وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

سفته ضمانت حسن انجام کار

سفته ضمانت حسن انجام کار، از آن مسائلی است که اگر جویای شغل هستید، با آن مواجه خواهید شد. به علاوه ممکن است این موضوع شما را در قبول شغل مورد نظرتان مردد کند. بدون شک اطلاع نداشتن از قوانین حقوقی این مسئله، سوالات و نگرانی‌های زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. آیا این امر قانونی است؟ کارفرمایان تحت چه شرایطی می‌توانند از این سند استفاده کنند؟ چگونه باید از سواستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنیم؟ ما در وکیل اصفهان به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم. همچنین علاوه بر بازگو کردن قوانین حقوقی سفته ضمانت حسن انجام کار، شما را در نوشتن این سند راهنمایی می‌کنیم تا جایی برای نگرانی از مسائل آینده باقی نماند.

سفته، تضمین حسن انجام کار برای کسب و کارها

اغلب کارفرمایان شرکت‌های خصوصی و مشاغل شخصی در زمان استخدام، برای اطمینان خاطر، تقاضای وثیقه می‌کنند این ضمانت می‌تواند معرفی یک شخص معتمد، چک معتبر یا سفته باشد. از آنجا که همه‌‌ی افراد دسته چک ندارند، صاحب‌کاران به قبول سفته راضی شده‌اند. شما هم به عنوان شخص جویای کار، مجبور به امضای چیزی می‌شوید که اطلاع دقیقی از ماهیت و مقررات آن ندارید. بی‌اطلاعی از قوانین راه سواستفاده را برای فرصت‌طلبان فراهم می‌کند تا با استفاده از ناآگاهی طرف مقابلشان، آن‌ها را در شرایط سخت قرار دهند. کارگران و کارمندان بسیاری به دلیل بی‌اطلاعی از حقوق خود در این مسئله تسلیم خواسته‌های نادرست می‌شوند. همچنین ممکن است به دلیل تهدید شدن با سفته‌هایی که امضا کرده‌اند از حق و حقوق خود بگذرند. پس قبل از هر کاری اطلاع از ماهیت سندی که ارائه می‌دهید و قوانین آن، اهمیت ویژه‌ای دارد.قوانین سفته ضمانت حسن انجام کار که هر فرد باید بداند!

ماهیت سفته در مشاغل و قوانین

سفته که با نام دیگر فته طلب هم شناخه می‌شود، سندی تجاری است. این وثیقه از دیرباز در انواع معاملات استفاده می‌شده است. در فته طلب شخص تعهد می‌دهد مبلغی معین را در زمان مشخص یا عندالمطالبه، به گیرنده‌ پرداخت کند. مطالبه وجه قید شده در فته طلب تنها از طریق مراجع قضایی امکان‌پذیر است. زیرا دعوایی حقوقی محسوب می‌شود. البته باید گفت امروزه این سند جایگاه خود را در معادلات از دست داده است و چک جایگزین آن شده است. به همین دلیل نام آن را بیشتر هنگام استخدام شدن می‌شنوید.

درخواست فته طلب به عنوان تضمین، قانونی است؟

اختلاف نظر‌های بسیاری در این باره وجود دارد. زیرا در قانون هیچ ماده یا تبصره‌ی خاصی درباره‌ی آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد اگر دو طرف قرارداد در این مورد رضایت داشته باشید منعی از نظر قانونی وجود ندارد. بعضی عقیده دارند گرفتن گرویی امر انسانی‌ای نیست. زیرا استرس و فشاری اضافی بر سر کارمندان و کارگران به حساب می‌آید. امروزه بسیاری از کارفرمایان قرارداد را برای استخدام کافی می‌دانند. با این حال باید بدانید اغلب آن‌ها به دلایل مختلفی که خواهیم گفت، ناچار به دریافت سفته ضمانت هستند.

دلایل کارفرمایان

ماهیت بعضی مشاغل ایجاب می‌کند صاحب‌کاران هنگام سپردن مسئولیت به افراد استخدام شده، وثیقه‌ دریافت کنند. برای مثال در شرکت‌ها وسایلی یافت می‌شوند که قیمت‌های بالایی دارند. کارمندی که در آن مکان مشغول است وظیفه‌ی نگهداری از آن‌ها را نیز برعهده دارد. بدون وثیقه، اگر یکی از وسایل به خاطر قصور این شخص آسیب ببیند یا گم شود کارفرما برای جبران خسارتی که دیده است باید مراحل قانونی بسیاری را طی کند.

