وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

استشهاد : روش نوشتن استشهاد محلی برای اتفاقاتی که در یک محله رخ می‌دهد.

استشهاد : روش نوشتن استشهاد محلی برای اتفاقاتی که در یک محله رخ می‌دهد

استشهاد : سلام به همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با دیگر مقالات سایت وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان هستم. در این مقاله قصد دارم شما را با یکی دیگر موارد حقوقی آشنا کنم. همه‌ی ما نسبت به این موضوع مطلع هستیم برای اینکه در دادگاه پیروز میدان باشیم و موضوع را به نفع خود پیش ببریم نیازمند یک سری شواهد و مدارک هستیم که بتوانند ادعای ما را ثابت کنند. در این مقاله قصد دارم شما را با استشهاد محلی که از بهترین و معتبرترین اسناد است آشنا کنم.  در ابتدا به مفهوم  لغوی این عبارت می‌پردازم. کاربردهایی از این نوع تاییدیه را ارائه می‌دهم و در نهایت شما را با نحوه‌ی تنظیم این نوع تاییدیه بیشتر آشنا می‌کنم. با من همراه باشید.

 

استشهاد محلی

متن استشهاد محلی در  مورخ

ما، امضاء کنندگان ذیل این برگه، شهادت و تأیید می‌کنیم که در تاریخ .... و در مکان .......... واقع در .......... ، به وقوع واقعه/حادثه‌ای ..................... که بین آقا/خانم ................و آقا/خانم ............... شاهد بودیم که بین آنها زد و خورد/مشاجره /فحاشی /ضرب و جرح /درگیری / اتفاق افتاد و اینجانبان در محل حاضر و یا بلافاصله پس از وقوع آن به محل رسیدیم و به نحوی در واقعه حاضر بودیم:

نام و نام خانوادگی:

آدرس:

توضیحات و شهادت:

ما با توجه به مشاهده‌های خود، تأیید می‌کنیم که واقعه مورد بحث به شکل ذکر شده رخ داده است.

امضاء شاهدان:

___________________ تاریخ: ___________

___________________ تاریخ: ___________

___________________ تاریخ: ___________

توجه :

متن استشهادیه محلی بستگی به نوع و ماهیت واقعه‌ای که مورد بحث است دارد.

این یک قالب ساده‌ای است که می‌توانید از آن برای ایجاد یک استشهادیه محلی برای واقعه‌ی مورد نیاز خود استفاده کنید. لطفا توجه داشته باشید که معمولاً این گونه استشهادیه‌ها نیازمند امضاء و شهادت شاهدان حاضر در وقت واقعه هست و الا اگر ثابت شود شهود در صحنه حضور نداشته و نسبت به امضاء اقدام نموده اند علاوه بر اینکه این استشهادیه از درجه اعتبار ساقط است، شهود امضاء (کسانی که در محل حاضر نبوده اند) به مجازات شهادت دروغ محکوم می شوند.

.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


.

به طور کلی، سه نوع از مدارک محلی که می‌توانند برای ثبت واقعه‌ای در محل مورد نیاز باشند عبارتند از:

گزارش پلیس یا امنیتی: این گونه مدارک توسط ادارات پلیس یا مراکز امنیتی محلی صادر می‌شوند و شامل جزئیات و حقایق مربوط به واقعه یا حادثه‌ای است که رخ داده است. می‌توانید این گونه مدارک را از دفاتر پلیس یا نهادهای امنیتی مربوط به منطقه‌ای که واقعه رخ داده است، بدست آورید.

گواهی شاهدان: شامل شهادت و گواهی‌های افرادی است که شاهد به وقوع واقعه بوده‌اند یا در زمان وقوع واقعه حاضر بوده‌اند. شما می‌توانید شهادات آنها را جمع‌آوری کنید و امضای آنها را به عنوان شواهد واقعه مورد استفاده قرار دهید.

گواهی از متخصصین یا کارشناسان: گاهی اوقات می‌توانید گواهی‌ها یا نظرات متخصصین و کارشناسان مربوط به حوزه‌ای خاص را دریافت کنید؛ به عنوان مثال، گواهی پزشکی اگر واقعه مربوط به آسیب‌های جسمی است یا گواهی هنری اگر مورد واقعه به جنبه‌های هنری یا فنی مرتبط است.

