وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

۱۱ موردی که چک برگشتی قابل شکایت کیفری نیست؟

۱۱ موردی که چک برگشتی قابل شکایت کیفری نیست؟

چک برگشتی

۱) ظرف شش ماه پس از تاریخ صدور چک، دارنده چک جهت وصول وجه آن به بانک مراجعه نکرده باشد.

۲) ظرف شش ماه پس از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت از جانب بانک، دارنده چک درخواست تعقیب جزائی ننموده باشد.

۳) در صورتی که چک بلامحل پس از برگشت .به شخص دیگری منتقل شده باشد. که در این صورت شخص اخیر حق تعقیب جزائی ندارد.مگر اینکه وارث دارنده چک باشد.

۴) در صورتی که صادر کننده چک فوت نماید.

۵) در صورتی که صادر کننده چک قبل از تاریخ شکایت دارنده آن، وجه آن را نقداً به دارنده چک پرداخته. و لاشه چک را دریافت داشته باشد.

۶) در صورتیکه پس از شکایت، شاکی ترتیب انتقال چک مورد شکایت را به دیگری بدهد. نیز تعقیب جزائی متوقف می گردد.

۷) در صورت گذشت شاکی( دارنده چک بلامحل ).

۸) در صورتی که صادر کننده ثابت کند. که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت و یا جرائم دیگری به دست آمده است. مانند تهدید و اجبار.

۹) صدور چک به صورت سفید امضاء، مشروط ، بابت تضمین ، وعده دار و تأمین اعتبار.

۱۰) در صورت جنون متهم.( با استناد به ماده ۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ ).

۱۱) هرگاه شاکی بعد از صدور حکم قطعی گذشت کند. البته در این صورت اجرای حکم موقوف می گردد. و محکوم علیه تنها ملزم به پرداخت مبلغی معادل یک سوم جزای نقدی مقرر در حکم خواهد بود. که به دستور دادستان به نفع دولت ضبط خواهد شد.

چک و قانون چک در ایران

چک یک کاغذ با ارزش مالی است. که معمولاً برای خرید در زمان حال و پرداخت در آینده مورد استفاده قرار می گیرد. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و همینطور تاریخ موردنظر برای وصول، جهت اعتبار بخشی به چک، آن را امضا می‌ نماید.چک به دو طریق صادر می گردد. یا بانک چک را به دستور صاحب حساب صادر می نماید که به این نوع چک ، چک بین بانکی گفته می شود. و یا خود صادرکننده چک که صاحب اصلی حساب می باشد. چک را صادر می کند. در این صورت چک نباید خط خوردگی داشته باشد. همچنین تاریخی که شخص صادر کننده در چک ذکر می کند. بسیار اهمیت دارد. زیرا چک به روز است و در تاریخ مقرر باید امکان وصول آن میسر باشد.

بر اساس  قانون چک در ایران، .شخص صادر کننده چک باید در تاریخ مشخص شده روی چک .به اندازه مبلغ مندرج بر روی چک در حساب خود وجه نقد و یا اعتبار یا پشتوانه ی قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر افراد زیادی که از چک در مبادلات پولی و تجاری خود استفاده می کنند. به قوانین چک در ایران توجهی نمی کنند. و همین امر موجب شده تا اخیرا تعداد چک های برگشتی افزایش یابد. وکیل چک در اصفهان می تواند به شما در وصول چک های برگشتی کمک کند.

.

چرا باید از یک وکیل چک متخصص کمک بگیرید؟

افراد دارای دسته چک باید حتما اطلاعات لازم در این باب را به خوبی بدانند. تا بتوانند به طور کاملا آگاهانه از آن استفاده کنند. و در نتیجه هرگز با مشکل قانونی و قضایی مرتبط با چک مواجه نگردند. آگاهی از شرایط استفاده از چک به منزله ی ضمانت نیز بسیار مهم است. در خصوص وصول چک های برگشتی هم یک وکیل چک بهتر می تواند شما را راهنمایی کرده و به حقتان برساند.

وکیل چک برگشتی در اصفهان

وکیل ملک

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

منبع: وکیل اصفهان

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button