اما اگر از قبل سفته‌ داشته باشد می‌تواند به راحتی خسارت خود را جبران کند. همچنین ممکن است کارمندی بدون در نظر گرفتن شرایط مکانی که در آن‌جا مشغول است، تصمیم به ترک آن شغل بگیرد. اما روال قانونی و منظم استعفا را طی نکند. او یکدفعه بدون هیچ جایگزینی مسئولیتش را ترک می‌کند و باعث ضرر‌های زیادی می‌شود. در اینجا می‌توان از طریق سفته ضمانت حسن انجام کار، خسارت وارده را جبران کرد.قوانین سفته ضمانت حسن انجام کار

مشاغل نیازمند به تضمین

  • امور مالی

اگر قرار است در بخش‌هایی مانند حسابداری و امور مالی مشغول شوید باید بدانید با حساب‌های مالی و خصوصی شرکت در ارتباط هستید. به همین خاطر باید رسما متعهد بودن خود را اثبات کنید.

  • اطلاعات محرمانه

آیا شما می‌خواهید وارد شغلی شوید که در آن به اطلاعات خصوصی شرکت دسترسی دارید؟ بدون شک کارفرمایان علاوه‌بر قرارداد محرمانه از شما می‌خواهند سفته ضمانت نیز امضا کنید.

  • برنامه زمانی خاص

بعضی از مشاغل در سروقت بودن و حضور شما خلاصه می‌شوند. در آن صورت مجبور هستید به صاحب‌کارتان تضمین دهید که این برنامه‌ی زمانی را بهم نخواهید ریخت.

  • باقی مشاغل

با وجود اینکه در بعضی از شغل‌ها قرارداد کفایت می کند، باز هم بسیاری از کارفرمایان از شما ضمانتی برای حسن انجام کار می‌خواهند. در هر حال زمانی که شما تمام جوانب را در نظر بگیرید جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. بهترین راهکار مشورت با اشخاصی است که از زیر و بم قوانین اطلاع دارند و می‌توانند به شما کمک کنند از هر مشکلی اجتناب کنید.

شروط اقدام روی سفته کارفرمایان

  • آیا کارفرما باید حتما خسارت دیده باشد؟

ممکن است گاهی شرایط طوری پیش برود که استعفای کارمندان و کارگران یا خطای آن‌ها، آسیبی به کارفرمایان وارد نکند. بدون شک با خود خواهید گفت در آن صورت کارفرما ادعایی قانونی نخواهد داشت. اما باید بدانید شرط اصلی اقدام روی سفته ضمانت حسن انجام کار، قصور شخص استخدام شده در تعهداتش است. پس حتی اگر اهمال در تعهدات باعث ضرر و زیان نشود باز هم صاحب‌کار می‌تواند درخواست خسارت کند.

  • کارفرمایان در چه صورت می‌توانند خسارت را دریافت کنند؟

سند تجاری فته طلب برای دریافت وجه معین در زمان مقرر یا به صورت عندالمطالبه است. به همین خاطر اگر شما مشخص نکرده باشید که این سند تنها برای تضمین به امانت گذاشته شده است؛ آن وقت هر شخصی می‌تواند بدون هیچ توضیح و دلیلی مبلغ نوشته شده را از شما طلب کند. اما زمانی که شما سفته‌ای نزد کارفرما گرو می‌گذارید، باید با رعایت مقررات معلوم کرده باشید که تنها کاربرد آن ضمانت است نه دریافت وجه. در این صورت کارفرما تنها در صورتی می‌تواند از شما طلب خسارت کند که اثبات کند شما در تعهداتتان کوتاهی کرده‌اید. به همین دلیل با دانستن قوانین و رعایت آن‌ها، جلوی هر سواستفاده‌ی احتمالی را خواهید گرفت.

قوانین دریافت سفته توسط شرکتها - بهترین وکیل اصفهان از نظر مردمنکات و قوانینی که باید رعایت کنید

قانون در ماده‌ی 308 تجارت در مورد شرایط فته طلب صحبت می‌کند. به این خاطر که ماهیت سفته ضمانت حسن انجام کار متفاوت است مواردی وجود دارند که باید رعایت کنید.

