وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

قوانین راه اندازی کسب و کار

هنگام شروع یک کسب و کار جدید، کارآفرینان باید مطمئن شوند که تمام تعهدات قانونی راه‌اندازی یک کسب و کار را رعایت می‌کنند. مجموعه‌ای از الزامات قانونی برای کسب و کارهای جدید و استارت آپ ها وجود دارد. از جمله این موارد می توانیم به مقررات مالی، تعهدات مالیاتی و قوانین استخدام اشاره کنیم. اطمینان حاصل کنید که شرکت جدید شما از تمام مسئولیت‌های قانونی خود پیروی می‌کند تا بتوانید بر روی رشد کسب و کار خود تمرکز کنید. ممکن است یک ایده کسب‌وکار جدید فوق‌العاده داشته باشید، اما برای اینکه استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که تمام الزامات قانونی مربوط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار را رعایت می‌کنید. ما در ادامه راهنمایی جامع و آسان درباره ی قوانین راه اندازی کسب و کار برای شما فراهم کرده ایم. با ما همراه باشید.

فرآیند قانونی راه اندازی کسب و کار در ایران


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


فرآیند قانونی راه اندازی کسب و کار در ایران

در ادامه به صورت گام به گام تمام آن چه لازم است از نظر قانونی برای راه اندازی یک کسب و کار انجام دهید را بازگو خواهیم کرد. پس از مطالعه ی این مطلب طرح جامع و دقیقی از مسیر پیش روی یک بنیان گذار استارت آپ در ذهن شما ترسیم خواهد شد. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

گرفتن‌ مجوز برای کسب و کار

اولین چیزی که برای راه‌اندازی یک کسب و کار به آن نیاز دارید. دریافت مجوز یا اجازه برای شروع کار است. گرفتن مجوز از دغدغه‌های اصلی افراد برای شروع کار است. برای اینکه در آینده با مشکلات قانونی مواجه نشویم، داشتن مجوز برای کارمان‌ ضروری است. مجوز‌ها به دو دسته ی مختلف مجوز عام و مجوز خاص تقسیم می‌شوند. ما در ادامه ویژگی‌های هر یک را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

مجوز خاص برای راه اندازی کسب و کار

همان‌طور که از نام این مجوز پیدا است. فقط برای یک‌ سری از مشاغل خاص استفاده می‌شوند. این مشاغل، شغل‌هایی هستند که نیاز به یک‌سری تخصص‌های خاص دارند. برای مثال این مجوز برای شغل هایی از جمله وکالت، پزشکی و غیره صادر می شود.

مجوز عام برای کسب و کارها

این مجوز را هر فردی با هر میزان تحصیلات برای راه‌اندازی هر شغلی که نیاز به تخصص خاص ندارد می‌تواند دریافت کند. مجوزهای عام به دو دسته تقسیم می شوند، که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

  • مجوزهای سنتی : این مجوز برای فعالیت‌هایی مانند احداث مغازه، فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها و غیره صادر می‌شود.
  • مجوزهای به روز و مدرن : این مجوز برای راه اندازی استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های مجازی صادر می‌شود.

در اجرا و صدور پروانه کسب تفاوت چندانی بین این دو مجوز وجود ندارد. اما با توجه به بازار امروز گرفتن مجوز مدرن طرفداران بیشتری دارد و با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است.  کسانی که تازه می‌خواهند کسب و کار خود را راه اندازی کنند، بیشتر به سمت مجوز کسب و کار برای فضای مجازی یا شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، می‌روند.

