وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

اجبار مرد به جدایی

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی از سایت وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان هستم. متاسفانه در کشور ما در مواردی زیادی با مسئله‌ی  اجبار مرد به طلاق زن رو در رو خواهیم شد. در این مقاله همراه شما هستم تا این مورد حقوقی را برسی کنیم.

در خواست زن به جدایی 

طبق قانون مدنی ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰  در این موارد زن می‌تواند برای طلاق به حاکم مراجعه کند و درخواست طلاق دهد:

۱. امتناع مرد از  دادن نفقه و الزام او به پرداخت نفقه

  1. دوام زوجیت منجر به عسر و حرج باشد.
  2. همسر خانم مفقودالاثر گردد.

در موارد یاد شده زوجه می‌تواند همسر را مجبور به جدایی کند. همچنین مرد اجازه‌ی رجوع به طلاق را ندارد. این نوع طلاق که جزئی از موارد بائن می‌باشد، صحیح و بجاست. زیرا طبق موارد تفسیر شده از قوانین در صورتی که شرایط زندگی مشترک برای زن دیگر مقدور نباشد و درخواست طلاق دهد، بعد از انجام مراحل قانونی همسر وی از طلاق رجوع کند و به زندگی مشترک برگردد به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد.

 

درخواست زن به جدایی

 

طلاق زوجه‌ی غایب مفقودالاثر

براساس ماده‌ی 1029 قانون، هر زمانی که شخصی چهار سال تماما غایب مفقودالاثر باشد، زن او می‌تواند درخواست طلاق دهد. طبق ماده‌ی 1023 حاکم می‌تواند حکم طلاق او را صادر کند. به دلیل اینکه بعد از گذشت این بازه‌ی زمانی در قید حیات فرض نمی‌گردد. همین‌طور که خانم باید بعد از وفات همسر عده نگه دارید در این زمینه هم به همان میزان (چهار ماه و ده روز)  باید عده نگه دارد. برای جدایی بعد از درخواست خانم دادگاه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران سه دفعه متوالی و هر کدام به فاصله یک ماه آگهی می‌کنند. تا افراد در صورت اطلاع از او به دادگاه اطلاع دهد. اگر 1 سال از تاریخ انتشار اولین آگهی بگذرد و حیات شخص ثابت نگردد، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. در مجموع باید حداقل 5 سال از تاریخ آخرین خبر از مفقود سپری گردد.

 

جدایی به علت امتناع از دادن نفقه

براساس ماده 1106 قانون مدنی در عقد دائم، به شرط پیاده‌سازی زوجیت، نفقه‌ی او بر عهده‌ی شوهر است. در این جهت اگر مرد با وجود رفاه اقتصادی پرداخت نکند، زن با ارائه‌ی دادخواست می‌تواند از  طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه، محکومیت همسر را طلب کند. حکم در صورتی قابل اجرا است که آقا به مدت حداقل 6 ماه نفقه را پرداخت نکند. با توجه به ماده‌ی 4 قانون حمایت از خانواده مصوب سال91، دادگاه صلاحیت‌دار رسیدگی به نفقه زوجه، دادگاه خانواده است. این نوع دادگاه تمامی دعاوی حقوق مربوطه به نفقه را مورد براسی قرار می‌دهد. در صورت درخواست به غیر از دادگاه مربوطه، با صدور قرار عدم رسیدگی، پرونده  به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. لازم به ذکر است که در عقد موقت در صورت برقراری رابطه‌ی زناشویی آقا موظف به پرداخت نفقه است.

