکل خودت است الان راهکار بدین دوستان

    mehdi alijani 11 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- واقعا متاسفم بابت این شرایطی که در اون قرار دارید.
    2- همیشه یه دعا دارم اینکه : دعا می کنم خدا آدمای سالمی رو سر راه زندگی شما قرار بده
    3- متاسفانه در مورد شما همسر بدون مسئولیت و احتمالا بیماری دارید که نیاز به درمان داره چرا که هر یک از زن و مرد در زندگی مشترک مسئولیت هایی دارند که عدم توجه به این مسئولیت ها باعث وجود مشکلات جدی در ادامه زندگی مشترک خواهد شد.
    4- بنظرم مشکل خودتان را با یک مشاوره متخصص خانواده مطرح کنید و راهکار بخواهید
    5- احتمالا در بین اقوام دوستان و آشنایان اشخاصی هستند که دارای مشکل مشابهی همانند همسر شما هست و این نوع رفتار از آن شخص الگو برداری شده در صورت امکان سعی کنید همسر شما با این اشخاص ارتباط کمتری داشته باشه
    6- متاسفانه گسترش فضای مجازی و مشاهده شو آف های اشخاص در این شبکه ها باعث شده افراد با مقایسه زندگی خود با سلبریتی های و سایر افراد در شبکه های مجازی دچار سرخوردگی و یاس بشوند و از ادامه زندگی دلسرد شوند.
    7- نظر کلی من در خصوص ازدواج اینه که مرد باید نسبت به همسرش همه روزه توجه داشته باشه تا کمبودی در زندگی احساس نکنه و وقتی این توجه برای زن کامل شد زن وظیفه دادن آرامش به همسرش رو داره بنظرم شما باید بیشتر به همسرتان توجه کنید و مثل دوران عقد به خواسته های عاطفی همسرتان بیشتر توجه کنید تا کمبود خودش رو با چرخیدین در شبکه های اجتماعیو احتمالا آشنایان فاقد صلاحیت جبران نکنه
    8- در هر حال امیدوارم هرچه زودتر مشکل شما حل بشه و با توجه به وجود فرزندان مشترک زندگی عادی و سعدتمندی را از سر بگیرید.
    موفق باشید

R 11 اسفند 1402 پاسخ

سلام من نامزدم من با مادر نامزدم بحثم شد و الان اون برام شرط و شروط گذاشته ک میگه میخام ی ماه دیگه ازدواج کنیم و بعد ازدواج گوشی رو ازت میگیرم و اگه بهت گوشی بدم برات نوکیا میگیرم و میخواد ک ازامکانات امروزی محرومم کنه بهم حرف زور میزنم و میگه ک انجام کارهای خونه مامانم وظیفه توعه از من انتظار داره که محجبه باشم درحالی ک خودش ب روز تیپ میزنه بنظرتون چیکار کنم برگشته میگه طلاقتم نمیدم من نمیخوامش بنظرتون میتونم کاری بکنم لطفاً راهنماییم کنین

    mehdi alijani 15 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- هیچ کس را نمی توان از حقوق قانونی خود محروم کرد.
    2- انجام کارهای منزل مادر همسر شما وظیفه شما نیست و مجبور به انجام آن نیستید
    3- ترجیحا با مراجعه به یک مشاور خانواده مشورت کنید و مشکل را دوستانه حل کنید فعلا راهکار قضایی به شما به هیچ عنوان توصیه نمیشه گره ای که با دست میشه را سراغ دندان نروید
    موفق باشید

Javad Amini 14 اسفند 1402 پاسخ

اگر کسی تونست بین ازدواج و روسپیگری تفاوتی پیدا کنه، با این قوانین موجود، من جایزه میدم. شما به روسپیگر پولی پرداخت می کنید و در ازاش رابطه جنسی برقرار می کنید و به غیر از اون دیگه وظیفه ای در قبال زندگی شما نداره. ازدواج از نوع ایرانیش هم دقیقا همینطوره. مردان هم از باب ناچاری فشار جنسی، تن به ازدواج می دهند.

    mehdi alijani 15 اسفند 1402 پاسخ

    سلام
    این متن شما توهینی هست به وسعت تمام زنان ایران و به جهت احترامی که برای آنان قائلم ترجیح میدم جواب این توهین شما رو ندم
    فقط امیدوارم طرز فکر شما عوض بشه و بیشتر در گفتار خود دقت کنید
    موفق باشید

morteza 14 اسفند 1402 پاسخ

سلام وقت شما بخیر .
وقتی که شما کارشناسا از قوانین موجود اینگونه حمایت میکنید نباید بیش از این هم انتظار داشت که خانمها به وظایف
شان رسیدگی کنند . من از سرکار بر میگردم خانم دستور میدهند که برایش چای بزارم براش چای بیارم ظرفهارو بشویم برایش سفره بندازم سفره جمع کنم لباس بشویم خونه رو جارو کنم . این چیزاهاییرو که میگم واقعیه فکر نکنید که دارم بزرگ نمایی میکنم وقتی هم که بهش میگیم که بابا از سر کار امدم خسته ام میگه به من چی کلفت بگیر .صبح ساعت ده از خواب که بیدار میشه گوشی دستشه تا نیمه های شب تا خوابش بگیره هیچی هم نمیشه بهش گفت چیه که یک پتکی دستش هست بنام مهریه. ما چیز زیادی از خانم خونه نمیخواهیم فقط کارهای خانه تو کار خونه کمکش هم میکنیم ولی میگه وظیفه من نیست باید خودت انجام بدی حالا شما باشید چکار میکنید.

