وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه در صورت متارکه یا فوت همسر

حذف نام همسر سابق از شناسنامه، موردی است که اکثر افراد بعد از متارکه با آن رو به رو می شوند. ازدواج، امر مقدسی است که برای بقای نسل بشر ضروری و لازم است. این امر مهم که در احادیث دینی بسیار به آن اشاره شده است، باید در دفتر ثبت اسناد و مدارک شناسایی زوجین نیز ثبت شود. اما گاهی زوجین در رابطه به طور موفق عمل نمی کنند. این موضوع موجب جدایی و متارکه آن ها می شود. در این شرایط آیای امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود دارد؟ در ادامه این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

راهکار های حذف نام همسر سابق از شناسنامه

راهکار های حذف نام همسر سابق از شناسنامه

امروزه، اختلافات زیادی میان زوجین پدید می آید و منجر به افزایش آمار طلاق در جامعه و ایجاد مشکلاتی برای فرزندان آن ها می شود. از مهمترین مسائلی که پس از طلاق پیش روی زوجین قرار می گیرد، حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه می باشد. این عمل می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد مانند یادآوری خاطرات تلخ، ازدواج مجدد افراد که می خواهند نامی از شریک زندگی قبلی خود، در مدارک آن ها نباشد. شرایط جامعه امروزی، مشکلات عرفی زیادی را برای ازدواج مجدد افراد مطلقه فراهم کرده است. قانون نیز تا حد زیادی تمایل دارد که از قانون پاک کردن اسم استقبال کند. اما در کنار آن می خواهد حقوق فردی که قرار است بعدها با یکی از زوجین ازدواج کند نیز محفوظ بماند. پس در این راستا محدودیت‌ هایی اعمال کرده است.

دلایل ایجاد محدودیت های قانون برای حذف نام همسر

شاید برخی از افراد بپرسند دلیل این سختگیری ها و محدودیت های قانون چیست؟ چرا برای یک پاک کردن اسم اینقد دردسر نیاز است؟ باید بدانید که قانون خواستار عدالت و اجرای حق برای تمام مردم است. از این رو با اعمال این محدودیت ها می خواهد که از هر گونه رفتار غیر قانونی و غیر منطقی در زمینه ی آشنایی حذف نام همسر سابق از شناسنامه جلوگیری کند.

چگونه قانون با سختگیری حذف نام از حق طرفین دفاع می کند؟

در نظر داشته باشید که فردی قبلا ازدواج کرده و سپس به هر دلیلی متارکه کرده است. حال قصد انجام ازدواج مجدد دارد. در این صورت اگر پیش از ازدواج مجدد شناسنامه جدید بگیرد و اسم همسر سابق خود را پاک کند، به راحتی می‌تواند به کسی که می خواهد با او ازدواج کند دروغ بگوید. از این رو قانون محدودیت هایی صادر کرده است تا از هر گونه سوء تفاهم و سوء استفاده جلوگیری شود. اما در این میان شرایط و مقرراتی وضع شده که می‌توان پاک کردن نام را در صورت عدم باکره بودن انجام داد. ولی در صورتی که زوجه دوشیزه باشد، روند کار به شکل دیگری انجام خواهد شد.

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

طبق نکات و حرف های گفته شده، حذف اسم همسر امری است که اکثر زوجین بعد از متارکه، خواستار آن هستند. چرا که بودن آن می تواند منجر به افسردگی و یادآوری خاطرات تلخ باشد. در ادامه تمام روش هایی که ممکن است از آن طریق بتوانید به خواسته یخود برسید و شرایط آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
1_ باکره بودن یا نبودن زوجه
2_ فرزند داشتن یا نداشتن زوجین
3_ فوت یکی از زوجین
4_ فقدان شناسنامه

مدخوله بودن یا نبودن زوجه

دریافتید که محذوف کردن اسم شرایط ویژه ای دارد. این شرایط بسته به موقعیت افراد متفاوت است. یکی از شرایطی که باید در نظر داشت مدخوله بودن یا نبودن خانم می باشد. مدخوله نبودن، به این معنی است که خانم با شریک زندگی خود ارتباط جنسی برقرار نکرده باشد به طوری که وی باکره باشد. البته بر اساس تفکر جمعی، منظور از مدخوله نبودن صرفاً باکره بودن نیست. یعنی می توان گفت اگر خانم در صورت باکره نبودن نیز با شریک زندگی خود رابطه نداشته باشد این موضوع نیز به منظور مدخوله نبودن او  تلقی می شود. اما مدخوله بودن، یعنی این که زوجه با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار کرده و سپس متارکه کرده باشد. در هر دو شرایط مقررات و راهکارهای جداگانه‌ای موجود است. ماده ۳۳ قانون ثبت احوال بر این موضوع دلالت دارد.  ما در ادامه ی این مقاله، به آن خواهیم پرداخت.

