وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

باید ها و نباید های کارفرما و کارگر

نباید این را فراموش کنیم که استقلال یک کشور وابسته به کار است. برای انجام دادن هر کاری افراد تعهد هایی دارند که باید نسبت به انجام آن متعهد باشند. سعی می‌کنیم در این مقاله شما را بیشتر با قوانین بین کارفرما و کارگر آشنا کنیم.

کارفرما کیست؟

کارفرما را می توان به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی تعریف کرد که کارمندش به درخواست او در ازای پولی که به عنوان دستمزد دریافت می کند کار می کند. در واقع کارفرما افرادی را برای رسیدن به اهداف خود استخدام می کند و مطابق قوانین تجاری رفتار می کند. کارفرما به صاحب پروژه نیز اطلاق می‌شود.

کارگر کیست؟

کارگر به فردی گفته می شود که در مقابل دریافت مزد برای او کار می‌کند. فرقی هم نمی‌کند که این فرد چه فعالیتی را انجام می‌دهد. طبق این قانون استاد دانشگاه، پزشک یا پرستار و حتی مهندسان هم می توانند جزء کارگران حساب شوند. در حقیقت کارگر، به معنی کارکننده و فردی است که در کارخانه یا کارگاه فعالیت می‌کند و مزد می‌گیرد.

وظایف و مسئولیت کارفرما نسبت به کارگران


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


وظایف و مسئولیت کارفرما نسبت به کارگران

هدف اصلی از مشخص کردن تعهدات کارفرما در قبال کارگر به صورت کاملاً واضح، دفاع از حقوق اصلی کارگران و فراهم کردن بستر مناسب برای دفاع از حقوق آنها و شکایت از کارفرما در صورت امتناع از انجام تعهدات کارفرما در قبال کارگر است. این حقوق شامل موارد زیر می باشد:

  1. همه ی كارفرمايان در پروژه‌های مختلف کاری با زمینه‌های بسیار متنوع، باید از تمامی مواردی از قانون کار که مربوط به تدوین تعهدات كارفرما نسبت به كارگر است، آگاهی کامل داشته باشند که به منظور حقوق و حمایت از آنان تشکیل شده است.
  2. کارفرمایان باید ساعات فعالیت روزانه کارگران را در نظر بگیرند که طبق قانون برای مشاغل عادی 8 ساعت و برای مشاغل سخت 6 ساعت است.
  3. در حالت کلی قرارداد که بین کارفرمایان و کارکنان بسته می‌شود، ممکن است به صورت موقت یا غیر موقت و به منظور انجام امور شخصی و واضح باشد.
  4. بر اساس مواد 66 و 67 قانون کار، کارفرمایان امکان استفاده از مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی را باید به زنان کارگر بدهند.
  5. یکی از مهمترین تعهدات کارفرما در قبال کارکنان پرداخت دستمزد آنها بر اساس اصول مقرر است. طبق ماده 34 این قانون کلیه مبالغی که به کارمنان تحویل می شود به اعتبار قرارداد پرداخت می شود که شامل مزد یا حقوق، نفقه خانواده، هزینه مسکن، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، غذا، پاداش تولید، سالانه سود و غیره می باشد. این هزینه حقوق کار گفته می شود که طبق مواد 2 و 3 کارگران باید طبق قرارداد در زمان های مشخص شده پرداخت شوند.

کارفرامیان فراموش نکنند که ...

  1. طبق ماده 79، افراد زیر 15 سال نباید به عنوان کارگر برای کارفرمایان مختلف کار کنند.
  2. طبقه‌بندی مناسب مشاغل و تعیین حداقل دستمزد از دیگر شرایط مهم کاری است. رعایت آن‌ها جزو تعهدات کارفرما نسبت به کارکنانش می‌باشد.
  3. بهداشت و ایمنی کارکنان در محل کار بسیار با اهمیت است. رعایت موارد مربوط به این حوزه هم از تعهدات کارفرما محسوب می‌شود.
  4. طبق ماده ١٨٧بعد از اتمام پروژه و درخواست کارگر، قید مدت، نوع، زمان شروع و پایان پروژه انجام شده را به وی اعطا کنند.
  5. رعایت تکالیفی همچون بازگشت کارگر پس از رفع حالت تعلیق قرارداد کار، پرداخت مزایای پایان کار برای پروژه های معین و مدت موقت، پرداخت حق سنوات به هنگام اخراج موجه، بازگرداندن کارگر به کار و پرداخت حق‌السعی او از زمان اخراج تا وقت بازگشت برعهده کارفرما می باشد
  6. همچنین در این قانون مقرر شده است که رابطه‌ی استخدامی کارگر در مدت کارآموزی قطع نمی‌شود و این مدت از هر لحاظ جزءِ سوابق کارگر محسوب می‌شود.  این مزد نیز در مدت کارآموزی از مزد ثابت یا مزد مبنا کمتر نخواهد بود. مزایای غیر نقدی، کمک‌ها و فوق‌العاده‌هایی که برای جبران هزینه‌ی زندگی و مسئولیت‌های خانوادگی به کارگر پرداخت می‌شود در دوره‌ی کارآموزی همچنان پرداخت می‌شود.
  7. یکی ازحساس‌ترین تکالیف و تعهدات کارفرما نسبت به کارگر، رعایت امور مروبط به بیمه کارمندان و کارگران است.

