وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

صفر تا صد قوانین کارآموزی

صفر تا صد قوانین کارآموزی

قوانین کارآموزی در مورد آن دسته از افرادی اجرا می‌شود که برای یاد گرفتن مهارت و حرفه‌ای خاص، در یک کارگاه و یا کلاس‌های مخصوص مشغول به یادگیری می‌شوند. قوانین کارآموزی از چند دهه قبل تغییرات زیادی داشته ‌است. در سال ۱۳۳۷ در قوانین کارآموزی ماده دو، کارآموز به کسی گفته می‌شد که سن کمتر از هجده سال داشته باشد و طبق قرارداد برای یاد گرفتن حرفه مورد نظر خود در مدتی معین که بیش‌ از دو سال نباشد اشتغال داشته باشد.

معنی و مفهوم کارآموز در قوانین کارآموزی

در کل، کارآموز‌ نوجوانی است که به دلیل این‌که مهارت کامل و تجربه لازم برای فعالیت مورد نظر را ندارد، برای یادگیری نزد کارفرما مشغول به کار می‌شود. انتظار نمی‌رود این فرد فعالیت خود را بی‌عیب‌ و نقص انجام دهد. کارفرما باید با او مشارکت لازم برای یادگیری داشته باشد. در سال ۱۳۴۹، قوانین مربوطه کمی تغییر پیدا کرد. طبق این قانون کارآموز به کارگران شاغلی که برای یاد گرفتن تخصص‌های مورد نیاز و یا افزایش مهارت در رشته مورد نیاز خود، به‌ کارآموزی مشغول شدند و یا افرادی که می‌خواهند رشته خود را عوض کنند لازم است مهارت جدیدی را فرا گیرند، گفته شد.

در کل در قوانین مربوطه، کارآموزان کسانی هستند که طبق قراردادی مشخص، برای یادگیری حرفه‌ای خاص که بیشتر از سه سال نیست و سن آن‌ها از پانزده سال کم و از هیجده سال بیشتر نیست و همچنین به کارگرانی که برای ارتقا در رشته خود و یادگیری مهارت جدید مطابق توافق کتبی منعقده با کارفرما به این مراکز مراجعه می‌کنند. یا کسانی که در هیچ مکانی مشغول به کار نیستند به این مراکز کارآموزی معرفی می‌شوند، گفته می‌شود.


مشاوره رایگان با وکیل اصفهان


قراردادهای کارآموزی و دسته‌بندی آن‌ها

قراردادهای کارآموزی و دسته‌بندی آن‌ها 

قراردادهایی هستند که همراه با کار کردن با شخص تنظیم می‌شوند. این نوع قراردادها بین افرادی که سنشان بین پانزده تا هجده سال است تنظیم و بسته می‌شود. فرد تا ساعت شش عصر مشغول به کار می‌شود و بیشتر از این ساعت اجازه ندارد. در نوعی دیگر این قراردادها، افراد شاغل برای یادگیری مهارت بیشتر با کارفرمای خود این نوع قرارداد را تنظیم می‌کنند. این افراد در قراردادهای کارآموزی دارای حقوق خاصی هستند.

در طی گذراندن این دوره، شخص شاغل با کارفرمای خود ارتباط دارد.  این دوره برای او سوابق کاری محسوب می‌شود. وزارت کار که دستمزد معینی را برای کارآموز در نظر گرفته‌است، باید عیناً به شخص پرداخت کند. مزایای غیر نقدی شخص نباید نادیده گرفته شود. افرادی غیر شاغل هستند که جهت یادگیری و تسلط بر فعالیتی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند. این افراد بر حسب علاقه و کسب مهارت بیشتر، تصمیم گرفتند این دوره‌ها را بگذرانند.

قوانین کارآموزی

فرد در دوره‌های آموزشی باید شهریه بپردازد و قرارداد بین او و کارفرما بسته شود. همان‌طور که بیان شد در قوانین مربوطه دو دسته از افراد به‌طور رسمی به‌عنوان کارآموز شناخته می‌شوند. افرادی که برای یادگیری و ارتقای مهارت خود، مایل به کسب مهارت جدید هستند. افرادی که سنشان بین پانزده و هیجده سال است و برای یادگیری مهارت مورد علاقه خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و طول دوره آن‌ها بیشتر از سه سال نمی‌شود. در این راستا یک نکته قانونی وجود دارد. کارگرانی که در این مجموعه مشغول به کار هستند در چند ماه اول به‌طور آزمایشی مشغول به کار و حقوق پایه وزارت کار را دریافت خواهند کرد و بیمه می‌شوند. اگر کارفرمایی در راستای اجرای قوانین کارآموزی خلاف این‌ موضوع پیش برود، متخلف است و از طریق مراجع اداره کار پیگیری خواهد شد.