 

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

 

محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر

از جمله شرایطی که دادگاه درخواست زن را برای جدایی می‌پذیرد و همین‌طور در عقدنامه نیز به آن اشاره شده، محکومیت مرد بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر به صورت قطعی می‌باشد. این موارد در صورت مغایرت با حیثیت و شئون خانوادگی، زن می‌تواند درخواست جدایی دهد. تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

 

جدایی عسر و حرج

این دو واژه به مفهوم مشقت و سختی به نوعی مترادف هم دیگر هستند. بر اساس ماده‌ی 1130 قانون، در صورتی که تداوم رابطه‌ی زوجیت باعث مشقت گردد، زوجه می‌تواند تقاضای طلاق دهد. اگر عسر و حرج برای حاکم اثبات گردد، دادگاه می‌تواند شوهر را به طلاق اجبار کند. اگر اجبار وی کارساز نباشد، به اجازه‌ی حاکم جدایی صورت می‌گیرد. عسر و حرج وجود شرایطی است که ادامه‌ی زندگی را برای خانم با مشکل و سختی همراه کند. مواردی که در ادامه اشاره می‌کنم که در صورت اثبات به دادگاه از مصادیق این امر می‌باشند.

 

۱- ترک زندگی توسط زوج حداقل به مدت شش یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

اگر شوهر محل زندگی مشترک را ترک کند یا اینکه از زندگی مشترک اجتناب ورزد بر مبنای این قانون زن حق طلاق دارد. همچنین در صورت غیبت مرد به مدت 6 یا 9 ماه متوالی از زمان ترک بر مبنای قاعده‌ی عسر و حرج جدایی امکان‌پذیر می‌باشد.

 

جدایی به علت اعتیاد

 

۲- اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد.

وابستگی شدید به هرگونه مواد مخدر یا مشروبات الکلی از سمت مرد در صورتی که به اساس زندگی لطمه وارد کند. مانند: بیکاری، بی‌پولی، فقر خود و خانواده و از همه مهم‌تر آسب به آبروی خانواده،  شرایط جدایی را برای خانم فراهم می‌کند. البته باید این نکته را مد نظر داشت در صورتی این قانون قابل اجرا است که همسر خانم در مدت مشخص توسط پزشک متخصص در این زمینه برای درمان امتناع ورزد یا شرایط الزام وی به ترک وجود نداشته باشد. همچنین در صورت ترک و روی‌آوری مجدد، خانم حق طلاق خواهد داشت.

 

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

اگر مرد مرتکب جرمی یا عملی گردد که مجازات آن ۵ سال زندانی یا بالاتر باشد، شرایط جدایی خانم امکان‌پذیر است.

 

۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

اگر شوهر در برخورد با خانم مرتکب رفتار خشن مثل: مورد ضرب و شتم قرار دادن خانم گردد، زن حق طلاق دارد. لازم است به این نکته هم اشاره کنم که قانون برای حمایت از خانم‌ها بروز هر نوع رفتار نامناسب از جمله: بد خلقی، بد رفتاری که منجر به ضرب و شتم هم نگردد حق جدایی را برای خانم ایجاد می‌کند. مسئله‌ی دوم در این زمینه این است که این سوء رفتار باید مستمر باشد. اگر تنها یکبار یا با فاصله‌ی زمانی طولانی خانم با این گونه رفتار مواجه شد از شرایط طلاق برخوردار نیست.

 

۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا واگیردار یا هر عارضه‌ی صعب ‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

صعب‌العلاج نوعی از بیماری است که هیچ گونه درمانی برای آن مد نظر نباشد. یا درمان وجود دارد اما مناسب نیست و یا مدت درمان به قدری طولانی است که به آسودگی امان‌پذیر نیست. از جمله این بیماری‌ها: بیماری صعب‌العلاج روانی یا بیماری‌هایی که امکان انتقال به شخص دیگر وجود دارد مثل ایدز. البته توجه کنید که برخی از بیماری‌های این دسته صرفا حق فسخ نکاح را برای خانم فراهم می‌کنند نه حق طلاق.

 

در پایان

در این مقاله چند مورد از شرایط اجبار طلاق مرد را خدمت شما همراهان ارائه کردم. لازم به ذکر است هر کدام از این موارد از پیچیدگی و قوانین خاصی برخوردارند. لذا توصیه می‌کنم در صورت مواجه با هر کدام از این شرایط قبل از اقدام با وکیلی آگاه و متخصص در این زمینه مشورت کنید. شما می‌توانید رسیدگی به موارد حقوقی در کمترین زمان را به تیم تخصصی و حرفه‌ای وکیل اصفهان بسپارید. با ما همراه باشید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button