تفاوت گرفتن مجوز مشاغل مدرن با مشاغل سنتی

امروزه کسب و کارهای مجازی جزء پردرآمدترین و پرطرفدارترین کسب و کارها می باشند. برای تهیه این نوع مجوز شما نیاز به تمام مدارکی که برای راه‌اندازی کسب و کار سنتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، خواهید داشت. اما گرفتن این نوع مجوز یک تفاوت بزرگ با گرفتن مجوز سنتی دارد. این تفاوت در دامنه ی سایت شما است که باید استاندارد باشد و امنیت سایت شما قبول شود. دومین چیز تفاوت در نماد الکترونیکی است که به معنی این است که این فروشگاه مورد تایید است. طبق قوانین، نماد الکترونیکی بعد از صدور پروانه کسب صادر می‌شود. برای شغل‌های مجازی فقط یک اتحادیه کشوری داریم. یعنی شما در هر کجا از ایران که باشید و بخواهید مجوز راه اندازی کسب و کار مجازیتان را بگیرید، باید به همان یک اتحادیه فروشگاه مجازی مراجعه نمایید. به طور کلی همه فروشگاه های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند.

انواع مجوز‌های کسب و کار اینترنتی

انواع مجوز‌های کسب و کار اینترنتی

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید، برای اولین قدم شما باید بدانید که برای چه کسب و کاری چه مجوزهایی لازم است. شما برای راه اندازی کسب و کار خود می توانید، فروشنده یک محصول یا تولید کننده باشید. حتی ممکن است شما قصد بازاریابی یک محصول در فضای مجازی را داشته باشید. باید برای هر کدام مجوز بگیرید. مجوز‌های راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل مجوزهای عمومی یا همان نماد اعتماد و مجوزهای اختصاصی هر صنف  است که در ادامه به بررسی جزئیات و قوانین هر یک می‌پردازیم.

مجوزهای عمومی در کسب و کار اینترنتی

شما می‌توانید برای راه‌اندازی هر کسب و کار آنلاین از این مجوز استفاده کنید. در واقع همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای هر کار آنلاین عمومیت دارد و با توجه به نوع کاربری سایت این نماد دریافت می‌شود. نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار از جمله این مجوزها هستند. نماد اعتماد الکترونیکی از سوی سازمان توسعه ی تجارت الکترونیک صادر می شود. براساس مقررات این موسسه گرفتن این نماد تنها برای سایت هایی ممکن است که در آن‌ها کالایی به فروش رود یا خدمتی صورت گیرد.

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

برای گرفتن مجوز‌ اختصاصی باید از قبل یک‌ سری مجوز‌های دیگر داشته باشید. به طور مثال به منظور فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد نیز نیاز دارید. جهت محصولات مربوط به سلامت و درمان نیز به مجوزی از سوی وزارت بهداشت و درمان نیاز خواهید داشت. برای چنین مشاغلی علاوه بر داشتن مجوز شروع کار نیاز به مجوز صلاحیت برای آن کار را نیز دارید. شایان ذکر است که در این مورد سایت‌های شرکتی و شخصی نیاز به اخذ پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز

اولین کاری که برای گرفتن مجوز و راه‌اندازی کسب و کارتان باید انجام دهید، این است که به اتحادیه مراجعه کنید. اتحادیه یک نوع اداره است که برای راه‌اندازی شغلتان به شما مجوز می‌دهد. اولین مدرکی که در اتحادیه از شما خواسته می‌شود، سند مالکیت یا اجاره نامه است. برای دریافت مجوز حتما باید کسی اقدام به کار کند که سند مغازه به نام آن است یا مالک اجاره گیرنده مغازه می‌باشد. اسناد دیگر هویتی که برای گرفتن مجوز لازم است شامل شناسنامه می باشد. برای مردان نیز کارت پایان خدمت لازم است.

بازرسی مغازه شما برای صدور مجوز

پس از ارائه مدارک مورد نیاز در قدم بعدی اتحادیه نسبت به بازرسی از آن محل اقدام می‌کند. بازرس اتحادیه از مغازه یا فروشگاه شما بازدید می‌کند. اگر مغازه حداقل مساحت و شرایط لازم برای آن شغل را داشته باشد تاییدیه خود را به اتحادیه اعلام می کند. بازرس برای صدور مجوز موارد زیر را بررسی می‌کند.

