وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

نشر اکاذیب و مجازات آن؟+تفاوت با جرم افترا

نشر اکاذیب چیست؟

نشر اکاذیب به معنای انتشار خبرهای دروغ و خلاف واقعیت است، که هدف از این عمل منحرف کردن افکار مردم و تخریب افراد مهم و نشانه گرفتن افرادی که در جامعه نقش مهمی دارند و انتشار خبرهای دروغ که باعث تهمت، افترا و اختلاف بین جایگاه های مهم ومسولیت پذیر جامعه میشود.                                   

که در این باره خبر های دروغ و کذب انتشار میابد و دارای جرائم سنگین میباشد. درماده 698 قانون مجازات اسلامی ایران، انتشار خبرهای کذب ذکر شده است. در این ماده به جرم مطلق جایگزین کردن خبرهای دروغ به جای حقیقت نام برده است. در متن قانون 698 امده است: (از طريق مزبور به نحوي از انحاء ضرر مادي يا معنوي به‌غير وارد شود يا نه علاوه بر اعاده حيثيت در صورت امكان، بايد به حبس از دو ماه تا دو سال و يا شلاق تا 74 ضربه محكوم شود). در وکیل اصفهان با ما همراه باشید سعی ما بر این است که به همه سوالات احتمالی شما پاسخ بدهیم.

 

قوانین نشر اکاذیب

اگر نویسنده خبرهای کذب بتواند نوشته هایی را که در اختیار افکار عمومی قرار میدهد ثابت کند در دادگاه قضایی تبریه میشود. جرم این نوع بیان فقط با شکایت شاکی خصوصی قابل بررسی دادگاه است.

متن کامل 698 قانون مجازات اسلامی ایران به این شرح میباشد:

(هر کس به قصد اضرار به غیر، یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی، به وسیله نامه، یا شکوائیه، یا مراسلات، یا عرایض، یا گزارش، یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء، اکاذیبی را اظهار نماید، یا با همان مقاصد، اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی، تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد می‌شود، یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود).

متن قانون درباره انحراف اذهان عمومی از طریق نوشته و انتشار خبرهای دروغ میباشد و اگر اینکار سبب ضرر برای افراد دیگر و یا عموم شود جرم محسوب میشود و دارای مجازات و تنبیه های قضایی میباشد.

 این نوع جرم باید خلاف خبره اصلی و حقیقی باشد و با اغتراص و نقد کردن در کار مسیولین و افرادی که نقش مهمی در جامعه دارند فرق میکند.

در بند ۴ لایحه قانون مجازات اسلامی ایران ذکر شده است : ( که انحراف اذهان عمومی به وسیله ی خبر کذب می تواند،در گفتگوهای عمومی و همایش ها و گردهمایی ها و یا نوشته های چاپی و فضاهای اینترنتی رخ دهد که باعث فراگیرتر شدن خبر دروغ شود). مجازات این کار تا دوسال حبس، یا اقامت درمحلی تعیین شده شکل گیرد.

در ماده ۳۰ قانون مطبوعات هم امده است که  منتشر کردن هر گونه بیان و سخنرانی که باعث تحمت یا توهین و درگیری بین طبقه های اجتماعی و مسولین در رده های سیاسی شود ممنوع می باشد. اگر این پیش آمد ها رخ دهد  باعث توبیخ و مجرم شناخته شدن رهبر گروه و یا مدیر مسؤل آن مطبوعات و رسانه رخ می دهد،که پیگیری این موضوع در دادگاه باید با شکایت شاکی خصوصی همراه باشد.

 

 

نشر اکاذیب

 

انواع نشر اکاذیب

 نشر اکاذیب انواع مختلفی دارد که برای هر فردی یا افرادی نسبت به اعتبار خود افراد در جامعه هدف قرار میگیرد.                 

