وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

آیا امکان طلاق در بارداری وجود دارد؟

آیا طلاق در دوران بارداری امکان پذیر است؟ این سوالی است که شاید ذهن بسیاری از زنان را درگیر خود کرده باشد. به راستی اگر چنین امکانی وجود دارد، شرایط آن در قانون چیست؟ برای متارکه در این دوران نیاز به انجام چه کارهایی از سوی زوجین، یا هر کدام از آن ها به تنهایی، می باشد؟ ما در این جا تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتیم تا این موضوع را برای شما به شکل کامل و جامع بررسی کنیم. تا به تمام سوالاتتان در این زمینه پاسخ دهیم. از این رو تنها کافی است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. تا به پاسخ تمام سوالات خود، راجع به متارکه ی زن باردار، دست پیدا کنید.

دلایل متارکه و دادخواست طلاق زنان باردار

در این جا قصد داریم به بازگویی نکات مربوط به طلاق در دوران بارداری بپردازیم. اما پیش تر بیایید با هم بررسی کنیم که دلایل عمده طلاق در خونواده ها چیست. طلاق دلایل مختلفی می تواند داشته باشته باشد. به طور کلی دلایلی که بیشتر خانواده ها برای آن طلاق می گیرند؛ شامل خیانت، نداشتن تفاهم، داشتن مشکلات مالی، خشونت، بد دهنی و مواردی از این قبیل می باشد.

اشاره کردیم که این موارد دلایل مرسوم جدایی هستند. ولی باید این نکته را هم بگوییم که متارکه، صدها دلیل دیگر نیز دارد. بعضی اوقات زنان باردار به دلیل یک سری مشکلات جدی می خواهند جدا شوند. اما می بینند که قاضی با دادخواست متارکه ی آن ها موافقت نمی کند. با این وجود استثنائاتی هم وجود دارند که می توانند در دوران بارداری نیز درخواست طلاق دهند و  با درخواستشان موافقت شود. اما این استثنائات و شرایط آن چیست؟


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


طلاق در بارداری

شرایط طلاق در بارداری

طلاق در بارداری، شرایطش با مترکه ی عادی میان زوجین، تفاوت دارد. یعنی برای جدایی در این دوران، باید به دادگاه مراجعه کرد و به قاضی، دادخواست طلاق داد. ولی باید یک سری شرایط ویژه را داشته باشید تا قاضی درخواست شما را قبول کند. 

استثنائات مورد قبول برای متارکه زن باردار

پیش تر اشاره کردیم که شرایطی ویژه برای طلاق زنان در دوران بارداری در نظر گرفته شده است. ما در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • تهدید جانی

زن حامله باید از طرف شوهرش تهدید جانی شده باشد. البته این را هم باید بگوییم زن حامله ای که به دادگاه برای متارکه، درخواست می دهد؛ باید حتما بتواند تهدید جانی ای که از طرف شوهرش به او شده، را ثابت کند. در غیر این صورت دادخواست جدایی او مورد قبول واقع نمی شود. یعنی در واقع این مدارک باید موجود باشد تا قاضی درخواست طلاق زن را ثابت کند.

مدارکی که زن باید هنگام درخواست جدایی در دادگاه داشته باشد و به قاضی ارائه دهد، شامل دو شاهد مرد و یک شاهد زن می باشد. هر سه شاهد باید برای اثبات ادعا در دادگاه حضور داشته باشند. یک فیلم از لحظه ی تهدید مرد به زن هم مدرک به حساب می آید. فیلم تهدید باید واضح باشد؛ یعنی هم قیافه و هم صدا شوهر باید واضح، قابل درک و شنیدن باشد. ولی لازم نیست حتما هر دو مدرک را داشته باشد.برای دادگاه و قاضی حتی اگر یکی از این دو مدرک را داشته باشید، کافی است. 

  • ضرب و شتم

زن باید از طرف شوهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد. اما وجود مدارک و شرایط برای زن الزامی است.  زیرا باید آن ها را هنگام طلاق به قاضی و دادگاه ارائه کند. نامه پزشک قانونی یکی از آن مدارک است. زن باید بلافاصله بعد از اینکه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به پزشک قانونی مراجعه کند تا بتواند ادعای خود را ثابت کند و بعد از این که ثابت شد، نامه ای دریافت و به دادگاه ارائه کند. مدرک دوم این است که باید دو شاهد این قضیه را دیده باشند و بتوانند در دادگاه شهادت دهند. یا باید فیلمی وجود داشته باشد که صحنه ضرب و شتم در آن کاملا واضح باشد.

  • بیماری یا اعتیاد

شوهر باید یک بیماری خطرناک یا اعتیاد داشته باشد. یعنی اگر شوهر بیماری ای خطرناک یا اعتیاد داشته باشد؛ زن می تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه گواهی پزشکی و آزمایش اثبات اعتیاد وی، ادعای خود را ثابت کند. البته این را هم بگوییم که اگر آزمایشی به عنوان مدرک در دست نداشته باشد؛ قاضی برای شوهر او، آزمایش اعتیاد و گواهی پزشکی می نویسد.