استشهاد چیست؟

در استشهادنامه شاهد دیده‌ها و حرف‌های خود را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه می‌دهد. این شخص باید به مواردی را ارائه دهد که از نطر دادگاه منطقی و قابل قبول باشد. ذکر موارد دروغ و تنظیم تاییدیه‌ی غیر واقعی خود نوعی جرم شناخته می‌شود. حتما تا حدودی شهادت به ذهن شما نزدیک شد. لازم است بگویم تفاوت‌هایی با هم دارند. شهادت حضوری به صورت شفاهی در برابر قاضی است، نیاز به قسم است و صد البته که تصمیم‌گیری را برای افراد تصمیم‌گیرنده آسوده می‌کند. استشهادنامه نیازی به شهادت شخص نیست و قاضی می‌تواند توسط تطابق با صحبت فرد مدعی آن را رد یا قبول کند. تعداد آن ارتباطی به نحوه‌ی رای و تجدید نظر ندارد و قاضی برای صدور رای قوانین را ملاک قرار می‌دهد. از نظر اعتبار شهادت حضوری از اعتبار بیشتری برخوردار است و قاضی نمی‌تواند آن را رد کند. اعتبار تاییدیه وابسته به نظر قاضی است.

اهمیت و کاربرد 

استشهاد محلی

1- خیلی از اوقات افراد به علت ترس از آبرو یا حتی عدم تمایل با رو در رو شدن با فرد طرف دعوا راضی به حضور در دادگاه نیستند. بنابراین با یک امضا در فرم به صورت کتبی به نوعی اثبات حادثه را اعلام می‌کنند.

2-این فرم می‌تواند بسیار مورد تایید و اعتبار در جلسه‌ی دادگاه واقع شود. در خیلی از موارد می‌تواند راه‌حل بسیاری از مشکلات باشد.

3-کاربرد دیگر این است که شما می‌توانید از آن به جای چک و سفته استفاده کنید. بدین وسیله برای شما مقدور است که ضمانت چیزی را بر عهده گیرد.

4-ممکن است شخصی تمایلی نداشته باشد به عنوان شاهد او را بشناسند؛ این شرایط برای او فراهم است که بتواند شهادت خود را کامل و واضح مطرح کند.

5-گاهی مواقع برای کسب یک شغل با درآمد نیاز به استشهاد محلی است. در فرم مربوطه باید در ارتباط با درآمد، نوع حرفه و مهارت شخص اشاره شود. این فرم کمک می‌کند تا کارفرما به مهارت و تجربه‌ی او اطمینان لازم را کسب کند.

6- ممکن است به علت کثرت شاهدان حضور تمامی افراد در دادگاه فراهم نباشد. بنابراین اشخاص می‌توانند موافقت خود را با امضای فرم مربوطه به دادگاه اعلام کنند.

7- افرادی که از تمکن مالی برخوردار نیستند توسط تاییدیه از سمت مردم محله می‌توانند بدهی خود را به صورت اقساط پرداخت کنند. در این نوع فرم باید شغل فرد و میزان درآمد وی مطرح گردد.

8- گاهی اوقات افراد با مراجعه به دادگستری منطقه‌ی محل سکونت در خواست بازگشت کامل حقوق خود را دارند. برای اثبات این ادعا در دادگاه کمک از افرادی است که نسبت به این مساله مطلع هستند. در قالب تهیه‌ی این نوع تاییدیه بهترین نوع شهادت می‌باشد.

9- متاسفانه بسیاری از املاک دارای سند رسمی و قانونی نیستند که تنها راه اثبات مالکیت آن از طریق نوشتن استشهاد محلی است.

جعل این نوع شهادت کتبی

جعل استشهاد

باید اشتشهاد محلی را به دید یک سند کاملا معتبر نگرسیت.  اظهاراتی در متن مطرح کنید که به آن‌ها ایمان کامل داشته باشید. در آینده تمامی موارد اشاره شده به عنوان مدرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر اثبات گردد که بنا به دلایلی کمترین تقلب یا دروغی در متن آن مطرح شده بدون شک مجازاتی از سمت قانون اعمال می‌گردد. چرا که به نوعی یک مدرک جعلی تحویل دادگاه ارائه شده است. به این نکته توجه کنید که ساختار استشهادنامه به گونه‌ای است که افرادی که شناخت بلند مدتی نسبت به شما دارند با شهادت خود اعلام می‌کنند با اتفاقی مواجه شده‌اید که نیازمند این تاییدیه از طرف هم‌نوعان خود می‌باشید. بنابراین شخصی که استشهاد محلی را می‌خواند و به عنوان شاهد امضا می‌کند باید شناخت کاملی نسبت به شما داشته باشد. در غیر این صورت شهادت کتبی این شخص دروغ است و عواقب ناخوشایندی در پیش دارد.

