وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

مجازات تحت تاثیر بودن الکل هنگام رانندگی

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات سایت وکیل اصفهان در خدمت شما هستم. متاسفانه همان طور که از طریق رسانه‌ها مستحضر هستید، از جمله حوادث رایج کشور ما تصادفات می‌باشد. به گونه‌ای که در یک نظر سنجی اثبات شد که ایران دومین کشور حادثه‌خیز به علت وقوع تصادفات رانندگی است. برای کاهش این آمار باید تدابیری در پیش گرفت. علل این حوادث را شناخت و به دنبال آن اقداماتی اجرا کرد. یکی از شایع‌ترین دلایل تصادفات رانندگی، عدم هوشیاری کافی و لازم راننده به علت استفاده از مشروبات الکلی می‌باشد. متاسفانه آسیب‌های بسیار زیان‌باری را به افراد جامعه تحمیل کرده است. در این مقاله قصد دارم در ارتباط با مجازات تحت تاثیر بودن الکل هنگام رانندگی صحبت کنم. با من همراه باشید.

 

رانندگی تحت تأثیر الکل

Driving Under the Influence یا به اختصار  (DUI) جرمی است که فرد در هنگام استفاده از الکل و یا حتی دارو‌های خواب‌آوری که به دستور پزشک مصرف کرده به رانندگی پرداخته و قادر به کنترل صحیح وسیله‌ی نقلیه نبوده است. البته ممکن است صرفا رانندگی وسیله‌ی نقلیه را شامل نشود. در بسیاری از موارد عمل شخص از رانندگی با یک وسیله‌ی نقلیه احتیاط و دقت بیشتری نیاز دارد. مثلا فردی که وظیفه‌ی کنترل و هدایت یک وسیله‌ی نقلیه را داشته باشد، باز هم مشمول حکم این جرم می‌باشد.

 

نحوه‌ی اندازه‌گیری سطح مستی فرد.

در آزمایشگاه سم‌شناسی قانونی مواد غیر بیولوژیکی مانند داروها، سم‌ها، الکل و مواد مخدر مورد برسی قرار می‌گیرند. کاربرد مهم این آزمایش برای اثبات متهم بود شخص و اجرای مجازات می‌باشد. از دیدگاه غیر قضایی هم دستگیری فرد و نتیجه‌ی آزمایش در بانک اطلاعات کشف جرایم پلیس آگاهی کشور ثبت می‌گردد. کاربرد این اطلاعات برای ازدواج و استخدام در مراکز حائز اهمیت است. اما باید اشاره کنم که با وجود دقت بسیار بالای این دستگاه‌ها احتمال خطا و اشتباه و اعلام نتیجه‌ی مثبت کاذب وجود دارد. بنابرای صرفا نتیجه‌ی این آزمایش به تنهایی کافی نیست. قاضی پرونده با توجه به نتیجه‌ی آزمایش، نحوه‌ی دستیگری و سایر شواهد موجود در پرونده رای نهایی را اعلام می‌کند.  فرد مطابق ماده‌ی 105 قانون مجازات اسلامی،  محکوم به حد شرب خمر می‌گردد.

 

تست الکل

انواع تست‌های الکل

۱. تست سلامت رانندگان

در این تست از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که دارای حسگرهای سیلیکونی بسیار حساس  نسبت به گازها و آلاینده‌های متفاوت در بازدم اشخاص، تغییرات دما و رطوبت هستند. حسگرهای این دستگاه‌ها باید هر ۶ ماه یکبار و دستگاه‌هایی که حسگر پلاتینی دارند سالی یکبار باید تعویض شوند. چرا که به شرایط جوی بسیار حساس‌اند و در نتیجه ‌جواب آزمایش را به درستی نشان نمی‌دهند.

مواردی که بر نتیجه‌ی این آزمایش تاثیر‌گذار هستند.

- دمای بدن و سرعت تنفس: اگر شخص دویده باشد، سرعت تنفس وی افزایش می‌یابد. در نتیجه غلظت الکل در هوای بازدم وی کاهش می‌یابد و تست به صورت کاذب به فرد اعلام می‌گردد.

- حبس نفس: حبس تنفس به مدت 30 ثانیه غلظت الکل در هوای بازدم را افزایش می‌دهد.

- کم خونی: میزان غلظت الکل را در هوای بازدم بیشتر از مقدار طبیعی نشان می‌دهد.