مدارکی که در دادگاه سندیت ندارد

در بالا به شما استثنائات دادخواست طلاق در بارداری و مدارکی که لازم است به دادگاه ارائه دهید را گفتیم. حال در این قسمت از مقاله می خواهیم به شما مدارکی را معرفی کنیم که در دادگاه سندیت ندارند و قانونی محوب نمی شوند. چندین مدرک هستند که در دادگاه به دردی نمی خورد و نمی توان با آن ها ادعایی را ثابت کرد. در ادامه می خواهیم به چند مورد از آن ها اشاره کنیم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

  • صدا

در مورد این موضوع صدا ضبط شده، به هیچ دردی در دادگاه نمی خورد. زیرا به راحتی می شود با چند نرم افزار ساده صدا را جعل کرد. البته این را هم بگوییم که صدا در این موضوع یعنی طلاق در بارداری سندیت ندارد. ولی در موضوعات دیگر می تواند سندیت داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع به مقاله استناد به صدا ضبط شده در دادگاه؛ مراجعه کنید.

  • شاهد زن

شاید غم انگیز باشد اما شاهد زن در دادگاه سندیت ندارد. البته این نکته خیلی مهم را هم بگوییم که برای مثال در استثنائات تهدید جانی، که مدارک مورد نیازش دو شاهد مرد و یک زن بود، شاهد زن سندیت دارد. اما فقط همان یک نفر. یعنی اگر دو شاهد زن و یک شاهد مرد باشد؛ سندیت ندارد.

  • دست نوشته

دست نوشته هم در دادگاه نه تنها برای موضوع طلاق در بارداری؛ بلکه برای هر موضوع دیگری هم سندیت ندارد.

  • عکس یا تصویر ناواضح

تصویر ناواضح در دادگاه سندیت ندارد. منظور ما از تصویر ناواضح تصویری است که تار یا بی کیفیت باشد. البته این نکته را هم بگوییم که تصویر نیز مانند صدا ممکن است در موضوع های دیگر سندیت داشته باشد؛ اما در دادخواست طلاق این طور نیست.

آیا طلاق در بارداری از نظر شرعی گناه است؟

آیا طلاق در بارداری از نظر شرعی گناه است؟

شاید سوالی مهم درباره ی این که آیا طلاق در بارداری از نظر شرعی گناه است یا خیر؛ برای خیلی از شما پیش بیاید. باید بگوییم طبق استثنائاتی که در بالا عرض کردیم؛ زن باردار فقط مواقعی می تواند درخواست جدایی دهد که جان، مال یا شرافتش در خطر باشد. برای همین در این جور مواقع متارکه در بارداری هیچ گناهی از نظر شرعی ندارد. بلکه شاید بتوان گفت جدا نشدن در این جور مواقع گناه دارد.

بعد از طلاق در بارداری حضانت فرزند به چه کسی داده می شود؟

احتمالا سوال بسیار مهم دیگری برای شما پیش بیاید. آن سوال این است که بعد از طلاق در بارداری، زمانی که فرزند به دنیا آمد، حضانت آن به چه کسی داده می شود؟ این سوالی است که برای تمام مادرانی که درخواست طلاق در بارداری داده اند پیش می آید. در این قسمت از مقاله با هم جواب این سوال را کاملا بررسی می کنیم. اما بیایید قبل از آن با هم بررسی کنیم که چه زمانی در یک درخواست طلاق عادی، حضانت فرزند به مادر داده می شود؟

زمانی هنگام دادخواست طلاق در بارداری حضانت فرزند به مادر داده می شود که پدر معتاد، خلافکار، هرزه و سابقه دار باشد یا همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دهد. در چنین مواقعی حضانت فرزند بلافاصله بعد از متولد شدنش، به مادر داده می شود.

آیا هنگام طلاق در بارداری، مهریه و نفقه هم به زن تعلق می گیرد؟

شاید برای شما سوال باشد که هنگام طلاق در بارداری مهریه یا نفقه ای هم به زن تعلق می گیرد؟ این سوال خیلی از زنان است و از این اتفاق نگران هستند. برای همین در این قسمت از محتوا جواب شما را کاملا می دهیم. مهریه حقی است که زن هر موقعی که بخواهد می تواند برای دریافت آن اقدام کند. طبق قانون در زمان طلاق مهریه، نفقه و شیر بها برای زن است. این حق هنگام طلاق در بارداری هم تمام و کمال به زن تعلق می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله تمام نکات طلاق در بارداری را برای شما بازگو کردیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. همچنین برای اطلاعات بیشتر با مشاورین حرفه ای و دوره دیده ی ما تماس حاصل فرمایید.

2 نظر
مریم پرتو 23 آذر 1402 پاسخ

سلام من طلاق کرفتم‌ ی بچه پسرم‌ دارم چندسال خودم جمع اشم کردم ومیکنم من الان ازجدواج کردم دوباره شوهرم افعانی هستش میخادمن ببردافعانسان ولی پسرم ممعوع خروج شده میخاستم ببینم نمیشه خودم قیانامه ای پسرم بشه هرجابخام برم نمیتونم تنهایش بگذارم پدرش جمع اش نکرده حتاخانواده ی اش بچه ام توخیابان هاوتومجسدخوابیده بودم خودم نجاتش دادم راهی نداری کمکم کنی تشکر

    mehdi alijani 23 آذر 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    1. سوال شما نامفهوم هست ولی تا جایی که من متوجه شدم ظاهرا حضانت فرزند با پدرش هست و قصد خروج از کشور را دارد.
    2. راهی که وجود دارد میتوانید دادخواست سلب حضانت بدهید و موارد خود در عدم صلاحیت همسر سابقتان را به دادگاه ارائه کنید.
    3. ترجیحا حضوری با وکیل دادگستری مشاوره کنید و یا به دادگستری مراجعه و از قسمت مشاوره با وکلایی که در آن قرار دارند سوال خود را مطرح کنید.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button