  • تاریخ وصول را ننویسد

زمانی که فته طلبی را جهت تضمین به شخصی می‌دهید، نباید تاریخی برای تصفیه حساب ذکر کنید. نوشتن عبارت " برای ضمانت حسن انجام کار " در جای تاریخ، نشان می‌دهد این سند جهت پرداخت وجه صادر نشده و تنها جنبه‌ی وثیقه دارد.

  • نام گیرنده را ذکر کنید

حتما نام کارفرما یا شرکت را ذکر کنید تا معلوم باشد این سند برای تضمین دادن به چه شخصی صادر شده و آن شخص نتواند خرجش کند. به هیچ عنوان فته طلب ضمانت را در وحه حامل صادر نکنید چون هر کسی می‌تواند نامش را در قسمت گیرنده بنویسد و شما را به دردسر بیندازد.

  • علت صدور را قید کنید

به هیچ عنوان سفته‌ی سفید امضا تحویل ندهید. خیلی ساده و مختصر بنویسید" جهت ضمانت حسن انجام کار". در صورتی که فته طلب سفید امضا تحیول دهید هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شما آن را تنها به عنوان وثیقه به صاحب‌کارتان داده‌اید وجود ندارد. پس او می‌تواند بدون هیچ دلیل و اثباتی تقاضای مبلغ ذکر شده را از شما داشته باشد و دست شما به جایی بند نخواهد بود.

  • در قرارداد همه موارد را بنویسد

تاریخ تحویل، علت، مبلغ، مشخصات گیرنده، شماره‌ی سفته و هر مورد دیگری را در قرارداد ذکر کنید و یک نسخه از آن را نرد خود نگه دارید. اما اگر قرارداد کتبی ندارید حتما ته برگ فته طلب را برای خود بردارید. همچنین این موارد را دستی بنویسد و به امضای کارفرما برسانید. به علاوه از کارفرما رسید بخواهید.

  • کپی بگیرید

از سفته‌هایی که تحویل می‌دهید کپی بگیرید. از صاحب‌کار بخواهید آن‌ها را امضا کند. سپس نزد خود نگه دارید. اگر زمانی مشکلی پیش بیاد یا به هر دلیلی کارفرما از پس دادن آن‌ها خودداری کند این مدرک برای اثبات ادعایتان کفایت می‌کند

وکیل پایه یک دادگستری اصفهان - قوانین دریافت سفته برای کافرماراهنمای نوشتن سفته

  • به جای تاریخ وصول در آن قسمت عبارت " برای ضمانت حسن انجام کار "را بنویسد
  • به قید حواله را خط بزنید و نام شخص حقیقی یا حقوقی طرف قراردادتان را قید کنید.
  • در قسمتی از آن علت صدور را کوتاه و مختصر ذکر کنید. " برای ضمانت حسن انجام کار "

راهنمای قید فته طلب در قرارداد

اگر در قراردادی که میان شما و کارفرما بسته می‌شود قسمتی برای سفته‌های گرفته شده اختصاص داده شده است. آخر قرار داد خودتان متن زیر را اضافه کنید.

(به موجب قرارداد حاضر اینجانب مبلغ ………. ریال و به حروف ………. ریال در …….. فقره سفته به شماره های ……… ، ………..، ………. و …. از بابت ضمانت حسن انجام کار در ید کارفرما/ یا مسئول مربوطه شرکت به نام ………….. تودیع نمودم.)

تعهدات کارفرما

با رعایت تمام موارد ذکر شده کارفرما نیز نسبت به شما متعهد می‌شود. او موظف است سفته‌های وثیقه را در تمام مدت همکاری با شما نزد خود به عنوان امانت حفظ کند. هر گونه سواستفاده از وثیقه‌ها مصداق خیانت در امانت محسوب می‌شود و قابل پیگیری است. از جمله خرج کردن آن، تهدید برای گذشتن از حق و حقوقتان یا اجبار شما به چیزی که مایل به انجامش نیستید. همچنین صاحب‌کار باید پس از پایان قرارداد و همکاری با شما، گرویی‌ها را بازگرداند.

