چک صیادی چیست؟ نحوه ثبت چک صیادی

چک صیادی چیست؟ نحوه ثبت چک صیادی

ثبت چک صیادی در سامانه صیاد یک الزام برای دسترسی به چک‌های جدید بانکی (چک‌ صیاد) است. همان‌طور که در جریان هستید طی سال‌های گذشته مشکلات بسیاری در خصوص چک‌های برگشتی و کلاهبرداری در این حوزه رخ‌ داده است. دلیل این امر نیز بی‌دقتی افراد و بانک‌های مربوطه می باشد. از این‌ رو برای جلوگیری از این مشکلات، دولت اقدامات بسیاری انجام داد که یکی از این اقدامات ارائه چک‌ صیاد می باشد.

با به‌ وجودآمدن چک صیاد و قوانین مرتبط با آن سؤالاتی در ارتباط با نحوه ثبت چک‌ صیادی، استعلام و هم چنین نقد و انتقال آن برای افراد به وجود آمده است. ما در این نوشتار قصد داریم به‌تمامی این سوال‌ها پاسخ دهیم. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید ‌چک ‌صیاد را جایگزین چک‌های قدیمی کنید؛ ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

تعریف چک صیادی

چک صیاد نمونه دیگری از چک‌های صادر شده می باشد که بر اساس جدیدترین قوانین مرتبط با چک به افراد معرفی و ایجاد شده است. این چک‌ها به‌صورت مستقیم تحت‌نظر بانک مرکزی و از طریق سامانه صیاد برای افرادی که تمایل استفاده از چک‌ها را دارند صادر می‌شود.

در ابتدای سال 1400 باتوجه‌ به اصلاحاتی که در روند صدور و وصول چک‌ها در سال 1397 وضع شده بود، دولت مرکزی جهت جلوگیری از انواع کلاهبرداری‌ها در زمینه نقدکردن و کشیدن چک‌های بلامحل و همچنین ثبت تمامی مراحل از زمان صدور تا وصول چک، اقدام به صدور چک‌ ‌صیاد کرد.

ویژگی‌های ‌چک ‌صیادی و مقایسه آن با چک های ساده و قدیمی

چک‌های صیادی ویژگی‌های خاص خود را دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. از مهم‌ترین ویژگی‌های ‌چک صیا‌دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر شخص دارنده ‌چک‌ ‌صیاد، با چک بلامحل مواجه شود تمامی حساب‌های موجود فرد صاحب امضای چک در آن بانک و دیگر بانک‌ها توقیف می‌شود. این در حالی است که در چک‌های قدیمی بلامحل امکان توقیف حساب صادرکننده در بانک‌های دیگر وجود نداشت.
  • رنگ دسته‌چک‌های صیادی در تمامی بانک‌ها بنفش و دارای ظاهری مشابه هستند.
  • در شعب بانکی امکان اعتبارسنجی و صدور چک‌ ‌صیادی وجود ندارد. فرد با پارتی‌بازی نمی‌تواند به این چک‌ها دسترسی داشته باشد. برای آن که بتوانید از مزایای چک صیادی برخوردار شوید؛ باید با ثبت‌نام در سامانه صیاد که زیر نظر بانک مرکزی است؛ چک موردنظر را دریافت نماید.
  • ‌چک‌های ‌صیادی این امکان را برای گیرنده ‌چک به وجود می‌آورند که قبل از دریافت آن،افراد وضعیت حساب دارنده ‌چک را بررسی کنند. این موضوع می‌تواند به کاهش تعداد چک‌های برگشتی کمک نماید. این در حالی است که در ‌چک‌های سنتی امکان استعلام پیش از دریافت چک‌ وجود ندارد.
  • تمامی فرایندهای مرتبط با صدور، استعلام و ثبت ‌چک ‌صیادی به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد.
  • صدور چک صیاد در وجه شخص حامل امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  • چک‌هایی که در سامانه صیاد صادر می‌شوند دارای شناسه یکتا می باشد. این شناسه دارای یک شماره 16 رقمی در گوشه چک است. این شناسه به افراد کمک می‌کند که قبل از دریافت چک اعتبار صاحب چک صیاد را استعلام کنید.

لازم به ذکر است که چک های صیادی که در سامانه صیاد ثبت می‌شوند را نمی‌توان لغو کرد. درصورتی‌که خواستار لغو این چک‌ در سامانه هستید، می‌توانید از طریق مراجعه حضوری چک‌ موردنظر را باطل نمایید.

مدارک موردنیاز برای ثبت چک صیادی اشخاص حقیقی

از مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت ‌چک‌ ‌صیا‌دی موارد زیر را می‌توان تشریح نمود.