حذف نام همسر از شناسنامه زوجه باکره

همان طور که در مطلب قبل گفته شد باکره بودن یا نبودن خانم، تاثیر مستقیم در نحوه انجام عمل حذف اسم شوهر سابق وی دارد. چنان چه زوجه نزدیکی با همسر سابق خود نداشته بباشد، می‌تواند با نامه ای از دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه کند. سپس بعد از معاینات توسط پزشکی قانونی و دریافت مدارک معتبر، به محضر دادگاه رفته و حکم صدور شناسنامه سفید را بگیرد.

عدم باکره بودن زوجه و شرایط حذف نام

طبق گفته ها متوجه شدید که باکره بودن یا باکره نبودن خانم شرایط جداگانه‌ای را برای فسخ اسم مهیا می‌کند. اگر خانم با همسر سابق خود نزدیکی داشته باشد شرایط حذف کمی دشوارتر خواهد شد. در این شرایط، تنها هنگامی می‌توان فسخ نام را انجام داد که خانم خواستار ازدواج مجدد باشد. آن وقت زوجه باید فردی را به عنوان خواستگار به دفتر ثبت ازدواج معرفی کرده، پس از ثبت شدن ازدواج با نامه‌ای از سوی دفتر ازدواج به دادگاه رفته و دادگاه نیز پس از اطمینان از صحت مدارک موجود، حکم المثنی را صادر می کند.

حذف نام همسر‌ پس از فوت

گاهی برخی افراد متارکه نکرده‌اند. اما به دلیل فوت همسرشان و همچنین ازدواج مجدد می خواهند اسم آن متوفی را از مدارک خود محذوف کنند. اگر شریک زندگی زوج یا زوجه فوت شده باشد، در این مورد هم در صورت باکره نبودن، تنها تحت عنوان ازدواج مجدد می تواند نام همسرش را که فوت کرده است، فسخ کرد.

آیا در صورت داشتن فرزند می توان نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کرد؟

آیا در صورت داشتن فرزند می توان نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کرد؟

این سوالی است که اکثر افرادی که متارکه کرده اند می پرسند. باید گفت که قانون فسخ اسم، برای فرد مطلقه که از همسر سابق خود فرزند دارد نیز اعمال می شود. باید توجه داشت که نمی توان مشخصات پدر یا مادر را از مدارک فرزند، پاک نمود. تمام اطلاعات پدر و مادر پس از متارکه نیز در شناسنامه فرزند باقی می ماند. در نظر داشته باشید که مشخصات فرزند هم، از مدارک زوجین فسخ نخواهد شد. چرا که در صورت حذف، فرزند از ارث محروم خواهد شد!

زوجین می توانند ادعای فقدان شناسنامه کنند

از دیگر راه های گرفتن مدارک شناسایی جدید، ادعای فقدان آن می باشد. در این راهکار، زوجین می توانند ادعا کنند که مدارک خود را گم کرده اند و در حین گرفتن شناسنامه المثنی، خواستار حذف مشخصات شوهر یا زن قبلی خود شوند. این روند کمی دشوار می باشد و بهتر است از وکلای ماهر در این زمینه کمک گرفته شود. تمامی موارد و نکات گفته شده برای زوج و زوجه صدق می کند و تفاوتی ندارد!

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

اگر در صورت طلاق یا فوت همسر، قصد گرفتن شناسنامه جدید دارید باید مدارکی مهیا کنید.

  • اگر دوشیزه باشید و همسرتان فوت شده باشد
     ۲ قطعه عکس
    اصل کارت ملی و شناسنامه
    گواهی فوت همسر
    مدارک معتبرپزشکی قانونی مبنی بر دوشیزه بودن شما
  • اگر دوشیزه باشید و طلاق گرفته باشید
    ۲ قطعه عکس
    اصل کارت ملی و شناسنامه
    رونوشت یا اصل طلاق نامه
    گواهی پزشکی قانونی
  • در صورت عدم باکره بودن و فوت همسر
    ۲ قطعه عکس
    اصل کارت ملی و شناسنامه
    گواهی فوت همسر
    اسنادازدواج مجدد
  • در صورت عدم باکره بودن و متارکه
    ۲قطعه عکس
    اصل کارت ملی و شناسنامه
    رونوشت یا اصل طلاق نامه
    اسناد ازدواج مجدد

حذف نام همسر از شناسنامه

سخن پایان

دانستیم که حذف نام همسر از شناسنامه کار غیر ممکنی نیست اما شرایطی دارد. از سویی اگر زوجه باکره باشد با گواهی پزشکی قانونی به دادگاه رفته و حکم تعویض سجل را می گیرد . اما در صورتی که زوجه باکره نباشد با ارائه مدارک لازم برای اثبات ازدواج مجدد می تواند درخواست خود را ارائه دهد. به علاوه در صورت وجود فرزند نیز می توان تقاضای حذف نام شوهر پیشین را داشت. ضمن این که هرگز نمی توان نام فرزند را از مدارک شناسایی پدر یا مادر و بلعکس حذف کرد. این امر می تواند سبب محرومیت فرزند از ارث شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی مسائل حقوقی زوجین به بلاگ ما مراجعه کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button