وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

همه چیز درباره‌ی فک پلاک خودرو+ نکات حقوقی

سلام به همه‌ی شما عزیزان. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی سایت وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان هستم. خرید و فروش اتومبیل در چند سال اخیر بسیار گسترده شده است. در عین حال با افزایش معاملات خودرو مسائل مرتبط به انتقال مالکیت آن از شخصی به شخص دیگر به مشکلاتی مواجه می‌گردد. تعوض شناسه‌ی اتومبیل مسئله‌ای است که تمامی خریداران  و فروشندگان با آن روبه رو هستند. درباره‌ی فک پلاک خودرو شما تا چه میزان مطلع هستید؟ اصلا این واژه به چه معناست؟ مجازات فردی که اتومبیل خریداری شده از صاحب قبلی را بدون تعویض پلاک استفاده می‌کند چیست؟ اصولا این امر باید در کجا و چگونه باید صورت گیرد؟ با من همراه باشید تا به بخشی از سوالات شما در این زمیینه پاسخ دهم.

 

فک پلاک چیست؟‌

اگر شما اتومبیل صفر خریداری کنید تعویض شناسه‌ی آن توسط پلیس صورت می‌گیرد. درصورتی که قصد فروش  داشته باشید باید فک پلاک صورت بگیرد. این امر مرحله‌ی آخر خرید و فروش اتومبیل است که هم خریدار و هم فروشنده با آن سروکار دارند. از دیدگاه لغوی فک پلاک به معنای باز کردن دو شی از یک دیگر است.  در واقع همان تعویض پلاک است. این امر باید بلافاصله بعد از خرید خودرو در مراکز وابسته به ناجا صورت گیرد. اگر License plate replacement به هر دلیلی صورت نگیرد و خودرو در سطح شهر تردد نماید، هرگونه تخلف برای مالک اول ثبت می‌گردد. بنابراین مالک قبلی مسئول است و به همین دلیل این امر از این نظر بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی از تعویض دسترسی سریع‌تر به هویت و نشانی مالک وسیله‌ی نقلیه می‌باشد.

مدارک مورد نیاز فروشنده خودرو

 

 1-اصل سند فروش کارخانه سازنده اتومبیل 

 

2- اصل کارت ماشین 

 

3- برگ سبز یا برگه‌ی شناسه خودرو

 

 4-اصل سند مالکیت (اگر سند دارد باید بوسیله‌ی ناجا صادر شده باشد)

 

5- اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده‌  یا نماینده قانونی اتومبیل

 

6- اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر

 

7- ارائه برگه عدم خلافی ( اگر خلافی داشته باشد در همان مرکز  رفع می‌گردد.)

 

8- ارائه اصل فیش پرداخت هزینه‌های تعویض شناسه براساس تعرفه

 

9- اصل کارت معاینه فنی معتبر (برای اتومبیل‌های شخصی و دولتی که بیش از 4 سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آنها سپری شده باشد)

 

10-حضور فروشنده یا نماینده قانونی آن، که باید مدارک لازم برای تعویض شناسه‌ی اتومبیل  در کنار برگه‌ی وکالت به همراه داشته باشد.

 

11-کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه‌ها

 

مدارک مورد نیاز خریدار خودرو

1- شناسنامه و کارت ملی خریدار یا نماینده‌ی قانونی

 

2- حضور خریدار یا نماینده قانونی، که باید مدارک لازم برای تعویض شناسه‌ی اتومبیل در کنار وکالت  همراه خود داشته باشد.

 

3- مدارک احراز سکونت خریدار

 

4- قبض برق خریدار (که با آدرس مدارک بالا هماهنگ باشد)

 

موردی که باید توجه کنید این است که اسناد مربوط باید به نام خودتان، همسرتان و یا والدی که زندگی می‌کنید باشد در غیر این صورت باید به همراه اسناد شناسایی شخصی که منزل یا اجاره‌نامه متعلق به اوست و نسبت‌ش را با شما مشخص‌ می‌کند برای این امر  اقدام کنید.

 

5- کارت عابر بانک برای پرداخت تمامی هزینه‌ها

 

لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌ها به جز خلافی بر عهده‌ی خریدار است.

