وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

جرم تعرض کلامی

جرم تعرض کلامی، یکی از جرم های است که  در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد و بسته به نوع شرایط متفاوت هست. همه ما عصبانی می شویم و این امری عادی است. اما واکنش ما هنگام عصبانیت می تواند طبعات ناخوشایندی را داشته باشد. در احادیثی نقل شده است که هنگام عصبانیت اگر سرپا هستید بنشینید و اگر نشسته اید بهتر هست سریعا به وضو اقدام نمایید تا شیطان درون شما نامید شود. چه بسا یه حرف در یک ثانیه توانسته است طبعات بدی برای شما داشته باشد. در این مقاله تعرض در سخن در یک نگاه، تعریف تعرض کلامی ناموسی و جرم ان، تعارض در سخن در پیامک و یا تماس تلفنی، افزایش روزافزون فحاشی و راهکارهای مقابله با فحاشی پرداخته شده است.

تعرض کلامی در یک نگاه

تعارض کلامی، حرف و یا کلمه ای هست که باعث آزار فرد متقابل می شود. این تعرض برخلاف تعارض های دیگر جنسی و مالی نبوده و تنها به صورت کلامی صورت می پذیرد. تعارض در سخن ممکن هست به صورت های مختلفی صورت بگیرد و جرم تعرض در سخن در هر موردی یکسان نیست. از جمله این موارد می توان به تعارض در سخن به صورت جنسی، تعارض در سخن به کودک، به یک زن، از طریق پیامک و تماس تلفنی اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی برخی از موارد بالا خواهیم پرداخت.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


تعرض کلامی ناموسی

برخلاف باور عده ای، فحش دادن به ناموس یکی دیگر، جرم تعرض کلامی محسوب می شود. 

در ماده 252 قانون مجازات اسلامی در مصوب 92 نوشته شده است

فردی که با ناموس فردی دیگری اعم از زن، فرزند، مادر و یا خواهر  الفاظ رکیکی به کار ببرد. مخصوصا در صورتی که محتوای این الفاظ در رابطه با زنا باشد، این شخص مجرم محسوب می شود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای هر جرمی کیفری قرار داده است. این جرم نیز کیفر خاص خود را دارد. جرم تعرض کلامی برای افراد فحاش ناموسی، مساوی با 80 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. این 80 ضربه به صورت تقریبی گفته شده و در صورت رای قاضی و با توجه به شرایط موجود در دادگاه می تواند متغیر باشد. این رای دادگاه جزو مواردی هست که 80 ضربه شلاق نمی تواند با پرداخت پول و هزینه پرداخت شود. البته این مجازات در رابطه با فردی می باشد که فحش به آن مربوط می شود یعنی خواهر، مادر، فرزند

اگر فردی که به ناموسش توهین شده است بخواهد شکایت خود را در دادگاه مطرح نماید.

رای دادگاه متفاوت تر از قبل خواهد بود. جرم تعرض کلامی برای این تعرض بر طبق ماده 608 قانون اسلامی ایران که در سال 99 مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است. در این بازبینی متهم محکوم به پرداخت 2 الی 8 میلیون تومان خواهد شود. این ارقام بسته به رای دادگاه و براساس شواهد موجود می باشد و کم تر از 2 میلیون و بیش تر از 9 میلیون تومان نخواهد شد.

 

تعارض کلامی در پیامک

تعارض کلامی در پیامک

مشکل عده از ما این هست گمان می بریم که با یک فحش که کارشان به دادگاه و کلانتری نمی رسد. بسیاری از افراد با همین گمان بی خود، کارشان به کلانتری باز شده و تبعات جبران ناپذیری برایشان داشته است. در قانون اساسی نوشته شده که تهدید و فحش اعم از ناموسی و الفاظ زشت  در صورت نوشتن کتبی در پیام رسان های الکترونیکی و غیرالکترونیکی جرم محسوب می شود.

برخی از افراد علاوه بر فحش ناموسی، تهمت هایی را نیز به فرد در این پیامک می زنند. در نظر داشته باشید که اگر فرد مورد تهمت و فحاشی قرار گرفته شکایت خود را در دادگاه ارائه نماید، متهم علاوه بر جرم تعرض در سخن، مورد ارتکاب جرم تهمت زنی نیز قرار گرفته است. دادگاه برای هر کدام از این ها مجازات جداگانه ای برای متهم در نظر خواهد گرفت. در صورت رؤیت پیام های ناموسی و الفاظ زشت و ناپسند، بهتر هست پیامک را در تلفن همراه خود نگه دارید. درست هست که حتی در صورت پاک نمودن پیامک، در صورت دستور قضایی، پیامک ها بازگردانده می شوند، اما بهتر هست برای اجرای سریع مصوبات قانونی، پیامک را نگه دارید.