جنسیت: در خانم‌ها میزان غلظت الکل را در هوای بازدم بیشتر از مقدار واقعی نشان می‌دهد.

بیماری: افرادی که رژیم می‌گیرند یا دیابتی هستند اغلب بازدم آن‌ها حاوی استون است. بنابراین نتیجه به صورت مثبت کاذب اعلام می‌گردد.

موادی که وارد هوای تنفسی می‌شوند: برخی از مواد افزودنی به فرآورده‌هایی مثل بنزین، حلال‌های مختلف و گازهای فراری که در برخی از شوینده‌ها استفاده می‌شوند اگر وارد هوای تنفسی بشوند نتیجه‌ی تست را به صورت کاذب مثبت نشان می‌دهند.

همان طور که مستحضر هستید این سبک تست به اندازه‌ی کافی قابل اعتماد نیست. اما برای اینکه نتیجه تا حدودی مشخص باشد پلیس مجبور است فرد خاطی را به مدت یک ربع تحت نظر داشته باشد.

 

2. تست الکل در آزمایشگاه

متابولیت‌های الکل از جمله اتیل گلوکورونید (EtG) و اتیل سولفات (EtS) تا چند روز بعد از مصرف در ادرار و خون قابل تشخیص هستند. مطمئن‌ترین روش برای ارائه‌ی نتیجه‌ی حقیقی اندازه‌گیری این مواد در بدن است. میزان مستی راننده به کمک BAC یا میزان الکل خون سنجیده می‌شود. اگر این میزان بیش از 50 الی 80 درصد باشد فرد محکوم به جرم جنایی است. در این صورت هیچ نیازی به اثبات مستی نیست.  اگر به کمک روش‌هایی مثل دستگاه‌های تشخیص مصرف الکل و آزمایشات لازم برای پلیس محرز شد که راننده در حین رانندگی از مشروبات الکلی استفاده کرده است، راننده به عنوان مجرم به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌گردد.

 

مجازات رانندگی در حالت مستی 

رانندگی در حالت مستی شامل دو نوع مجازات می‌باشد:

  1. مجازات شرب خمر (نوشیدنی‌های الکلی)
  2. تشدید در مجازات رانندگی.

اگر فرد مست در زمان رانندگی تصادفات نکند مجازات وی عبارتند از: تخلف رانندگی و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی.

 اما اگر تصادفی اتفاق بیفتد مجازات وی عبارتند از: تخلف در رانندگی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مجازات صدمه‌های غیر عمدی.

 

مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکل:

در قانون جمهوری اسلامی صرفا استفاده از مشروبات الکلی یک جرم مستقل می‌باشد. بر طبق ماده‌ی 265 «مجازات مصرف مواد مست‌کننده، 80 ضربه شلاق می‌باشد.» از نظر قوانین خوردن هرگونه مواد مست‌کننده مجازاتی دارد و تفاوتی ندارد که کم باشد یا زیاد، حالت مستی برای شخص ایجاد کند خالص باشد یا مخلوط. حال اگر در کنار مست بودن به جرم دیگری مرتکب گردد جزای متفاوتی قانون‌گذار برای وی در نظر می‌گیرد.

 

تصلدف در زمان مستی

مجازات قتل:

طبق ماده‌ی 714 قانون مجازات اسلامی: «اگر شخص بر اثر بی‌احتیاطی، لاابالیگری، نداشتن مهارت لازم در رانندگی (توسط هر گونه وسایل نقلیه‌ای، زمینی یا آبی یا هوایی)، یا به دلیل عدم رعایت قوانین مرتکب قتل غیر عمد گردد به مدت 3 الی 6 ماه محکوم به حبس و در صورت طلب دیه‌ توسط اولیا باید دیه هم پرداخت کند. اما قانون‌گذار طبق ماده‌ی 718 برای کسانی مشروبات الکلی مصرف کردند و در حالت مستی به رانندگی می‌پردازند مجازات سنگین‌تری در نظر می‌گیرد. به صورتی که در زمان رانندگی به کسی آسیب بزند، مرتکب قتل غیر عمد شده است. با توجه به مواد  ۷۱۴ و ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی محکوم به ۲ سال حبس می‌باشد و در صورتی که دیه درخواست شود باید آن را پرداخت کند.


