وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

مجازات سگ گردانی در قوانین جمهوری اسلامی ایران

سگ گردانی از تفریح هایی می‌باشد که متاسفانه بسیار متداول گشته است. در پارک ها و معابر عمومی شاهد این قبیل حرکت‌ها هستیم. این کار بیش تر در کشورهای غیراسلامی متداول بود. به گونه ای که هر فردی در خانه اش‌ سگ داشت. این باور در ذهن آن ها شکل گرفته بود که این حیوانات می‌توانند جای انسان ها را پر نمایند. به عبارت دیگر این حیوانات خانگی، تنهایی را از بین خواهند برد. این طرز فکر به گونه ای به کشورهای اسلامی نفوذ کرد که اکنون در برخی از خانه ها شاهد نگهداری از حیوانات خانگی هستیم. نگهداری از حیوانات خانگی و بخصوص سگ ها در محیط خانه توسط اسلام منع شده است. در این مقاله از نظر قانون این مسئله را بررسی می‌کنیم.

دلیل عدم سگ گردانی در پارک


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


دلیل عدم سگ گردانی در پارک

امروزه درصد قابل توجهی از مردم، در پارک ها، سگ گردانی می کنند. علاوه بر فضولاتی که این حیوانات در محیط فراهم می‌نمایند، این امر موجب سلب ارامش می‌شود. پارک، محیطی است که کودکان بیش تر در ان جا تردد دارند. محبوبیت این مکان توسط کودکان بیش از دیگران است. درست است که اکثر این سگ‌ها بی آزار هستند اما اگر یک کودک به اشتباه حرکتی را انجام دهد که سگ‌ را خشمگین کند چه؟ اگر برای چند دقیقه این حیوانات از دست صاحبانشان فرار کنند چه خواهد شد؟ برخی از افراد از سگ های معمولی و بی آزار نگهداری نمی نمایند. این افراد از سگ‌هایی خوششان می اید که وحشی تر از دیگر حیوانات هستند. با این وجود و با اطلاعی که صاحب سگ، از وحشی بودن حیوان خود دارد، باز هم در پارک سگ گردانی می‌نماید.

علاوه بر این صدای این حیوانات موجب الودگی صوتی خواهد شد. شمار زیادی از مسافران در برخی از فصل ها برای دو الی سه روز، در پارک ها چادر زده و مستقر می‌شوند. به طور حتم افراد مسن نیز در میان این افراد وجود دارند. صدای این حیوانات اسایش را از این طیف اقشار جامعه سلب خواهد نمود. در این صورت می‌توانید این امر را با پلیس 110 در میان بگذارید. هر چند که تعداد این افراد به قدری زیاد است که نمی توان کنترل نمود.

جریمه سگ گردانی در خودرو

جریمه سگ گردانی در خودرو

سگ گردانی در خودرو جریمه دارد. به دلیل این که موجب حواس پرتی راننده خواهد شد. این امر موجب می‌شود تا تعداد تصادفات رانندگی افزایش پیدا کند. وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن جریمه ای از ماندن سگ‌ها در خودرو در حین رانندگی، بکاهد. البته این جریمه به قدری کم هست که حتی در مقابل هزینه یک وعده غذای سگ‌خانگی چیزی نیست. این جریمه 20 الی 30 هزار تومان می باشد. به عبارتی این مقدار جریمه باعث نمی شود که این گونه فعالیت ها کم شود. البته این را در نظر داشته باشید، که گذاشتن سگ به طور ازادانه در ماشین به گونه که حواس سرنشینان و راننده را گرم نماید، جرم است. در دیگر موارد، اگر این حیوانات داخل قفسه و جعبه قرار گیرند، بلامانع است.

