وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

قاچاق کالا چیست؟ + مجازات آن

قاچاق کالا چیست؟ + مجازات آن

قاچاق کالا : پیامدهای مضر قاچاق کالا بر همگان روشن است. در چند سال اخیر متاسفانه به دلیل ضربه بزرگی که به تولید داخل وارد شد و همچنین کاهش نرخ اشتغال، خروج بی‌بازگشت ارز و سست شدن بنیان اقتصادی، این جرم رواج پیدا کرده است. به گونه ای که در حدود یک سال چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار، کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود. به نوعی بیش از درآمد نفت در سال اخیر به صورت غیر قانونی محصولاتی وارد کشور شدند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با قاچاق کالا، انواع آن و جرم‌های در نظر گرفته شده در مورد آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
دیدگاه شما نسبت به قاچاق کالا چیست؟

دیدگاه شما نسبت به قاچاق کالا چیست؟

خروج محصولات یا به طور کلی نقل و انتقالاتی که به شکل غیر قانونی اتفاق می‌افتد، نهان‌‌ فروشی است. ممکن است این نقل و انتقالات در داخل کشور صورت گیرند که به قاچاق داخلی معروف هستند. یا به صورت مخفیانه وارد مرزهای کشور شوند که به ‌آن نهان فروشی خارجی می‌گویند. صرفاً نقل و انتقال امری غیرقانونی نیست. موارد زیادی هستند هستند که به جرم قاچاق کالا شناخته می‌شوند. طبق قوانین تصویب شده، نگهداری و پخش محصولاتی که بدون مجوز به کشور وارد می‌شوند در سراسر کشور جرم است و مشمول مجازات مربوط به نهان‌فروشی محصولات می‌گردد. در ادامه به معرفی چند اقدامی که به این جرم شناخته می‌شوند، می‌پردازیم.

چه مواردی قاچاق کالا محسوب می‌شوند؟

۱. محصولات کم کیفیت

یکی از موارد که شاید تا به حال برای شما ناشناخته باشد، ارائه محصولات کم کیفیت داخلی است که در میدان رقابت، قابل قیاس با نوع خارجی نیستند.

۲. ارائه کالا داخلی بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

در مقاله سیر تا پیاز مالیات به طور مفصل در ارتباط با این نوع مالیات صحبت کردیم. شاید تا به حال گمان می کردید که صرفاً عدم پرداخت حقوق گمرکی موحب جرم قاچاق کالا می‌گردد. اما باید گفت که طبق تبصره ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۸۶، ارائه کالای داخلی بدون پرداخت مالیات نوعی کالای قاچاق شناخته می شود و مشمول قوانین مربوطه است‌.

۳. هر نوع اقدام غیر قانونی

هر نوع فعل و انفعالات و تحرکاتی که به صورت مخفیانه، سازماندهی شده و غیرقانونی به دور از دیده افرادی که مجری قانون هستند انجام می شود، می‌تواند در گروه این جرایم قرار گیرد.

۴. ارائه‌ی محصولات به کمک راه‌های مجاز و غیر مجاز

یکی از موارد قانونی که برای ورود و خروج کالا باید صورت بگیرد، انجام تشریفات گمرکی است. اگر افراد از طریق مسیرهای غیر مجاز یا بدون انجام اقدامات گمرکی محصولاتی را به کشور وارد یا صادر کنند، نهان‌فروشی محصولات به حساب می‌آید. بعضی از افراد برای این که اقدامات تشریفاتی و گمرکی را دور بزنند از مسیرهای غیر مجاز استفاده می‌کنند. اگر از طریق مامورین کشف شوند این اقدام در دسته این جرم قرار می گیرد.

۵. ورود و خروج خودروهای مناطق آزاد

حتما می‌دانید که برای خروج و ورود خودروها از کشور و همچنین تحویل کالای شخصی، زمان مشخصی تعیین می‌گردد. اگر طبق این تاریخ مقرر ورود و خروج خودرو از قلمرو کشور صورت نگیرد از موارد قاچاق کالا محسوب می‌شود.

۶. بیرون بردن محصولات از گمرک

خروج هر گونه کالای تجاری از اماکنی که در مرزها برای اخذ مالیات ورود و خروج محصول وجود دارند، بدون پرداخت یا تامین حقوق گمرکی و عدم اخذ اظهار گمرکی از مصادیق این جرم هستند.

۷. عرضه محصولات ممنوعه

این دسته از کالاها ورود و خروجشان از قلمرو کشور طبق قوانین، مجازاتی به همراه دارد.

۸. وجود کالای اضافی در کنار کالای اظهار شده

برخی از افراد برای یک نوع از کالا اظهار گمرکی دریافت می‌کنند و نوع دیگری بدون دریافت اظهار گمرکی در کنار مواردی که برای آن‌ها اظهارنامه دریافت کردند از کشور خارج می‌کنند. در صورت کشف این اقلام مشمول مجازات قاچاق کالا می‌گردند.