    mehdi alijani 15 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- به شخصه از هیچ قانونی حمایت نمی کنم چون قوانین زائیده فکر بشر هستند و فکر ذهن آدمی همواره در حال تکامل و قوانین همه روزه با توجه به نیازهای روز بشر نیاز به اصلاح بازبینی دارند و نمی توان بصورت مطلق قانونی را حمایت یا نفی نمود، نیازها و خواسته های 100 سال پیش در مقایسه با دنیای امروز ما بسیار تفاوت کرده و با قانون 100 سال پیش نمیشود برای جامعه امروزی حکم نمود.
    2- مهریه اما بحث جدایی دارد یک تعهد است مثل خرید و فروش (قصد بی احترامی به شخصی را ندارم در مثال هم جای بحث و مناقشه نیست) وقتی شما یک مثلا ماشین خریداری می کنید میشه بگید من ماشین رو می برم اما حاضر نیستم پول اون رو بدم یا قرارداد خرید منزل با کسی می بندی و در اون ساکن میشی ولی حاضر نیستی هزینه اون رو به مالک پرداخت کنی، ازدواج و مهریه هم یک عقد هست طرفین یک تعهدی می کنند حالا هر چقدر باشه مرد تعهد به پرداخت مبلغی در ازای ازدواج و مالکیت خانم برای خودش را می کند در میزان مهریه کاملا توافقی هست و هیچ اجباری در تعیین مهریه سنگین وجود ندارد ولی در صورت قبول و تعهد به مهریه چه کم و چه زیاد مرد باید به تعهد خود پایبند باشد
    3- رفتار همسر شما به هیچ عنوان مورد تایید نیست و در کشورهای خارجی زن و مرد برای ادامه زندگی مجبور به کار کردن هستند
    4- حرفهای همسر شما با هیچ منطقی سازگار نیست شما هم می توانید نیازهای حداقلی را برای ایشان فراهم کنید و از هزینه های اضافه حتی پول موبایل وی خود داری کنید و طبق قانون به تامین هزینه های حداقلی که همان خوراک پوشاک و مسکن هست اقدام کنید و نیازی به تامین هزینه های اضافی نیستید
    5- اگر می توانید دسترسی وی را به شبکه های اجتماعی محدود کنید چرا که اکثر مشکلات جامعه کنونی بنظرم ارتباط های بدون ضابطه و الگو برداری از شبکه های اجتماعی هست
    6- در هر حال امیدوارم مشکل شما هرچه سریعتر حل بشه و زندگی موفقی را داشته باشید
    موفق باشید