تعهدات کارآموز و کارفرما

تعهدات کارآموز و کارفرما

کارآموزی که برای یادگیری حرفه‌ای جدید، مشغول به یادگیری در مراکز آموزشی شده‌است وظیفه دارد به‌طور منظم و دقیق در محل کار حاضر شود. در انجام کارهایی که کارفرما گفته‌است جدیت داشته باشد. طبق قانون فردی در آن کارگاهی که کارآموزی می‌کند، وظیفه دارد دوبرابر دوره‌ای که کارآموزی می‌کرد، کار کند. اگر این قوانین کارآموزی را نادیده بگیرد، کارفرما می‌تواند ادعای خسارت کند. این شخص می‌تواند طبق حقوقی که اداره کار ارائه کرده‌ است، دستمزد بگیرد.

هیچ کارفرمایی بدون دلیل کافی و موجه نمی‌تواند کارآموز را اخراج کند. اگر این مشکل پیش آید، شخص می‌تواند به مراجع معتبر مراکز کار مراجعه کرده و گزارش دهد. کارفرما وظیفه دارد خسارت او را پرداخت نماید. اولین تعهد یک کارفرما در مورد انتخاب نوع قرارداد بین او و کار آموزش است.

انواع قرارداد بین کارآموز و کارفرما

سه نوع قرارداد دراین‌راستا وجود دارد. قرارداد کار دائم و یا موقت، قرارداد کار موقت، قراردادهایی که برای انجام کارهای مشخص تنظیم می‌شوند. کارفرما وظیفه دارد به تمام تعهداتی که در قراردادها به آن اشاره‌ شده است عمل کرده و هیچ کوتاهی در انجام و عمل به آن‌ها ننماید.

تعهدات دیگری که طبق قوانین کارآموزی کارفرما باید به آن عمل نماید عبارت است از: پرداخت دستمزد کارگران، بازگشت به کار کارگران بعد از تعلیق شدن از کار، پرداخت حقوق آن‌ها از زمان اخراج شدن تا زمان بازگشت به کار. در قوانین کارآموزی بیمه کردن کارگران یکی از وظایف دیگر کارفرما است. اگر کارگران بیمه نشوند، با توجه به امکانات و شرایط، کارفرما محکوم به پرداخت جریمه نقدی معادل دو الی ده برابر حقوق بیمه می‌شود.

مفهوم کارفرما در قوانین کارآموزی

مفهوم کارفرما در قوانین کارآموزی

طبق قوانین کارآموزی، کارفرما می‌تواند شخص حقیقی و یا یک شخص حقوقی باشد. درکل کسانی که مدیر و یا مسئولند و کسانی که اداره کارگاهی را به‌عهده دارند، کارفرما هستند. می‌توان بیان نمود که هر شخص حقیقی و حقوقی مانند شرکت‌ها اگر به یک فرد حقیقی، کار در مقابل پرداخت دستمزد بدهد کارفرما محسوب می‌شود. کارفرمایان حقوقی کسانی هستند که شرکت‌های آن‌ها ثبت‌شده و مؤسسات آنان دارای اساسنامه و صورت‌ جلسه است.

همه‌چیز درباره کارآموزی وکالت

برای شروع هر کاری، باید توانایی لازم جهت اشتغال به آن کار در ما ایجاد شود. این توانایی پس‌از طی مراحل آموزشی در زمان معینی که به آن کارآموزی گفته می‌شود، کسب می‌گردد. برای تبدیل شدن به یک وکیل موفق، مراحلی وجود دارد. طی کردن این مراحل، برای رسیدن به شغل وکالت ضروری است. کانون‌های بیست‌گانه وکالت در سطح کشور وجود دارند که همه‌ ساله کارآموز وکالت می‌پذیرند. کارآموزی دوره وکالت، ازجمله دوره‌هایی است که اجباری است. همانگونه که می‌دانید، تجربه و مشاهده کردن، با آن‌ چیزی که در کتاب‌ها و جزوه‌ها نوشته‌شده است، کاملاً متفاوت است. کارآموزان این دوره با شرکت در دادگاه‌ها و مراکز دیگر تجربه و آگاهی کامل را کسب می‌کنند. هر شخصی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق شده‌است، باید در آزمون وکالت شرکت کند.

بعد از پذیرفته شدن باید نزد یک وکیل، این دوره را بگذراند. بعد از این دوره باید در آزمون اختیار شرکت کند و درصورتی‌که قبول شد پروانه خود را کسب می‌کند. بعد از طی این مراحل، یک وکیل پایه یک دادگستری شده و می‌تواند مشغول به فعالیت و خدمت شود. هر کانونی که کارآموز را پذیرش می‌دهد بعد از پایان دوره، برای آن‌ها پروانه کارآموزی صادر می‌کند. افرادی که به این کانون ها دعوت شدند باید شرایط قانونی اخذ پروانه را دارا باشند. اشخاص وقتی پروانه برای آن‌ها صادر شد، تحت حمایت صندوق قرار داده می‌شوند. به‌منظور این کار باید حق بیمه سروقت پرداخت شود. بعد از صدور پروانه وکالت، دفترچه‌ای به کارآموز داده می‌شود. داخل این دفترچه قسمت‌های مختلفی است که باید گزارشات مربوط در آن ثبت شود.

مرحله‌های دوره کارآموزی برای وکالت

مرحله‌های دوره کارآموزی برای وکالت

ما در بخش های قبل به معرفی قوانین کارآموزی پرداختیم، اکنون لازم دانستیم شرح مختصری از دوره کارآموزی برای وکالت را نیز برای شما کاربران گرامی شرح دهیم. مرحله اول برای شروع این دوره این است که فرد با در دست داشتن معرفی‌نامه داخلی که توسط مشاوران حقوقی صادر شده‌است، به اداره آموزش مربوطه مراجعه کرده و تشکیل پرونده می‌دهد. این شخص وظیفه دارد در مدت ده روز در دفتر وکیل سرپرست حاضر شود و نسخه‌ بعدی را از وکیل گرفته و به کانون تحویل دهد.با گذراندن دوره جلسه‌های توجیهی و سایر موضوعات و پس‌از حاضر شدن در همه جلسه‌ها، پروانه کارآموزی برای وی صادر می‌شود. بعد از تمام شدن دوره‌ها کارآموز وظیفه دارد گزارشی از همه پرونده‌های مطالعه شده و تمام تجربیات خود از دادگاه را به‌صورت تایپ و صحافی‌ شده، به‌همراه سی‌دی به اداره آموزش برده و تحویل آن‌ها دهد.

این گزارشات بررسی شده و نمره‌ای به هر کارآموز داده خواهد شد. نمره از بیست است و حداقل نمره قبولی برای هر یک از آن‌ها ده می‌باشد.پنج نمره از جمع نمرات به انضباط و نظم شخص درطول دوره‌ها داده می‌شود. اشخاصی که نمره قبولی را کسب نکرده‌اند موظف به گذراندن دوره می‌باشند. این اشخاص برای کسب نمره بهتر باید مقررات انضباطی را رعایت کنند، وظایف خود را به‌درستی انجام دهند و غیبت غیرموجه نداشته باشند. هر‌کارآموزی وظیفه دارد در محلی که کانون برایش مشخص کرده، وظیفه‌های خود را تحت نظر وکیل سرپرست به نحو احسنت انجام داده و در دادگاه‌ها شرکت کند. مدت این دوره‌ها اصولاً هیجده ماه است. اشخاص باید این دوره‌ها را بدون هیچ وقفه‌ای طی کنند.

سخن آخر

بر طبق قوانین کارآموزی، کارگر فردی است که در مقابل دستمزدی معین، کار مشخصی را به‌ عهده می‌گیرد. کارفرما نیز می‌تواند شخصی حقوقی و حقیقی باشد که با کارگران خود با در نظر گرفتن حقوقی مشخص، قرارداد می‌بندد. بیمه کردن کارگران، رعایت حقوق آن‌ها، فرستادن آن‌ها به مرخصی، حمایت آن از جمله وظایف او بوده که در صورت کوتاهی در انجام این وظایف، می‌تواند برای او دردسرساز شود.

گروه وکلای دادشید

وکیل اصفهان

0 نظر

در حال حاضر هیچ نظری داده نشده است

نظر بدهید

Call Now Button