  • مکان : بازرس تمام مغازه ی شما را بررسی می‌کند و از مجزا و مستقل بودن آن برای راه اندازی کسب و کار اطمینان حاصل می‌کند.
  • دستگاه‌ها : از کیفیت، به روز بودن و بهداشتی بودن دستگاه‌های شما اطمینان حاصل می‌شود.
  • موارد بحرانی : مواردي است كه عدم رعايت آن به طور مستقیم موجب به خطر افتادن سلامت انسان می‌شود. چنان چه هنگام بازرسي، نقص مشاهده شده باشد با تذكر بازرس در محل باید تا زمان مشخص رفع گردد.

پروانه کسب

پروانه کسب

برای راه اندازی هر نوع کار و اشتغال به آن نیاز است که پروانه کسب داشته باشید. طبق قانون بدون داشتن پروانه کسب نمی توانید کاسبی داشته باشید. پروانه کسب را باید از صنف مربوط به کسب‌ و کارتان دریافت کنید. اگر بدون پروانه ی کسب، شغلی را شروع کنید غیر قانونی است و احتمال پلمپ شدن مغازه ی شما زیاد است. پروانه کسب نیز مثل مجوز توسط اتحادیه ی صنفی صادر می‌شود. پروانه کسب به دو حالت موقت یا دائم صادر می‌گردد، پروانه ی کسب موقت را باید هر سال یک‌ بار تمدید کنید. برای راه‌اندازی یک کسب و کار تخصصی برای شروع کار به پروانه‌ی تخصصی نیاز است. اولویت برای گرفتن پروانه کسب با افراد بیکاری است که شامل بیمه‌ی بیکاری هستند و اشخاصی که اصلا پروانه کسب دریافت نکرده اند.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه کسب

  • تکمیل فرم تقاضا در سامانه
  • تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل
  • تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی
  • کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی
  • اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرارنامه رسمی برای محل های استیجاری
  • اعتبار جواز تاسیس
  • تصویر پایان کار ساختمانی
  • فتوکپی از سند خرید امتیازهای آب و برق
  • اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات
  • فاکتور خرید مواد اولیه
  • فاکتور خرید و اجرای سوله
  • ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL
  • ارائه پاسخ استعلام های مربوطه
  • رسید پرداخت هزینه صدور پروانه کسب
  • رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

به چه دلایلی ممکن است مغازه سنتی شما را پلمپ کنند؟

طبق قانون هیچ کاسبی اجازه ندارد قبل از این که پروانه کسب را برای مغازه‌اش بگیرد شروع به کار کند. پس مهم است که قبل از شروع پروانه کسب داشته باشید. سپس کسب و کارتان را شروع کنید. زمان صدور پروانه کسب حدود 3 تا 5 ماه است و اگر این همه وقت کارتان را عقب بیندازید و مغازه‌تان را ببندید عملاً ضرر می کنید. با این که طبق این قانون ما اجازه نداریم کارمان را قبل از دریافت پروانه کسب شروع کنیم، خیلی از این واحدهای صنفی کارشان را شروع می‌کنند و سپس اقدام به دریافت مجوز می‌کنند. در صورتی که چنین مغازه‌ای شناسایی شود، سریعا نسبت به پلمپ آن اقدام می‌شود. جریمه این واحد‌ها از حدود 100 هزار تومان شروع می‌شود و تا 25 میلیون تومان نیز می‌تواند باشد.

سخن پایانی

شما باید برای دریافت مجوزها و شروع کسب و کار خود حتما از طریق قانونی درخواست دهید. در غیر این‌صورت ممکن است همه چیز به ضرر شما تمام شود و خسارت هنگفتی ببینید. مجوزهای خاصی که نیاز دارید به صنعتی که در آن کار می کنید و محل شغل شما بستگی دارد، این مقاله می‌تواند نقطه شروع خوبی برای راه اندازی یک شغل و اطلاع از قوانین مربوط به آن باشد.

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button