مینا 17 اسفند 1402 پاسخ

ب نظر من تا زمانیکه مرد بد نشه ،زن بد نمیشه و نمیگه انجام کارهای خونه جز وظایف من نیست،اگر مرد ب زنش محبت کنه و عشق و علاقه اش رو ب زبون بیاره و برای زنش احترام بذاره ب هیچ وجه زنش نمیگه کارهای خونه وظایف من نیست…..شوهر خودم برگشت بهم گفت تو از باد هوا زنده نیستی من پول ابن غذاهایی ک درست میکنی رو میاذم،، تو وظیفته ک غذا درست کنی بشوری بسابی بچه داری کنی درسو کتاب بچه رو بدی ،با این وجود ک من دسته چپم مشکل داره و بازوبسته نمیشه بدون درد ،،و با درد بازوبسته میکنم و میبینه ک ب چه بدبختی من کارهای خونه رو انجام میدم ولی بازم دهنش ک باز میشه هزارتا ایراد روم میذاره و میگه برو شکایت کن ،برو شوهر کن ،برو شوهری بخواه ک خوشتیپ باشه و بو نده،،،،چون منم بهش میگم تو بدتیپی و بو میدی ک بخدا همینطور هم هست هر کسی مارو باهم میبینه فک نمیکنه ک ما زن و شوهریم چون بهم از لحاظ تیپ و قیافه نمیخوریم،،،دسته بزنم داره ک تو این ۱۰ سال زندگیمون ۱۰۰ بار بیشتر منو کتک زده و فش ناموسی ب منو خونوادم میده….و چون میدونه ک نمیرم شکایت کنم مدام بهم میگه برو شکایت کن برو طلاق بگیر ،از نظر من راحتی ک حتی الانکه زنمی بری با هرکسی ک دوست داری خوش باشی برو با کسی ک بو نده و خوشتیپ باشه،خرج خودمم اصلا وابدا نمیده میگه برو از مامانت بگیر،،برام شارژ نمیخره خواهرم یا برادرم یا مادرم بهم پول میده ک شارژ گوشی بخرم،سالی یکبار لبلس میخرم از این عید تا این عید با این وجود ک کارمنده بازم میگه پول ندارم،،،ارایشگاه نمیرم و صورتمو تیغ ابرو میکشم و زنی نیستم ک با صورتم ور برم و عمل و کنم و کاشت انجام بدمو از اینکارایی ک بقیه زنا انجام میدن رو منم انجام بدم،نه فقط تاتو ابرو انجام دادم ک اونم پولشو مامانم داده،،نه برای خودش لبلس میخره نه برای من ،،،برای بچهامم ک اصلا و ابدا بفکر لباسشون نیست،تا اینکه من نگم…..دیگه منم بریدم و ب مرحله آخر رسیدم و فردا میرم ک مهریه مو اجرا بذارم و نفقه مو با اجرت المثل هم ازش بگیرم،،،ک بازم نمیگیرم ازش هیچی فقط میخام پاش ب دادگاه کشیده بشه ک تعهد محضری و دادگاهی بده ک خوش اخلاق باشه تو خونه و بددهنی و بی تربیتی نکنه جلو بچهام خواهرو مادرمو فش ناموسی نده خودمو فش ناموسی نده پدر فوت شدمو فش نده،کتکم نزنه،فقط و فقط ازش تعهد میخام بگیرم و پرونده اجرای مهریه مو باز میذارم ک اگر کوچکترین بددهنی یا بداخلاقی یا بی تربیتی و فش ناموسی داد و بهم پول نداد،،برم باز پرونده رو ب جریان بندازم…..تا فقط ادب بشه،،،طلاق نمیخام چون دوسش دارم ،تو این ۱۰ سال همش ک روزای بد نبوده ،روزای خوب هم بوده ولی دبکه صبرم ب لبم رسیده باید ادب بشه….خودمم آدم بیسوادی نیستم لیسانس حقوق قضایی دارم و از دادگاه و راه و روشش هم بلدم هم میدونم ک چی ب چی میشه….آدم بیسوادی نیستم ک اینهمه تحقیر و ذلت رو تحمل کردم ۱۰ یاله،،،فقط بخاطر اینکه زندگی کنیم و شاید شوهرم درست بشه تحمل کردم و در مقابل این رفتارو کردارش نرفتم دادگاه….نمیگم تو دعوا من ساکت بودم نه منم بهش توهین کردم ولی اینکه برمیگرده میگه کارای خونه وظیفته دردم گرفته،اینکه فش ناموسی میده جلوی دخترم دردم گرفته…..

    mehdi alijani 17 اسفند 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1- متاسفم بخاطر شرایطی که در اون قرار دارید
    2- ممنون بابت تشتراک گذاری تجربه زندگی و شرایط سخت زندگی تا کسانی که طرفداری مردان را می کنند یک طرف به قاشی نروند
    3- زندگی همه ما دارای فراز و نشیب های فراوانی هست که اگر متعهد نباشیم و طرف مقابل را درک نکنیم می تواند به جهنمی تبدیل بشه که هر دو طرف وفرزندان در آن خواهند سوخت
    4- بنظر من شما خواهر عزیز با یک مشاوره خانواده مشورت کنید و بهمراه همسرتون جلسات مشاوره شرکت کنید تا به یاری خدا مشکل حل بشه
    5- همیشه گفتم راهکار قضایی را برای اخرین اقدام در نظر بگیرید و تا می توانید از راهکار قانونی استفاده نکنید چرا که ممکنه عواقب بدتری به همراه داشته باشه
    در هر حال موفق باشید

ناشناس 03 فروردین 1403 پاسخ

سلام
بزرگوار ، شما عجب وکیلی هستید !!!!
همه راهکار شما که شد : دعا کردن و آرزو و امیدواری …..
پس راه کار قانونی چی ؟. وجود ندارد ؟ یا شما نمی دانید؟؟؟؟؟
بزرگوار
اگر با دعا کردن و امیدواری مشکل حل می شد که نیازی به شما ها نبود.

    mehdi alijani 03 فروردین 1403 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. عزیز من مجدد تمام جوابها رو مطالعه کردم جایی ندیدم گفته باشم با دعا کردن کاری درست میشه
    2. اگه به دنبال این هستید که با اقدامات خارق العاده بتوانید از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی کنید بعرض برسد چنین موردی وجود نداره یا به قول شما من نمی دانم ؟؟؟
    3. اگر چنین انتظاراتی دارید به شبکه های اجتماعی و بلاخص اینستاگرام مراجعه کنید از این دست متخصصینی که با فوت کوزه گری قصد دور زدن قانون رادارند بسیار یافت می شود شاید راهکارهای خارق العاده دوستان بیشتر باب میل شما باشد. اینجا ما با واقعیت ها زندگی می کنیم
    4. مورد اخر بنظرم در مسائل خانواده مراجعه به محاکم راه درستی نیست چه برای زن و چه برای مرد
    در هر حال موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button