نحوه‌ی تنظیم تاییدیه برای اتفاقی که در یک محله رخ می‌دهد.

برای تنظیم استشهاد محلی متن و قالب مشخصی مد نظر نیست. برای افراد امکان‌پذیر است که به صورت دست‌نویس شهادت خود را مکتوب کنند. متن استشهاد محلی به هدف هر مسئله‌ای که مطرح می‌گردد متفاوت است. شاهدان اگر قصد تصدیق امضای خود را دارند می‌توانند با مراجعه به یکی از دفترخانه‌ها توافق خود را اعلام کنند. به این نکته اشاره کنم که برای اعتبار متن این سبک شهادت باید فاکتورهای خاصی به همراه داشت. در متن تاییدیه باید نام‌ و نام‌‌خانوادگی فرد شاهد تاریخ و ساعت رخداد حادثه یا علتی که متن استشهاد محلی تهیه می‌گردد ثبت گردد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که متن استشهاد محلی باید خوانا واضح و در کمال سلامت عقل تنظیم گردد. بعد از تنظیم آن را  به مرکز و سازمانی که تهیه‌ی آن را الزامی می‌دانست تحویل دهید. در ادامه متنی به عنوان نمونه برای اتفاقی که در یک محله افتاده ارائه می‌دهم.

از دیگر ویژگی‌های مهم یک تاییدیه

در تنظیم متن همه‌ی نامه‌ها اداری در صوری متن قابل تایید و قانونی است که متشکل از سه قسمت عمده باشد. هر گونه متن رسمی که به دادگاه ارائه می‌گردد باید یک مقدمه‌ای به هدف زمینه‌سازی داشته باشد. این مقدمه باید به گونه‌ای باشد که ارتباط درستی با متن اصلی و مساله‌ی مورد نظر داشته باشد. نباید از هدف اصلی متن منحرف گردد و به خواننده کمک کند تا متن اصلی را سریع‌ و آسان‌تر متوجه گردد. در مرکز اصلی باید پیام به شکل واضح وکامل مطرح گردد و نتیجه‌ و درخواستی که فرد متقاضی آن است نیز بیان گردد. گاهی از اوقات فرد نویسنده‌ی استشهاد به حاشیه ‌می‌پردازد و از هدف اصلی فاصله می‌گیرد. این سبک نوشته نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه ممکن است در مواردی به ضرر فرد متقاضی تمام شود. در انتها، درخواست اجرای دستورات و اقدامات لازم در زمینه‌ی مورد نظر را اعلام کنید.

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با یکی دیگر از موارد حقوقی آشنا کنم. به خاطر داشته باشید نوشتن استشهاد محلی نیازمند رعایت یکسری قوانین و مقرراتی است که اگر رعایت نشوند نتیجه‌ی غیر قابل انتظاری را در پی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنم حتما از یک وکیل آگاه و کارشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. همچنین در صورت امکان برای تصدیق تاییدیه شاهدان توافق خود را در یک دفتر اسناد رسمی ثبت کنند. تیم قوی و حرفه‌ای وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان است تا در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کند. همچنین شما می‌توانید از طریق راه‌هایی ارتباطی سوالات و ابهامات خود را در این زمینه از ما بپرسید، حتما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

..

همیشه بخاطر داشته باشید؛ مسائل مشابه حقوقی الزاماََ راه حل مشابهی ندارند بدون مشورت با وکیل یا مشاور حقوقی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید.

۰۹۱۳۷۱۴۷۳۱۴

16 نظر
اکبر علی جانی 21 مرداد 1402 پاسخ

متن نامه استهشاد محلی به ریاست محترم دادگاه برای معرفی کردن به مشتری بگیر یا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره قرار بگیرم به علت فقر خرج مخاج خانواده

    admin 27 مرداد 1402 پاسخ

    با سلام
    متن هر استشهادیه با استشهادیه دیگر متفاوت از استشهادیه دیگر است و بسته به موضوع باید توسط وکیل یا حقوقدان تنظیم تا احیانا علیه خود شما استفاده نشود.
    موفق باشید