  • فرد متقاضی باید کپی از صفحات شناسنامه را به بانک ارائه دهد.
  • یک قطعه عکس 3*4
  • کپی از قولنامه یا اجاره‌نامه محل سکونت.
  • ارائه کپی تمامی مدارک شغلی.
  • ارائه قبض آب، برق یا تلفن محل سکونت برای صحت آدرس دقیق محل.
  • به‌ همراه‌ داشتن یک فرد معتبر به‌ عنوان معرف.

پس از ارائه مدارک توسط فرد متقاضی، بانک موردنظر درخواست صدور ‌چک‌ ‌صیاد را در سامانه صیاد ثبت می‌کند. درصورتی‌که فرد شرایط لازم را برای دریافت چک داشته باشد، چک صیاد برای وی صادر می‌شود.

مدارک موردنیاز برای ثبت چک‌ ‌صیاد اشخاص حقوقی و حقیقی

ما در این بخش به بررسی مدارک مورد نیاز برای چک‌ ‌صیادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می پردازیم.

اشخاص حقوقی

از جمله شرایط لازم برای دریافت دسته‌‌ چک‌ ‌صیاد برای اشخاص حقوقی موارد زیر می باشد.

  • درخواست افتتاح حساب بانکی توسط سهام‌ داران شرکت تا امضای سهام‌ داران.
  • اصل و کپی گواهی‌ نامه ثبت شرکت (شناسنامه شرکت).
  • اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت.
  • اصل و کپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت‌ مدیره شرکت.
  • سابقه افتتاح شرکت باید کمتر از 10 سال نباشد.
  • باید به مدت یک سال در بانک موردنظر حساب سپرده بلندمدت به مبلغ 50 میلیون تومان داشته و مبلغ در طول 6 ماه گذشته هیچ‌گونه کسری نداشته باشد.
  • محل کار شرکت در طی سال‌های اخیر تغییر نکرده باشد.

اشخاص حقیقی

از جمله شرایط لازم برای دریافت دسته‌ ‌چک ‌صیا‌د برای اشخاص حقیقی موارد زیر می باشد.

  • سابقه افتتاح حساب‌جاری فرد در بانک دو سال باشد.
  • فرد متقاضی باید محل کار و سکونت ثابتی داشته باشد.
  • فرد متقاضی هیچ‌گونه چک بلامحل و بدحسابی نداشته باشد.
  • سپرده بلندمدت فرد متقاضی باید 5 میلیون تومان باشد.
مراحل ثبت چک صیادی

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم ثبت ‌چک ‌صیاد آنلاین، توسط بانک و اپلیکیشن‌های موبایل امکان‌پذیر است. ما در ادامه مراحل ثبت چک‌ صیا‌د را برای شما کاربران عزیز بیان می نماییم. ابتدا وارد سایت بانک موردنظر شده و به قسمت چک صیاد وارد شوید. صفحه رو به رو شامل گزینه ثبت، تأیید، رد، استعلام و یا انتقال می باشد. گزینه ثبت را انتخاب نمایید. سپس در قسمت احراز هویت اطلاعات شخصی خود از قبیل شماره موبایل، کدملی و … را وارد کنید.

در مرحله بعد شناسه یکتا یا همان کد 16 رقمی و دیگر اطلاعات نظیر مبلغ چک، تاریخ سر رسید را وارد نمایید. با کلیک بر روی دکمه تایید به قسمت‌های بعدی وارد شوید. در ادامه با فشردن + افزودن گیرنده اطلاعات دریافت‌کننده ‌چک‌ (حقیقی یا حقوقی) را وارد کنید . سپس گزینه افزودن را فشار دهید. اطلاعات شرح چک را به‌درستی و بادقت وارد نمایید. بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. در این مرحله پیش نمایشی از آن چه وارد کرده‌اید برای شما به نمایش درمی‌آید. در صورت تایید آن، مرحله نهایی ثبت چک‌ صیاد‎‌ در سامانه با موفقیت برای شما انجام می‌شود. برای وصول چک صیادی باید به شعب موردنظر مراجعه نمایید.

ارتباط با مشاورین وکیل اصفهان

چک صیاد راهکاری بسیار مناسب جهت جلوگیری از کلاهبرداری‌های کلان و ‌چک‌‌ های بلامحل است. برای دریافت و ثبت آن باید به سامانه صیاد که زیر نظر بانک مرکزی است مراجعه نمایید. شما کاربرگرامی می توانید برای اطلاعات بیش تر در مورد این چک‌ با مشاورین وکیل اصفهان تماس حاصل فرمایید.

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان