وکیل اصفهان خیابان نیکبخت روبروی دادگستری ساختمان ماکان ۵ طبقه سوم واحد ۳۷
ساعات کاری: 9:00 الی 20:00

زنای محصنه و حکم آن چیست؟ + شرایط اثبات

زنا یا وطی، در اسلام یکی از گناهان کبیره و عملی حرام محسوب می‌شود و روایت های زیادی از امامان شیعه در این باره نقل شده است. در سوره اسراء آیه ۳۲ آمده است: وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا. ( و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهی است. ) در قرآن هفت آیه در این باره آمده است. اما زنای محصنه چیست و برای اثبات آن چه روش هایی وجود دارد؟ در صورت اثبات این عمل حکم مرتکب شونده چیست؟ ما در وکیل اصفهان، در ادامه ی این مقاله، به تمام سوالات شما در این باره پاسخ خواهیم داد.

زنا چیست و زناکار کیست؟

زنا یا وطی، آمیزش جنسی بین زن و مرد است. بدون اینکه عقد ازدواج بین آنها جاری شده باشد.(زن و شوهر نباشند) به زنی که مرتکب زنا می‌شود، زانیه می‌گویند. و به مردی که مرتکب زنا می‌شود، زانی گفته می‌شود. یکی از شرایط زنا این است که بین دو فرد غیر همجنس رخ دهد.(زن و مرد)

زنا در اسلام انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

  • زنای به عنف 
  • زنای محارم 
  • زنای محصنه
  • زنای غیر محصنه

که حکم آنها به ترتیب؛ قتل، نَسَبی، سنگسار، صد ضربه ی شلاق است.

در ادامه قصد داریم راجع به یکی از انواع زنا؛ زنای محصنه مطالبی ارائه دهیم.

زنای محصنه چیست

زنای‌ محصنه چیست؟

این نوع زنا، به معنای آن است که شخص مرتکب شونده، زن یا مرد همسردار (همسر دائمی) باشد. این نوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که آن زن یا مرد همسردار، عاقل و بالغ باشد. یا اصطلاح احصان باشد. و به گونه ای باشد که هر زمان بخواهد با همسر خود نزدیکی کند، مانعی برای او نباشد و با این وجود تن به این کار داده باشد. در اینجا به زن همسرداری که دچار زنا می‌شود، محصنه می‌گوییم و به مردی که دچار زنا می‌شود، محصن می‌گوییم. (به زنای فرد مجرد، زنای غیر محصنه می‌گویند.)

حکم زنای‌ محصنه چیست؟

گفتیم اگر زن شوهردار مرتکب زنا شود به آن زنای محصنه می‌گوییم. حال حکم آن چیست؟ حکم زنای محصنه، سنگسار یا رجم است.

در اینجا برای اجرای این حکم، دو شرط مطرح است:

۱/ اگر شخص زناکار جوان باشد، فقط او را سنگسار خواهند کرد.

۲/ اگر فرد زناکار پیر باشد در ابتدا صد ضربه ی شلاق می‌زنند و سپس اون را سنگسار می‌کنند.

در اینجا موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر یکی از زوجین دور از دیگری باشد. (مثلا در مسافرت باشد)، آن زناکار دیگر سنگسار نمی‌شود چون یکی از شرط های سنگسار کردن این است که زناکار، همسرش در در دسترس او باشد و امکان نزدیکی را داشته باشد.

طریقه ی سنگسار کردن به چه صورت است؟

کسی که محکوم به سنگسار است. ابتدا باید غسل کند و بعد، زن را تا سینه، و مرد را تا کمر در خاک دفن می‌کنند و به آنها سنگ پرتاب می‌کنند تا بمیرند. نکته قابل توجه این است که مجازات زنای محصنه زمانی است که آن زناکار احصان (عاقل و بالغ) باشد در غیر اینصورت مجازات زناکار صد ضربه ی شلاق خواهد بود. لازم است بدانیم که چه شرایطی باعث می‌شود که فرد از احصان خارج شود(عاقل و بالغ نباشد)؛ اگر همسر او مجنون و نابالغ باشد. همسر او در حیض یا نفاس یا حبس باشد.