محمد 22 شهریور 1402 پاسخ

سلام من با خانومم دعوا کردم پدر خانومم زنگ زده بهم فحاشی کرده منم گفتم میام توضیح میدم ک چی شده رفتم منزلشون در رو باز کرد شروع کرد به ضرب و شتم من منم برای دفاع از خودم اونو زدم
از من شکایت کرده ولی من بخاطر زندگیم شکایتی نکردم ازش آیا من الان میتونم شکایت کنم ک هم منو زده و تهدید کرده؟؟شاهد هم دارم

    admin 22 شهریور 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    امکان طرح شکایت شما نیز وجود دارد ولیکن باید دلایل و مدارک اجمله شهادت شهود گواهی پزشکی قانونی و گزارش مرجع انتظامی داشته باشید.
    با توجه به اختلاف و نزاعی که بین شما صورت گرفته و احتمالا شهودی نیز هنگام درگیری در محل حاضر بودند در صورت شکایت شما دادگاه هر دو طرف را محکوم و بسته به نوع جرائم صورت گرفته از پرداخت دیه جریمه و حتی شلاق طرفین محکوم می نماید.
    در پایان توصیه می شود با توجه به اینکه اختلاف خانوادگی است سعی در مصالحه و سازش گردد.
    موفق باشید

ناشناس 08 آبان 1402 پاسخ

سلام من با همسایه دعوا کردم منو کتک زد هر دو خانم هستیم موهامو کند لبم هم با مشت کبود کرد من نتونستم بزنم فقط اون زد همسایه ها دیدن و به اورژانس زنگ زدن اما برای اثبات در دادگاه میترسن بیان شهادت بدن باید چیکار کنم پزشک قانونی هم رفتم

    mehdi alijani 12 آبان 1402 پاسخ

    با سلام و وقت بخیر
    شما برای اثبات ادعای خود نیاز به ادله اثبات دعوا که عبارتند از
    1. اقرار خود شخص
    2. شهادت شهود
    3. سند یا هر نوع وسیله ای که موجب علم قاضی می شود
    4. علم قاضی (گزارش مامورین کلانتری و 110 ،نامه مراجعه به پزشکی قانونی ،فیلم دوربین مدار بسته و…)
    5. قسم
    شما با یکی از این موار هم میتوانید موضوع درگیری را اثبات کنید و می توانید از قاضی تقاضا کنید تا بصورت نا محسوس از اهالی محل نسبت به موضوع تحقیقات لازم را انجام و در صورت نیاز شهادت شهود بصورت محرمانه انجام گیرد.
    موفق باشید

ناشناس 24 آبان 1402 پاسخ

استشهادیه محلی میخواستیم برا اینکه 40 سال هست که عموزاده ها از یک درخت گردو که پدرانمان باهم خریده اند برداشت مشترک داشته ایم الان شکایت کردند که به ناحق برداشت کرده ایم. جه متنی نوشته بشه تا شاهدان امضا کنند

    mehdi alijani 26 آبان 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    حضوری با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا استشهادیه مناسب برای شما تنظیم کنند تا در مراحل بعدی با مشکل مواجه نشوید.
    موفق باشید

الهام 25 آذر 1402 پاسخ

سلام روزتون خوش شخصی درب منزل ما با چندنفر امده و به همسر و دسر من حمله کرده ماهم زنگ زدیم ۱۱۰و سکایت کردیم الان این اقا به دروغ ازمن خانم خانه دار شکایت کرده که بهش چاقو زدم بنده روحمم خبردار نبوده و نیست به دروغ خود زنی کرده و برگه پزشکی قانونی در برگه شکایت گذاشته بنده میتپانم استشهاد ازهمسایه ها و لابی من جمع کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون هستم

    mehdi alijani 25 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. هر شخصی ادعایی دارد باید بتواند در محکمه آن را با دلیل به اثبات برساند و صرف گرفتن نامه پزشکی قانونی دلیل محسوب نمی شود.
    2. اگر بین شما درگیری و زد و خورد بوجود آمده باشد قاضی این موضوع را قرینه ای بر این می داند که این اتفاق از جانب شما و خانواده شما برای شخص حادث شده است.
    3. اگر اشخاصی حاضر در صحنه باشند که شهادت بدهند این شخص بدون خون ریزی و اثار جرح محل را ترک کرده می تواند برای خلاصی از شکایت جرح مورد استفاده قرار گیرد
    4. برای اثبات اینکه شخص خود زنی کرده باید نامه پزشکی قانونی ملاحضه و از دادگاه خواسته شود تا پزشکی قانونی دقیقا در این خصوص اظهارنظر کند
    موفق باشید.