مجازات سگ گردانی در قوانین جمهوری اسلامی ایران


تصادف منجر به آسیب

اگر راننده‌ی مست در تصادف با شخصی منجر به  مشکل جسمی در فرد یا از کار افتادن حواس‌ و اعضای بدن یا تغییر شکل عضو و یا سقط جنین گردد، مطابق ماده‌ی ۷۱۵ تا ۷۱۸ محکوم به بیش از ۸ ماه حبس می‌باشد و در صورت درخواست دیه، باید آن را بپردازد.

 

آیا زن یا مرد بودن راننده‌ی مست در مجازات  اثرگذار است؟

مجازات برای هر دو جنس به یک میزان اعمال می‌گردد. اما اگر شخص به سن مسئولیت کیفری نرسیده باشد قانون برای او کمی تخفیف در نظر می‌گیرد و مثل افرادی که به سن کیفری رسیدند مجازات نمی‌شوند.

 

مجازات مصرف الکل

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم رانندگی در حالت مستی کجاست؟

اگر رانندگی در زمان مستی منجر به تصادف گردد، محل تصادف محل وقوع جرم می‌باشد. در نتیجه صلاحیت رسیدگی بر عهده‌ی دادسرای عمومی و انقلاب همان محل تصادف می‌باشد. اگر بعد از انجام تحقیقات قرار مجرمیت به دادرسی صادر گردد، دادگاه کیفری نوع 2 آن منطقه باید رسیدگی کند. اما اگر راننده‌ی مست تصادف نکند و توسط ماموران در حالت مستی دستگیر شود، تحقیقات مقدماتی به کمک دادسرای محل دستگیری انجام می‌شود سپس پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری نوع 2 همان منطقه ارسال می‌شود.

 

قوانین بیمه در مورد رانندگی در مستی

آیا بیمه به راننده‌ی مست تعلق می‌گیرد؟

در سه موقعیت شخص موظف است، خسارت را پرداخت کند سپس از طریق مراجع قانونی درخواست تمام یا بخشی از هزینه‌های پرداخت شده را داشته باشد:

۱. نزد مراجع قضایی اثبات گردد که شخص در تصادف به صورت عمدی نقش داشته است.

۲. رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد روانگردان و مخدر که در وقوع حادثه نقش داشتند توسط نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه به اثبات برسد.

۳. در صورتی که راننده‌، گواهینامه نداشته باشد و یا اینکه گواهینامه‌ی او متناسب با وسیله‌ی نقلیه نباشد.

۴. اگر راننده‌ وسیله‌ی مورد نظر را سرقت یا از مسروقه بودن آن مطلع باشد.

 

بیمه‌ی شخص ثالث

در زمینه‌ی بیمه‌ی ثالث هم باید رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد روان‌گردان به تایید نیروی انتظامی و یا دادگاه و یا پزشکی قانونی برسد.  بیمه‌گر در این حالت هم  موظف است خسارتی که به فرد وارد کرده است را بپردازد و سپس بخشی یا تمام آن را از بیمه دریافت کند.

 

آیا به خود راننده مست هم بیمه تعلق می گیرد؟

بیمه‌ی شخص ثالث تمامی خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث (راننده، سرنشینان خودروی خسارت دیده و حتی خودرو مقصر) را شامل می‌شود. اما این بیمه هیچ مسئولیتی در برابر راننده‌ی مست تقبل نکرده است. اما در کنار این بیمه‌ بیمه‌ی دیگری تحت عنوان بیمه‌ی حوادث وجود دارد که این فرد می‌تواند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد. در ماده‌ 6 قانون بیمه قدیم، بیمه‌ی ثالث در صورت مرگ یا نقص عضو این شخص خسارت وارده را پرداخت می‌کرد. اما طبق قوانین جدید بیمه‌ی حوادث موظف است علاوه بر پرداخت غرامت فوت و نقص عضو حتی هزینه‌های جراحت‌های کم را پرداخت کند.

 

در پایان

در این مقاله شما را با یکی از علت‌های تصادف در کشور آشنا کردم. مجازات این جرم و پوشش بیمه برای فرد مست در زمان رانندگی را برسی کردیم. لازم به ذکر است که نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادف رانندگی، تأثیر زیادی بر روند رسیدگی پرونده خواهد داشت. اگر در این زمینه نیاز به مشاور و وکیل حرفه‌ای داشتید وکیل اصفهان در خدمت شما همراهان عزیز است تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button