آیا کارفرما باید کارگر را بیمه کند؟

آیا کارفرما باید کارگر را بیمه کند؟

از جمله مهم ترین حقوق کارگر، حق بیمه او است. طبق ماده 148 قانون کار، هر کارفرمایی موظف است که کارکنان خود را بیمه کند. آنها مکلف هستند با شروع فعالیت کارکنان، در پایان هر ماه لیست بیمه را منطبق با حقوق تعیین شده به سازمان تامین اجتماعی ارسال و همینطور به دارایی مالیات پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارفرما، بیمه شده می‌تواند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه، نسبت به شکایت از کارفرما اقدام و بازرسی شعبه را تقاضا نماید. در این صورت کارفرما مجبور به پرداخت جریمه نقدی برابر با دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه می شود. همچنین تحت تعقیب کیفری نیز قرار می‌گیرد.

اهمیت بیمه برای کارگران

با توجه به استفاده از مزایای مهم سازمان از جمله بازنشستگی و دریافت مستمری بازنشستگی در سنین پیری یا از کارافتادگی، پرداخت حق بیمه توسط کارفرما برای کارگر از اهمیت خاصی برخوردار است. عدم پرداخت حق بیمه و بی توجهی به مقررات تامین اجتماعی توسط کارفرما تاثیر مستقیمی بر بازنشستگی کارگران دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله بیمه، اختیاری یا اجباری؟ مراجعه کنید.

وظایف کارگر نسبت به کارفرما

وظایف کارگر نسبت به کارفرما

کارگران در مقابل کارفرمایان، دارای تعهداتی می باشند که دراین جا به مواردی اشاره میکنیم:

  1. طبق ماده 1 آیین نامه های انضباطی کار در کارگاه ها، هرگونه کوتاهی در انجام وظایف محوله و یا هر گونه فعل یا ترک فعل که موجب نقض آیین نامه های انضباطی کارگاه، بروز اختلال و بی نظمی در روند طبیعی فعالیت محوله، کاهش کمی و کیفی تولید و خدمات، افزایش ضایعـات، ضرر و زیان و غیره را فراهم کند، قصور نامیده می شود. این قصور را می توان نتیجه بی دقتی و عدم رعایت انجام فعالیت از سوی کارگر دانست. کارفرما توسط مراجع ذیصلاح می تواند شکایت و پیگیری کند.
  2. کارگر در دو موقعیت می‌بایست اصل امانت داری را رعایت کند. اولا امانت داری در پیاده کردن مسئله کار و دوما امانت داری در خصوص اشیایی که به منظور انجام دادن کار در اختیار کارگر قرار گرفته است.
  3. طبق قانون کار، کارگر ملزم است اوامر کارفرما را انجام دهد. اگر در مجموعه های بزرگ تر فعالیت می کنند، باید اوامر و دستورات افرادی که دارای سمت مدیر یا سر کارگر و غیره هستند را منوط به آن که در حدود صلاحیتشان باشد، اجرا کند.
  4. هر کارگاه یا کارخانه و شرکتی دارای آئین نامه انضباطی است که کارگران آنجا موظف به رعایت آن هستند. طبق ماده 27 این قانون، کارگران در دو مورد می تواند اخراج شود. اول اینکه در انجام وظایف محوله سهل انگاری یا کوتاهی کند و دوم اینکه از مقررات انضباطی کارگاه تخلف کند.
  5. کارگران باید در محدوده موضوع کار و تمامی مسائل کاری از کارفرما پیروی کنند. زیرا فردی که به صورت مستقل برای خود فعالیت می کند، کارگر به حساب نمی آید.

قرار داد کارچیست؟

قرارداد کار قراردادی است کتبی یا شفاهی. به موجب این میثاق نامه کارگر در ازای دریافت حقوق فعالیتی را برای مدت موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد. برای اینکه  این قرارداد درست باشد باید این شرایط را رعایت کنید.

  1.  مشرعیت مورد قرارداد
  2. معین بودن موضوع قرارداد
  3. عدم ممنوعیت قانونی و شرعی کارفرما و کارگر در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

نکات قابل توجه برای نوشتن قرار داد کار

نکات قابل توجه برای نوشتن قرار داد کار

  •   نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشغال یابد.
  •  حقوق یا مزد مبنا
  •  ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها
  • محل انجام کار
  •  تاریخ انعقاد قرارداد
  •  مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت زمان معینی باشد.
  •  موارد دیگری که عرف وعادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

سخن پایانی

کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند. امیدواریم این مقاله در رابطه با وظایف و اختیارات کارفرماها و کارگران به شما کمک کرده باشد. برای مشاهده مقالات مرتبط می توانید به وبلاگ ما مراجعه کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button