 

آیا حضور فروشنده برای فک پلاک الزامی است؟

 اگر فروشنده به خریدار وکالت این امرا را دهد، حضور او الزامی نمی‌باشد. اما توصیه می‌کنم اگر وکالت کامل به خریدار دادید یا این کار را بر عهده‌ی وکیل گذاشتید حتما پیگیر باشید که تماما صورت گرفته باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پلیس راهوار و وارد کردن کدملی خود یا خریدار  اطلاعات مربوط به تعویض شناسه‌ی اتومبیل را برسی کنید. شما یک بازه‌ی زمانی به وکیل یا خریدار می‌دهید تا این کار را انجام بدهند در صورتی که در این بازه صورت نگرفت دعوی فک پلاک ایجاد می‌شود. در این موقعیت شما می‌توانید با مراجعه به مراجع قضایی و دادخواستی برای توقیف اتومبیل تنظیم کنید. توجه کنید این مرحله از خرید اتومبیل با استعلام متفاوت است. استعلام توسط خریدار قبل از خرید خودرو صورت می‌گیرد. این امر او را از سرقتی بودن خودرو یا هر مشکل مربوط به آن مطلع می‌کند.


بایدها و نبایدها در دعاوی حقوقی


نکاتی مهم از فک پلاک

 این مرحله شما نیازی به پرداخت عوارض شهرداری ندارید. عوارض باید در زمان انتقال سند برای دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. تمامی هزینه‌های مربوط به License plate replacement باید توسط عابر بانک انجام شوند. بنابراین حتما کارتی را به همراه داشته باشید که به میزان کافی موجودی داشته باشد. نیازی به رفع خلافی خودرو قبل از این مرحله نیست. خلافی در بخشی از این مراکز توسط دستگاه POS صورت می‌گیرد. توجه کنید زوج و فرد شدن شناسه‌ی اتومبیل شما کاملا تصادفی است و شما هیچ گونه حق انتخابی در این زمینه ندارید. به عنوان یک نکته‌ی بسیار مهم توصیه می‌کنم اتومبیل خود را به صورت وکالتی خرید نکنید. اگر خودرو مشکلی داشته باشد تا زمان انجام مراحل قانونی توقیف می‌گردد. License plate replacement سیستمی صورت می‌گیرد و بعد از 48 ساعت از تاریخ صدور فاکتور ثبت می‌شود. در صورت وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات به بازه‌ی زمانی بیشتری نیاز است.

 

 

مراحل فک پلاک خودرو

به همراه فروشنده به این مراکز مراجعه کنید. به شما برگه‌ای برای شماره‌ی نوبت و باجه‌‌ی مربوطه می‌دهند. مدارک مورد نیاز را تحویل دهید. سپس فرم‌های مربوطه را پر کنید و هزینه‌های لازم را واریز کنید. برای تایید اصالت خودرو برگه‌ای می‌دهند که باید به کارشناس مربوطه تحویل دهید تا اصالت اتومبیل را تایید کنند. بعد از این مرحله مجوز فک پلاک قبلی و صدور جدید آن را صادر می‌کنند. سپس به انبار بروید و پلاک خود را تحویل بگیرید. اگر قبلا خودرویی داشتید که الان شناسه‌ی آن آزاد است برای شما امکان‌پذیر است که همان را برای شما نصب کنند. در این صورت هزینه‌ی ساخت پلاک ندارید. (البته این پلاک باید مربوط به سه سال گذشته باشد.) اگر چندین شناسه آزاد دارید به اختیار خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر هیچ پلاک فکی از این سه سال نداشتید با پرداخت هزینه برای شما پلاک صادر می‌گردد.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با یکی از مسائل مربوط به تعوض خودرو آشنا کنم. تعویض پلاک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که هم خریدار و فروشنده در بازار داغ تعوض خودرو درگیر آن هستند. اگر قصد تعویض خودرو دارید حتما توصیه می‌کنم نکات اشاره شده در این مقاله را برسی کنید. اگر برای این مسئله نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری داشتید تیم قوی و حرفه‌ای وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان است. با ما همراه باشید تا در ادامه مسائل حقوقی بیشتری در این زمینه با شما به اشتراگ بگذاریم.

 

مهدی علیجانی، بهترین وکیل پایه یک دادگستری اصفهان از نظر مردم، می‌تواند در تمام موارد حقوقی دیگر همراه و راهنمای شما باشد. شما از طریق صفحه‌ی تماس می‌توانید از راهنمایی ایشان بهره‌مند شوید. منتظر نظراتتان هستیم.

 

در این مقاله سعی ما بر این بود که مطالب مفیدی را به شما ارائه بدهیم و به سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، پاسخ بدهیم. اگر باز هم در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری، آقای مهدی علیجانی مطرح کنید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button