زنای محصنه و حکم آن

برخی ماده های قانون مجازات اسلامی در خصوص زنای محصنه:

برخی ماده ها قانونی در قبل توضیح داده شد. در اینجا قصد داریم ماده ها را برای شما بیاوریم.

طبق ماده‌ ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی:

حد برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم یا سنگسار است. در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه ی قضاییه چنان چه جرم با بینه ثابت شده باشد‌. موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می باشد.

طبق ماده‌ ی ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی در خصوص زنای محصنه:

اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری ای که موجب خطر برای طرف مقابل می گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می کند.

طبق ماده‌ ۲۲۸ قانون مجازات اسلامی:

در رابطه نامشروع با محارم نسبی و زنای محصنه، چنان چه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.

طبق ماده‌ ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی:

حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.

زنای محصنه و شرایط اثبات

راه های اثبات زنای‌ محصنه:

زنا یکی از جرم هایی  است که قانونگذار با یکسری قواعد شرعی و مشخص و تعیین کردن مجازات آن از قرآن و منابع فقهی، به صورت قانون آن را تعریف کرده است.

برای اثبات این عمل سه شرط وجود دارد...

۱/ اعتراف شخص زناکار به عمل زنای محصنه:

در اینجا خود شخص اعتراف می‌کند که به زنا مرتکب شده است. البته در اینجا مجازات شامل او خواهد شد و باید انجام شود. این فرد باید دارای شرایطی باشد مثل: عاقل و بالغ بودن اون، با اراده ی خود این اعتراف را کرده باشد و باید چهار مزتیه به کار خود اعتراف کند(حتی اگر سه مرتبه هم گفت قابل قبول نخواهد بود. در اینجا بر چهار مرتبه تاکید شده است.) و این اعتراف باید در حضور قاضی دادگاه باشد.

۲/ شهادت به زنای محصنه:

در خصوص شهادت به زنا، چهار فرد عادل، باید عین این عمل را دیده باشد تا شهادت آنها قابل قبول واقع شود. در خصوص آن چهار شاهد، می‌تواند چهار مرد عادل و بالغ باشند یا سه مرد و دو عادل و بالغ. این نوع شهادت عملا غیر ممکن است به دلیل سخت گیری در شرایط شهادت.

۳/ علم قاضی برای اثبات عمل زنای محصنه:

یک راه دیگر برای اثبات این عمل این است که قاضی مطمئن باشد که این عمل انجام شده است. حال می‌تواند به طریق گوناگونی مثل عکس برداری یا فیلمبرداری و کار هایی از این قبیل باشد.

در انتها…

اگر زناکار قبل از ثابت شدن عملش، توبه کرد، حد شرعی (بخشی از قوانین کیفری اسلامی که در برابر کارهایی برخلاف اخلاق اسلامی صورت می‌گیرد، اعمال می‌شود.) از او ساقط خواهد شد و بر او حکمی جاری نخواهد شد‌. اگر بعد از ثابت شدن زنا، فرد زناکار توبه کند؛ در زمان حضور پیشوا و یا ولی فقیه، آن پیشوا یا ولی فقیه اختیار دارد که او را ببخشد و یا حد شرعی را بر او جاری کند. نظر خود را برای ما بنویسید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل پایه یک دادگستری اصفهان، مهدی علیجانی، ارتباط برقرار کنید.

منبع: ویکی پدیا

برچسب ها
2 نظر
حسن محمدی 31 تیر 1402 پاسخ

اگر من با زن شوهردار زنا کرده باشم و اعتراف کنم قانون برای هر دو اجا میشه یا فقط من؟

    admin 01 مرداد 1402 پاسخ

    سلام وقت بخیر
    لزومی به اقرار ندارید و بهتره این موضوع رو فراموش کنید.
    اگر اصرار به اقرار دارید حد فقط برای شما اجرا می شود و در صورت انکار زن بر او حد جاری نمی شود.
    موفق باشید

نظر بدهید

Call Now Button