 در ادامه مطلب به  دو نوع از مهم ترین انواع نشر اکاذیب میپردازیم:

نشر اکاذیب در فضای مجازی

افراد میتوانند، به صورت ناشناس اخبار جعلی و تصاویر یا ویدیو هایی که تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران  نمیباشد را در فضای اینترنت پخش کنند و در این صورت میتوان از آنها شکایت و طبق قانون نشر اکاذیب با انها برخورد کرد.

نشر اکاذیب شفاهی

  اگر پیش بیاید که فردی با نقل قول از سمت شخصی دیگر حرفی را به صورت شفاهی گفته یا پخش کند و  اطلاع از دروغ بودن آن مطلب داشته باشد و هدف او از اینکار صدمه زدن به شخص یا اشخاصی باشد مجرم محسوب میشود.

 

 

مجازات نشر اکاذیب

مجازات نشر اکاذیب

بر اساس متن ماده ۶۹۸ قانون، اگر کسی خبری یا اسنادی را از موسسه و مقامات مهم یا یک شخص به هدف آسیب و زیان پخش کند یا نقل قول دروغ و تهمتی را به کسی نسبت دهد، هم اعاده حیثیت علیه ولی صورت می گیرد  و هم بین ۲ماه تا ۲سال زندان برایش در نظر گرفته میشود.شرط در نظر گرفتن مجازات و رأی از سوی دادگاه شاکی باید کذب بودن خبر را ثابت کند.همچنین طبق این قانون، اعاده حیثیت هم ردیف این جرم قرار داده شده است.

 هدف شخص مرتکب می تواند یک گروه خاص یا عام باشد،مجازات برای او در نظر گرفته می شود. شاکی این نوع پرونده هم می تواند شخص حقیقی باشد یا حقوقی. در این نوع جرم حتی اگر کذب و اتهام جزئی به فردی وارد شود مجرم محسوب میشود.

بر اساس شرایطی که در ماده ۶۹۸ قانون مجازات جمهوری اسلامی آمده است، فرد عملی را با نیت و هدف خاصی یا ضرر زدن به فرد دیگر اخباری را به دروغ و کذب انتشار دهد دادگاه می تواند یکی از مجازات ها را بر اساس قانون برای وی مشخص کند. یکی دیگر از شرایط جرم شمردن فرد به شمار می رود این است که ثابت شود خبر کذب باعث انحراف اذهان عمومی و باعث زیان رساندن از طرف وی میشود، واگر در این موارد مجرم بتواند ثابت کند که انتشار خبر، ضرری به شخص نمی زند و مجازات از طرف دادگاه برای وی در نظر گرفته نمی شود.

 

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب

قبل از آنکه بگوییم نشر اکاذیب مطلق می باشد یا مقید تفاوت این دو را برسی میکنیم. در مقید مثل حادثه قتل تا زمانی که شخص دارای علائم حیاتی باشد نمیتوانیم مجرم را قاتل خطاب کنیم‌، در جرم های مطلق نتیجه هر چه باشد جرم تلقی میشود در انتشار خبر کذب موقعیت جرم مطلق است، زیرا نتیجه هر چه که باشد متهم مرتکب جرم شده است و مجازات دارد.

 

 

[caption id="attachment_8774" align="aligncenter" width="750"]  [/caption]

 

تفاوت افترا و نشر اکاذیب

 افترا و‌ نشر اکاذیب با اینکه تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما در یک رده قرار دارند. افترا ینی عملی که فرد را متهم میکند و جرم است را به کسی نسب بدهیم. ما در تحریریه وکیل اصفهان درمورد افترا به صورت کامل توضیح دادیم در صورت تمایل به این مقاله مراجعه کنید.

ولی در نشر اکاذیب ممکن است که عملی که به شخص یا اشخاصی نسبت میدهیم جرم نباشد ولی به آنها آسیب و ضرر و زیان وارد کند.

در آخر…

در این مقاله سعی ما بر این بود که مطالب مفیدی را به شما ارائه بدهیم و به سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، پاسخ بدهیم. اگر باز هم در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید با وکیل پایه یک دادگستری، آقای مهدی علیجانی مطرح کنید.

برچسب ها
0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button