ناشناس 06 دی 1402 پاسخ

سلام وقتتون بخیر همسایه طبق بالا مدام اعتراض داشتند که صدای بچه های من بالا میره با اینکه من هم از واحد چسبیده به خودمون هم طبقه پایین پرسیدم که صدای ما واقعا اونقدر زیاد هست که شمارو اذیت کنه گفتند خیر در یک گروه ایتا که برای کل همسایه ها هست و عضو هستیم اون آقا دوباره این موضوع رو مطرح کرد و همسر من این بار گفت اگر مشکلی با ما دارید من در بیرون از ساختمان در خدمت شما هستم حالا همسایه با عکس نوشته همسرم از ما شکایت کرده لطفا میشه منو راهنمایی کنید که باید چیکار کنم؟ همسایه ها گفتند بهم که استشهاد بنویسم همه امضا می‌کنند و طرف ما هستند

    mehdi alijani 06 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. برای رسیدگی به هر جرمی نیاز به سه عنصر روانی ، قانونی و مادی هست یعنی اینکه مجرم قصد انجام جرم را داشته باشد آن عمل در قانون جرم شناخته شود و سوم این عمل مجرمانه را شخص بطور عملی انجام دهد.
    2. در مورد سوال شما هیچ یک از این موارد وجود ندارد و در صورت شکایت از جانب همسایه پرونده بسته خواهد شد.
    3. فعلا نیاز به تنظیم استشهاد نیست در صورت لزوم قاضی از طریق کلانتری نسبت به تحقیقات محلی اقدام می کند.
    موفق باشید

ناشناس 13 دی 1402 پاسخ

با سلام من با همسایه دعوامون شده قبل دعوا اومده جلوی در ما با خانومم ومادر خانومم بحث کرده فهش داده اراده کشی کرده این چندمین بارشه حالا ما شاکی شدیم پلیس اونو برده بازداشاومده حالا از من خانومم مادر خانومم شاکی شدنت اومده با وثیقه بیرون

    mehdi alijani 13 دی 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    قاضی پرونده بر اساس شکایت شما و دلایلی که ارائه کرده اید ابتدا دستور صلح و سازش و سپس در صورت عدم سازش اقدام به تحقیقات محلی و از شما جهت ارائه اصول و مستندات دعوت و در صورتی که دلایل به قدری قوی باشد که توجه اتهام را برای قاضی توجیه نماید اقدام به صدور کیفرخواست می کند
    این دلایل می توانند
    گزارش و صورتجلسه کلانتری (110)
    استشهادیه
    تحقیقات محلی
    شهادت شهود
    فیلم ضبط شده
    اقرار خود شخص
    و…
    باشد
    موفق باشید

صبوری 14 بهمن 1402 پاسخ

سلام وقت بخیر
ببخشید همسایه بالا سرینون شب موقع استراحت شروع میکنن اذیت کردن یا بدو بدو میکنن یا صدای حرف زدن شون میاد با صدای بلند یا دعوا میکنن تا ۵ و نیم صبح بعضی وقتا طول میکشه هرچی هم بهشون تذکر میدیم بی فایده ست خواهش میکنم بگید چه کار کنیم

    mehdi alijani 16 بهمن 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. ترجیحا با مذاکره و دوستانه اقدام به حل مشکل پیش آمده اقدام کنید
    2. در صورتی که در آپارتمان زندگی می کنید از طریق هیئت مدیره ساختمان اقدام به رفع اختلاف و مشکل اقدام نمایید
    3. اگر هیچ یک از موارد بالا تاثیر نداشت، با تنظیم استشهادیه از همسایه های مجاور و گرفتن رونوشت اخطاریه هیئت مدیره ساختمان که به واحد مذکور اخطار داده از طریق دادسرا اقدام به طرح شکایت مزاحمت نمایید، در این مرحله شما نیاز به حضور دو نفر شاهد دارید که گفته های شما را در مرجع قضایی تایید کنند
    4. قبل از اقدام قضایی و شکایت از طریق دادسرا بهتر هست از طریق ارسال اظهار نامه موضوع طرح شکایت به همسایه اخطار قانونی گردد.
    وکیل حقوقی اصفهان
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button