وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

وکالت چیست؟ + معرفی انواع وکیل

وکالت چیست؟

وکالت چیست : وکالت درمعنی لغوی به معنی واگذار نمودن می‌باشد. و در اصطلاحات حقوقی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری نایب یا وکیل خود می‌نماید.

همچنین وی می‌تواند در سمت مشاوره حقوقی به شما کمک کند. با این تفاوت که حیطه وظایف و صلاحیت‌های وکیل از مزایای مشاور حقوقی بیشتر است. قانون مدنی وکالت را در ماده ۶۵۶ چنین تعریف کرده است:
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف یافته، دارای روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت‌های متقابلی می شوند.

ویژگی های یک مشاوره با وکیل در اصفهان چیست؟

۱- تحقیق کنید. زیرا باید ازتوانایی علمی، شهرت، تجربه، حسن اخلاق و  حق الوکاله و سایر خصوصیات یک وکیل خوب مطمئن شوید. تابتوانید که پرونده ای که گاه سرنوشت زندگی شمارا رغم خواهد زد. به دستان با  کفایت وی بسپاید.

۲- هیچگاه صرفاً به تبلیغاتی که یک وکیل کرده است. اکتفا نکنید. تبلیغات تلویزیونی ، اینترنتی و سایر رسانه های گروهی معیار و ملاک مناسبی برای تحقیق نیستند. می توانید به کانون وکلای وکیل دادگستری مراجعه کنید.و در مورد سابقه وکیلی که قصد انتخاب آن را دارید مطلع شوید.

۳- سن و جنس وکیل (زن یا مرد بودن) ملاک ومعیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودن وکیل نیست . گاهی اوقات یک وکیل تحصیل کرده جوان بسیار می تواند. از یک وکیل سالخورده و به ظاهر با تجربه به کار شما بیاید.  زن یا مرد بودن وکیل نیز خیلی اهمیت ندارد. و ملاک علم ، شهرت وحسن خلق اوست.

۴- کسی که عنوان وکیل تلفنی و مشاورحقوقی را اخذ می کند. علاوه براین که حداقل مدرک کارشناسی رشته حقوق رادارد.مراحل بسیار سخت کانون وکلا را برای دریافت پروانه گذرانده است. وکالت چیست

شرایط صحت وکالت

  1. در وکالت شرط است که هر یک از وکیل و موکل بالغ و عاقل باشند. و موکل کاری را که به وکالت می‌دهد. شرعاً از انجام آن کار ممنوع التصرف نباشد.

  2. کار مورد وکالت باید در ملکیت موکل باشد. و قابلیت نیابت را داشته باشد بنابراین موکل نمی‌تواند کسی را وکیل کند. در گرفتن روزه‌اش، زیرا روزه گرفتن قابل نیابت به دیگری نیست.

  3. وکالت موقعی صحیح واقع می‌شود. که به طور منجز واقع شود. اگر آن را به شرطی، مثل آمدن علی یا به صفتی، مثل طلوع آفتاب یا روز جمعه معلق کنند. وکالت صحیح نیست. مثلا احمد به حسن بگوید تو وکیل من هستی اگر محمد از مسافرت بیاید.

 

انواع وکیل:

 

۱- وکیل انتخابی:

در مواردی بکار می رود که شخصی، بهترین وکیل را خود انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می خواهد. وکالت او را  برای دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده بگیرد.

 

۲- وکیل تسخیری:

در مواردی که دعوایی وکیل کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل.در دادرسی و محاکمات، بدلیل امتناع متهم از اخذ وکیل ویا نداشتن بضاعت مالی برای این کار،  وکییلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده است. که دراین صورت به تشخیص دادگاه ، از بین وکیل دادگستری وکالت رایگان برای او گرفته می‌شود. عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده می گردد،‌وکییل تسخیری است.

 

۳- وکیل معاضدتی:

در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند. ولی بدلایلی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند.با تشخیص عسرو حرج موکل از سوی دادگاه و یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا، در این موارد وکیلی بصورت رایگان دفاع از حقوق شخص معسر را برعهده می گیرد. عنوان وکیل یاد شده در این موارد، وکالت معاضدتی است.

 

۴- وکیل  اتفاقی:

اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد. ولی شغل او وکالت نباشد.بخواهد بصورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند.خارج از چرخه و آزمونهای سخت کانون وکلای دادگستری.از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد.با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه می تواند به این امر اقدام کند. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته است. را وکالت اتفاقی گویند.

وکیل ملک

 

وکیل یاب اصفهان ، مشاوره با وکیل اصفهان - وکالت چیست

 


 

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۳۷۰۱۵۱۸

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button