شرایط روز افزون فحاشی

امروزه با گسترش ارتباطات و برنامه های چت اینترنتی، شمار تعارض کلامی افزایش روز افزونی داشته است. وجود گروه های مختلف چت، فحاشی های رکیکی را وارد جامعه نموده است. به گونه ای که فردی با یک حساب غیرمشخص، وارد یک گروه چت می شود، پشت اکانت او مخفی هست.

وی از فحاشی خود به دلیل قایم شدن در پشت گوشی، خجالت زده نیست. خجالت زده نشدن فرد، در برخی موارد او را به راه های دیگری می کشاند. فرد رفته رفته به این الفاظ رکیک عادت می کند. این فرد در بیرون از جامعه نیز تعارض کلامی انجام می دهد. ممکن هست فرد به فردی الفاظ بسیار رکیکی داده و فرد دیگر او را به جرم تعرض کلامی دستگیر نماید.

راهکارهای جلوگیری از تعارض کلامی

راهکارهای جلوگیری از تعارض کلامی

از آن جا که فحاشی یکی از جرائم قضایی محسوب می شود، راهکارهایی نیز برای این امر تعریف کرده اند. بهترین راهکار برای کاهش جرم تعرض کلامی، فرهنگ سازی هست. در اروپا نیز برای انجام یک سری اقدامات کنترلی مردم، از فرهنگ سازی استفاده شده است. بهترین تاثیر فرهنگ سازی، از طریق تلویزیون صورت می گیرد. برخی از صحنه های فیلم و سریال مربوط به فرهنگ سازی می باشد و شما با کمی تامل این فرهنگ را در می یابید. برای جلوگیری از تعارض در سخن بهتر هست کلیپ هایی در این امر تهیه و تولید شود تا شاید بتواند اندکی از درصد جرم تعرض کلامی بکاهد.

جرم تعرض کلامی در محضر دادگاه

اگر شما خواننده گرامی در دادگاه، قاضی و یا فردی که از شما شکایت کرده است را، مورد فحاشی و الفاظ رکیک قرار دهید، جرم شما در محضر دادگاه رؤیت شده است. قاضی می تواند جرایمی را برای شما در نظر گرفته و به حبس نیز محکوم نماید. زیرا این الفاظ حتی اگر برای قاضی نباشد، در محضر قاضی بی احترامی شده است. در صورت رای صادره از قاضی شما محکوم به شلاق و یا حبس خواهید شد.

مدت زمان شکایت جهت فحاشی

مدت زمان شکایت جهت فحاشی

همان گونه که می دانید هر چیزی فرصت دارد و باید برخی اعمال را در فرصت معین خود انجام داد. اگر ادعای شکایت دارید بهتر هست که شکایت خود را در مدت زمان مشخصی به دادگاه ارائه دهید. اگر زمان شکوائیه شما به دادگاه دیر شده باشد، شما از حق شکایت محروم خواهید شد. اگر فردی شما را مورد فحاشی ناموسی و قرار دهد مرتکب جرم قضایی شده و می توانید از وی شکایت نمایید. مدت زمان ارائه شکایت به دادگاه، یک سال می باشد.

طریقه شکایت کردن

شما باید قبل از یک سال شکایت خود را مطرح نمایید و اگر وقت شما از یکسال گذشته باشد، حق شکایت را از دست خواهید داد. البته اگر ثابت شود که شما اختیار شکایت نداشتید، در صورت اثبات، دادگاه به شما فرصت خواهد داد. اگر فردی که مورد فحاشی قرار گرفته شده فوت نماید و وارث وی بخواهند شکایت خود را به پیش دادگاه ببرند، ظرف 6 ماه مهلت دارند شکایت کنند. بعد از گذشت 6 ماه دیگر حق شکایت از فرزندان و ورثه فرد ساقط خواهد شد.

نتیجه گیری

همیشه بهتر هست قبل از انجام یک عمل ابتدا عاقلانه اندیشید. گاهی یه حرف موجب می شود تا شما به دردسر بافتید. اگر شما جرم تعرض کلامی انجام داده اید، بهتر هست از یک وکیل در این راه کمک بگیرید. گاهی یک وکیل می تواند راه کارهای دیگری را برای شما نشان دهد. اگر قادر به پرداخت هزینه وکیل نیستید، لازم هست با یک مشاور حقوقی ماجرا را در میان بگذارید. ما در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به جرم تعرض کلامی و بررسی کیفری این جرم پرداخته شد. ما دست اندرکاران امیدواریم اطلاعاتی هر چند کم ولی جامع در اختیار شما خواننده گرامی قرار دهیم.

برای گرفتن مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با وکیل اصفهان در ارتباط باشید

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button