۹. ورود محصول ‌با اظهار دیگر

یک دسته از افراد برای ورود کالای غیر قانونی، اظهار را به عنوان کالاهای مجازی که برای آن‌ها می‌بایست تعرفه کمتری پرداخت کرد، دریافت می‌کنند. یا این که در اسناد تسلیمی با استفاده از نام دیگر برای محصول مورد نظر خود اظهار دریافت می‌کنند. این افراد در صورت بررسی و کشف واقعیت، مشمول جرم مربوط به نهان‌فروشی محصولات می‌گردند.

۱۰ . ورود و خروج محصولات به کمک اظهار اسناد جعلی

یکی از روش‌هایی که افراد برای واردات و صادرات محصولات غیر قانونی استفاده می‌کنند اخذ اظهارنامه خلاف یا اسناد غیر واقعی یا ارائه‌ی مجوزهای تقلبی به گمرک می‌باشد.

۱۱. جابه‌جایی اظهارنامه یک کالا با کالای کم ارزش‌تر

اگر شما برای یک محصول صادراتی پروانه‌ی خروج اخذ کنید و با آن مجوز قانونی، کالای قانونی دیگری با ارزش کمتر صادر کنید؛ در صورت کشف این موضوع مرتکب جرم قاچاق کالا شده‌اید.
انواع ‌محصولات قاچاق از نظر قانون‌گذار

انواع ‌محصولات قاچاق از نظر قانون‌گذار

قاچاق کالا به کمک قانون گذار به چهار بخش تفکیک می گردد که عبارتند از : کالاهای مجاز، مجاز مشروط یارانه‌ای و ممنوع. برای هر بخش مجازات خاصی از جمله ضبط، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

۱. کالای مجاز

این نوع کالاها نیاز به دریافت هیچگونه مجوزی ندارند. برای ورود و خروج آن‌ها از کشور می‌بایست یک سری اقدامات ضروری مربوط به تشریفات گمرکی و بانکی را انجام دهید. در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فهرست کالاهای مجاز مشروط را اعلام نماید. مجازات مربوطه در صورت عدم انجام اقدامات گمرکی و بانکی ضبط کالا و جریمه نقدی یک برابر ارزش کالا می باشد.

۲. کالای مجاز مشروط

برای ورود و خروج این نوع محصولات می‌بایست مجوز لازم از سازمان مربوطه صادر گردد. به این منظور باید اقدامات تشریفاتی گمرکی آن‌ها انجام شود. مجازات مربوطه در صورت عدم اخذ اظهارنامه گمرکی ضبط کالا و جریمه نقدی یک برابر ارزش کالا می باشد.

3. کالای ممنوعه

به طور کلی ورود و خروج چنین اقلامی از نظر قانونی ممنوع است.

4. کالای یارانه‌ای

فهرست کالاهای یارانه ای با پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصاد، دارایی و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. مجازات مربوطه برای این مورد ضبط اقلام و جریمه نقدی دو برابر ارزش آن ها می باشد.

مجازات دیگر ...

طبق ماده ۶۹ قانون مبارزه با قاچاق، افرادی که مرتکب این جرم می شوند باید مجازات دیگری نیز برایشان در نظر گرفته شود. در ادامه آن ها را بازگو می کنیم. به عنوان مجازات مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، در صورتی که قاچاق کالا صورت گیرد این موارد برای آن افراد باطل می‌گردند. مدت زمان ابطال می‌تواند موقتی یا دائمی باشد و بستگی به نظر قاضی دارد.
  • اخذ کارت مبادلات ارزی
  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ پروانه کسی
  • تعطیلی کسب و کار
  • اخذ پروانه حمل و نقلی
  • دریافت گواهینامه رانندگی
  • حتی ممنوعیت خارج از کشور
دو شرط اصلی برای مجازات مجرم

دو شرط اصلی برای مجازات مجرم

۱. دادگاه می‌بایست اطمینان حاصل کند که فرد نسبت به اقدامی که انجام داده است آگاهی کامل داشته است یا خیر. به نوعی باید متوجه شود که آیا این جرم را به طور عمدی مرتکب شده است یا خیر.

۲. دادگاه باید اطمینان حاصل کند که قصد فرد از انجام این جرم لطمه زدن به دولت و درآمد آن بوده است یا خیر. در این صورت وی حتما باید مجازات شوند.

چه مراجعی می توانند به جرم قاچاق کالا رسیدگی کنند؟

لازم به ذکر است که بررسی و رسیدگی به تمامی جرایم در زمینه نهان‌‌ فروشی در دادگاه‌های انقلاب تهران صورت می‌گیرد. در صورتی که مجرم در تهران نباشد می‌بایست در نزدیک‌ترین استان، پرونده شخص مورد رسیدگی قرار بگیرد. یکی دیگر از مراکز که در حوزه جرم قاچاق کالا فعالیت می‌کند در واقع سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد.

در پایان

در این مقاله در ارتباط با جرم قاچاق کالا مطالبی خدمت شما عزیزان ارائه شد. با توجه به اینکه فرآیند پرونده های قاچاق بسیار پیچیده هستند توصیه می‌کنیم از وکیلی که بر انواع پرونده‌های قاچاق تسلط کاملی‌ دارد و می‌تواند در خصوص پرونده بهترین لایحه دفاعیه را ارائه دهد، کمک بگیرید. وکیل اصفهان در خدمت شما عزیزان است تا روند پرونده‌ی شما را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد. وکیل اصفهان
0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button