از موعظه های پیامبر (ص) در مورد نگهداری حیوانات خانگی

روایت شده است که شخصی نزد رسول الله آمد. از این که همواره می‌ترسید شکایت کرد و از رسول الله درخواست کمک نمود. رسول الله به وی فرموند: از یک جفت (دو عدد) کبوتر نگهداری کن. به بیان دیگر پیامبران و امامان توصیه های زیادی کرده اند که باید از حیوانات نگهداری به عمل اورد. در ایه های فراوانی امده است که باید به حیوان ها همان قدر اهمیت داد که به انسان ها اهمیت داده می شود. نباید به ان ها هر طور که شایسته می دانیم رفتار نماییم. نگهداری از این حیوانات ثواب بسیاری دارد. در اسلام نگهداری از سگ جایز نیست. البته نگهداری از این حیوانات را در حیاط خانه بسیار تحسین نموده اند. به گونه که به حریم خانه تجاوز ننماید.

سگ‌ها موجوداتی هستند که شهوت بسیار زیادی دارند. وجود این گونه حیوانات در خانه جایز نیست. مخصوصا که اینَک گرایش‌های متفاوتی به وجود امده است که به طور حتم برخی از ان ها را شنیده اید. دلیل دیگر که عدم نگهداری از سگ را تایید می‌کند، کثیف بودن آنهاست. هر چقدر که این موجودات واکسن زده باشند، باز هم موجودات کثیفی هستند.

سگ گردانی بدون قلاده

سگ گردانی بدون قلاده

برخی از انسان ها از آزردن دیگران احساس خوشایندی می کنند. به این ذهنیت مریض، سادیسم گفته می شود. برخی از افراد سگ‌های خطرناک را بدون قلاده رها می کنند و با ان به پارک و... می روند. گاهی لجبازی و شیطنت به سرشان زده و با ان سگ‌ها دیگر افراد را به شوخی تهدید می نمایند. بارها مشاهده شده که سگ‌های بدون قلاده به کودکان و دیگر افراد هجوم برده‌اند. پلیس‌های راه تهران از این امر گله کرده و گفته‌اند: اگر جریمه سگ گردانی در خودرو و معابر عمومی زیاد بود، شاید تعداد این افراد کم تر از قبل می شد.

اما متاسفانه جریمه این سبک زندگی به قدری کم است که حتی وقتی برخی از ماشین ها را به دلیل سگ گردانی در خودرو جریمه می نماییم، با خنده به ما نگاه می نمایند، انگار که پیروز میدان آن ها هستند. جریمه 20 الی 30 تومان در این عصر هیچ گونه ارزشی نداشته و به همین دلیل است که شمار این افراد رو به افزایش هست.

سخن اخر

سگ گردانی جریمه دارد، اما این جریمه بسیار اندک است. اگر شما به موجودات خانگی علاقه دارید، بهتر است در مورد نگهداری درست ان ها اندکی مطالعه نمایید. لازم است شما قوانین طبیعی را رعایت نمایید. به گونه ای که به هیچ کس، ازاری نرسانید.

2 نظر
آرمیتا 11 دی 1402 پاسخ

اول اینکه تحقیقات روانشناسی نشان میدهد که نگاه کردن در چشم سگها باعث ترشح اکسی توسین میشود .
دوم اینکه فضولات سگ مثل گربه است . گربه ها رها در محیط هستند درحالی که گربه ها انقدر خود را لیس میزنند که مدفوعشان پرازمو است سوم اینکه این باور که انسان را از تنهایی در می آورد و جای انسانها را پر می کند درست نیست بلکه آنها خیلی بهتر ازانسانها هستند .
چهارم اینکه همان اندازه که موسیقی حرام است و صدای زن ، سگ هم حرام است . اگر ادله علمی برای بقیه پیدا کردید ، غیر ازحدیث و …. صحیح است .
پنجم اینکه به هرصاحب سگی اینها را بگویید نه تنها مجازات باعث ترک سگ نمیشود . این موجود عزیزترین عضو خانواده است . پس به نظرم فکری به حال قوانین بکنید

    mehdi alijani 11 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ضمن احترام به نظر شما به عرض برسد ما اینجا مسائل را از لحاظ حقوقی و قانونی بررسی می کنیم.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button