قوانین سفته ضمانت حسن انجام کار - وکیل در اصفهان مهدی علیجانیسخن پایانی

شغل شما یک سوم عمرتان را تشکیل می‌دهد و روی دو بخش دیگر آن تاثیر بسیاری دارد. به همین جهت بهتر است هر قدمتان را سنجیده بردارید تا بیشترین رضایت شغلی را داشته باشید. این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه قرارداد خوبی بسته باشید و در محیط و زمان شغلتان آرامش خاطر وجود داشته باشد. با رعایت موارد ذکر شده هنگام مواجه با درخواست سفته ضمانت حسن انجام کار می‌توانید با آگاهی وارد معامله شوید و راه را برای سواستفاده‌های احتمالی ببنید.

اما در مواقع مهم زندگی مثل بستن قرارداد یک سوم زندگی‌تان، بهتر است با افرادی که زیر و بم قانون را می‌دانند مشورت کنید تا بیشترین نفع را ببرید و آسیبی نبینید. وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان، مهدی علیجانی، می‌تواند در مورد تمام مسائل حقوقی شما را راهنمایی کند. ایشان در جایگاه بهترین وکیل اصفهان از نظر مردم، تا پایان تصمیم‌گیری درست در کنار شما خواهد بود.

2 نظر
مازیار 30 آذر 1402 پاسخ

باسلام و عرض ادب
اینجانب بعدچندسال موردکاری پیداکردم که باشرایط شغلی من سازگاراست اماکارفرما مبلغ 200م سفته حسن انجام کارتقاضاویک ضامن نیزجهت ضمانت خواسته باتوجه به اینکه ازقبل امکان نوشتن راهکارهاموجودنیست ونیزبنده درجایگاه کارگرقادربه اخذامضاپشت صفحه سفته را به سبب جایگاه که من نیروی اوهستم برای کارتنردازاین امرهم ازدست دادن کارراموجب میشودوچنانچه ریسک تسلیم ان باشدتمامااسترس به این امرآزاردهنده است با توجه به معیشت واینکه درهرصورت میبایست درزندگی اجتماعی کسب درآمدنمودآیا اخذوثیقه ضمانت حسن انجام کارجدای ازجنبه اخلاقی خواسته ایی بیهوده نیست ؟ وچرا باید به شعوروجایگاه کارگربدین صورت که چون کارفرماست توهین شودچگونه میتوان مراتبی را سیرنمود تا از آسودگی خاطربیشتربهرمندشد.

    mehdi alijani 30 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. گرفتن سفته که بین کارفرمایان رواج دارد و معمولا بعنوان حسن انجام کار دریافت می کنند از لحاظ حقوقی و اقدام بر روی این سفته ها ابتدا نیاز به اثبات تخلف از جانب کارگر هست و تا زمانی که فرد نزد کارفرما کار می کند این سفته ها حکم امانت را دارند و کارفرما بدون دلیل نمی تواند نسبت به وصول آن اقدام نماید.
    2. توجه داشته باشید سفته و چک از جمله اسناد تجاری محسوب می شوند و صدور آن به منزله بدهی شخص به دارنده محسوب می شود یعنی با امضا و تحویل آن به کارفرما شما خودتان را در مقابل کارفرما به اندازه همان مبلغ بدهکار کرده اید، ولی اقدام کارفرما روی آن مستلزم اثبات تخلف و ورود ضرر به وی از جانب شما است در غیر این صورت و اقدام بدون دلیل کارفرما می توان بعنوان خیانت در امانت علیه کارفرما شکایت کیفری مطرح نمود.
    3. در صورت اتمام کار نزد کارفرما و عدم استرداد چک و سفته توسط وی می توانید دادخواست استرداد سفته ها اقدام نمایید.
    4. ترجیحا از سفته ها کپی تهیه و از کارفرما امضا بگیرید که سفته ها را تحویل ایشان داده اید در صورت عدم همکاری حداقل دو نفر شاهد که تحویل سفته ها به کارفرما باشند همراه خود داشته باشید تا در صورت وجود اختاف بتوانید از شهود جهت طرح دعوا استفاده کنید.
    5. در صورت امکان در متن چک یا سفته دقیقا ذکر نمایید که بابت حسن انجام کار در شرکت یا در کارگاه …
    6. تنها خطری که متوجه شما هست زمانی است که کارفرما سفته را به شخص دیگری منتقل می کند در این حالت شما باید مبلغ چک یا سفته را به شخص مذکور بدهید و پس از آن به کارفرما مراجعه کنید و مبلغ محکومیت رابه استناد رای صادره به همراه خسارات از کارفرما مطالبه نمایید.
    موفق باشید.

نظر بدهید

Call Now Button